Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Visslande oljud NIBE  (läst 2000 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Da000

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Visslande oljud NIBE
« Svar #15 skrivet: 07 augusti 2022, 18:09:09 »
Kolla om du har ett rött kärl anslutet till köldbäraren på andra sidan värmepumpen?
Där sitter i så fall en manometer.
Visar den 0 och om du hör nått porlande ljud när värmepumpen går i köldbäraren så är där luft.
Det sitter 2 luftningsnipplar på ledningen precis före vinkeln ner mot shunten till ventilationsanläggningen, men det funkar bara att lufta om det är tryck på köldbäraren.

Jag brukar lufta genom att först trycka in nån dl vatten via trädgårdsslangkoppling bakvägen på säkerhetsventilen till köldbäraren, man öppnar vattnet och lättar nån sekund på säkerhetsventilen, kollar samtidigt på manometern så att man inte kör in för mycket vatten.
Sen har man lite tryck att lufta grejerna med.

Är det dessa två luftningsnipplar du tänker på? Se bifogat bild. De har jag redan testat att avlufta .

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Visslande oljud NIBE
« Svar #16 skrivet: 07 augusti 2022, 18:17:47 »
Kom där ut nått alls?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Da000

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Visslande oljud NIBE
« Svar #17 skrivet: 07 augusti 2022, 21:43:36 »
Kom där ut nått alls?

Luft från den nedre nippeln, men inte mycket vätska.
Avluftningen från de nipplarna hade gjorts tidigare. Även efter det har ljudet kommit tillbaka när cirkpumpen kopplats på strömmen igen.

Bifogar bilder på andra sidan värmepumpen. Där finns två röda kärl. Antar att den övre är till värmebärarsida och den nedre är till köldbärarsidan. korrekt? Hör inget porlande ljud i systemet. Det övre kärlet har tryck medan det nedre kärlet är på 0

Om ovan är som du menar tar jag gärna emot lite mer detaljerade instruktioner på hur jag kan göra för att få upp trycket på kärlet. Har jag t.ex. kopplat in trädgårdsslangkopplingen som du tänkt?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Visslande oljud NIBE
« Svar #18 skrivet: 08 augusti 2022, 15:07:23 »
Där sitter ju en koppling för en trädgårdsslang redan, se till att den är vattenfylld och koppla mot kallvatten, öppna sen kranen och lätta på säkerhetsventilen med den svarta ratten på sidan.
Du ser på manometern när trycket går upp, trycksätt till 0,1-0,2 bar och lufta sen igen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Visslande oljud NIBE
« Svar #19 skrivet: 08 augusti 2022, 16:16:51 »
Om trycket ökar väldigt snabbt när du fyller på och faller direkt när du luftar ur så finns det skäl att misstänka att gummiblåsan i expansionskärlet är paj. Det finns troligen en bildäck-ventil högsta upp på det. Där ska det vara luft, kommer det vätska är blåsan paj...

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Da000

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Visslande oljud NIBE
« Svar #20 skrivet: 09 augusti 2022, 18:56:17 »
Ja precis.
Jag la till den Gardena kopplingen. Försökte fylla på med vatten, då hände inget särskilt med trycket. Rörde sig inte alls. Min fundering är om jag ska köpa en blompump och testa att fylla på med den.

Intressant påpekande angående expansionskärlet, där finns redan ett tidigare misstanke om gummiblåsan är paj. Ventilen på toppen kommer inte någon vätska från , det går inte att trycka ner den längre. Tidigare har man tryckt och det har pyst ut luft.

Cirkulationspumpen fortsätter lÃ¥ta. Jag har kopplat bort strömmen och slagit pÃ¥ igen ett antal gÃ¥nger. Varje gÃ¥ng Ã¥terkommer ljudet efter en tid. Nu har jag kopplat bort cirkulationspumpen helt tillsvidare. Är det nÃ¥gon fara med det?  Har faktiskt tidigare fÃ¥tt höra att jag skulle kunna koppla bort den cirkulationspumpen under sommarperioden, och spara lite strömförbrukning ocksÃ¥.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Visslande oljud NIBE
« Svar #21 skrivet: 09 augusti 2022, 20:15:00 »
Nja, det är nog snarare så att du kan stänga denna cirkpump hela höst-vinter-vår säsongen.
Den enda tid den behövs är när ventilationen vill kyla ingående luft och det är typ när det är över 20 C ute.

Om du pyser ut luft via ventilen så måste du pumpa in luften igen, du kan ju prova med en cykelpump och se om trycket ökar på manometern?
Detta kanske räcker för en luftning sen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Da000

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Visslande oljud NIBE
« Svar #22 skrivet: 10 augusti 2022, 19:18:44 »
Ok intressant jag förstår. Ska testa att leta rätt på en cykelpump för att se om det går att fylla gummiballongen med luft. Det är intressant

Tills dess, vad är egentligen konsekvensen att cirkulationspumpen nu är bortkopplad? Det är varmt ute dessa dagar och det upplevs att det fortfarande blåser in kyld luft. Är det så att ventilationssystemet får jobba hårdare?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Visslande oljud NIBE
« Svar #23 skrivet: 11 augusti 2022, 09:14:52 »
Vad jag kan se så ska den inte kunna kyla om cirkulationen på köldbäraren till ventilationsaggregatet är avstängt.
Cirkpumpen borde styras av din Enervent, att köra den hela tiden på detta viset är lite knasigt.
Men ventilationssystemet gör nog inget extra utom att byta ut luften inne just nu, det kanske känns lite svalkande vid tilluftsdonen när det fläktar?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!