Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Flödesriktning i radiatorn  (läst 7454 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Flödesriktning i radiatorn
« skrivet: 22 december 2006, 17:04:23 »
Har jag missförstÃ¥tt, eller finns uppfattningen att radiatorvattnet  skall matas i botten och ut i toppen?  Sc:,h
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Flödesriktning i radiatorn
« Svar #1 skrivet: 22 december 2006, 17:05:07 »
Jag har i alla fall inte den uppfattningen.

Varför ställs frågan?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Flödesriktning i radiatorn
« Svar #2 skrivet: 22 december 2006, 17:09:30 »
Läste några innlägg där man kunde uppfatta det så. Men det var kanske bara jag som fattade fel.
Men tanken att göra det är ju frestande, hela radiatorn blir varm och det kan tyckas bra, men resultatet blir även en varmare retur.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Flödesriktning i radiatorn
« Svar #3 skrivet: 22 december 2006, 17:11:03 »
Mmm, om man saknar kännedom om hur man "värmeväxlar" så kan det kännas mer rätt att koppla in den underifrån och upp.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Flödesriktning i radiatorn
« Svar #4 skrivet: 22 december 2006, 17:13:20 »
Precis, och det kändes rätt att ta upp det så att ingen klantar till det. :)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Flödesriktning i radiatorn
« Svar #5 skrivet: 22 december 2006, 17:18:35 »
Om man kopplar framledningen till botten så kommer det varma vattnet att ta enklaste vägen (som vanligt), enklaste vägen blir rakt upp, detta innebär att hela radiatorn inte blir varm och att returtempen blir hög.

Ansluter man framledningen till toppen av radiatorn kommer det varma vattnet att sprida sig först i horisontalplanet - för att det är enklaste vägen, sedan vertikalt i takt med att det kyls av och tvingas nedåt av flödet, detta medför en jämn spridning av värmen över hela radiatorytan även om den del som är närmast tillopp och utlopp blir liiiite varmare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Flödesriktning i radiatorn
« Svar #6 skrivet: 22 december 2006, 17:35:41 »
Allt är ju relativt, och vad gäller radiator beror det nog mycket på systemet. Mitt är av högtempstyp och egentligen inte lämpligt till vp. Men jag har ganska stort delta t mellan topp och botten. I gengäld har jag en riktigt kall retur. Kanske tid att omvärdera högtempsystemens användbarhet tillsammans med vp.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Flödesriktning i radiatorn
« Svar #7 skrivet: 22 december 2006, 19:58:03 »
Klassisk högtemp benämndes 80-60.

80 grader fram och 60 på returen, vid DUT.

Det passar inte tillsammans med en VP. men som tur var så snålade man aldrig på den gamla goda tiden!

Jag har själv 80-60 system från 1953, nu efter div tilläggsisolering är det suveränt tillsammans med en VP.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Flödesriktning i radiatorn
« Svar #8 skrivet: 23 december 2006, 00:53:04 »
Läste några innlägg där man kunde uppfatta det så. Men det var kanske bara jag som fattade fel.
Men tanken att göra det är ju frestande, hela radiatorn blir varm och det kan tyckas bra, men resultatet blir även en varmare retur.

Jag, och flera andra här, har erfarenhet av detta, och radiatorn blir inte jämnvarm om den kopplas med tilloppet i botten.  :'(  Bortre nedre kanten blir kall.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Flödesriktning i radiatorn
« Svar #9 skrivet: 23 december 2006, 09:14:00 »
Intygar att det skiter sïg med tillopp i botten, hade hela systemet felkopplat ett tag. Efter omkastning med prioslang
så kunde jag gå ned från kurva 7 till 6 med bibehållen komfort.


Felkopplat = Skiljer sig kanske från system till system, men i mitt fall funkade då inte bra.....

Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
SV: Flödesriktning i radiatorn
« Svar #10 skrivet: 23 december 2006, 09:53:16 »
Hej,

Vattenfördelningen i en radiator jobbar till största delen med hjälp av densitetsskillnaden mellan varmt och kallt vatten. Varmt vatten är lättare än kallt. Det varma vattnet flyter in i toppen på radiatorn och sprids i överkant. När det kyls av så sjunker det kallare vattnet ned genom radiatorn. Radiatorn i sig har i princip inget tryckfall.

Kopplar man inloppet i botten och utloppet i toppen så finns stor risk att det varma lätta vattnet som kommer in i radiatorn direkt stiger upp i de första kanalerna och sedan lämnar radiatorn. Har varit med om att ganska långa radiatorer (> 1,5 meter) endast blivit varma de första 15 centimetrarna för att resterande del vara iskalla är de varit felkopplade. (förvånansvärt vanligt fel i fastigheter...)

De flesta underkopplade radiatorerna har en stigarledning för inkommande varmvatten som går upp i toppen.

PerJ

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Flödesriktning i radiatorn
« Svar #11 skrivet: 23 december 2006, 10:01:45 »
Jag vill bara påpeka att det kan finnas undantag.
Mina raddar består av en slinga som går fram och tillbaka ett antal gånger, rören sitter inpressadeo lammeller som går från topp till botten och värmeavgivningen sker i huvudsak via lamellerna.
Den lilla vattenmängden i raddarna samt konstruktionen gör att det inte kan bli någon skitning och då har det bara marginell betydelse hur man kopplar in dem.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
SV: Flödesriktning i radiatorn
« Svar #12 skrivet: 23 december 2006, 10:08:10 »
Jag vill bara påpeka att det kan finnas undantag.
Mina raddar består av en slinga som går fram och tillbaka ett antal gånger, rören sitter inpressadeo lammeller som går från topp till botten och värmeavgivningen sker i huvudsak via lamellerna.
Den lilla vattenmängden i raddarna samt konstruktionen gör att det inte kan bli någon skitning och då har det bara marginell betydelse hur man kopplar in dem.

Du har rätt, det finns alltid undantag, tex Gustavsbergs HE-radiatorer, urk

PerJ

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Flödesriktning i radiatorn
« Svar #13 skrivet: 23 december 2006, 12:55:00 »
Radiatorventiler av modern typ är konstruerade för en flödesriktning, vänder man på riktningen så kan dom börja självstänga.

Oftast så kan man prova att trycka in pinnen på radventilen, hörs det ett "klonk" nä den är intryckt så brukar det tyda på att det går åt fel håll.

Gamla självcirkulationsgrejer har så bra flöde så där kan det vara riktigt svårt att avgöra om det går åt rätt håll.

Visst, sen finns det vissa konvektorer, kamflänsradiatorer och dylikt som kan kopplas annorlunda.
Men på radiatorer så ska tiloppet vara i toppen och retur i botten.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!