Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vattenburen golvvärme vs. elgolvvärme  (läst 9289 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carpe Thermia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Vattenburen golvvärme vs. elgolvvärme
« skrivet: 23 november 2005, 15:04:18 »
Hej!

Står i begrepp att installera bergvärme och i samma veva skall bägge badrummen renoveras.
Det blir klinkergolv och då är frågan om man skall satsa på vattenburen golvvärme eller el-dito?

Tilläggas kan att de två badrummen är små, ca 4 kvm st.

Investeringen för vattenburen är högre (skiljer totalt ca 3 000) men driftskostnaden blir förstås lägre, plus att golvet dessutom behöver spacklas upp betydligt mer.

Det jag är mest fundersam kring är hur det blir under vår-höst när inte VP ger värme till elementen. Är detta ett onödigt och krångligt bestyr att slå av elementen varje år och ändra VP-inställningen? Dessutom lär väl VP:n antagligen inte få gå optimalt under den här perioden.

Väljer jag elalternativet så kommer jag ändå att behålla radiatorerna (bygger om dem till handdukstorkar längre fram), så elen kanske inte kommer att behöva gå så mycket.

Vad säger det alltid så visa forumet?

IVT Greenline HT+ E7, 300 l VVB, 160 m borra.
Värmer 233+25 kvm 1,5-planshus i Karlstad.
Installerad 30/12 -05, klarar ca -12 grader utan tillskott.
Total elförbrukning, inkl hh-el för fem personer varav två tvättkrävande småbarn, ligger på trevliga ca 15 000 kWh.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Vattenburen golvvärme vs. elgolvvärme
« Svar #1 skrivet: 23 november 2005, 15:37:53 »
Vi renoverade ett badrum i samma veva som vi konverterade från direktel och installerade bergvärmen. Vi la en elslinga och har en stor svedbergs handdukstork som går både på el och vatten. Vintertid körs den via VP och på sommaren med el.

Skulle jag göra om det skulle jag nog försöka få till nåt med en VVC, åtminstone till handdukstorken. Dock klarar inte svedbergs handdukstorkar tappvarmvatten.

Golvvärmen tar ca 2 kWh per dygn, 8 m2, vilket inte är mycket att bråka om, men många bäckar små...
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Vattenburen golvvärme vs. elgolvvärme
« Svar #2 skrivet: 23 november 2005, 15:39:18 »
Det finns både för och nackdelar med det ena resp det andra. Precis som du skriver skiljer det både i investering och driftkostnad. Du förlorar även lite i bygghöjd med vattenburet.

Dina ytor är smÃ¥ och du kan troligen inte kan värma golven under sommaren med VP (för liten vattenvolym)  sÃ¥ tror jag det enklaste vore att installera elgolv som komfortvärme i golvet. Tanken med komfortvärme är att se till att golven inte blir obehagligt kalla. Rummet i övrigt ska du värma med radiatorer eller en större handdukstork. För att inte riskera att golvet värmer rummet för mycket sÃ¥ kan du installera golvvärmen med en termostatgivare i golvet och ställa den pÃ¥ lämplig temperatur.

Om du installerar vattenburet golv så bygger det lite till på höjden. kanske 5-10mm mer än elgolv (12mm slang). Med så tunn slang så läggs den tätt och ger därmed jämnare värme över ytan. Vid vattenburet golv kan det dimmensioneras till att vara den huvudsakliga värmekällan för rummet. Lite svårt att köra värmen i golvet på sommaren (liten vattenvolym) men det går att undvika kalla golv genom att låta cirkulationen för värmen vara på över sommaren. Radiatorvattnet från varma rum i huset kommer att värma golvvärmen något. Kanske tillräckligt mycket för att det inte ska bli kallt.

Lite svÃ¥rt att sia om kostnader/bessparing för det ena eller det andra alternativet. Elgolvet drar helt klart mer ström och jämför man med vattengolv sÃ¥ behövs det 3-4 gÃ¥nger sÃ¥ mycket  energi om elgolvet är enda värmekällan i badrummen. Men om handdukstorken kan svara för merparten sÃ¥ blir skillnaden kanske bara 2-3 gÃ¥nger sÃ¥ dyrt. Sen tillkommer pÃ¥ minussidan för vattengolvet att det behövs en cirk pump som ocksÃ¥ drar ström. DÃ¥ blir skillnaden kanske ännu mindre. Men som sagt det är lite klurigt.

Sen finns det andra fördelar med vattengolvet som är värt att nämna: Med vattengolv kan du använda vilken energikälla som helst för att hålla det varmt. Med elgolv finns ju bara ett alternativ.

Om du blir klokare av mitt svar vet jag inte men det är iaf lite lösa funderingar

Om jag själv skulle välja det ena eller det andra skulle jag välja vattengolvet trots skillnaden i installationkostnad på 3kkr. Det är ändå en liten kostnad i den stora konkursen när man renoverar våtrum. Och det ger som sagt en flexibiltet inför framtida uppvärmningssätt.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Vattenburen golvvärme vs. elgolvvärme
« Svar #3 skrivet: 23 november 2005, 15:54:59 »
Man kan ha både och.. el på sommaren osså vatten på vintern. Men i ett så litet rum, nja knappast

men jag brukar va den första för att varna för elgolv om man har en vp pga av driftskostnaderna
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Carpe Thermia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vattenburen golvvärme vs. elgolvvärme
« Svar #4 skrivet: 23 november 2005, 17:53:29 »
Vi renoverade ett badrum i samma veva som vi konverterade från direktel och installerade bergvärmen. Vi la en elslinga och har en stor svedbergs handdukstork som går både på el och vatten. Vintertid körs den via VP och på sommaren med el.

Skulle jag göra om det skulle jag nog försöka få till nåt med en VVC, åtminstone till handdukstorken. Dock klarar inte svedbergs handdukstorkar tappvarmvatten.

Golvvärmen tar ca 2 kWh per dygn, 8 m2, vilket inte är mycket att bråka om, men många bäckar små...

Man kan ha både och.. el på sommaren osså vatten på vintern. Men i ett så litet rum, nja knappast

men jag brukar va den första för att varna för elgolv om man har en vp pga av driftskostnaderna


Det finns både för och nackdelar med det ena resp det andra. Precis som du skriver skiljer det både i investering och driftkostnad. Du förlorar även lite i bygghöjd med vattenburet.

Dina ytor är små och du kan troligen inte kan värma golven under sommaren med VP (för liten vattenvolym) så tror jag det enklaste vore att installera elgolv som komfortvärme i golvet. Tanken med komfortvärme är att se till att golven inte blir obehagligt kalla. Rummet i övrigt ska du värma med radiatorer eller en större handdukstork. För att inte riskera att golvet värmer rummet för mycket så kan du installera golvvärmen med en termostatgivare i golvet och ställa den på lämplig temperatur.

Om du installerar vattenburet golv så bygger det lite till på höjden. kanske 5-10mm mer än elgolv (12mm slang). Med så tunn slang så läggs den tätt och ger därmed jämnare värme över ytan. Vid vattenburet golv kan det dimmensioneras till att vara den huvudsakliga värmekällan för rummet. Lite svårt att köra värmen i golvet på sommaren (liten vattenvolym) men det går att undvika kalla golv genom att låta cirkulationen för värmen vara på över sommaren. Radiatorvattnet från varma rum i huset kommer att värma golvvärmen något. Kanske tillräckligt mycket för att det inte ska bli kallt.

Lite svårt att sia om kostnader/bessparing för det ena eller det andra alternativet. Elgolvet drar helt klart mer ström och jämför man med vattengolv så behövs det 3-4 gånger så mycket energi om elgolvet är enda värmekällan i badrummen. Men om handdukstorken kan svara för merparten så blir skillnaden kanske bara 2-3 gånger så dyrt. Sen tillkommer på minussidan för vattengolvet att det behövs en cirk pump som också drar ström. Då blir skillnaden kanske ännu mindre. Men som sagt det är lite klurigt.

Sen finns det andra fördelar med vattengolvet som är värt att nämna: Med vattengolv kan du använda vilken energikälla som helst för att hålla det varmt. Med elgolv finns ju bara ett alternativ.

Om du blir klokare av mitt svar vet jag inte men det är iaf lite lösa funderingar

Om jag själv skulle välja det ena eller det andra skulle jag välja vattengolvet trots skillnaden i installationkostnad på 3kkr. Det är ändå en liten kostnad i den stora konkursen när man renoverar våtrum. Och det ger som sagt en flexibiltet inför framtida uppvärmningssätt.

/Johan
Tack för svaren! Som vanligt så finns det inga självklara sanningar.... :(
Jag får grunna vidare ett tag till - har ju hela kommande helgen på mig att bestämma mig... :)
IVT Greenline HT+ E7, 300 l VVB, 160 m borra.
Värmer 233+25 kvm 1,5-planshus i Karlstad.
Installerad 30/12 -05, klarar ca -12 grader utan tillskott.
Total elförbrukning, inkl hh-el för fem personer varav två tvättkrävande småbarn, ligger på trevliga ca 15 000 kWh.

Utloggad hallingen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Buskerud, Norge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vattenburen golvvärme vs. elgolvvärme
« Svar #5 skrivet: 25 november 2005, 11:36:07 »
Hei!

Jeg har et baderom på 11 m2 der jeg støpte inn vannbåren golvvarme i hele golvet (20mm rør c/c 200-300 mm)
Deretter la flisleggaren el-varmekabel matter i flislimet i de områdene på gulvet der man går (barbent) totalt ca 5 m2.
Dette er jeg meget godt fornøyd med da jeg mai-september kan kjøre meget lav vanntemperatur fra varmepumpen til øvrige rom, og samtidig unngå kritikk fra sjefen i huset pga. kalde baderomsgolv.......
Vannsløyfen i badet er i denne perioden koblet ut for å unngå at el-varmen varmer opp vannet og dermed resten av huset :(
Dette medførte for meg en tilleggspris på ca 3500 NOK, og dette mener jeg det var verdt i og med at VP slipper å gå opp i så høye temperaturer sommertid (bedre COP i denne perioden).
Det viktige er å huske å kople ut el-varmen og inn vann-varmen om høsten når vannet er tilstrekkelig varmt (ca fremledn på 30 grader), om våren er det andre som sørger for det motsatte....... ;)

Thermia Diplomat 1050, 200 m2 oppvarmet areal, 150 m borhol, 160 liter acctank, lågtemperatur golvvarmesystem og konvektorer.
Skogeier og vedselger......

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 617
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!