Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vad är normalt antal starter per dygn? Greenline HT Plus C9  (läst 3162 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har nu bott i huset ett par år och har väl försökt trimma in allting så gott det går men känslan är fortfarande att pumpen startar lite väl många gånger per dygn men jag vet heller inte riktigt vad som är normalt för ett äldre tvåplanshus på 160 kvm? Har inga acktankar eller något sånt utan en HT Plus C9.

Ikväll är det typ -3 grader ute och jag skrev ner lite tider då den enligt loggen startade/stoppade. Kör just nu på värmekurva 3.5 har jag för mig. Värmekurvans inkopplingsdifferens är på 6 grader just nu. Något som bör ändras?

Start 22:05
Stopp 22:35

Start 22:50
Stopp: 23:16

Start: 00:20
Stopp: 00:45

Start: 01:05
Stopp: 01:28

Ser det vettigt ut eller är det något jag borde göra något åt? Har ett rätt gammalt hus som säkert inte har bästa isoleringen så det går åt lite när det är kallt. Idag när det varit mellan -1 och -6 hela dagen har det gått åt 60 kWh. Själv förbrukningen tror jag är helt okej men det är just antalet starter jag funderade på.. Vill ju att den gamla pumpen ska hålla så länge som möjligt  8)

Tacksam för input!
« Senast ändrad: 04 januari 2021, 01:30:29 av berisen »

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Vad är normalt antal starter per dygn? Greenline HT Plus C9
« Svar #1 skrivet: 04 januari 2021, 07:48:21 »
Stäng av flödet till radiatorn i pannrummet, och kolla om det blir någon skillnad.

Öppna upp alla andra termostater.

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är normalt antal starter per dygn? Greenline HT Plus C9
« Svar #2 skrivet: 04 januari 2021, 09:12:22 »
Stäng av flödet till radiatorn i pannrummet, och kolla om det blir någon skillnad.

Öppna upp alla andra termostater.
Har två stycken nere i källaren, ett i själva pannrummet och ett till några meter bort i ett annat rum. Men du menar den som sitter vid pannan bara? Vad är tanken med att strypa den? Ska absolut testa, bara nyfiken varför :)

I övrigt är allt annat öppet förutom i sovrummet där jag vill ha svalare. Har däremot strypt hela slingan på övervåningen en del för att få lite varmare temperatur på nedervåningen jämfört med ovan om nu det kan spela någon roll?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Vad är normalt antal starter per dygn? Greenline HT Plus C9
« Svar #3 skrivet: 04 januari 2021, 09:32:58 »
Stäng av den andra i källaren också. Det är bara tillfälligt för att utröna om det är kortslutning i dom d.v.s. att det är allt för högt flöde som medför att det går tillbaka varmt vatten till värmepumpen.

Har du en ir-mätare som visar att du har bra tempdiff på dessa radiatorer, behöver du naturligtvis inte stänga ner dom. Med bra tempdiff vid -3° är runt 5° skillnad mellan framledning och returledning till respektive radiator. Vattnet har ju en förmåga ta den kortaste vägen om det ges möjlighet.

Har du GT1-givaren nära värmepumpen typ 5 dm eller mindre?

Har du extern cirkpump och bypass?

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är normalt antal starter per dygn? Greenline HT Plus C9
« Svar #4 skrivet: 04 januari 2021, 09:44:45 »
Stäng av den andra i källaren också. Det är bara tillfälligt för att utröna om det är kortslutning i dom d.v.s. att det är allt för högt flöde som medför att det går tillbaka varmt vatten till värmepumpen.

Har du en ir-mätare som visar att du har bra tempdiff på dessa radiatorer, behöver du naturligtvis inte stänga ner dom. Med bra tempdiff vid -3° är runt 5° skillnad mellan framledning och returledning till respektive radiator. Vattnet har ju en förmåga ta den kortaste vägen om det ges möjlighet.

Har du GT1-givaren nära värmepumpen typ 5 dm eller mindre?

Har du extern cirkpump och bypass?
Ok jag testar! Jag hade ganska dålig tempdiff på dom båda nere i källaren, typ 2-3 grader. Testar att strypa dom så får jag se. Hoppas det inte är någon permanent lösning bara för det lär bli kallt nere i källaren.

Nej jag har bara intern cirkpump. Bypassen är jag osäker på men även den tror jag är intern. Inte sett någon sån utanför.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Vad är normalt antal starter per dygn? Greenline HT Plus C9
« Svar #5 skrivet: 04 januari 2021, 10:04:17 »
Nej, det är bara tillfälligt till dess att du ser om det blir någon skillnad. Kan du strypa flödet till/från radiatorerna är det ju ännu bättre. Det finns säker en trimventil på radiatorns returledning du kan skruva på.

Kolla även var tempgivaren på värmepumpens returledning är monterad.


Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Vad är normalt antal starter per dygn? Greenline HT Plus C9
« Svar #6 skrivet: 04 januari 2021, 10:11:48 »
Stryp så du får 5° skillnad om det är runt nollan ute.

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är normalt antal starter per dygn? Greenline HT Plus C9
« Svar #7 skrivet: 04 januari 2021, 10:37:09 »
Nej, det är bara tillfälligt till dess att du ser om det blir någon skillnad. Kan du strypa flödet till/från radiatorerna är det ju ännu bättre. Det finns säker en trimventil på radiatorns returledning du kan skruva på.

Kolla även var tempgivaren på värmepumpens returledning är monterad.
Verkar inte göra någon större skillnad utan den startar ungefär efter 30 minuter som tidigare. När pumpen gått en stund så har jag ändå ganska bra skillnad mellan gt8/gt9 även innan jag gjorde den här strypningen (ca 7 grader) så det borde väl inte vara det som är felet?

Är det alldeles för många korta starter eller hur borde det vara? Kan det hjälpa att höja inkopplingsdiffen från 6 till 10 grader kanske?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Vad är normalt antal starter per dygn? Greenline HT Plus C9
« Svar #8 skrivet: 04 januari 2021, 10:55:23 »
Verkar inte göra någon större skillnad utan den startar ungefär efter 30 minuter som tidigare. När pumpen gått en stund så har jag ändå ganska bra skillnad mellan gt8/gt9 även innan jag gjorde den här strypningen (ca 7 grader) så det borde väl inte vara det som är felet?
Skillnaden mellan GT8 och GT9 visar endast hur mycket värmepumpen värmer vattnet i förhållande till flödet. När du stryper vissa radiatorer så är ju förhoppningen att andra radiatorer får högre flöde d.v.s. flödet över värmepumpen blir densamma. Men framförallt att inte värmepumpen får tillbaka oavkylt vatten.

Citera
Är det alldeles för många korta starter eller hur borde det vara? Kan det hjälpa att höja inkopplingsdiffen från 6 till 10 grader kanske?
Det är ju ett alternativ, men då måste du komplettera med en rumsgivare om du inte redan har en.

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är normalt antal starter per dygn? Greenline HT Plus C9
« Svar #9 skrivet: 04 januari 2021, 11:03:25 »
Skillnaden mellan GT8 och GT9 visar endast hur mycket värmepumpen värmer vattnet i förhållande till flödet. När du stryper vissa radiatorer så är ju förhoppningen att andra radiatorer får högre flöde d.v.s. flödet över värmepumpen blir densamma. Men framförallt att inte värmepumpen får tillbaka oavkylt vatten.
Det är ju ett alternativ, men då måste du komplettera med en rumsgivare om du inte redan har en.
Okej då förstår jag lite bättre hur det fungerar.

Hur ”bör” den gå om det vore optimalt? Borde pumpen istället gå typ en timme och vila en timme istället för som det är nu där den går typ 30 min och vilar 20-30? Eller är det omöjligt att få till i ett äldre hus som är lite sämre isolerat?

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är normalt antal starter per dygn? Greenline HT Plus C9
« Svar #10 skrivet: 04 januari 2021, 11:10:26 »
Har ju förresten inga termostater utan enbart såna här. (Se bifogad).

Vore det vettigt att gå varvet runt och strypa dom radiatorer som har minst skillnad mellan in/ut? Kan det hjälpa till att få det att snurra lite mer optimalt?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Vad är normalt antal starter per dygn? Greenline HT Plus C9
« Svar #11 skrivet: 04 januari 2021, 12:13:54 »
Med en halvtimmes drift och en halvtimmes uppehåll, är helt okej. Det är runt nollan som det ger mest starter. Vid kallare temperaturer går pumpen längre stunder, och tvrtom vid varmare temperaturer.

Det jag tycker du ska vara noga med är kolla så inte värmepumpen får tillbaka varmare vatten än nödvändigt.

Jag undrar om det inte är ettrörssystem du har. Har du inte i pannrummet ett antal rör med trimventiler som går in i väggen, eller går de två rören (fram och retur) från värmepumpen in i väggen?



Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är normalt antal starter per dygn? Greenline HT Plus C9
« Svar #12 skrivet: 04 januari 2021, 15:51:43 »
Med en halvtimmes drift och en halvtimmes uppehåll, är helt okej. Det är runt nollan som det ger mest starter. Vid kallare temperaturer går pumpen längre stunder, och tvrtom vid varmare temperaturer.

Det jag tycker du ska vara noga med är kolla så inte värmepumpen får tillbaka varmare vatten än nödvändigt.

Jag undrar om det inte är ettrörssystem du har. Har du inte i pannrummet ett antal rör med trimventiler som går in i väggen, eller går de två rören (fram och retur) från värmepumpen in i väggen?
Precis, det är ettrörssystem. På ena väggen har jag utgående vatten med en separat kulventil för över och undervåning och på andra väggen kommer sen returen ner med en separat ventil för både neder/övervåning. För att få lite bättre differens mellan gt8/gt9 så ströp jag förra vintern övervåningens tillflöde en aning, tror inte det har haft någon inverkan på antalet starter men det gjorde att jag kunde sänka värmekurvan lite då det blev varmare på nedervåning.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Vad är normalt antal starter per dygn? Greenline HT Plus C9
« Svar #13 skrivet: 04 januari 2021, 16:21:37 »
Precis, det är ettrörssystem.


Nja, då är det inte lika viktigt att strypa radiatorerna.

Det verkar ju funka med värme, så då får du blunda för att det blir lite många starter nu när det är runt nollan. Alternativt rumsgivare och större värde på kopplingsdifferensen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad är normalt antal starter per dygn? Greenline HT Plus C9
« Svar #14 skrivet: 04 januari 2021, 16:29:48 »
Rumsgivare är ju alltid bra, men är det nödvändigt bara för att man ökar startdiffen med en grad t.ex.?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!