Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: kombipanna?  (läst 13924 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jamjo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
kombipanna?
« skrivet: 17 mars 2008, 13:54:13 »
Hej!
Vi har precis köpt ett hus från 1929, tillbyggt 1977, men en olje/ved pannan från 1965, 130 kvm. Funderar nu på luft/vatten värmepump alt. pellets eller vedpanna. Förbrukningen av olja har varit ca 3 m3 + ved under sommaren.
Har förstått att kombipannor har sämre effektivitet än rena pannor. Men hur stor skillnad är det egentligen. Vi skulle vilja elda med ved men inte vara uppbundna på det då vi inte har egen skog, och kanske inte alltid kommer att ha tid med det. Därför är vi inne på pellets/ved kombipanna. Är det bättre ekonomi att köpa en ren vedpanna och köpa till en pelletsbrännare. Då är det väl ingen kombipanna? Vilken skillnad är det i förbrukning av pellets och ved mellan kombipanna/ren vedpanna med pelletsbrännare tillsatt / ren pelletspanna?

Som ni märker är jag väldigt oinsatt och behöver massor av råd.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: kombipanna?
« Svar #1 skrivet: 17 mars 2008, 20:02:39 »
hej
har du en hysad kombi med olja/ved går den ofta bättre med pellets än en ren vedpanna gör
det har å göra med att oljebrännaren å pelletsbrännaren är ganska likvärdiga å bygger på samma principer....ved pannan har inte riktigt rätt dimentioner på rökgaskanaler mm mm
dom har oftast för bra drag

så jag skulle inte byta ut pannan mot en "ren" vedpanna utan använda din kombipanna med pelletsbränaren=billigast så

har en eller flera bekanta som kör pellets i både kombi pannor å i vedpannor och kombipannorna går faktiskt billigare i alla fall ,,,,,som jag då vet av



Utloggad jamjo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: kombipanna?
« Svar #2 skrivet: 18 mars 2008, 14:58:14 »
Tack för svaret!
JAg tror att den befintliga kombipannan är inne på sista versen, så det är nog inte ett alternativ att köra pellets på den som det är nu. Vi blir nog tvungna att köpa en ny.
Men jag tolkar det så att om vi skall köpa en ny panna och köra pellets, så är det alltså bättre att köpa en kombipanna för pellets/ved, än en ren vedpanna med pelletsbrännare. Jag fattar det så i alla fall att man kan köpa kombi ved/pellets där själva pelletsbrännaren ingår och där man kan varva mellan de två bränsleslagen.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: kombipanna?
« Svar #3 skrivet: 18 mars 2008, 15:13:27 »
Hej

Jag hade nog satsat på en luft/vatten värmepump, då slipper du allt jobb med pellets och askning och sånt. Du borde klara värme och varmvatten under 10 000kWh med en värmepump.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: kombipanna?
« Svar #4 skrivet: 18 mars 2008, 15:20:41 »
hej
håller med ERP en luft vatten är inte dum

funderar du ändå på panna så köp en vedpanna direkt å sätt in en brännare för pellets
att i dag köpa en liten komb panna tycker jag inte är så bra affär
det är trots allt en jädrigt dålig vedpanna med för uselt vedförråd för att det ska funka bra
Ã¥ elda ved
enda fördelen är ju att pannan kan gå lite bättre med pellets om du nu vill elda det

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1725
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: kombipanna?
« Svar #5 skrivet: 18 mars 2008, 16:15:26 »
Sätt in en pelletsbrännare i kombipannan.
Den går nog många år till.
Lyssna på www.pellets.info om någon kör pellets i samma panna som du har
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad jamjo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: kombipanna?
« Svar #6 skrivet: 19 mars 2008, 00:11:10 »
Oj, vad detta är svårt.
Kanske skall man behålla det gamla skrället ett tag och köra pellets. Men då går den väl sönder och så har man förlorat den kostnaden man lagt ner på pelletsbrännare o dyl.

Undrar hur mycket sämre verkningsgrad det är på pelletseldningen i en kombi jämfört med i en vedpanna.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: kombipanna?
« Svar #7 skrivet: 19 mars 2008, 07:54:09 »
hej
har du lix tänkt köra pellets kvittar det ju ..håller pannan i 2 år är det ju bara att flytta över brännaren tilll den nya pannan då du köper den

har du otur så är faktiskt en ved panna rejält mycket sämmre,än din combipanna

mina bekanta har hyfsat likvärdiga hus å han med vedpannan har ca 20-30% högre förbrukning än kompisen så det kan göra rejäl skillnad

fast det är åt samma håll om du byter ut en combi mot en ren pellets panna,den riktiga pellets pannan går ochså betydigt billigare än en gammal combipanna
då bör du ochså sänka förbrukningen med 10-20%

det vettigaste rent ekonmiskt är nog att skaka lös en gammal oljepanna,tex på blocket
dom passar oftast jädrigt bra att montera pellets i å är grymt billiga +att dom går ekonomiskt med pellets.
förmodligen är det det bästa/billigaste  alternativet om du inte köper en ren pelletspanna





Utloggad jamjo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: kombipanna?
« Svar #8 skrivet: 21 mars 2008, 17:05:18 »
Om vi skall köpa en ny panna lutar det åt att vi är för fega för att köpa en ren vedpanna eftersom vi är osäkra på hur mycket tid vi kan lägga på veden. Men vi vill ändå ha möjligheten till en så bra vedpanna som möjligt i kombination med effektiv pelletspanna. (omöjligt!?)
Hur smidigt är det egentligen att växla mellan ved och pellets om man väljer en kombipanna eller en vedpanna med pelletsbr.? Skulle vilja kunna växla utan för mycket besvär.
Några pannor kallas för dubbelpannor och några för kombi. Betyder det att det är två olika förbränningsrum i dubbelpannorna jämfört med bara en gemensam i andra pannor? Vad får det för konsekvenser i så fall för förbränning/effekt osv?
Många frågor men man passar ju på när man är så okunnig och det finns så många insatta och erfarna :D

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: kombipanna?
« Svar #9 skrivet: 21 mars 2008, 21:08:33 »
Hej
tjaa det funkar säkert bättre med en hyfsat modärn ved panna,men tycker ochså att utvecklingen bör ha gått framåt på combi pannfronten med

2 av mina bekanta kör med kombipannor med separata eldnings utrymmen  en för olja/pellets Ã¥ en för ren ved eldning Ã¥ dom e mycket nöjda.tror det är nÃ¥ gammla ctc pannor dom kör med

slå av brännaren å mocka in en bunt ved i pannan så funkar det,utan att behöva ta lös eller ändra på nått,smidigt som rackarn på sommaren våren å hösten då man bara behöver elda nån gång för lite värme å varmvatten

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: kombipanna?
« Svar #10 skrivet: 22 mars 2008, 07:51:37 »
Jag ser på min offerttjänst www.energioffert.se att det är många som byter från Pellets till värmepump nu, förmodligen många med gamla ineffektiva pannor som tycker att den dåliga verkningsgraden i kombination med det höga priset på Pellets gör det nödvändigt att konvertera till värmepump för att få en ekonomisk lösning på uppvämningen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: kombipanna?
« Svar #11 skrivet: 22 mars 2008, 15:56:06 »
hej
jopps tyvär e det nog sÃ¥....pelletsen är helt enkelt för dyr,har man sen en kass panna=högförbrukning  sÃ¥ drar kostnaden i väg
riktigt bra,,,,,,,,,,,,så det är inte helt galet att fundera på pump i stället






nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 238
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!