Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Snok
« skrivet: 10 december 2018, 21:45:33 »

HR 440 fast det är just det jag undrar över, du har ca 10 starter/dag. Jag har 10 på snart två veckor. Det är vad jag förstår på 'snoken' ingen nackdel men är bara fundersam över alla som skriver om alla starter de har/dag. Min kompressor går hela tiden och pendlar från -70- -700. Kör kurva 9 ned 1 i kurvförskjutning.

Då är det sannolikt så att du har en såpass stor vattenvolym och värmebehovet är tillräckligt att denna kan lagra energi i sådan omfattning att kontinuerlig drift är möjlig, ihop med att avfrostningar och VV-laddning ”stör” värmeproduktion.  När du passerar neråt nollan i medelutetemp kommer du få en kompressor som startar på en märkbart högre frekvens. Då kan beteendet skilja. Har du ett USB-minne kan du med fördel mata i det under modellbeteckningsluckan nedanför displayen.
Skrivet av: Jannebloms
« skrivet: 10 december 2018, 21:32:19 »

HR 440 fast det är just det jag undrar över, du har ca 10 starter/dag. Jag har 10 på snart två veckor. Det är vad jag förstår på 'snoken' ingen nackdel men är bara fundersam över alla som skriver om alla starter de har/dag. Min kompressor går hela tiden och pendlar från -70- -700. Kör kurva 9 ned 1 i kurvförskjutning.
Skrivet av: Snok
« skrivet: 10 december 2018, 19:57:34 »

Innetempen är sjukt stabil, så stabil att jag ibland tror att den "hängt sig". Den pendlar mellan 20.3-20,6. Nu har det inte varit någon riktig köldknäpp ännu så jag vet inte hur den kommer uppföra sig då.
Egentligen så spelar inte gm så stor.roll för mig. Jag är bara förvånad att supporten säger att standard är -400 på tillsatsen. Då skulle min tillsats slå på även vid +4 vilket är helt orimligt. Sen tycker jag inte den är så energisnål som den uträkning jag fick i offerten. Men som sagt, den är inte intrimmad helt ännu. Ska man velt undvika innegivaren? Hur påverkas systemet av om man eldar i en kamin och får typ 27 grader varmt inne? Utan innegivare fortsätter den väl bara producera värme som inget hänt?

Nja, det är inte riktigt så enkelt. Den (kompressorn) kommer i så fall varva upp tidigare helt enkelt. Kompressorfrekvens ändras beroende på inställning av gradminuter för både kompressorstart och tillsatsstart. Kolla inlägget jag länka till ovan.

Ja sen kommer fortsätta tugga på dom vanligt trots att du eldar. Däremot kommer FU ju knte kyla av elementen lika mycket så i praktiken kommer den gå mindre, då returtempen blir högre vid högre innetemp men given framledning.
Skrivet av: HR 440
« skrivet: 10 december 2018, 11:38:22 »

Hej igen, Jag har  Kurva 5 0ch 0 i förskjutning, och ca 10 starter / dag nu i detta väder varierar från 2 st på sommaren till ca 13  ,  GM bryr jag mig inte om vad de står på, ja jag har blockat Elpatron på - 21 vid - 25 stannar pumpen och då bara på Elpatron  den är fabriks inställd på 8 KW , men jag har ändrat den i service menyn ti nästa steg som är 6,66 KW , och ändrat huvudsäkringen till 16 ampere
Skrivet av: Jannebloms
« skrivet: 10 december 2018, 10:11:55 »

HR 440 förstår inte riktigt kurva 32? Finns det inte bara upp till 15? Har du alltså blockat tillsatsen fram till -21grader? Hur pendlar dina gm när det är riktigt kallt?
En annan fråga: vad är det för skillnad på punktförskjutning och kurvförskjutning? Leder dessa två inte till samma mål? Varför finns båda funktionerna isf?
Skrivet av: HR440
« skrivet: 10 december 2018, 08:45:52 »

Hej, jag har ställt in min Nibe F 2120 16 - 140 GM kurva 32 och 0 förskjutning ,samt  - 21grader tillskott på elpatron varmvatten 54 grader topp 44grader botten ,Årsförbrukning hittils i år 21 dagar kvar 6 954 KWH  för värme och varmvatten 220M2  22 grader innetemp  beläget i Piteå mycket nöjd  satte in Pumpen 19 maj i fjol.
Skrivet av: Jannebloms
« skrivet: 10 december 2018, 07:39:37 »

Innetempen är sjukt stabil, så stabil att jag ibland tror att den "hängt sig". Den pendlar mellan 20.3-20,6. Nu har det inte varit någon riktig köldknäpp ännu så jag vet inte hur den kommer uppföra sig då.
Egentligen så spelar inte gm så stor.roll för mig. Jag är bara förvånad att supporten säger att standard är -400 på tillsatsen. Då skulle min tillsats slå på även vid +4 vilket är helt orimligt. Sen tycker jag inte den är så energisnål som den uträkning jag fick i offerten. Men som sagt, den är inte intrimmad helt ännu. Ska man velt undvika innegivaren? Hur påverkas systemet av om man eldar i en kamin och får typ 27 grader varmt inne? Utan innegivare fortsätter den väl bara producera värme som inget hänt?
Skrivet av: Ralleballe
« skrivet: 09 december 2018, 10:57:06 »

Sjunker temperaturen i huset vid lågt gm? Om inte är huset trögare än värmesystemet och det är inget problem att du får ett stort värmeunderskott ibland.

Det mest ekonomiska är om pumpen precis producerar den värme som huset behöver, om du vill att den ska "skynda sig" behöver den producera mer värme, vilket sänker effektiviteten.

F2120 är inverterstyrd, vilket innebär att den har en minsta effekt och en maxeffekt. När husets värmebehov är större än minsta effekten men lägre än maxeffekten kan kompressorn gå kontinuerligt. Hos mig går gränserna vid +5 - +6 grader och -8 - -9 grader. Då kan gm gå väldigt lågt ibland (ibland bottna vid tillskott start om eltillskott är blockerat), men så länge temperaturen i huset inte sjunker är det inget problem, kompressor orkar sakta men säkert jobba tillbaka.

Bifogar bild på min gm-graf då det var lite kallare i Skåne (under +5).
Skrivet av: Jannebloms
« skrivet: 09 december 2018, 09:06:03 »

Tack `snok`för ditt svar!
Jag kopplade bort rumsgivaren på råd från Nibe Support. Jag förstår också att man inte ska vara så nervös för -gm. Men blir lite konfunderad när supporten säger att man ska ha tillsatsen på -400. Det innebär att min tillsats skulle slå till trots +4 ute. Det verkar inte klokt.

Inser också att jag hetsat anläggningen med för mycket olika kurvor i tron att det reglerar snabbare än det gör. Systemet är trögt har jag förstått nu. Eldar man med ved så får man omedelbar effekt när man shuntar upp eller ned, eller iaf snabbare effekt.

Jag har två plan med totalt 17 radiatorer, på övervåningen nya dubbla och de flesta på nedre plan är äldre flänsradiatorer. Tvårör system. Exakt volym i liter vet jag inte, hur kan man se det/räkna ut det?

Men är det inte en svaghet i hela tänket kring gm att inte pumpen jobbar upp över det - där tillsatsen slår till? Den borde väl sträva efter så låg förbrukning som möjligt med de förutsättningar "den" kan läsa av.
Skrivet av: Snok
« skrivet: 09 december 2018, 08:38:41 »

Har du rumsgivare aktiv?
Många gånger underlättar det att köra endast på utegivare/kurva på ett nyinstallerat system innan man fått ordning på alla inställningar.
Hur stor vattenvolym har du?

Själv har jag just nu 2 starter/dygn.


Reglering kompressor:

Här går ’Ralleballe’ igenom det mesta
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=66187.0
Skrivet av: Snok
« skrivet: 08 december 2018, 23:05:32 »

Det är i grunden inget dåligt i att den går länge. Det finns en bra tråd om f2120 reglersystem om man vill förstå tekniken bakom. Kontinuerlig drift sliter mindre än start/stopp och bör ge lägst driftskostnad i övrigt med.
Skrivet av: Jannebloms
« skrivet: 08 december 2018, 18:49:46 »

Har precis installerat en 2120 12kw + vvm 320. Bor i Uppsala och har ett relativt värmekrävande hus dvs äldre och dåligt isolerat. Har precis slängt ut min vedanläggning och ångrar mig redan (kanske lite).

Det jag undrar är efter att ha läst allt om GM få forumet är varför i hela värden pumpen tillåter så höga negativa gm trots att det är + grader ute!!?? Jag har 20.5 grader inne kör på kurva 9 +1 i lutning och då pendlar det mellan -75 - -850 gm. Jag körde med tillsatsen på 700 men nu blockade jag den ner till -5 grader. Varför i hela världen jobbar inte kompressorn och "äter upp" -gm när den har massor av kräm kvar att ge. Hade det varit -15 hade jag förstått, då kräver mitt hus brutal framledningstemp men nu i +4? Läste någonstans att man kan pilla med kompressorns hz kurva men ska det verkligen vara nödvändigt? Varöfr fattar inte elekroniken att den behöver kompensera för avfrostning + VV körning? Det är där den tappar gm som jag kan se.
Min kompressor går konstant. Har haft 10 starter på 1v drift? Är det bra eller dåligt? ???
/Frustrerad

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!