Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Blir inte klok på specen för MSZ-AP  (läst 3277 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MickeMick

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mariehamn, Åland
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Blir inte klok på specen för MSZ-AP
« skrivet: 04 september 2019, 09:07:03 »
Blev rekommenderad MSZ-AP25VGK till en sommarstuga på 52 kvadrat från 1986, då jag kollar specen så blir jag inte klok på denna modell då jag gämför den med HERO- för 1500kr till får jag en HERO med mer funktioner samt bättre verkningsgrad.
Hur kan det komma sig då de är så pass lika annars, blir det sådan skillnad då APn är nästan tio cent kortare?

Va jag sedan tycker är konstigt att produktbladet skiljer sig på de tre AP-modellerna:
MSZ-AP25VGK har Dimensionerande effekt (P-Design) kW 2,4 och Värmeeffekt (Vid -15°C) kW 2,4
Däremot storebrodern MSZ-AP50VGK har:
Dimensionerande effekt (P-Design) kW 4,2 samt  Värmeeffekt (Vid -15°C) kW 4,7.

Hur går det till, feltryck

Jämfört med HERO modellerna så ter sig AP-modellerna att vara väldigt dyra gämfört med vad du får?!
AP:n
https://mitsubishirmtplus.blob.core.windows.net/docs/6239.pdf?sv=2016-05-31&sr=b&sig=docoHOay3A2QZ5naL1em9UEtmyWwiuZ4MgNlpbDXAUY%3D&st=2019-09-04T08%3A35%3A26Z&se=2019-09-04T09%3A50%3A26Z&sp=r
HERO:
https://mitsubishirmtplus.blob.core.windows.net/docs/4876.pdf?sv=2016-05-31&sr=b&sig=%2FWbj60LUOJIQsjrzxpjIpIR8bfyn45kiMoBRWIkAKe0%3D&st=2019-09-04T08%3A32%3A24Z&se=2019-09-04T09%3A47%3A24Z&sp=r

Någon som har en vettig förklaring??
« Senast ändrad: 04 september 2019, 10:57:12 av MickeMick »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Blir inte klok på specen för MSZ-AP
« Svar #1 skrivet: 04 september 2019, 10:22:59 »
AP serien är en basmodell utan så mycket lull lull och bör vara prisvärda men det beror på återförsäljarens prissättning.

Skiljer det bara 1500:- mellan AP25 och LN25 är priset på AP25 antingen i överkant eller så har du fått ett riktigt bra pris på LN25!!

Hos oss skiljer det 4000:- mellan dom.
Innerdelens växlingsyta påverkar tex effektiviteten.

Dimensionerad effekt ( p-design) är lite lurigt och det verkar som om tillverkarna får sätta lite ”egna” värden där så inget som måste överensstämma med max avgiven effekt vid -15 om du kikar även på andra märken.
AP42 tex har dimensionerad på 3,8kW men kan avge som max 4,2kW vid -15

AP modellerna AP25 och AP42 som vi har monterat har för din info fungerat mycket bra:)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Blir inte klok på specen för MSZ-AP
« Svar #2 skrivet: 04 september 2019, 10:38:18 »
Dina länkar fungerade förresten inte för mig, kanske fungerar för andra  Sc:,h
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad MickeMick

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mariehamn, Åland
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Blir inte klok på specen för MSZ-AP
« Svar #3 skrivet: 04 september 2019, 10:52:05 »
Ändrat, vette klåen vad som hände-tack för infon  tummenupp

Dina länkar fungerade förresten inte för mig, kanske fungerar för andra  Sc:,h

Utloggad MickeMick

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mariehamn, Åland
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Blir inte klok på specen för MSZ-AP
« Svar #4 skrivet: 04 september 2019, 10:56:37 »
Tack för infon, då förstår jag skillnaderna- dock inte priset hos mig..!
APn skulle passa bättre rent fysiskt men jag kmr försöka få plats med en HERO, har sedan tidigare en HERO 50 hemma i huset..!
Mellan AP35 & LN25 skiljer det knappt en hundring installerat å klart & då är LN-modellen kraftigare samt bättre på alla punkter(förrutom innerdelen som är större än vad jag skulle vilja ha!)


AP serien är en basmodell utan så mycket lull lull och bör vara prisvärda men det beror på återförsäljarens prissättning.

Skiljer det bara 1500:- mellan AP25 och LN25 är priset på AP25 antingen i överkant eller så har du fått ett riktigt bra pris på LN25!!

Hos oss skiljer det 4000:- mellan dom.
Innerdelens växlingsyta påverkar tex effektiviteten.

Dimensionerad effekt ( p-design) är lite lurigt och det verkar som om tillverkarna får sätta lite ”egna” värden där så inget som måste överensstämma med max avgiven effekt vid -15 om du kikar även på andra märken.
AP42 tex har dimensionerad på 3,8kW men kan avge som max 4,2kW vid -15

AP modellerna AP25 och AP42 som vi har monterat har för din info fungerat mycket bra:)

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Blir inte klok på specen för MSZ-AP
« Svar #5 skrivet: 04 september 2019, 11:31:02 »
AP35 vet jag knappt varför den finns då den är lite väl snarlik effektmässigt !!
Vet inte vart i landet detta är eller hur bra isolerat det är men kika på AP25 om den är väsentligt billigare.

Du har lite märklig prisskillnad mellan AP och LN via din återförsäljare.
AP är betydligt nättare i formatet och enklare att hitta en placering för.

Kolla även så din återförsäljare finns med på www.mitsubishivillavarme.se bland återförsäljare så du har den 5åriga garantin.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad MickeMick

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mariehamn, Åland
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Blir inte klok på specen för MSZ-AP
« Svar #6 skrivet: 04 september 2019, 12:46:16 »
Hej du,
Om jag kollar på t.ex polarpumpen skiljer 1400sek mellan AP25 & LN25..!
Mjo, den skulle passa bättre på längden..
Det är på Åland & Företaget har nog fem års garanti(med en service då..)

Uppskattar dina svar & frågor ;)



Du har lite märklig prisskillnad mellan AP och LN via din återförsäljare.
AP är betydligt nättare i formatet och enklare att hitta en placering för.

Kolla även så din återförsäljare finns med på www.mitsubishivillavarme.se bland återförsäljare så du har den 5åriga garantin.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Blir inte klok på specen för MSZ-AP
« Svar #7 skrivet: 04 september 2019, 15:29:42 »
Postorderföretagens prisbild styrs nog mycket av mängden dom köper in av en specifik modell  ;)
Ibland så "bjuder" dom på tak eller något liknande för att få iväg just en modell som är fördelaktigt inköpspris på eller så vill dom bli av med något gammalt men värdet på grejen som dom bjuder på brukar vara lite högt mot vad andra tar men det ser bra ut  tummenupp

Dom har rätt högt pris på AP såg jag vilket dom gärna får ha.

Har noll koll på prisbilden på Åland, är du "påtvingad" en service för att 5års garanti ska gälla så lär den inte komma via generalagenten om det nu inte är andra villkor på Åland/Finland vill säga.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad MickeMick

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mariehamn, Åland
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Blir inte klok på specen för MSZ-AP
« Svar #8 skrivet: 06 september 2019, 14:24:41 »
Hej Hopp!
Det var inte mer än att påvisa att inte bara min installatör har väldigt små skillnader i pris mellan pumparna, varför AP så dyr frågade jag aldrig då den inte intresserade mig längre!
Visade sig vara fem år på pump & två år på övrigt utan service däremellan.
så det blev en LN25a..

Tack samt trevlig helg :)

Postorderföretagens prisbild styrs nog mycket av mängden dom köper in av en specifik modell  ;)
Ibland så "bjuder" dom på tak eller något liknande för att få iväg just en modell som är fördelaktigt inköpspris på eller så vill dom bli av med något gammalt men värdet på grejen som dom bjuder på brukar vara lite högt mot vad andra tar men det ser bra ut  tummenupp

Dom har rätt högt pris på AP såg jag vilket dom gärna får ha.

Har noll koll på prisbilden på Åland, är du "påtvingad" en service för att 5års garanti ska gälla så lär den inte komma via generalagenten om det nu inte är andra villkor på Åland/Finland vill säga.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Blir inte klok på specen för MSZ-AP
« Svar #9 skrivet: 06 september 2019, 16:26:50 »
Med så liten prisskillnad och du antingen har behov av den lite kraftigare LN25 eller om det är utseendet som styrde så är det bara att köra  tummenupp

Bra att du slapp en ”påtvingad” service, service/rengöring är oftast bättre att man får styra när och vem som ska utföra den om man inte gör det själv
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!