Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: PrisfrÃ¥gor  (läst 6130 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bengt1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Prisfrågor
« skrivet: 25 maj 2006, 20:25:33 »

Har efter ett besök i Frankrike, där säljs värmepumpar från 1900 SEK låt vara med 407C och med en något svagare cop-värde för värme jmf med kyla, köpt med mig en 5,0 kw 410C med Sanyokompressor. Det var priset som fick avgöra, 589 €. Varför kostar en pump i Sverige 10 000 kr mer? Låt vara att "min" pump saknar trågvärmare och inte är "Norden" anpassad men ändå.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Prisfrågor
« Svar #1 skrivet: 25 maj 2006, 20:37:01 »
Grattis...hoppas den inte krånglar..då blir den dyr.....

Utloggad Bengt1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Prisfrågor
« Svar #2 skrivet: 25 maj 2006, 20:48:40 »
Fem års kompressorgaranti (gäller hela Europa). Dessutom bad jag min lokala kylmontör att kolla företagets uppgifter på hemsidan. Han gav tummen upp och ska dessutom montera den (valde att inte montera den själv trots att det går). Köpte en till huset i Frankrike, 410C 3600W för dryga 3 000 SEK. Den fungerade iafa under de tre veckor jag var där). Tror att man har kört upp svenskarna, som vanligt!

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Prisfrågor
« Svar #3 skrivet: 25 maj 2006, 22:11:44 »

Har efter ett besök i Frankrike, där säljs värmepumpar från 1900 SEK låt vara med 407C och med en något svagare cop-värde för värme jmf med kyla, köpt med mig en 5,0 kw 410C med Sanyokompressor. Det var priset som fick avgöra, 589 €. Varför kostar en pump i Sverige 10 000 kr mer? Låt vara att "min" pump saknar trågvärmare och inte är "Norden" anpassad men ändå.

Tror du är ute och cyklar lite, kolla här:

Sanyo SAP CRV/KRV93EH .NORDIC..5.0 kw 7250:- inkl. moms, av en firma som annonserar här på forumet.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Prisfrågor
« Svar #4 skrivet: 26 maj 2006, 10:14:42 »
Fem års kompressorgaranti (gäller hela Europa). Dessutom bad jag min lokala kylmontör att kolla företagets uppgifter på hemsidan. Han gav tummen upp och ska dessutom montera den (valde att inte montera den själv trots att det går). Köpte en till huset i Frankrike, 410C 3600W för dryga 3 000 SEK. Den fungerade iafa under de tre veckor jag var där). Tror att man har kört upp svenskarna, som vanligt!
kompressorgaranti.....pÃ¥ matrialet inte arbetet.....men om kompressorn rasar sÃ¥ plocka du ner pumpen & skicka den dit den ska......sÃ¥ kan jag lova att du fÃ¥r tillbaka den & dom säger "handahavande fel" ......iof sÃ¥ pÃ¥ dom  ca 300 luftvärmepumpar jag monterat har jag nog haft 2 kompressorhaverier.....men hur mÃ¥nga kretskort & givare man bytt kan man inte räkna........men lycka till det är nog svenska folket som blivit blÃ¥sta & inte du...

Utloggad Bengt1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Prisfrågor
« Svar #5 skrivet: 26 maj 2006, 19:47:29 »
Javisst, jag missunnar inte er som fått livstidsgaranti på era värmepumpar och där alla skador ersätts utan självrisker. Men fakta talar för sig själv -värmepumparna är för dyra i Sverige. Men den socialdemokratiska tryggheten kostar. Varsågod och skölj.
Får jag styra in denna diskussion på ett annat spår? Konsument-elpriset i Sverige som är 50 % högre än i Frankrike. Kan detta påverka värmepumpspriset? Och varför är elpriset högre här? Ska det inte vara tvärtom? Med tanke på vårt klimat. Eller har svenskarna blivit lurade inom detta område också?

Utloggad Bengt1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Prisfrågor
« Svar #6 skrivet: 26 maj 2006, 19:54:35 »

Tror du är ute och cyklar lite, kolla här:

Sanyo SAP CRV/KRV93EH .NORDIC..5.0 kw 7250:- inkl. moms, av en firma som annonserar här på forumet.

Visst är det ett bra pris så varför handlar inte de på forumet av det företaget eller av de som säljer "Sverigepumpen" för dryga 6 000 kr? Varför väljer man att betala 16 000-23 000 kr till mellanhänder? Tryggheten?

Utloggad Bengt1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Prisfrågor
« Svar #7 skrivet: 26 maj 2006, 20:05:10 »
Fem års kompressorgaranti (gäller hela Europa). Dessutom bad jag min lokala kylmontör att kolla företagets uppgifter på hemsidan. Han gav tummen upp och ska dessutom montera den (valde att inte montera den själv trots att det går). Köpte en till huset i Frankrike, 410C 3600W för dryga 3 000 SEK. Den fungerade iafa under de tre veckor jag var där). Tror att man har kört upp svenskarna, som vanligt!
kompressorgaranti.....pÃ¥ matrialet inte arbetet.....men om kompressorn rasar sÃ¥ plocka du ner pumpen & skicka den dit den ska......sÃ¥ kan jag lova att du fÃ¥r tillbaka den & dom säger "handahavande fel" ......iof sÃ¥ pÃ¥ dom  ca 300 luftvärmepumpar jag monterat har jag nog haft 2 kompressorhaverier.....men hur mÃ¥nga kretskort & givare man bytt kan man inte räkna........men lycka till det är nog svenska folket som blivit blÃ¥sta & inte du...

Du är tydligen ackrediterad kylmontör. Ingår arbetskostnaden på vid kompressorfel inom garantitiden även om det är handhavandefel? Kretskort och givare..vad kostar dessa? I material och i arbetskostnad. Ingår byte av dessa i garnatin när du köper en värmepump för 20 00 kr i Sverige?

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Prisfrågor
« Svar #8 skrivet: 27 maj 2006, 09:12:04 »
Det är fullständig garanti...om det är handhavande fel ingår det inte men det är upp till mig som säljare/montör att bevisa i Sverige att du handhavit pumpen fel....

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Prisfrågor
« Svar #9 skrivet: 28 maj 2006, 21:56:28 »

Visst är det ett bra pris så varför handlar inte de på forumet av det företaget eller av de som säljer "Sverigepumpen" för dryga 6 000 kr? Varför väljer man att betala 16 000-23 000 kr till mellanhänder? Tryggheten?

Vad är det som får dig att tro att folk här på forumet inte köper "fulpumpar" på nätet och ombesörjer mont. själv?
Har själv gjort så efter ett antal timmar häckandes på detta utmärkta forum, och det funkar utmärkt.

Men det finns de som inte kan/vill/törs montera själv, utan är beredd att betala mer för detta och få fullständiga garantier.
Jag förstå dem också....
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad VK System AB

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungens Kurva (Stockholm)
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
    • VK System AB
SV: Prisfrågor
« Svar #10 skrivet: 05 juni 2006, 08:53:16 »
Sitter och räknar lite... Om du köpte pumpen för 589 € i Frankrike... Din kostnad blev då alltså 589 € minus fransk moms (19%) plus svensk moms (25%) = 618,70 € vilket motsvarar c:a 5.810 SEK (detta förutsatt att varan är förtullad). Det finns lika billiga (och billigare) pumpar i Sverige också.

Skulle gärna vilja veta mer om pumpen du köpte i Frankrike. Är det en inverter eller on/off? Vilket märke? Modell?
Lycklig ägare av nyinstallerat kanalaggregat Panasonic Y28DD3E5, oisolerad lägenhet på plan 2/2 i tegel-/betonghus med klinkergolv 67m2 boyta + egen inomhustrappa, lägsta utetemp sedan inflyttning 2005 -4,4°C (nattemp, jan 2009), högsta utetemp +36,8°C (skuggtemp, aug 2007).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!