Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Stänga av värmen helt i sommarhus med LVP pÃ¥ vintern?  (läst 28110 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
Så där så är pumpen uppe och tuffar. Montage och anslutning av rör gick över förväntan.
Både ute och inne-del är betydligt tystare än jag förväntat mig, inte minst efter alla diskussioner om on/off agg.
Det fungerar relativt bra att styra om luftriktningen med 'fenorna' i utblåset.
Byggde en kabelkanal i trä med lätt demonterbar framsida. Skall måla den med husets egen färg.
Nu får den tuffa på så att man lär sig ställa in den och hur man vill använda den. Sen får vi väl se framåt hösten hur pass effektiv den är. Kylan är det definitivt inte något fel på i alla fall, även om det inte har varit något primärt mål....
Litet snedtak över skall snickras, men det får bli efter en behövligt Skåne/Danmarksemester...
/putte

Hej Putte!  Skoj att se att det har hänt lite saker och att du är igÃ¥ng Putte. Jag ser att du verkar att ha en ordentligt murad grund (stenfot) pÃ¥ huset, sÃ¥ dÃ¥ borde du egentligen inte ha behövt gjuta nÃ¥got fundament och sätta ett markstativ för pumpen tycker jag, utan det borde räckt gott att sätta den via konsoler direkt pÃ¥ stenfoten istället.
När det gäller ljudet så får du nog vänta tills pumpen blir lite inkörd och dessutom kanske tills det blir lite kallare väderlek ev.
Att den fungerar bra att kyla med det tror jag alldeles säkert, detta eftersom alla luftvärmepumpar egentligen är byggda för att användas som AC, och alldeles spec lämpliga att använda som AC är ju de här lite billigare on/off-pumparna, men som värmepumpar är ju då dessa pumpar klart sämre spec vad det gäller komfort och effektivitet.
Det här med ett tak tycker jag är en bra idé, det skyddar pumpen på ett bra sätt och gör att den håller sig ren, torr och snygg mkt längre än utan tak + att det sänker kostnaderna för avfrostningar eftersom regn och snöglopp som rinner över utedelen snabbt fryser på vid utetemperaturer mellan 0-5 ºC.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Puttepj

  • Fanatiker inom skräppumpssegmentet enligt säker källa.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • kagghamra.com
Raffen. Muren är gjord av putsad lättbetong (ytong) och visserligen tror jag nog att det skulle kunna hålla i alla fall men jag såg ingen anledning att chansa. Dessutom tycker jag att ett rent markstativ blir estetiskt snyggare än ett väggstativ som skall bygga så långt ut som det handlar om i mitt fall (väggen sitter 12 cm utanför muren).

Jag tog inte kylan som någon intäkt att det skulle värmen kommer räcka till, det får framtiden visa, vad jag menade är att rörkopplingar m.m. i alla fall gick som planerat.

Nu är mina föräldrar i stugan och eftersom de är rätt gamla fryser de lättare än gemene man så det är trots sommarvärmen heatläget som kommer att användas mes, om än blygsamt.

Som sagt nu sitter burken där den skall, den verkar göra det den är designad för och sen får vi nog vänta på hösten för att bedömma funktionaliteten fullt ut.

Jag var ordentligt sk..tnödig när jag skulle koppla ihop quick connetor kopplingarna. Fick för mig att det skulle vara en kritiskt del, där amatören riskerar att misslyckas, men faktum är att där har man tänkt till.

/putte

f.d. fritidshus i 08-området. 73kvm byggt 1964 och numera vårt permanentboende.
Elvärme m oljeradiatorer. Lilla Coolixen som jag installerat själv tuffar snällt sedan mitten av Juli 08. Väl tilltagen värmeflyttare ser till att vi har god komfort i hela huset.
Installerade en E-kassetten i den öppna spisen 2009 som används sporadiskt (gott om kostnadsfri ved på tomten).
Har en relativt hög elförbrukning, runt 23.000 kWh så det finns mycket att göra framöver.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
Jo , jag funderar Ã¥xÃ¥ lite i de banorna om quick-connector-kopplingar kan struula ? . Kanske säkrast att ha ansiktsmask/visir och handskar pÃ¥ som tÃ¥l frätande ämnen ifall det struular till sig ? eller kanske det är "överkurs" ??    :D

Men kul att du lagt ut bilder här ! En bild säger ofta mer än tusen ord brukar det väl heta !  :)
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Puttepj

  • Fanatiker inom skräppumpssegmentet enligt säker källa.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • kagghamra.com
Jo , jag funderar Ã¥xÃ¥ lite i de banorna om quick-connector-kopplingar kan struula ? . Kanske säkrast att ha ansiktsmask/visir och handskar pÃ¥ som tÃ¥l frätande ämnen ifall det struular till sig ? eller kanske det är "överkurs" ??    :D

Men kul att du lagt ut bilder här ! En bild säger ofta mer än tusen ord brukar det väl heta !  :)

Jag hade faktiskt ögonskydd när jag tryckte ihop connectorerna. Ja det var nog lite overkill, men det är det också med bilbälte och hjälm - tills man behöver det.

Quick connectorn består av ett löst plastlock på slangen från innerdelen. Det är bara ett dammskydd. Man fäller upp ett handtag på den delen efter att man tagit bort skyddet.
Sen sitter en manchett man drar neråt för att få bort det betydligt kraftigare skyddslocket från aggregatet. När man sen sätter in slangen i aggregatet drar man tillbaka samma manchett och då klickar kontakterna ihop.
Efter det fäller man tillbaka handtaget så att kylmedlet trycks in. Har kontakterna klickat i varandra så att manchetten gått tillbaks i sitt rätta läge, skall det mycket till för att något skall gå snett.
Tror dock på att använda ögonskydd eftersom man aldrig vet om det skulle kunna vara något fabrikationsfel el dyl.

Att man själv skulle klanta till det ser jag som osannolikt, så pass förtroendeingivande är kontruktionen.

/putte
f.d. fritidshus i 08-området. 73kvm byggt 1964 och numera vårt permanentboende.
Elvärme m oljeradiatorer. Lilla Coolixen som jag installerat själv tuffar snällt sedan mitten av Juli 08. Väl tilltagen värmeflyttare ser till att vi har god komfort i hela huset.
Installerade en E-kassetten i den öppna spisen 2009 som används sporadiskt (gott om kostnadsfri ved på tomten).
Har en relativt hög elförbrukning, runt 23.000 kWh så det finns mycket att göra framöver.

Utloggad Puttepj

  • Fanatiker inom skräppumpssegmentet enligt säker källa.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • kagghamra.com
Tänkte bara lämna lite status på vår colixinstallation när den varit igång ett par veckor.

Bortsett från en slarvtabbe från min sida som jag får bjuda på så har det fungerat över förväntan.
Som jag nämnt tidigare bor mina åldriga föräldrar i sommarstugan för tillfället och trots sommarvärmen så kör de värme i via pumpen på kvällarna (verkar som om gamla människor alltid fryser, det är väl ämnesomsättningen som blir sämre).

On/Off funktionen stör inte alls och innerdelen är förvånandsvärt tyst och de märker inte att den går, när den går.
Nu är iofs fläkten i ett automatläge vilket gör att den sällan blåser på med någon effekt/varvtal som stör. Skillnad bör det bli i vinter.

Men i går blev det ändå för mycket sommar även för gamlingarna så det blev ett par timmar med kyla för att matcha det 'lite för varma vädret'. När de sedan gick över till värme på kvällen så rann det friskt med vatten på väggen under innerdelen. De ringde mig i panik och vi kom överens om att de skulle slå av aggregatet.

Idag åkte jag ut och lättade på innedelen från väggen med MYCKET rinnande vatten som följd. Jag fick nog torka upp ett par liter vatten från golvet och som jag förstår det var det ungefär samma mängd som rann ner för dem i går.
Man skall väl bjuda på sig själv när man är dum och förklaringen är enkel. Jag hade lyckats få en 'upp-puckel' i väggenomföringen så avrinningen fungerade inte.
När jag rättat till det så att avrinningsslangen från innerdelen låg som den skall försvann alla problem och det rann frisk ur slangen - utomhus denna gång :-).

Körde kyla under mer eller mindre hela dagen idag och jag mätte upp nästan 10 liter vatten eftersom jag lät det droppa i en hink för att få lite grepp. Nu är innerdelen torr och fin både värme och kyla fungerar som det skall och alla är nöjda.

Tur för mig att de fibriterade väggarna (sprutade putsväggar inte tog någon skada, annars hade Jag fått gräma mig under en lång tid frammåt....

Hur som helst, det som är trevligt är att kylan när man sätter agget på 24 grader (med värme ger det i praktiken runt 22 grader som jag personligen tycker är för varmt) så håller den hela huset svalt, trots vinkelkåk och 73 kvm.
Visst är det sämre verkningsgrad i andra änden av huset, men helt OK för att ge en acceptabel sovtemp trots att sovrummen ligger så långt från agget man kan komma.

Det finns inte en chans att höra ytterdelen innifrån huset, vilket är bra. Ytterdelen hörs när man är ute, men så länge burken är ny så är den definitivt inte störande. Skall bli kul/intressant att se hur det rockar när det blir lite kallare temperaturer. Dock är sommaren så njutbar just nu, så jag väntar gärna med de erfarenheterna. I veckan skall utedelen får ett permanent regn/smuts/snöskydd. Jag väljer att sätta det relativt högt efter att läst en del diskussioner på forumet om att inte sätta det för nära och därmed riskera sämre verkningsgrad.

Skall återkomma så småningom med mer erfarenheter när det blir temperaturer så att man kan se och förstå om LVP:n gör sitt jobb, ger rimlig besparing, men just nu hoppas jag att det dröjer.

En liten del skall jag nämna också. Jag har tills vidare valt att inte montera det lilla vinkelröret som är till för att man skall kunna leda bort kondensvatten från ytterdelen. Har läst lite här och var att den ofta ställer till mer problem än den löser. Vi har bra avrinning i jordytan runt ytterdelens betongplatta (morän) och jag tvivlar på att det kommer att ha någon som helst påverkan på husgrunden, även om jag självklart kommer att hålla koll. Jag har gjort en Najtråds ögla som gör att innerdelens vatten får rinna ut under ytterdelen (ingen risk för att det täpps till). Kommer kanske att labba lite med innerdelens avrinning om behov finns men just nu ser det ut som om jag kommer att permanenta lösningen och låta najtrådsögglan ersättas av ett litet plaströr med överdimension så att dräneringsslangens utlopp finns innuti.

Ha det.

/putte
f.d. fritidshus i 08-området. 73kvm byggt 1964 och numera vårt permanentboende.
Elvärme m oljeradiatorer. Lilla Coolixen som jag installerat själv tuffar snällt sedan mitten av Juli 08. Väl tilltagen värmeflyttare ser till att vi har god komfort i hela huset.
Installerade en E-kassetten i den öppna spisen 2009 som används sporadiskt (gott om kostnadsfri ved på tomten).
Har en relativt hög elförbrukning, runt 23.000 kWh så det finns mycket att göra framöver.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
Hej Putte!  Skoj att höra lite rapportering frÃ¥n dig Thumbsup inkl lite inte helt ovanliga eskapader i samband med hantering av pump och installation ;D Hoppas att du fortsätter att Ã¥terkomma med fler rapporter till oss. :)
Förresten så finns det absolut ingenting som säger att det här med risken för recirkulation av utluften från ytterdelskompressorn skulle vara mindre för att du sätter taket högre upp till pumpen, eftersom ju högre upp taket sitter ju lättare kan ju utluften återvända till baksidan av pumpen, och ju närmare pumpen som taket finns dessto mindre risk är det ju faktiskt för recirkulation av utluften.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Puttepj

  • Fanatiker inom skräppumpssegmentet enligt säker källa.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • kagghamra.com
Så där så är pumpen uppe och tuffar. Montage och anslutning av rör gick över förväntan.

Både ute och inne-del är betydligt tystare än jag förväntat mig, inte minst efter alla diskussioner om on/off agg.

Det fungerar relativt bra att styra om luftriktningen med 'fenorna' i utblåset.
Byggde en kabelkanal i trä med lätt demonterbar framsida. Skall måla den med husets egen färg.

Nu får den tuffa på så att man lär sig ställa in den och hur man vill använda den. Sen får vi väl se framåt hösten hur pass effektiv den är. Kylan är det definitivt inte något fel på i alla fall, även om det inte har varit något primärt mål....

Litet snedtak över skall snickras, men det får bli efter en behövligt Skåne/Danmarksemester...

/putte

Skall ta och bumpa en riktigt gammal tråd, bara på kul.
Sonen frågade mig idag hur länge vi haft vår värmepump och jag började räkna tillbaka och konstaterade att på Tisdag fyller pumpen 4 år i drift.

Så jag skall recensera mig själv och pumpen.
Så här efter 4 år så är mina erfarenheter begränsade till EN enda pump så jag kan inte säga om det hade varit bättre eller sämre att satsa på annat märke eller pris.
Men den lilla och omdiskuterade Coolixen har verkligen levererat. Innerdelen är fortfarande tyst och skrammelfri. 2 ggr har den läckt vatten på innerväggen, första gången efter någon dag efter installation och då visade det sig att jag fått avrinningsslangen i fel avvägning. Sen en gång sommaren 2010 när det var extremt varmt och luftkonditioneringen gick på absolut max och hade gjort så i dagar, då rann det plötsligt vatten igen. Jag hakade då ner innerdelen och undersökte om något hänt men hittade inget. Kunde iofs ta bort lite lite damm från avrinningsrännan men tror knappt att det var felet. Tog loss avrinningsslangen och blåste i den innifrån men upplevde det inte att det var täppt.
Problemet fick ingen förklaring och jag har inte upplevt det igen, trots att vi använder luftkonditioneringen ganska frekvent sommartid.

När pumpen körs i 'heat-läge' levererar pumpen stablit och utan att störa. Ju kallare det är desto oftare pustar den under avfrostningen men ingen i famlijen störs av det. När det är 15-20 minus levererar den fortfarande värme men jag tror att effekten motsvarar ett vanligt elelement. Vid minus 10 ger den definitivt mycket värme för pengarna.

En vinter isade ytterdelen igen under ett par veckor och jag fick använda en fön (värmepistol) och försiktigt värma bort isen. Då byggdes det också upp is från pumpen och ned till marken. Det löste jag genom att med värmepistolen skilja isen från pumpen och med en yxa hacka bort ispelaren från plattan. Det finns 4 grannar med värmepumpar av mer etablerade märken och samtliga hade samma problem som jag så det skall nog förklaras med att det var optimalt ogynnsamt klimat just då.

Annars har jag inte haft några isproblem och inga störningar.

Vid runt 10 minus så låter ytterdelen som om kompressorn håller på att ge upp d.v.s. den låter mekaniskt ungefär som en lagring som håller på att ge upp. Men när det blir kallare eller varmare ute så försvinner ljudet och jag har förstått att det inte är ett problem.

Jag har inte gjort något som helst underhåll förutom att jag kanske en gång i månaden, ibland lite mer sällan rengör luftfiltret i innerdelen. Vet att man skall göra det oftare, men det blir inte av och pumpen fortsätter att leverera.

När det gäller värmedelen så kör jag den svalare delen av året alltid i Heat-läget och med fläkten i auto.
Det är extremt sällan jag behöver höja eller sänka temperaturen och jag har ett mycket bra innerklimat.

När det gäller kyldelen så har vi den i Cool-läget och fläkten i auto med en temperatur vald på 22 grader dvs den kyler när solen värmer huset för mycket och det ger ett bra innerklimat till en betydligt mindre el-kostnad än jag trodde innan vi installerade pumpen.

Att kyla huset sommartid kostar mindre än en fjärdedel jämför med att värma huset vintertid vilket fortfarande förvånar mig, men många har uttalat att Coolixen mer är en kylanläggning än en värmeanläggning och det kanske är en förklaring.

Vet att andra har haft betydligt mer problem än mig men då uteslutande på den senare modellen som har underhållsvärme en funktion som inte finns på min Coolix.

Elaka tungor gav inte Coolixen så lång hållbarhet och jag erkänner att jag inte frekvent besöker det här forumet och jag vet inte om jag är ett undantag som fortfarande är toknöjd och ser den som en av de bättre investeringarna jag gjort i mitt hus.

/putte
f.d. fritidshus i 08-området. 73kvm byggt 1964 och numera vårt permanentboende.
Elvärme m oljeradiatorer. Lilla Coolixen som jag installerat själv tuffar snällt sedan mitten av Juli 08. Väl tilltagen värmeflyttare ser till att vi har god komfort i hela huset.
Installerade en E-kassetten i den öppna spisen 2009 som används sporadiskt (gott om kostnadsfri ved på tomten).
Har en relativt hög elförbrukning, runt 23.000 kWh så det finns mycket att göra framöver.

Utloggad Micke_80

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Att det är billigare att kyla än att värma upp är nog rätt naturligt. Skillnad ute/innetemp är 30-40 grader på vinter och 0-10 grader på sommaren. Sen värmer sol lite genom fönster etc men den dan det blir så varmt ute att du får "varmras" runt fönstrena har du nog samma kostnad för ac som för värme. Men då flyttar jag till kallare klimat :)
2*122kvm villa + 30kvm garage i Rosvik, Norrland.
2x luft/luft värmepumpar (AVT he9dke och en nocria 14), 1 quadrafire castile pelletsinsats och lite direkt el vid behov.

Elförbrukning 2003 48000kwh, 2009 26000kwh, 2011 21770kwh, 2012 10000kwh :>

Utloggad pumpemontør

  • Varmepumpe montør
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Säkert en korkad fråga, men jag lyckas inte läsa mig till det på forumet.

Om jag har ett fritidshus som bara används någon enstaka helg på vintern och i princip vill ha all värme avstängd, hur hanterar man luftvärmepumpen. Är det bara att stänga av den? Är det något som fryser sönder?

Idag när jag inte har LVP slår jag på elradiatorerna 2 dagar innan vi kommer till stugan för att den skall vara acceptabelt varm. Det är den också men det är fuktigt. Det brukar jag lösa genom att elda några timmar i den öppna spisen, en spis som inte värmer så bra men drar ut fukten i alla fall.

Hur effektiv är LVP:n när man slår på den i ett totalt utkylt hus? Jag inbillar mig att det borde vara rätt mycket besparing att värma upp huset från kallt till bruksvarmt med pumpen?

/putte

Hei

Jeg tror ikke varmepumpen vil klare å varme opp din hytte ila 2 dager vinterstid, hvis det er skikkelig kaldt (både ute og inne)
Du skal være klar over at en del pumper ikke starter oppvarming hvis temp.sensor i innedel er veldig lav (for eksempel under 12 grader)
Denne metoden tror jeg ikke vil være noen god løsning... desverre...

Mvh
varmepumpemontør
NOVAP-godkjent og sertifisert montør av L/L-varmepumper opp til 12 KW
Bor i Norge. Installert 1 Daikin FVXS50-F og MHI ZJX50-S, august 2011
Normal-isolert hus (350 kvm.)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!