Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Råd om märke och installatör av utökning av ännu en LLVP  (läst 5962 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Råd om märke och installatör av utökning av ännu en LLVP
« Svar #45 skrivet: 19 februari 2019, 12:17:28 »
Jag håller med om att drop in köldmedium är billigare än generisk R410A. Men vad händer med effekt ?, verkningsgrad ?, löslighet i olika oljor ?, ansvar vid haverier ?
Det är många öppna frågor här.

Med vänlig hälsning
D

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
R32 är långt ifrån gratis
Frågan är hur den prisbilden kommer att ändras?

Utloggad skarj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-2
SV: Råd om märke och installatör av utökning av ännu en LLVP
« Svar #47 skrivet: 19 februari 2019, 13:04:27 »
Vilket av medlen är dyrast? Och ser ni någon fördel att det byts från R410, eller anser ni att det vore bättre att köra vidare med R410? Och de är inte kompatibla med varandra?

Har i princip ingen koll, men är nyfiken, är det endast miljöanledningar till att det byts?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Tippar på att minst 95% av modellerna med R410 håller så pass länge så det inte ens är någon vits med att reparera tex fyrvägare eller kompressor där man behöver röra köldmediekretsen så känns som lite överdrivet.

Med tanke på dom miljontals R410 maskiner som finns ute i världen så kommer det nog vettiga alternativ till R410 om det skulle behövas.

R32 maskinerna som går i hårda förhållanden kanske visar sig vara ännu dyrare att reparera men det visar sig om 5-10år

Dyrast soppa idag är ingen av dom två men av R32 och R410  är 410 dyrast, ett kilo R410 ligger väl på ca 1000-1200:- plus moms beroende på vart man handlar.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad skarj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-2
SV: Råd om märke och installatör av utökning av ännu en LLVP
« Svar #49 skrivet: 19 februari 2019, 13:36:59 »
Ursäkta frågan, men på vilket vis är R32 bättre för miljön? Är det ozonet igen eller något annat?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Vad som påverkar vad i slutändan gällande klimat / miljö av alla beståndsdelar i köldmedium är det nog ingen här som han benkoll på  ;)

Sen är inte själva tillverkningen av resten av en vp direkt miljövänlig heller om man ska dra det ännu längre  ::)

Ozon diskussionen avtog rätt drastiskt så ozonhålen kanske inte var så farliga ?

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad skarj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-2
SV: Råd om märke och installatör av utökning av ännu en LLVP
« Svar #51 skrivet: 19 februari 2019, 14:41:47 »
Det är lite det jag syster på, vad som är drivande bakom kulisserna om det inte är så att gaserna direkt gör någon skillnad för något, vad är då drivkraften kan man undra, förändring för förändringens skull, eller någon lobby som har sina syften? Jag har inte heller hört om ozonlagret på länge, men samtidigt har jag inte heller hört något annat som mår mycket bättre av R32 än av R410 än mindre vad skillnaden mellan dem eller vad de består av. Man undrar vart målet är och om man medvetet tar det i steg, bara idén att tex namnge det R410 sätter ju lite hemlighetsmakeristämpel, iaf för mig. Är det patent och inte miljön som är grejen? Jag landar i att någon vill tjäna pengar eller dölja att flera av medlen i princip är samma sak, jag finner det intressant och där av lite frågor till er som är mer insatt. Att det är så dyrt som ni säger gör mig inte mindre misstänksam mot att någon skor sig bakom dessa skumma namn.

Enklare att sälja "sky juice" dyrt än regnvatten, freon är inget som säljer längre:)

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Tror inte det är någon direkt lobbyverksamhet eller annat fuffens .
Vissa saker är helt enkelt lite sämre för klimatet / miljön och får betala för det.

Har inte riktig koll men det är ett visst kvotsystem för bland annat köldmedium , om det är per land eller hur det funkar vet troligen någon annan som har grottat in sig i detta.
Påverkar hursomhelst vp och ”lös” köldmedia.
Priserna på just R410 kan skifta en hel del beroende på vart man köper.

Går säkert att köpa/sälja kvoter på liknande sätt som man kan handla med utsläppsrätter.
Så business as usual  :)

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad skarj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-2
SV: Råd om märke och installatör av utökning av ännu en LLVP
« Svar #53 skrivet: 19 februari 2019, 15:22:20 »
Jag är sugen att veta skillnaden på R410 och R32 rent kemiskt och även priset, bara för att det skulle vara intressant att veta. Har själv aldrig hört att det skulle vara direkt dåligt för annat än ozonskiktet och det var ju på freontiden, så många år sedan att jag inte minns. Kanske det är dåligt för människor nu istället, men det krävs ju ett läckage innan det påverkar någon omgivning. Ja jag lät nog lite konspiratorisk, men är lite skeptisk när man hemliggör medel och kallar det tex R410, möjligt att det är som E-nummer det finns tydliga förklaringar vad det innehåller, men det är inget jag känner till vad gäller R410 etc.

Fick förövrigt höra att R410 är effektivare än R32 av samma landsomfattande företag som vill sälja mig Fujitsu slim tillsamman pris som FH35 med motiveringen att den är effektivare, än effektivare är golvmodellen (fuji).

Verkar som man inte ska sluta tro på tomten riktigt än;)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Råd om märke och installatör av utökning av ännu en LLVP
« Svar #54 skrivet: 19 februari 2019, 15:35:31 »
R410 är en blandning av R32 och R125. Att tala om hemliggörande är att ta i. Det är inga som helst problem att ta reda på vad det innehåller, se t.ex. https://en.wikipedia.org/wiki/R-410A.

Inget av ämnena är för övrigt skadligt för ozonskiktet då de inte innehåller klor eller brom.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad skarj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-2
SV: Råd om märke och installatör av utökning av ännu en LLVP
« Svar #55 skrivet: 19 februari 2019, 15:47:45 »
https://www.daikin.com/corporate/why_daikin/benefits/r-32/
Om jag tolkar det rätt borde det påverka även ozonet om det finns R125 (ska man tolka det som att R125 är billigare eller varför blandas det i?).

Man går veta innehållet ser jag, men inte fördelningen.

Ser att jag svamlat lite, det är (som jag tolkar Daikins hemsidas info) hur mycket man påverkar global uppvärmning, det måste innebära hur effektivt respektive kylmedel är, men antar att man även väger in tillverkning. R32 är ca 3 grr effektivare än R410 på att inte värma upp jorden.  Rätt luddigt, men jag förstår vart man vill komma då.

Lämnar en del öppna mål öppna, hur många år är R32 OK? Finns ju helt säkert redan något som är effektivare mätt att inte värma upp världen, frågan jag intresserar mig för är om de är sämre eller bättre att värma upp mot hus...

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Råd om märke och installatör av utökning av ännu en LLVP
« Svar #56 skrivet: 19 februari 2019, 16:24:24 »
R125 påverkar inte ozonet. R32 är brännbart i blandning med luft. Det kan vara därför det blandas med R125.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Råd om märke och installatör av utökning av ännu en LLVP
« Svar #57 skrivet: 19 februari 2019, 17:56:34 »
Vi drivs till att använda bättre köldmedium. Så är det bara.
För ett par år sedan kostade en 10 kg kruka R410A ca 1100 sek, idag kostar ett kila detsamma. Tills 2025 tippar jag på närmare 6000 sek/kg. Det drivs av kvot systemet.
R32 är ca 3% effektivare än R410A idag.

Med vänlig hälsning
D

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
www.alltomfgas.se finns lite att läsa för den som är nyfiken
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Råd om märke och installatör av utökning av ännu en LLVP
« Svar #59 skrivet: 19 februari 2019, 21:27:01 »
www.alltomfgas.se finns lite att läsa för den som är nyfiken

Intressant läsning!
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!