Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sveriges sämsta jordväreanläggning?  (läst 12210 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad johan_ben

  • IVT Greenline C9
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Sveriges sämsta jordväreanläggning?
« Svar #30 skrivet: 19 januari 2009, 14:22:13 »
Jo, jag förstår att VP är något underdimesionerad, men den är inte SÅ underdimensionerad, nu ger den mindre effekt än en hårfön.

Hur kan man "mäta" eller uppskatta hur mycket den ger i ut-effekt. Den skall kunna ge 9 kW men kanske bara ger 6 kW pga kallt brine och eller andra defekter. Finns det någon formel, där man stoppar in värden som delta t på värmebäraren, flödeshstighet i slingan osv. Mitt mål är förståss att se till så att pumpen ger sina 9 kW, nästa steg är att förbättra andra faktorer såsom husets isolering och ventilation.
170+90 kvm stenhus från 30-talet. IVT Greenline C9 med 2x250 m jordvärmeslinga från 2000. Usel kapacitet, tillskott redan vid -1. Total elförbrukning ca 20.000 kWh. Ofta under 20 grader inomhus. Snart bott ett år i huset.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Sveriges sämsta jordväreanläggning?
« Svar #31 skrivet: 19 januari 2009, 15:12:55 »
Du har väl elpatroner på 9kW i värmepumpen? Om du kör på endast elpatronerna under en tid, kanske 1 timme. Sedan kör du kompressorn på samma sätt. Om kompressorn ger 9 kW så bör ju resultatet på framledningstempen vara ungefär lika.
Har du kollat i synglaset att det inte bubblar under drift? Om det bubblar så saknas kylmedia.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Sveriges sämsta jordväreanläggning?
« Svar #32 skrivet: 19 januari 2009, 16:53:22 »
I och med att temperaturen in är -1,2 grader ger den 5 % lägre effekt än vid noll grader in som är den temperatur som används som referenspunkt i databladen.
Vad är det för temperaturer pÃ¥ GT6, GT8 och GT 9 när pumpen har gÃ¥tt en tid utan tillsats? 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad johan_ben

  • IVT Greenline C9
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Sveriges sämsta jordväreanläggning?
« Svar #33 skrivet: 02 februari 2009, 11:21:06 »
Jag har nu fått veta att tidigare oljeförbrukning var 5.5 kubikmeter. Det låter mycket för mig. Ger det er forumgudar någon ide om hur stor värmepump som skulle vara optimal i huset.
170+90 kvm stenhus från 30-talet. IVT Greenline C9 med 2x250 m jordvärmeslinga från 2000. Usel kapacitet, tillskott redan vid -1. Total elförbrukning ca 20.000 kWh. Ofta under 20 grader inomhus. Snart bott ett år i huset.

Utloggad Oppti

  • Berg och Luft
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 232
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sveriges sämsta jordväreanläggning?
« Svar #34 skrivet: 02 februari 2009, 11:54:24 »
Du har nog inga problem med jordvärmedelen. Några grader under noll är ok. Fasenergin när vatten fryser är stor, det märks i bergvärmebrunnar som ofta ger nollgradigt eller något lägre.
När man dimensionerade VP på 80-90 talet skulle den dimensioneras för att täcka 50% av dimensionerande behovet och då täcka 80% av energiförbrukningen.
Med 5,5 m3 olja gick det åt ca 44 000 kwh energi i din kåk. Så tillsats av 8800 kWh(20%) var beräknat i den kalkyl som Vp köptes på!
Nu är Vp billigare och energin dyrare så det är kanske klokt att jobba för att få bort tillsatsenergin.
Själv har jag i ett första steg loggat temperaturerna i Vp systemet för att se om det finns något att göra. Därav kommentaren om brunnstemperaturen som hamnat på noll!
Bor i villa med frånluftsvärme (IVT 402 samt T400) och luftvärmepump (Panasonic)samt direktverkande el.
Ansvarig för VP  Thermia Diplomat Duo Inverter i annat hus

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Sveriges sämsta jordväreanläggning?
« Svar #35 skrivet: 02 februari 2009, 15:38:40 »
Jag har nu fått veta att tidigare oljeförbrukning var 5.5 kubikmeter. Det låter mycket för mig. Ger det er forumgudar någon ide om hur stor värmepump som skulle vara optimal i huset.

5.5 kubik olja, det är väl ca 55 000kr... du kan ju glädjas Ã¥t att det inte är sÃ¥ illa iallafall  ;)

Jag skulle gissa minst 12kw VP, går du upp till 16kw så slipper du allt vad tillskott heter. Men då måste du också lägga ner mer slang i marken.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad johan_ben

  • IVT Greenline C9
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Sveriges sämsta jordväreanläggning?
« Svar #36 skrivet: 04 februari 2009, 13:40:17 »
Cocacola:

Det låter jätteintressant, berätta mer! Var kopplar jag in luft-vatten till systemet? Kör jag antingen jord eller luft? Hur styr jag detta? Uppskattade kostnader för denna "lilla" installation.
170+90 kvm stenhus från 30-talet. IVT Greenline C9 med 2x250 m jordvärmeslinga från 2000. Usel kapacitet, tillskott redan vid -1. Total elförbrukning ca 20.000 kWh. Ofta under 20 grader inomhus. Snart bott ett år i huset.

Utloggad johan_ben

  • IVT Greenline C9
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Sveriges sämsta jordväreanläggning?
« Svar #37 skrivet: 12 maj 2009, 21:34:06 »
Jag kan nu sammanfatta elförbrukningen vårt första år i huset och kan konstatera att vi gjort av med knappa 20.000 KWh inkl hushållsel. Det är ändå inte så illa som jag befarat med tanke på att huset är stort och oisolerat. Betänker man en tidigare oljeförbrukning på 5.5 kubik så är jag ganska nöjd. Visst har det gått en hel del ved i vintras och visst är det lite kallt ibland.

Ville bara hylla min VP lite, den har fått utstå så mycket skäll.
170+90 kvm stenhus från 30-talet. IVT Greenline C9 med 2x250 m jordvärmeslinga från 2000. Usel kapacitet, tillskott redan vid -1. Total elförbrukning ca 20.000 kWh. Ofta under 20 grader inomhus. Snart bott ett år i huset.

Utloggad bclcarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: Sveriges sämsta jordväreanläggning?
« Svar #38 skrivet: 13 maj 2009, 08:33:38 »
 Det var väl inte sÃ¥ dÃ¥ligt med sparade uppvärmningskostnader, betänk att din HH-el är mer än 5000Kwh/Ã¥r, troligtvis 7000Kwh/Ã¥r(vi är 2 i hushÃ¥llet, Ã¥ förbrukar ca. 7000Kwh/Ã¥r pÃ¥ HH-el), sÃ¥ din VP-anläggning har förbrukat i runda slängar 13000Kwh i jämförelse med 5,5m3 olja = ganska mycket pengar. Dom sparade kronorna kan du ju lägga ner pÃ¥ att isolera, täta fönster och kanske gräva upp runt grunden, fixa till dräneringen, sÃ¥ kommer du att spara ytterligare kw, flera har ju skrivit detta i inlägg.
 Man mÃ¥ste ju tänka efter lite, och titta pÃ¥ hur mycket som förbrukades innan VP:n sattes i drift, och efter, sÃ¥ nu pÃ¥ Ã¥rsbasis kan du ju vara nöjd med din VP-anläggning
 Novisen *vinkar*

Utloggad Oppti

  • Berg och Luft
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 232
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sveriges sämsta jordväreanläggning?
« Svar #39 skrivet: 13 maj 2009, 10:57:46 »
COP på 3,3 är väl ok!

Baserat på 5,5 m3 olja som med 80% verkningsgrad kan ge ca 44 000 kwh värmeenergi och elförbrukning på 13 000 kwh kan cop beräknas.
44 000/13 000 ger COP.

Så det var inte jordvärmeanläggningen som var sämst javascript:void(0);
Bor i villa med frånluftsvärme (IVT 402 samt T400) och luftvärmepump (Panasonic)samt direktverkande el.
Ansvarig för VP  Thermia Diplomat Duo Inverter i annat hus

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!