Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skenande elräkning är min panna nÃ¥t fel pÃ¥?  (läst 2783 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad agneo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Hej på er alla experter!
Jag är inte speciellt insatt i värmepumpar o pannor sÃ¥ jag fÃ¥r frÃ¥ga dom som kan istället!  :)
Har en fighter 1115 som monterades in ungefär -06 och är kopplad till jordvärme!
På senare tid börjar jag fundera på om den är rätt inställd eller börjar tappa stinget för jag tycker elförbrukningen blir bara högre o högre trots att användandet av elen borde vara någorlunda samma!
Kikade lite på displayen på pannan men fattar inte jättemycket men det jag funderar på är verkningsgraden på jordvärmeslingorna och det kan man väl utläsa på differensen mellan KB-f o KB-r?
Just nu är KB-f +10 grader och KB-r +21grader och sen står det -8 inom parentes!
Är detta normalt eller kan man utläsa nåt konstigt med dessa siffror?
Med vänlig hälsning, Agne

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Skenande elräkning är min panna nåt fel på?
« Svar #1 skrivet: 27 april 2015, 12:51:29 »
Hej!
Kolla siffrorna när värmepumpen går, troligen läste du av när kompressorn (och cirkpump för KB) stod still?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad agneo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Skenande elräkning är min panna nåt fel på?
« Svar #2 skrivet: 27 april 2015, 12:54:36 »
Ja det stämmer nog att den var helt tyst!
Hur ofta går den då?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Skenande elräkning är min panna nåt fel på?
« Svar #3 skrivet: 27 april 2015, 14:13:29 »
När det är så här varmt ute så kanske den går 4-8 gånger/dag, 10-25 minuter åt gången.
3-4 gånger/dag för tappvarmvatten.

Det som är rätt vanligt på många värmepumpar är att växelventilen som växlar mellan husvärme och tappvarmvattenvärme kärvar i ett mellan läge, det gör att varmt vatten från beredarens mantel söker sig ut i radiatorkretsen och värmepumpen tivingas "hela tiden" producera tappvarmvatten, kompressorn får då arbeta mot högt tryck och hög temperatur, vilket ger låg uteffekt och dålig COP = högre energiförbrukning.

Annars är det även rätt vanligt att elförbrukningen ökar Ã¥r frÃ¥n Ã¥r om du har 2-3 barn som blir allt äldre och fÃ¥r mer TV, datorer och annan elektronik.  help
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad agneo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Skenande elräkning är min panna nåt fel på?
« Svar #4 skrivet: 27 april 2015, 21:17:26 »
Var nere i källaren igen o kollade och nu gick faktiskt pannan och värdet på KB-f var nu 6 grader och KB-r 20 grader!
Utetemp +7, Kurvlutning 6, grundinställning 0
Hur låter detta i era öron?
Mvh Agne

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Skenande elräkning är min panna nåt fel på?
« Svar #5 skrivet: 27 april 2015, 22:05:46 »
Jag gissar att tempgivaren på KB-ut inte är riktigt OK, eller så hade kompressorn precis startat så temperaturen hade inte hunnit stabilisera sig?
Normalt är KB-ut några grader kallare än KB-in, 6 °C på KB-in är normalt så här års med jordvärme i södra Sverige.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Skenande elräkning är min panna nåt fel på?
« Svar #6 skrivet: 28 april 2015, 07:45:25 »
Kurvlutning och grundinställning (som inte är default) visar att någon i alla fall någon gång bemödat sig att ställa in värmepumpen, om det är optimalt gjort eller ej låter jag vara osagt.
Tempgivarna på KB-ledningarna visar väldigt ofta fel, de ligger i vatten (kondens) hela tiden och är inte av en kvalitet som klarar det speciellt bra.
Det är inte sååå allvarligt att utgående KB visar fel, men det åsidosätter en av säkerhetsfunktionerna som skall skydda förångaren mot sönderfrysning, så visst är det bra om den fungerar.
Om cirkpumpen på KB lägger av (inte så ovanligt) rikserar du annars att bottenfrysa förångaren, och i värsta fall kan den gå sönder.

Kolla nästa gång kompressorn går om det står (VV) i displayen, om den "alltid" gör VV så kan det vara en kärvande trevägsventil.
För att få full koll på din värmepump, och potentiellt spara pengar så behöver du en Logger 2020.
http://www.energibutiken.se/sv/hem/102-logger-2020-startpaket-datalogger.html
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!