Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tips pÃ¥ att spetsa upp tempen pÃ¥ golvvärmeslingan  (läst 1942 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad larsa123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Hej. Jag har vattenburet system med både golvärme och radiatorer och en nibe 1215 bergvärmepump. För några år sedan byggde jag ett nytt badrum där jag la en extra vatten buren golvvärmeslinga och kopplade på den på golvvärmeföredelaren som matar och shuntar resten av golvvärme slingorna. Inga problem att den inte skulle orka då golvvärmeshunten och tillhörande pump är väl tilltagna.
Slingan blev troligen lite för djupt lagd för jag fÃ¥r inte tillräckligt med värme pÃ¥ golvet. Inga problem med de andra rummen som har golvvärme. Därför vill jag nu spetsa upp temperaturen pÃ¥ denna slinga. Att höja kurvan pÃ¥ pumpen har jag funderat pÃ¥ men jag har tyvärr inga termostater pÃ¥ de radiatorer som ocksÃ¥ finns i samma system. SÃ¥g ocksÃ¥ att LK har en elpatron som spetsar upp temperaturen (LK heater). Men innan jag beställer den sÃ¥ vill jag gärna höra era tankar ang detta. Ett plus är ju att jag kommer att fÃ¥ värme pÃ¥ slingan till badrummet även pÃ¥ sommaren dÃ¥. Hur skulle ni gjort?  Elpatronen är ju ganska dyr sÃ¥ jag vill att det ska bli bra. Kanske nÃ¥gon har en liknande att sälja?

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus pÃ¥ Nibe
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem gÃ¥r att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
SV: Tips på att spetsa upp tempen på golvvärmeslingan
« Svar #1 skrivet: 16 november 2019, 16:46:57 »
Hej. Jag har vattenburet system med både golvärme och radiatorer och en nibe 1215 bergvärmepump. För några år sedan byggde jag ett nytt badrum där jag la en extra vatten buren golvvärmeslinga och kopplade på den på golvvärmeföredelaren som matar och shuntar resten av golvvärme slingorna. Inga problem att den inte skulle orka då golvvärmeshunten och tillhörande pump är väl tilltagna.
Slingan blev troligen lite för djupt lagd för jag fÃ¥r inte tillräckligt med värme pÃ¥ golvet. Inga problem med de andra rummen som har golvvärme. Därför vill jag nu spetsa upp temperaturen pÃ¥ denna slinga. Att höja kurvan pÃ¥ pumpen har jag funderat pÃ¥ men jag har tyvärr inga termostater pÃ¥ de radiatorer som ocksÃ¥ finns i samma system. SÃ¥g ocksÃ¥ att LK har en elpatron som spetsar upp temperaturen (LK heater). Men innan jag beställer den sÃ¥ vill jag gärna höra era tankar ang detta. Ett plus är ju att jag kommer att fÃ¥ värme pÃ¥ slingan till badrummet även pÃ¥ sommaren dÃ¥. Hur skulle ni gjort?  Elpatronen är ju ganska dyr sÃ¥ jag vill att det ska bli bra. Kanske nÃ¥gon har en liknande att sälja?

Förstår jag rätt. Du har två våningar. Golvvärme nere och radiatorer uppe. Vilken våning ligger detta nya badrum på? Kan du inte maxa flödet på detta nya badrum och hoppas att det räcker. Nackdel med elpatron är ju att den även värmer resten av huset på ett oekonomiskt sätt
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skÃ¥ne pÃ¥ 156 m2 byggt 2015. Familj pÃ¥ 4p. Nibe F750 frÃ¥nluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

Utloggad larsa123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Tips på att spetsa upp tempen på golvvärmeslingan
« Svar #2 skrivet: 16 november 2019, 16:53:33 »
Ja den nya slingan ligger också på nedre plan där den andra govvärmen ligger. Men även radiatorer finns på nedre plan. Jag har maxat flödet från golvvärmeshunten utan resultat. Övervåningen har bara radiatorer.

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus pÃ¥ Nibe
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem gÃ¥r att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
SV: Tips på att spetsa upp tempen på golvvärmeslingan
« Svar #3 skrivet: 16 november 2019, 18:40:00 »
Ja den nya slingan ligger också på nedre plan där den andra govvärmen ligger. Men även radiatorer finns på nedre plan. Jag har maxat flödet från golvvärmeshunten utan resultat. Övervåningen har bara radiatorer.

När jag säger maxa flödet så menar jag just på den slingan du upplever som kall (tex (1)en av (8)åtta slingor). Inte att maxa cirkpumpen som förser alla slingor med flöde. Förstår du vad som menas och hur detta görs?
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skÃ¥ne pÃ¥ 156 m2 byggt 2015. Familj pÃ¥ 4p. Nibe F750 frÃ¥nluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3403
  • Karma +4/-7
SV: Tips på att spetsa upp tempen på golvvärmeslingan
« Svar #4 skrivet: 17 november 2019, 09:36:34 »
Sätt in en separat shunt för badrummet som du kan köra högre temp på, eller så får du shunta in mer värme i det nuvarande gv systemet.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!