Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Trycksätta kb kretsen  (läst 4073 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mickemolle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
Trycksätta kb kretsen
« skrivet: 21 februari 2008, 19:25:04 »
Hej,

hur går man tillväga när man trycksätter kb-kretsen?
Räcker det med att låta vp:s kb-pump trycksätta eller måste det till en extern pump?

Mickemolle ???
Gammalt sparsamt isolerat trähus från 1926 med helrenoverade fönster samt lösa innerbågarVärmer upp 225kvm till 20 grader+ garage 80 kvm till 10 grader+uthus 10kvm till 10 grader. Garage och uthus matas via 40m pexkulvert. Nibe 1135/10, Vpa300/200, 226m aktivt hål installerat själv juli 2009. En kakelugn och en öppen spis.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Trycksätta kb kretsen
« Svar #1 skrivet: 21 februari 2008, 20:37:34 »
Jag har använt två olika metoder (beroende på om jag behöver fylla på vätska eller inte).

A.  Koppla trädgÃ¥rdsslangen till pÃ¥fyllningskopplet pÃ¥ brine och öppna vattenkranen tills jag fÃ¥tt upp det tryck i brine som jag vill ha.

B.  Skruvat i en cykelventil i toppen pÃ¥ nivÃ¥kärlet och pumpar in luft med en cykelpump tills jag fÃ¥tt det tryck i brine som jag vill ha.  Har även en vanlig kulventil mellan cykelventilen och nivÃ¥kärlet som jag stänger när jag är klar (dÃ¥ jag inte vill förlita mig pÃ¥ att cykelventilen skall hÃ¥lla i längden).
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad mickemolle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
SV: Trycksätta kb kretsen (RIDAX)
« Svar #2 skrivet: 22 februari 2008, 09:05:55 »
hej Ridax,

tack för tipsen. Cykelpumpen är ju en enkel och elegant lösning. Har du mätt trycket med cykelpumpens manometer?

Mickemolle
Gammalt sparsamt isolerat trähus från 1926 med helrenoverade fönster samt lösa innerbågarVärmer upp 225kvm till 20 grader+ garage 80 kvm till 10 grader+uthus 10kvm till 10 grader. Garage och uthus matas via 40m pexkulvert. Nibe 1135/10, Vpa300/200, 226m aktivt hål installerat själv juli 2009. En kakelugn och en öppen spis.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Trycksätta kb kretsen
« Svar #3 skrivet: 22 februari 2008, 20:50:14 »
Nej, jag har en fast installerad manometer pÃ¥ KB-kretsen sedan tidigare.  Ungefär samma typ som pÃ¥ expansionskärlet pÃ¥ Vb.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Onkel Tompa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • LÃ¥t pumpen gÃ¥ och tillskottet stÃ¥!
SV: Trycksätta kb kretsen
« Svar #4 skrivet: 22 februari 2008, 21:04:24 »
I normala fall och det gäller nog flertalet anläggningar, behöver inte brinekretsen vara trycksatt. Trycksatt kollektor blir aktuellt först när man har en eller flera stigningar innan pumpen. Det enklaste sättet att trycksätta är att stänga den ena ventilen i påfyllnadskopplet samtidigt som brinepumpen går i värmepumpen. Stänger man av flödet på brinekretsen, byggs ett tryck upp och pumpen suger i sig brine från nivåkärlet. När nivån sjunkit en bit stänger man kranen under nivåkärlet, samtidigt som man öppnar kranen på kretsen igen. Det här går ganska snabbt. Innan man öppnar kranen under nivåkärlet igen, fyller man upp brine eller vatten så att nivån i kärlet återigen står till hälften eller 2/3. Nu är kollektorn trycksatt. Detta finns beskrivet i Nibes installationsmanual!
CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

Utloggad hammer1975

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Nyköping
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Trycksätta kb kretsen
« Svar #5 skrivet: 29 februari 2008, 20:50:07 »
Jag undrar också lite om vätskenivån i nivåkärlet. När pumpen installerades i oktober var den fylld till 2/3. Under vintern har nivån sakta stigit och är nu bara nån centimeter från att nå
toppen av kärlet där säkerhetsventilen sitter. Måste jag höja trycket för att få ned nivån pga att det fryser runt slangen eller gör det inget att det fortsätter stiga? Om nivån fortsätter stiga, kommer brinen då att rinna ut genom säkerhetsventilen?

Enligt manualen sÃ¥ ska man stänga ventilen pÃ¥ KB-in när KB-pumpen gÃ¥r sÃ¥ att pumpen suger ner vätskan frÃ¥n kärlet. Problemet är att det inte verkar som installatören monterat enligt Nibes anvisningar. PÃ¥ KB-in har jag först serviceanslutningen och sedan nivÃ¥kärlet och  pÃ¥ KB-ut sitter en vridventil. Vad jag kan förstÃ¥ sÃ¥ kan väl inte KB-pumpen suga ner nivÃ¥n dÃ¥ det förutsätter att kärlet sitter närmast pumpen. Jag har provat att köra KB-pumpen (med kompressorn avstängd) och stängt de olika ventilerna men inget verkar fÃ¥ nivÃ¥n att sjunka.

KB-in/ut har legat på ca -0,5/-2,5 sedan i november.

MVH/ Magnus
Nibe Fighter 1200-5 från 1999, 125m borrhål. Ca 120m2. Nyköping.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Trycksätta kb kretsen
« Svar #6 skrivet: 29 februari 2008, 21:18:26 »
Jag gissar att du har lite luft kvar i kollektorn, och att din säkerhetsventil inte håller riktigt tätt.
En jordvärmeanläggning som PRESSAR ut vatten ur expansionskärlet pga frysning har i alla fall jag aldrig hört talas om. (Förekommer bara i sällsynta fall i bergvärmeanläggningar)
Om jag vore i dina kläder skulle jag montera en kulventil före expansionskärlet för att kunna fylla och trycksätta kärlet.

I mitt sytem sjunker nivån vinterid pga den krympning som vattnet/brinen genomgår när den kyls ned, tror jag, i vart fall stiger nivån nån centimeter på sommarn.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Trycksätta kb kretsen
« Svar #7 skrivet: 29 februari 2008, 21:26:35 »
Hos mig så stiger då nivån 10-12cm i nivåkärlet med årstiderna. Har inte bryt mig i det eftersom att jag inte fyllt en enda ml sedan driftsättning(snart 2år sedan).

Min teori är att påfrysningen i jorden runt slangen orsakar detta(har ej trycksatt system).
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad hammer1975

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Nyköping
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Trycksätta kb kretsen
« Svar #8 skrivet: 01 mars 2008, 20:40:09 »
Glömde nämna att det finns en kulventil under nivåkärlet. Man får väl kanske avvakta ett tag till och se om nivån börjar sjunka då våren kommer.

Men som det är monterat idag på den bifogade bilden, funkar det då att höja trycket i slingan enligt Nibes anvisningar eller måste påfyllnadskopplet sitta efter (till höger om) nivåkärlet?
Nibe Fighter 1200-5 från 1999, 125m borrhål. Ca 120m2. Nyköping.

Utloggad Onkel Tompa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • LÃ¥t pumpen gÃ¥ och tillskottet stÃ¥!
SV: Trycksätta kb kretsen
« Svar #9 skrivet: 07 mars 2008, 21:56:37 »
hammer: Kopplet är felmonterat pÃ¥ din anläggning, borde sitta till höger om kärlet.  Du kan inte trycksätta med hjälp av KB-pumpen.
CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!