Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Slangdiameter till pump  (läst 1774 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1143
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Slangdiameter till pump
« skrivet: 29 juli 2018, 09:01:27 »
Har en fundering angående diameter till en bensindriven vattenpump. Pumpen ger Max 970 l/min. Ut o in är 80mm . Grannen o jag testade att sätta ett riktigt gammalt brandmunstycke i ändan på slangen håldiameter 8mm. Fick iväg vattnet en 20-30 meter tummenupp.

Men nu till slangfrågan. Skulle vilja pumpa vatten en längre sträcka ca 200 meter höjdskillnad ca en meter. För en icke ingenjör så ställer sig frågan om en 19mm slang skulle funka? Eller blir det för litet?Dvs förlorar man för mkt tryck på vägen....

Tyke :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Slangdiameter till pump
« Svar #1 skrivet: 29 juli 2018, 09:33:04 »
Hur högt flöde tänkte du ha?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1143
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Slangdiameter till pump
« Svar #2 skrivet: 29 juli 2018, 10:22:28 »
Hur högt flöde tänkte du ha?

Helst så mkt som möjligt! Saken är den att jag skall försöka fylla min lilla damm o ta vatten ifrån by tjärnen som ligger ca 200 m ifrån min damm. Nivån i min damm ligger nu 70 cm under bräddavloppet... Ytan är ca 900 kvm så det är några kubik som skall i
 ::)
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Slangdiameter till pump
« Svar #3 skrivet: 29 juli 2018, 11:21:34 »
Du bör nog gå upp till 63 mm brandslang eller liknande.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Slangdiameter till pump
« Svar #4 skrivet: 29 juli 2018, 11:40:57 »
Svårt att svara på frågan när man inte vet pumpens tryck/flödeskurva. Men en gissning: är slangen 15 mm invändigt, 200 meter lång och tryckfallet 4 bar blir flödet 15 liter/minut. Det behövs alltså betydligt grövre slang om pumpens potentiella kapacitet ska kunna utnyttjas. Håller med Lexus ang. slangdiameter.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1143
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Slangdiameter till pump
« Svar #5 skrivet: 29 juli 2018, 12:13:19 »
Tack för svar!

Slangen jag tänkte inhandla är 3/4 tum Tricoflex som för övrigt är en bra produkt. Har fortfarande en rulle som är minst 20 år gammal.

Tur att jag ställde frågan här innan jag köpte något.
Problemet om man går upp i dimension är att det blir hiskeligt dyrt....

Apropå tryck så vet jag inte vad pumpen ger. Det stod 31 p på ett ställe om det kan vara någon vägledning? Pumpen är en SDMO st 3.60 H med en Honda 5.5 hk. Söker jag på nätet så hittar jag bara att Max lyfthöjd är 30 meter o Max sughöjd är 8 meter.

Nu regnar det iaf. Äntligen  :)
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Slangdiameter till pump
« Svar #6 skrivet: 29 juli 2018, 12:34:53 »
SDMO Vattenpump med Honda GX 160
industrimotor 5,5 hk.
3" anslutning effekt 1000 lit/min.


Egenskaper:

Modell:    ST 3.60 H
In- utloppsdiameter:    80 mm (3")
Maximal effekt:    970 L/m
Maximal lyfthöjd:    30 m
Maximal sughöjd:    8 m
Partikelstorlek:    8 mm
Automatisk luftning:    Ja
Slangnipplar:    2
MOTOR   
Märke:    Honda
Motormodell:    GX 160
Modell:    OHV
Cylindervolym:    163
Oljemängd:    0,6 L
Oljevakt:    Ja
Bränsle:    95 okt blyfri
Tank:    3,6 L
EXTRA TILLBEHÖR   
Slangsats:    Ja
Snabbkopplingsset:    Ja
MÅTT OCH VIKT   
Storlek, LxBxH:    530 x 430 x 480 mm
Vikt:    29 kg

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1143
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Slangdiameter till pump
« Svar #7 skrivet: 29 juli 2018, 23:36:07 »
SDMO Vattenpump med Honda GX 160
industrimotor 5,5 hk.
3" anslutning effekt 1000 lit/min.


Egenskaper:

Modell:    ST 3.60 H
In- utloppsdiameter:    80 mm (3")
Maximal effekt:    970 L/m
Maximal lyfthöjd:    30 m
Maximal sughöjd:    8 m
Partikelstorlek:    8 mm
Automatisk luftning:    Ja
Slangnipplar:    2
MOTOR   
Märke:    Honda
Motormodell:    GX 160
Modell:    OHV
Cylindervolym:    163
Oljemängd:    0,6 L
Oljevakt:    Ja
Bränsle:    95 okt blyfri
Tank:    3,6 L
EXTRA TILLBEHÖR   
Slangsats:    Ja
Snabbkopplingsset:    Ja
MÅTT OCH VIKT   
Storlek, LxBxH:    530 x 430 x 480 mm
Vikt:    29 kg

 tummenupp Tack för länkningen!

Införstådd med att jag bör skaffa grövre slang!!

Tyke :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Slangdiameter till pump
« Svar #8 skrivet: 30 juli 2018, 10:01:14 »
60 mm innerdiameter bör ge uppemot 400 L/minut.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1143
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Slangdiameter till pump
« Svar #9 skrivet: 30 juli 2018, 11:30:58 »
60 mm innerdiameter bör ge uppemot 400 L/minut.

Tack för svar tummenupp

Troligtvis kommer det bli 50 mm slang eller 2" som det kallas. Jag har en rulle 25 m o grannen har beställt 100 m. Så det blir för mig o komplettera  :).

Hur många liter kan en sådan slang ge med de givna förutsättningarna?

O hur räknar man ut det  Sc:,h Har det med Pi o göra?

Mvh Tyke
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!