Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Stänga av värmen helt i sommarhus med LVP pÃ¥ vintern?  (läst 28001 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Puttepj

  • Fanatiker inom skräppumpssegmentet enligt säker källa.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • kagghamra.com
Säkert en korkad fråga, men jag lyckas inte läsa mig till det på forumet.

Om jag har ett fritidshus som bara används någon enstaka helg på vintern och i princip vill ha all värme avstängd, hur hanterar man luftvärmepumpen. Är det bara att stänga av den? Är det något som fryser sönder?

Idag när jag inte har LVP slår jag på elradiatorerna 2 dagar innan vi kommer till stugan för att den skall vara acceptabelt varm. Det är den också men det är fuktigt. Det brukar jag lösa genom att elda några timmar i den öppna spisen, en spis som inte värmer så bra men drar ut fukten i alla fall.

Hur effektiv är LVP:n när man slår på den i ett totalt utkylt hus? Jag inbillar mig att det borde vara rätt mycket besparing att värma upp huset från kallt till bruksvarmt med pumpen?

/putte
f.d. fritidshus i 08-området. 73kvm byggt 1964 och numera vårt permanentboende.
Elvärme m oljeradiatorer. Lilla Coolixen som jag installerat själv tuffar snällt sedan mitten av Juli 08. Väl tilltagen värmeflyttare ser till att vi har god komfort i hela huset.
Installerade en E-kassetten i den öppna spisen 2009 som används sporadiskt (gott om kostnadsfri ved på tomten).
Har en relativt hög elförbrukning, runt 23.000 kWh så det finns mycket att göra framöver.

Utloggad Puttepj

  • Fanatiker inom skräppumpssegmentet enligt säker källa.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • kagghamra.com
Jag bumpar min egen tråd och ser om jag kan få någon av LVP-gurusarna här och hjälpa mig med ett svar.
Förkortar frågan för att göra den klarare.
Om jag har ett snik lvp aggregat typ Julas billigaste Coolix på ett fritidshus där jag endast har frysskydd på i utsatta utrymmen, men hela huset kallt över vintern.

Är det bara att dra ut pluggen ur LVP eller fryser den sönder?

Är det något förfarande som man gör för att förhindra någon form av sönderfrysning?

Vi besöker fritidshuset 4-5 ggr på vintern och brukar då slå på elradiatorerna 2 dgr innan vi kommer dit, Är det bara att slå på LVP:n och dra nytta av den för att få upp grundvärmen i kåken? Är det driftsekonomi att göra så?

Tacksam för lite expert tips :-)

/putte

f.d. fritidshus i 08-området. 73kvm byggt 1964 och numera vårt permanentboende.
Elvärme m oljeradiatorer. Lilla Coolixen som jag installerat själv tuffar snällt sedan mitten av Juli 08. Väl tilltagen värmeflyttare ser till att vi har god komfort i hela huset.
Installerade en E-kassetten i den öppna spisen 2009 som används sporadiskt (gott om kostnadsfri ved på tomten).
Har en relativt hög elförbrukning, runt 23.000 kWh så det finns mycket att göra framöver.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
Jag bumpar min egen tråd och ser om jag kan få någon av LVP-gurusarna här och hjälpa mig med ett svar.
Förkortar frågan för att göra den klarare.
Om jag har ett snik lvp aggregat typ Julas billigaste Coolix på ett fritidshus där jag endast har frysskydd på i utsatta utrymmen, men hela huset kallt över vintern.

Är det bara att dra ut pluggen ur LVP eller fryser den sönder?

Är det något förfarande som man gör för att förhindra någon form av sönderfrysning?

Vi besöker fritidshuset 4-5 ggr på vintern och brukar då slå på elradiatorerna 2 dgr innan vi kommer dit, Är det bara att slå på LVP:n och dra nytta av den för att få upp grundvärmen i kåken? Är det driftsekonomi att göra så?
Tacksam för lite expert tips :-)
/putte

Hej Putte!  Ja du, dÃ¥ tycker väl jag att du gott kan fortsätta med att slÃ¥ pÃ¥ elradiatorerna 2 dgr innan ni kommer ut till stugan, för när det gäller en luftvärmepump sÃ¥ är de nämligen till för att användas, och spec pÃ¥ vintertiden, och allra helst kontinuerligt under den kallare Ã¥rstiden, för en luftvärmpump mÃ¥r absolut inte bra utav att stÃ¥ still lÃ¥nga tider för att kallstarta under ett antal dygn dÃ¥ och dÃ¥ det kan jag säga dig eftersom det kommer att skada pumpen allvarligt och leda till en ytterst begränsad livslängd pÃ¥ denna.
Då är det väl isf betydligt bättre att ni låter stugan stå tom hela vintern utan värme och att ni inte använder den alls, eller också alt att ni har en vettig värme för jämnan i huset och använder den när ni nu än känner lust för detta, för på det sättet som ni använder och värmer stugan idag så är det ju absolut inte hälsosamt vare sig för huset eller er själva enligt min uppfattning.

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 29 juni 2008, 21:24:16 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Jag använder mina billiga on-off pumpar sporadiskt vintertid. De kan stå avstängda i över en månad.

Hittills har detta funkat klanderfritt och de frustar glatt igång när jag vill ha varmt. Den äldsta är sju år gammal och lunkar på som en gammal pålitlig ardenner.

Varken hus eller pumpar tar nog ska av Ditt sätt att använda dem...................det är iaf min uppfattning.

Robert
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
Jag använder mina billiga on-off pumpar sporadiskt vintertid. De kan stå avstängda i över en månad.
Hittills har detta funkat klanderfritt och de frustar glatt igång när jag vill ha varmt. Den äldsta är sju år gammal och lunkar på som en gammal pålitlig ardenner.
Varken hus eller pumpar tar nog ska av Ditt sätt att använda dem...................det är iaf min uppfattning.
Robert

Hej Robert!  Nu pratar vi ju om bostadshus Robert, och inga garage eller uthus där man ju mkt väl kan använda sig av billiga on/off-pumpar, men on/off-pumpar använder man ju normalt inte i bostadhus om det är sÃ¥ att man vill ha en hygglig uppvärmning och samtidigt en bra komfort runt omkring detta, inte minst effektivitetsmässigt.
Sen är det ju naturligtvis på det sättet att ett bostadshus, eller ett hus som används för bostadsändamål för människor tar skada av stora temperaturskillnader och av den orsaken också då givetsvis stora skillnader i den relativa fuktighetsgraden i huset, inbilla dig inte något annat min vän. Dessutom är det väl mindre trevligt när t.ex sängkläder mm luktar unket pga en längre tids hög luftfuktighet i huset, och det tar lång tid innan sådant går ur huset det kan jag försäkra dig om, och även om man nu snabbt vänjer sig vid den begränsade mögellukten i huset så är den knappast hälsosam, utan kan bl.a ge upphov till allergier på längre sikt.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Puttepj

  • Fanatiker inom skräppumpssegmentet enligt säker källa.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • kagghamra.com
Tack både Raffen och Rocas för era svar, om än motsägelsefulla.

Att huset skulle ta stryk av att stå kallt har jag mycket svårt att förstå och lika så rådet att vi skall använda huset så det passar pumen istället för tvärtemot.
Men oavsett det så kan det säkert stämma att pumpen slits mer, det kan jag köpa, lite som någon på forument vid något tillfälle skrev att det är som att starta en bil i -20. Dock väljer man att starta bilar i kallt väder.

Så om det går att starta pumpen tillsammans med radiatorerna så gör jag gärna det, men tar gärna emot åsikter om hur det påverkar uppvärmingstid och kostnad, positivt eller negativt.

Jag kommer att börja med ett billigt Coolix agg från Jula av typen on/off och påstår inte att det är ultimalt. Jag tror att det för min del kan bli läropengar och eftersom, som jag skrivit i tidigare tråd, får sponsring av min far på halva kostnaden är det 3K det handlar om att förlora/lära sig på. Jag tvivlar inte på att det kommer att bli en bättre LVP på sikt, men hoppas då att jag har den koll som krävs för att jag skall välja rätt.

Vad jag än så länge känner mig hopplöst okunnig på är vad man gör när man vill stänga av värmen i huset efter en vinterhelg. Idag stänger jag av radiatorerna helt förutom i 2 små utrymmen där jag har frysfritt. Men hur gör man med pumpen, stänger man bara av den och drar ur kontakten, även om det är minusgrader ute?

/putte
f.d. fritidshus i 08-området. 73kvm byggt 1964 och numera vårt permanentboende.
Elvärme m oljeradiatorer. Lilla Coolixen som jag installerat själv tuffar snällt sedan mitten av Juli 08. Väl tilltagen värmeflyttare ser till att vi har god komfort i hela huset.
Installerade en E-kassetten i den öppna spisen 2009 som används sporadiskt (gott om kostnadsfri ved på tomten).
Har en relativt hög elförbrukning, runt 23.000 kWh så det finns mycket att göra framöver.

Utloggad Puttepj

  • Fanatiker inom skräppumpssegmentet enligt säker källa.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • kagghamra.com
Raffen. Du verkar vara en man med starka överygelser. Nu är ju inte huset nytt. Det är byggt och ägt av familjen sen dryga 40 år och jag känner inte igen något av det du beskriver. Visst är det fuktigt när du värmt upp i ett par dagar, något som vi brukar lösa genom att elda i vår öppna spis. Spisen är av enpipig typ och duger inte så mycket till att värma men däremot behövs det några få timmars eldande att driva ut fukten.

Men med all respekt för olika åsikter. Det är värmepumpen och ekonomin min fråga gäller d.v.s. kan man slå på pumpen och värma huset från helt kallt och är det god ekonomi i det vs att bara elda med radiatorerna? LVP:n bör väl också hjälpa till att driva ut fukt ur huset, det har i alla fall jag fått för mig efter mycket läsande här?

Om det innebär ett rimligt ökat slitage kan jag leva med det, men om du eller någon annan anser att något borde vara fruset så att jag måste vidta ett antal åtgärder innan jag startar den, så är det den formen av info jag söker.

/putte
f.d. fritidshus i 08-området. 73kvm byggt 1964 och numera vårt permanentboende.
Elvärme m oljeradiatorer. Lilla Coolixen som jag installerat själv tuffar snällt sedan mitten av Juli 08. Väl tilltagen värmeflyttare ser till att vi har god komfort i hela huset.
Installerade en E-kassetten i den öppna spisen 2009 som används sporadiskt (gott om kostnadsfri ved på tomten).
Har en relativt hög elförbrukning, runt 23.000 kWh så det finns mycket att göra framöver.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
Tack både Raffen och Rocas för era svar, om än motsägelsefulla.
Att huset skulle ta stryk av att stå kallt har jag mycket svårt att förstå och lika så rådet att vi skall använda huset så det passar pumen istället för tvärtemot.
Men oavsett det så kan det säkert stämma att pumpen slits mer, det kan jag köpa, lite som någon på forument vid något tillfälle skrev att det är som att starta en bil i -20. Dock väljer man att starta bilar i kallt väder.
Så om det går att starta pumpen tillsammans med radiatorerna så gör jag gärna det, men tar gärna emot åsikter om hur det påverkar uppvärmingstid och kostnad, positivt eller negativt.
Jag kommer att börja med ett billigt Coolix agg från Jula av typen on/off och påstår inte att det är ultimalt. Jag tror att det för min del kan bli läropengar och eftersom, som jag skrivit i tidigare tråd, får sponsring av min far på halva kostnaden är det 3K det handlar om att förlora/lära sig på. Jag tvivlar inte på att det kommer att bli en bättre LVP på sikt, men hoppas då att jag har den koll som krävs för att jag skall välja rätt.
Vad jag än så länge känner mig hopplöst okunnig på är vad man gör när man vill stänga av värmen i huset efter en vinterhelg. Idag stänger jag av radiatorerna helt förutom i 2 små utrymmen där jag har frysfritt. Men hur gör man med pumpen, stänger man bara av den och drar ur kontakten, även om det är minusgrader ute?
/putte

Hej Putte!  Nej dÃ¥ det är inte alls sÃ¥ att ni skall använda huset sÃ¥ som det passar pumpen bäst istället för tvärtemot, utan rÃ¥det handlade mer om att man använder en luftvärmepump pÃ¥ det sätt som passar bÃ¥de pumpen och huset allra bäst.
När det gäller att man inte använder pumpen alls så är det ju alldeles rätt att man stänger av den helt och drar ur kontakten ja.
Förresten hur mkt i total energiförbrukning har du i stugan/år i kwh?? och hur stor del tror du uppskattningsvis att uppvärmningen med elradiatorerna svarar för på den årliga totalen för huset??

Mvh Raffen.

Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
FörstÃ¥r mej nu inte riktigt ?  Sc:,h    Det blir väl inte dyrt att ha igÃ¥ng en pump pÃ¥ lägsta temp 8 eller 10 grader under hela vintern , säkert billigare att ha värmen helt avtängd men det har du ju inte heller om du har 2 batterin pÃ¥ !
Det borde göras en kalkyl pÃ¥ hur mycket dyrare det blir att köra en värmepump pÃ¥ 8 eller 10 grader i stället för dina tvÃ¥ EL-element !  jag tror att det inte skiljer mycket Ã¥t , och dÃ¥ istället fÃ¥ ett bättre inomhusklimat !  min Ã¥sikt är att man mÃ¥ste lÃ¥ta det kosta lite , dock ej mycket för det , och dÃ¥ fÃ¥ ha en komfortabel temp hela tiden . Sommar som vinter !
Och idag började A/C säsongen för vÃ¥r del , sÃ¥ det sÃ¥ !  :)
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
En luft/luftpump med sk "fritidshusläge", dvs 10 grader kostar betydligt mer än en billig onoff pump.

Pris-skillnaden är gissningsvis nog minst 10.000 :-

Ett tips inför pumpavstängning innan hemresa ifrån fritidshuset: Stäng först av pumpen med fjärrkontrollen och vänta sedan en liten stund innan du drar ur sladden.
Drag aldrig ur sladden innan pumpen har stängt av sig själv helt o hållet.

 
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
Raffen. Du verkar vara en man med starka överygelser. Nu är ju inte huset nytt. Det är byggt och ägt av familjen sen dryga 40 år och jag känner inte igen något av det du beskriver. Visst är det fuktigt när du värmt upp i ett par dagar, något som vi brukar lösa genom att elda i vår öppna spis. Spisen är av enpipig typ och duger inte så mycket till att värma men däremot behövs det några få timmars eldande att driva ut fukten.

Men med all respekt för olika åsikter. Det är värmepumpen och ekonomin min fråga gäller d.v.s. kan man slå på pumpen och värma huset från helt kallt och är det god ekonomi i det vs att bara elda med radiatorerna? LVP:n bör väl också hjälpa till att driva ut fukt ur huset, det har i alla fall jag fått för mig efter mycket läsande här?

Om det innebär ett rimligt ökat slitage kan jag leva med det, men om du eller någon annan anser att något borde vara fruset så att jag måste vidta ett antal åtgärder innan jag startar den, så är det den formen av info jag söker.
/putte

Hej Putte!  Det är möjligt att jag är en man med starka övertygelser Putte, och det kanske man möjligtvis fÃ¥r med tiden allt eftersom man nu inhämtar ökade kunskaper och erfarenheter här i livet, för om du försöker att inbilla mig och ev andra att du fÃ¥r ut fuktigheten ur huset genom att elda nÃ¥gra timmar i en öppen spis av s.k modell "glädjespis" sÃ¥ kan du ju bara glömma detta direkt alltsÃ¥. Har du kylt ned huset och ökat luftfuktigheten som har trängt in i väggar, tak, golv, övrig inredning mm, sÃ¥ tar det kanske 1-2 veckor med en ordentlig värme innan du har torkat ur huset skapligt pÃ¥ denna fuktighet, det skall du bara veta, och det är det här som inte är alls nyttigt för huset det är ju helt klart, och inte för människorna som skall vistas i den miljön heller.
Hur hög var din årliga energiförbrukning för huset sa du??

Mvh Raffen.   
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
En luft/luftpump med sk "fritidshusläge", dvs 10 grader kostar betydligt mer än en billig onoff pump.
Pris-skillnaden är gissningsvis nog minst 10.000 :-
Ett tips inför pumpavstängning innan hemresa ifrån fritidshuset: Stäng först av pumpen med fjärrkontrollen och vänta sedan en liten stund innan du drar ur sladden.
Drag aldrig ur sladden innan pumpen har stängt av sig själv helt o hållet.

Hej Robert! Det är ju helt rätt att en pump med sk "fritidshusläge" dvs 10 ºC-funktion kostar betydligt mer än en billig onoff pump, men Rollster menade nog att driftskostnaden med en sådan pump förmodligen inte blir dyrare än driften av de radiatorer som Putte kör med idag, utan antagligen klart billigare, och då har han iaf värme på i huset hela tiden.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Puttepj

  • Fanatiker inom skräppumpssegmentet enligt säker källa.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • kagghamra.com
Raffen. Jag har tyvärr inte några uppgifter på förbrukningen eller hur mycket radiatorerna står för, tyvärr. Anledningen är att vi är mitt i ett skifte. Jag äger kåken sen ett antal år sedan (så som man skrev över hus förr för att undvika arvsskatt, numera slopad) men mina föräldrar har nyttjat kåken under hela sommarperioden. Jag står för alla utgifter utom el. Dock ser det ut som om de nu anser sig för gamla för att nyttja det och därmed flyttar jag och min familj in i huset. Det kan fortfarande handla om ett år till eller så eftersom det viktigaste för mig trots allt är att försöka göra deras liv så bra som möljigt. Hur som helst, halva huset är från 1964 och är om än välbyggt så ändå inte så välisolerat som man skulle vilja. Värst är det nog kallras via golv eftersom den delen står på plintar.
Den andra halvan är från slutet av 70-talet och är betydligt bätte isolera och förlusterna är inte så stora.
Idag är kan man nog säga att eluppvärmningen tar merparten av strömförbrukningen. Jag kommer att koncentrera mig på att tilläggsisolera golv och bygga torpar grund på den gamla delen. Det kommer att förändra det hela en del, positivt.

Idag har vi ett toalettutrymme där vi håller ca 7 grader och jag inbillar mig inte att det är jättedyrt att ha det så, men för att svara Rollster i samma tråd, det är inte alls säkert att det kanske är rimlig kostnad att köra pumpen på så låg nivå som möjligt. Jag gissar att det handlar om att testa och mäta. Sen hur lågt jag kan köra med den billiga Coolixen vet jag inte.

Den andra värme källan jag nämner tidigare är en frostvakt i källaren och i ett litet utrymme där där varmvattenberedare och tryckkärl finns. Den kommer inte att påverkas ett dugg av vad jag gör med pumpen, det är helt klart.

Som sagt var. Jag kommer nog att få lära mig mycket efter att kastat in Coolixen. Jag skall gärna dela med mig av mina erfarenheter och bjuder gärna på mig själv även om det inte blir bra.

Just nu är det min pappa som vill att vi skall slänga in pumpen även om de är i huset under årets varma månader, men det handlar bara om terapi att inte sitta still och det är bra när man är 86 så ett coolixprojekt kommer det att bli under alla förutsättningar.

Just nu så planeras en betonplatta att sätta ett hemmagjort stativ så det blir markmontage. Det kommer att bli snyggt och prydligt och kommer att fungera utmärkt för en 'riktig' ytterdel i framtiden (om det inte visar sig att vi bör ha en annan placering, knock on wood).

Tack alla för alla synpunkter. Jag har fått svar på mina specifika funderingar jag inte hittade tidgare. Vi skall hämta en pump i morgon och så skall vi bränna några dagar på lite LVP-meck om en dryg vecka då jag har semester. Får säkert anledning att återkomma.

/putte




 
f.d. fritidshus i 08-området. 73kvm byggt 1964 och numera vårt permanentboende.
Elvärme m oljeradiatorer. Lilla Coolixen som jag installerat själv tuffar snällt sedan mitten av Juli 08. Väl tilltagen värmeflyttare ser till att vi har god komfort i hela huset.
Installerade en E-kassetten i den öppna spisen 2009 som används sporadiskt (gott om kostnadsfri ved på tomten).
Har en relativt hög elförbrukning, runt 23.000 kWh så det finns mycket att göra framöver.

Utloggad Puttepj

  • Fanatiker inom skräppumpssegmentet enligt säker källa.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • kagghamra.com
Tack Rocas för det rådet. Ja självklart skall jag stänga ner i lugn och ro, inte 'bara fimpa strömmen'.

/putte
f.d. fritidshus i 08-området. 73kvm byggt 1964 och numera vårt permanentboende.
Elvärme m oljeradiatorer. Lilla Coolixen som jag installerat själv tuffar snällt sedan mitten av Juli 08. Väl tilltagen värmeflyttare ser till att vi har god komfort i hela huset.
Installerade en E-kassetten i den öppna spisen 2009 som används sporadiskt (gott om kostnadsfri ved på tomten).
Har en relativt hög elförbrukning, runt 23.000 kWh så det finns mycket att göra framöver.

Utloggad Puttepj

  • Fanatiker inom skräppumpssegmentet enligt säker källa.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • kagghamra.com
När jag läser mina egna svar inser jag att det går fort men fel. Mitt svar till Rollster skall självklart vara att det inte är omöjligt att det är rimligt att testa att köra pumpen på lägsta tänkbara temperatur eftersom det därmed borde betyda att jag inte behöver ha stödvärme i toa utrymmet. Men jag har inte den kollen. Jag har hittils inte en minuts erfarenhet av en LVP över huvud taget.
Men då kan det ju å andra sidan bara bli bättre.

Raffen - Jag håller inte riktigt med dig gällande fuktdiskussionen. Glädjespisen tillsammans med att värmen varit på i 2 dgr gör rätt mycket. Du kryper inte ner i lakan som känns fuktiga trots att sovdelen är i den sämst isolerade delen. Men låt oss inte träta om det eftersom det är ganska underordnat just nu. Nu handlar det om hur jag ev skall använda en enken on/off pump som en första erfarenhet. Sen kan det myckte väl bli så att vi redan i vinter permanentbor i huset och i sådana fall är perioderna med avstäng värme ett minne blott. Däremot OM det skulle bli så att vi flyttar in så snabbt, skall det bli oerhört intressant att se om vi kommer att hata coolixen från dag ett så att den har räknade dagar, eller om den gör sitt jobb såpass bra att den får ett eller 2 år eller så, medans vi kanske gör andra prioriteringar.

Skulle vi inte satt in den billiga pumpen nu i sommar så skulle det gissningsvis prioriterats att få in en bättre inverterpump från början när vi väl flyttar in.

Nu blir det dock coolixen som ett sysselsättningsprojekt med min gamla pappa och det har ett annat värde som hamnar lite vid sidan om all strikt logik.

Återigen. Tack alla, mera tänkar, resultat, säkert också frågor, kommer garanterat. Man lär sig mycket på det här forumet och det är fashinerande vilka eldsjälar det finns. Personligen litar jag betydlig mer på svaren här, än att gå in på en butik och ställa frågor.

/putte
f.d. fritidshus i 08-området. 73kvm byggt 1964 och numera vårt permanentboende.
Elvärme m oljeradiatorer. Lilla Coolixen som jag installerat själv tuffar snällt sedan mitten av Juli 08. Väl tilltagen värmeflyttare ser till att vi har god komfort i hela huset.
Installerade en E-kassetten i den öppna spisen 2009 som används sporadiskt (gott om kostnadsfri ved på tomten).
Har en relativt hög elförbrukning, runt 23.000 kWh så det finns mycket att göra framöver.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!