Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VP'ns motorskydd löser ut, flera anledningar?  (läst 6841 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Barrebanan

  • Gäst
Barrebanan
SV: VP'ns motorskydd löser ut, flera anledningar?
« Svar #15 skrivet: 21 januari 2013, 19:00:35 »
Att. Roland:

Att det skulle vara en läckande påfyllnadsventil tror jag inte. Om jag t.ex. drar runt säkerhetsventilen något varv och kommer ner till 1 bar höjs trycket direkt till 1,6 igen. På ca 10sek.
Dessutom borde väl kallvattnets tryck bygga upp i radiatorkretsen till säkerhetsventilen löser ut vid 2bar isf?

Har nyligen fått en modern pump med AutoAdapt"-funktion (http://www.rorprodukter.se/dos_25_5731745_gruppfil.pdf) när en VVS-firma var här nyligen och renoverade radiatorerna och kopplingar på dessa. Denna skall enligt tillverkaren (Grundfos) upprättahålla ett difftryck över sig själv med denna funsktion. Dock köttar den alltid upp till 1,6bar, även om jag ställer in den på fast varvtal, nivå 1, 2 eller 3. Jag kan inte ställa in någon parameter på pumpen mer än varvtal, autoadapt eller tryckkurva...

Hur som helst, efter mitt mixtrande med kollektorslangen vid middagstid idag har VP'n nu gått rekordlänge sedan köldknäppen kom; ca 6h. Detta trots att jag nu helt klart måste ha rekordlite vätska i kollektorslangen.
Det är förvisso lite "varmare" ute idag än de senaste dagarna. Hela -3 och klockan är 7 (mot -6-7 de senaste dagarna vid denna tid).
Hoppas teknikern ringer imorgon. 10 grader i största rummet just nu...

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: VP'ns motorskydd löser ut, flera anledningar?
« Svar #16 skrivet: 21 januari 2013, 19:41:47 »
Är radiatorsystemet fritt från luft kan inte differenstrycket över pumpen påverka manometern vid expansionskärlet. Så länge det är frågan om de tryck en cirkulationspump kan ge är vatten inte komprimerbart. Radiatorernas och rörsystemets volym ändras inte heller. Oavsett om pumpen går eller inte är vattnets och radiatorsystemets volym densamma om temperaturen är konstant. Det kommer därför inte att ske något flöde av vatten in eller ut ur expansionskärlet när cirkulationspumpen startar eller stoppar. Det betyder i sin tur att trycket i expansionskärlet är konstant. Är det så att trycket varierar med cirkulationspumpens hastighet behöver radiatorsystemet luftas.

Samma sak gäller köldbäraren, ändras nivån i expansionskärlet när köldbärarpumpen startar finns det luft i systemet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Barrebanan

  • Gäst
Barrebanan
SV: VP'ns motorskydd löser ut, flera anledningar?
« Svar #17 skrivet: 21 januari 2013, 20:04:32 »
Men om det är en läckande påfyllnadsventil; Varför sjunker då trycket efter att jag fyller på till över 1,6 bar? Om pumpen enbart är till för cirkulation skall väl trycket hållas om jag pressar upp det. Eller skulle det då vara att jag pressar ut varmvatten ut i kallvattensystemet?.

Men då undrar jag fortfarande varför det är just 1,6 bar det alltid stannar på? Vad är det som bestämmer detta?
Jag provade precis tömma ut till 1bar och det steg återigen till 1,6 bar inom någon minut.

Ang. köldbäraren: Jag har som sagt konstaterat att det är vacuum vid luftaren. Detta troligen (min teori) då denna högpunkt alltså ligger på returledningen precis innan pumpen och exp.kärlet på frammen precis efter pumpen. Exp.kärlet bestämmer väl då tryckhållningstrycket (= strax över atmosfärstryck? Efter ett jag sätter på locket händer väl inte mycket mer?) vilket innebär att pumpen "suger ner" trycket vid luftaren framför pumpen när jag startar upp systemet?

En helt annan fråga jag bara snuddat vid tror jag: Varför får jag inte upp returtempen? Frammen är ju varm som tusan så flödet kan väl inte behöva vara så högt (Om det nu skulle vara något som stoppar upp. Har ju inte kollat filtret ännu). Sån enorm avkylning kan det väl ändå inte vara?

(Nu löste tryckvakten ut igen, efter 7h gång)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: VP'ns motorskydd löser ut, flera anledningar?
« Svar #18 skrivet: 21 januari 2013, 22:04:31 »
Fungerar allt som det ska är trycket konstant efter det att man har fyllt på vatten i radiatorsystemet (förutsätter att vattentemperaturen inte ändras alltför mycket, vattnets volym ändras ju med temperaturen). Det är normalt att trycket sjunker något efter det att man har fyllt på vatten men då sker ändringen rätt snabbt, på några sekunder. Anledningen är att luften i expansionskärlet komprimeras när man fyller på vatten och då stiger temperaturen. Sen när luften kyls av sjunker trycket något. Men det verkar inte vara det som det handlar om i det här fallet. Jag har ingen teori om vad det kan vara för fel.

Att returtemperaturen inte går upp och framledningen är väldigt varm måste bero på lågt värmebärarflöde. Snurrar värmebärarpumpen är det troligen filtret som är tilltäppt.

Din teori om köldbäraren verkar rimlig. Sitter expansionskärlet på pumpens trycksida och det bara är ett svagt övertryck där gentemot atmosfärtrycket är det lätt hänt att det blir undertryck på sugsidan. Det krävs några tiondels bar tryckuppsättning över pumpen för att driva runt köldbäraren.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 529
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!