Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Eventuell användning av alternativa sätt att blÃ¥sa rent i Innedelen  (läst 6154 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Vättervågen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej! Undrar om man skulle kunna använda utblåsningsanordningen i en dammsugarei st f en kompressor för att blåsa rent i innedelen? Ett kanske mera fantasifullt förslag är att använda en cykelpump eller själv blåsa genom en slang med munstycke? Skratta inte!
Frågan ställs av en okunnig värmepumpsanvändare som tycker en kompressor skulle vara alltför dyr, om andra möjligheter finns.
Vättervågen

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
Jag skulle vilja säga att dammsugaren baklänges funkar alldeles utmärkt! Har en gammal Volta på vilken man kan ansluta slangen åt andra hållet så att säga. :) Riktigt bra flås i den, och perfekt för att både damma ur TV-apparater och blåsa upp luftmadrasser.

Cykelpump eller minikompressor ger nog för lite flöde för att det ska vara lönt.. Antagligen bättre att blåsa med munnen i så fall.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Sven Cedergren

  • Gäst
Sven Cedergren
SV: Eventuell användning av alternativa sätt att blåsa rent i Innedelen
« Svar #3 skrivet: 14 mars 2012, 17:09:42 »
Tack för svaren. Problemet med minikompressor, förutom att den skulle vara för svag, är ju att den gÃ¥r pÃ¥ bilbatteriet,12 volt,  sÃ¥ man skall väl ha en omställare för 230 volt ocksÃ¥?  Minikompressorn användes ju ocksÃ¥ för cykeldäck. Hur är "burkkompressorn" i förhÃ¥llande till t. ex vanlig kompressor, minikompressorn eller dammsugarutblÃ¥sning. Biltema säger att de inte för burkkompressor längre.
Vättervågen

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
el-driven lövblås! (500kr) :D klart på 5 sekunder! ...i vilket fall som, glöm inte att fixera/bromsa fläkthjulet om du blåser på med tryckluft o liknande -annars risk för lagerhaveri eller att fläkthjulet knäcks av centrifugalkrafterna vibrationerna... (har själv bevittnat båda sorterna)
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad nikitalord

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
Du få väla rulla in reservhjulet. :-))

Sven Cedergren

  • Gäst
Sven Cedergren
SV: Eventuell användning av alternativa sätt att blåsa rent i Innedelen
« Svar #6 skrivet: 15 mars 2012, 18:57:14 »
Tack för alla förslag, även de skämtsamma, i den mån jag uppfattar dem. På vilket sätt fixeras fläkthjulet? Det vore intressant att veta. Många har skrivit om användning av tryckluft men inte nämnt något om fixering av fläkthjulet. Mycket intressant.
Vättervågen

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
Om man blåser direkt på fläkthjulet med tryckluft kommer den upp i ruggiga varvtal. Vi har stora tangentialfläktar på jobbet för och ventilera olika kabinett för div elutrustning. När vissa i personalen gått lös med tryckluften för och damma ur så har hela fläkthjulet käckts på mitten pga över-varvning. Samma sak med axialfläktar, dom övervarvas lätt med tryckluft med omedelbart lagerhaveri som följd.

Därför rekommenderar jag att bromsa hjulet :)
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Sven Cedergren

  • Gäst
Sven Cedergren
SV: Eventuell användning av alternativa sätt att blåsa rent i Innedelen
« Svar #8 skrivet: 16 mars 2012, 18:40:56 »
Hej Paxmax!
Med risk för att verka tjatig måste jag fråga Dig hur man bromsar fläkthjulet. Om man måste demontera hela innerdelen, är det ingenting för mig, och när jag dammsugit, har jag inte, tror jag i alla fall, sett någon fläkt, fast den naturligtvis finns där.
Tacksam för svar
Vättervågen

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
Jaså, jaha, HUR man bromsar.. pja det är valfritt! (naturligtvis strömmen avstängd) Jag körde in fingrarna och bromsade, då kunde jag släppa fram ett par dammiga blad i taget och blåsa rent, minns att det var precis så man nådde.

När jag blåste från andra hållet minns jag inte, kör in ett vikt/knölat reklamblad så den spänner lite mellan fläktrotor och fläktväggen om du är ensam... eller kanske en kökssvamp, eller kanske du har du en kumpan så kan denne hålla i rotorn med fingrarna medans denne även styr dammsugar'n så man slipper få damm verkligen ÖVERALLT.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Fader Jan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
Man ska vara förberedd på att det kommer att damma rejält när man börjar blåsa. Plocka undan ordentligt runt maskinen innan du börjar.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
I brist på kompressor eller annat så är nog inte den här så dum:
http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Dator-och-natverk/Tillbehor/Dust-Off-36520/

Lite trist dock att den bara innehåller R134a och inte 410a tycker jag...
Hade ju varit kanon att kunna fylla på pumpen och sen blåst rent lamellerna med gasen som vart över. 8)
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Sven Cedergren

  • Gäst
Sven Cedergren
SV: Eventuell användning av alternativa sätt att blåsa rent i Innedelen
« Svar #13 skrivet: 17 mars 2012, 15:12:52 »
Ett hjärtligt tack till alla som gjort sig besväret att svara på mina frågor. Jag är ute i god tid, eftersom jag inte haft min pump så länge än.
Vättervågen

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
Fixera fläkhjulet behövs inte om man har fläkten igång.
 tummenupp
Tandborste är ett bra verktyg till lameller och fläkthjul om smutsen sitter.

Tryckluft på burk, hur många burkar går det åt för en rengörning?
« Senast ändrad: 18 mars 2012, 08:40:33 av Zelda »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!