Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: LÃ¥g värme?  (läst 8431 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1753
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Låg värme?
« Svar #135 skrivet: 12 februari 2023, 23:04:00 »
Manual till en i princip identisk spjällmotor:
https://www.belimo.com/se/shop/sv_SE/St%C3%A4lldon/S%C3%A4kerhetsst%C3%A4lldon/BFL24-T/p?code=BFL24-T



Förvisso obegripligt språk, men filmen förklarar vinkelgivaren, fjäderns funktion och öppning/stängning vid ström off/on, på ett intuitivt sätt!


Om nu fjädern är hel, så kan det vara förspänningsjobbet som är felinställt:
« Senast ändrad: 13 februari 2023, 08:11:33 av kWhalp »

Utloggad Eldakho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #136 skrivet: 13 februari 2023, 08:13:01 »
Nu har jag tänkt klart, som Skalman brukar säga!  tOOmten

1. Det finns en fjäder i brandspjället, som automatiskt ska stänga på 20 sekunder om brandpjället blir strömlöst.
Fjädern kan ha gått av, men av dina försök att döma, så verkar den fjädra tillbaka spjället efter att du fått fina BS1-värden. Hur lång tid efter att du vevat, brukar det sjunka? Märker du något på indikatorpilen att den rör sig efter dina vevningar? Ja där tror jag inte problemet är. Den verkar stänka ok.

2. Luftflödet över förångaren sjunker ju kontinuerligt om avluften blir negativ, så det är förväntat att du får ett högre värde först, som sen successivt sjunker p.g.a igen-isning.

3. Det du kan göra är att återställa till 90° på brandspjället, koppla in KSUB igen, sen gå ner till värnepumpen, spärra kompressordrift så att du slipper igen-isning, och notera BS1-värdet. Sen ringer du upp din partner, eller god vän, som ställer sig vid värmepumpen och läser av värdena när du vevar olika lägen, då slipper du ränna upp och ned hela tiden. Sen återkommer du hit med värdena.
Menar du att jag kommer få merkorrekta mätvärden på BS1 om jag mäter med endast elpatron igång? För info bara, när jag kopplar ur KSUB så faller stänger ju spjället helt. Jag kan sen veva upp det manuellt. Jag kan dock inte som du säger veva upp det och sen koppla in KSUB, väl...då kommer det bli fel tror jag?


4. Sen om du vågar:
Därefter kan du prova att sätta fläkten på några procent, läs av BS1-värdet, resetta KSUB, vänta 5 minuter sen dra ut väggkontakten, eller lösa ut brandlarmet på något sätt, (står hur man testar KSUB i manualen) för att sedan se om BS1 faller till nära noll som sig bör, eller om det Gud förbjude fortsätter flöda lika mycket luft, eller än värre, MER luft.
DÃ¥ bör installatören av brandspjället fÃ¥ sig en hurvel!  >:(
Jaja du menar så att jag kan se att stängt spjäll faktiskt är stängt spjäll? Köra med fläkten på 30% typ?

Om punkt 4 ovan går åt helvete:
5. Ring installatören, ge en digital hurvel, och säg att installationen är "spegelvänd" eller "inverterad".
FrÃ¥gar hen vad det är, sÃ¥ fÃ¥r dom googla..  ;)

Såg klippen du länkade. Det är också en vettigt ide som du säger. Kanske att mitt spjäll inte är "låst" i 5% läget. Isf skulle ju det förklara att spjället sakta sen stänger efterhand, eller hur!?

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1753
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Låg värme?
« Svar #137 skrivet: 13 februari 2023, 08:45:12 »
Såg klippen du länkade. Det är också en vettigt ide som du säger. Kanske att mitt spjäll inte är "låst" i 5% läget. Isf skulle ju det förklara att spjället sakta sen stänger efterhand, eller hur!?

"Ja där tror jag inte problemet är. Den verkar stänka ok."

Hur lång tid tar det för den att stänga? Syns det tydligt på indikatorn att den går från exempelvis 90° till 0°?

Luftflödet över förångaren sjunker ju kontinuerligt om avluften blir negativ, så det är förväntat att du får ett högre värde först, som sen successivt sjunker p.g.a igen-isning, när kompressorn är igång.



"Menar du att jag kommer få merkorrekta mätvärden på BS1 om jag mäter med endast elpatron igång? För info bara, när jag kopplar ur KSUB så faller stänger ju spjället helt. Jag kan sen veva upp det manuellt. Jag kan dock inte som du säger veva upp det och sen koppla in KSUB, väl...då kommer det bli fel tror ja."

Ja, annars påverkas luftflödet av is på förångaren.
Ok, det sistnämnda har du nog rätt i!

Ja, om kompressorn går och avluften är minusgrader så kommer förångaren sakta men säkert isa igen, då får du sämre och sämre luftflöde tills dess att avfrostning påbörjats, då "återställs" luftflödet.

"Jaja du menar så att jag kan se att stängt spjäll faktiskt är stängt spjäll? Köra med fläkten på 30% typ?"

 Ja, nÃ¥t sÃ¥nt. Jag ser dock redan nu i grafen att lufthastigheten varit nere pÃ¥ lÃ¥ga nivÃ¥er ett par gÃ¥nger, säkerligen när spjället har stängt.

"Såg klippen du länkade. Det är också en vettigt ide som du säger. Kanske att mitt spjäll inte är "låst" i 5% läget. Isf skulle ju det förklara att spjället sakta sen stänger efterhand, eller hur!?"

Hmm, jag tror luftflödesminskningen beror på igen-isning, sen skulle det kunna vara så att spjället är "löst" när du manuellt skruvar på det, och frikopplat från KSUB. Då kommer luftflödet sakta stänga spjället(?).
Bäst är nog att kontakta någon firma som har koll på sånthär, är ju jävligt viktigt att det blir rätt av brandsäkerhetsskäl. Men också med avseende på ventilation/kompressordrift förstås!

Din kompressor går ovanligt bra just nu, vad har du för inställning på brandspjället och KSUB?
« Senast ändrad: 13 februari 2023, 09:16:34 av kWhalp »

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1753
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Låg värme?
« Svar #138 skrivet: 13 februari 2023, 10:16:46 »
Vid närmare eftertanke, börja med att prova byta frånluftsslangen ovanför värmepumpen.
DonPablo m.fl kanske sitter på en väldigt billig/enkel fix!
Har du nära till Biltema? Köp Al-slangen där!

Brandspjället ser ut att stänga luftflödet helt eller delvis vid manuell hantering, men jag vet inte i vilket läge du haft det i (strömlöst, vevat osv, se graf).

Frågan är bara varför du fick så fint luftflöde i början, och varför luftflödet spikar vid veckotesterna, kan det vara den tillfälliga impulsen av det höga trycket som bildats efter att spjället stängt? Ska analysera spikarna närmre...


Edit: När spjället tidigare testats nattetid, så ökar luftflödet i en fin uppåtgående "bellkurva", men det ser ej ut att minska. Det talar för att det är nåt knas med spjället som stänger när du testat det manuellt.

Känner att det är fler frÃ¥gor än svar just nu!  help

To do list:
Byt slang, återställ spjället till originalinställning, ring sedan ventilationsfirma som har koll på brandspjäll så får ni diskutera om det är fel på brandspjället eller ej.
« Senast ändrad: 13 februari 2023, 10:28:51 av kWhalp »

Utloggad Eldakho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #139 skrivet: 13 februari 2023, 13:41:33 »
Vid närmare eftertanke, börja med att prova byta frånluftsslangen ovanför värmepumpen.
DonPablo m.fl kanske sitter på en väldigt billig/enkel fix!
Har du nära till Biltema? Köp Al-slangen där!

Brandspjället ser ut att stänga luftflödet helt eller delvis vid manuell hantering, men jag vet inte i vilket läge du haft det i (strömlöst, vevat osv, se graf).

Frågan är bara varför du fick så fint luftflöde i början, och varför luftflödet spikar vid veckotesterna, kan det vara den tillfälliga impulsen av det höga trycket som bildats efter att spjället stängt? Ska analysera spikarna närmre...


Edit: När spjället tidigare testats nattetid, så ökar luftflödet i en fin uppåtgående "bellkurva", men det ser ej ut att minska. Det talar för att det är nåt knas med spjället som stänger när du testat det manuellt.

Känner att det är fler frÃ¥gor än svar just nu!  help

To do list:
Byt slang, återställ spjället till originalinställning, ring sedan ventilationsfirma som har koll på brandspjäll så får ni diskutera om det är fel på brandspjället eller ej.

Mmm ok. Alltså nästa sak jag vill testa när jag kommer hem idag är att "låsa" spjället vid stängt läge, för att sedan koppla in KSUB och låta den öppna spjället/dra upp mätaren till 90%. Kanske är det så att om spjället inte varit "låst" att KSUBen inte har kunnat dra med sig spjället när det öppnar. Är du med?

Just nu är spjället manuellt "öppnat" till ca 40-50%, KSUB ej inkopplad.

Att köpa och byta den där slangen är inget jag kan ge mig på. Det är ju en relativt fast installation i väldigt trånga utrymmen. Jag vågar inte ta i det.


Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1753
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Låg värme?
« Svar #140 skrivet: 13 februari 2023, 15:50:32 »
Mmm ok. Alltså nästa sak jag vill testa när jag kommer hem idag är att "låsa" spjället vid stängt läge, för att sedan koppla in KSUB och låta den öppna spjället/dra upp mätaren till 90%. Kanske är det så att om spjället inte varit "låst" att KSUBen inte har kunnat dra med sig spjället när det öppnar. Är du med?

Just nu är spjället manuellt "öppnat" till ca 40-50%, KSUB ej inkopplad.

Att köpa och byta den där slangen är inget jag kan ge mig på. Det är ju en relativt fast installation i väldigt trånga utrymmen. Jag vågar inte ta i det.

Tror DonPablo bara menade den komprimerade slangstumpen som sitter fast i frånluftskanalen uppe på värmepumpen. Det ser ut att vara lätt fixat(?).

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Låg värme?
« Svar #141 skrivet: 13 februari 2023, 19:32:50 »
byt bara den sista biten som är fast med slangklammer till en i aluminium som är styvare

Utloggad Eldakho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #142 skrivet: 14 februari 2023, 08:37:13 »
byt bara den sista biten som är fast med slangklammer till en i aluminium som är styvare

Tror du verkligen det gör någon märkbar skillnad? Slangen från Biltema är ju inte heller "veck-fri", om än lite färre/grundare veck. Men kan det verkligen påverka flödet märkbart?

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1753
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Låg värme?
« Svar #143 skrivet: 14 februari 2023, 16:05:38 »
Fick titthålskameran nu.....

JÄVLA KINA-SKRÄP, APPEN ÄR PÅ KINESISKA(SÅKLART) INGEN ANNAN ENGELSK APP FUNKAR... ett viss svensk återförsäljare ska få höra ett och annat......

EDIT: Lyckades byta språk till engelska nu, (knappen längst upp till höger, sen första raden) men har väl 511 kinesiska spionvirus på kuppen...
Kameran fungerar inte ändå, ska prova köra via USB på en laptop, (som jag vågar offra) istället.

Fick den att funka på PC utan att installera en massa skitprogram, dock oklart om man kan filma/ta kort?

Edit: Man kan filma och ta kort med windows egna "kamera"-app.

Köp inte, ber om ursäkt för att jag gick på de bra "recensionerna"...
EDIT: Köp, men kör kameran via PC med USB och Windows10 förinstallerade Kamera-programvara.
« Senast ändrad: 16 februari 2023, 12:09:41 av kWhalp »

Utloggad NiJa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #144 skrivet: 14 februari 2023, 16:07:01 »
Fick titthålskameran nu.....

JÄVLA KINA-SKRÄP, APPEN ÄR PÅ KINESISKA(SÅKLART) INGEN ANNAN ENGELSK APP FUNKAR... ett viss svensk återförsäljare ska få höra ett och annat......

Köp inte, ber om ursäkt för att jag gick på de bra "recensionerna"...
Tråkigt!
Tack för att du meddelar oss andra!

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1753
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Låg värme?
« Svar #145 skrivet: 14 februari 2023, 17:02:20 »
Ok, såhär är det:
(Har lugnat ned mig nu..)

Det GÅR att använda titthålskameran med Windows 10 via USB, spara filmer, bilder, osv, utan att ladda hem en massa skräp.
Oklart dock om själva USB-enheten (kamera+kabel+chip) innehÃ¥ller virus...  Sc:,h

Har stoppat in den i en frånluftskanal i tvättstugan nu, ska ladda upp filmen inom kort.

MEN, jag var naiv som trodde att jag skulle få en perfekt vy av kanalen genom att bara mata in kamerans kabel mer och mer. Så är inte riktigt fallet.
Har efter fem minuters lirkande insett att detta är ett hantverk, som kräver tid och tålamod.

Ã…terkommer...


Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1753
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Låg värme?
« Svar #146 skrivet: 14 februari 2023, 19:24:58 »
Nuså! Börjar få kläm på det här! .,;-

Blev tvungen till att bygga ett fordon till kameran.

Made in Denmark är väl ledtråden jag kan ge till fordonets härkomst! :)

Kom gissningsvis 3.5m innan jag stötte på en 90°-böj som var svår att forcera.

För 400kr + liten exkursion till barnens leksakslåda tycker jag det är helt klart godkänt, men skippa Kinaprogramvaran...

Filmen är filmad på datorskärmen och nedskalad till 360p för att rymmas här på forumet, är mycket bättre bildkvalité i verkligheten, (och finns även ljudupptagning).

Klicka på länken nedan, så laddas filmen hem.
« Senast ändrad: 14 februari 2023, 19:49:45 av kWhalp »

Utloggad NiJa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #147 skrivet: 14 februari 2023, 20:31:14 »
Otroligt roligt! Inte trodde jag när jag vaknade denna morgon att jag skulle sitta och titta pÃ¥ en film inifrÃ¥n en okänd persons ventilationssystem  :) :) :) Kufvarning pÃ¥ Ã¥tminstone mig…
Tack för recensionen.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1858
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Låg värme?
« Svar #148 skrivet: 15 februari 2023, 11:27:22 »
Häftigt!!

Smart uppfinning! Intressant att notera; kanalen verkar bli renare ju längre in du kommer och mesta skiten verkar vilja fastna på ena sidan. Kanske ingen dum ide att skaffa en viska, dra upp fläkten på max, rensa rören från varje frånluftsdon ca fem/tio meter in, stänga av fläkten och sedan bara byta/skaka ur filter (några gånger kanske)
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Eldakho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #149 skrivet: 16 februari 2023, 08:16:26 »
Ok nu har jag också forskat. Jag gillade kina-kameran, känns helt ok för de ringa pengarna. Vad jag dock håller med kWhalp om är vilken nivå av teknik det krävdes för att styra kameran. Det var en hel del trix för att få kameran i ett vettigt läge. Jag lyckades ok för att kunna dra någon slutsats ang. brandspjället. Se videos och förklaring nedan.

Den första slutsatsen jag kan dra är att spjället verkar vara fel inställt. När det är uppdraget till hälften enligt mekanismen (på den där svarta mätaren på uppdragningsmekanismen, på ca 40-50%) är det faktiskt "helt öppet", dvs står så öppet det kan. Både vid "helt stängt" och "helt uppdraget" så är spjället varken eller. Det stannar liksom strax innan det stänger helt. När det ska öppna helt passerar det "helt öppet" läge och fortsätter för att nästan stänga helt fast på andra hållet liksom. Det verkar som att rotationen på spjället som bör ligga från 0-90 grader (vilket mekanismen påstår) de facto roterar minst 180 grader! Se videos.
Detta antar jag att någon måste komma och ställa in till mig. Just nu har jag låst det på 40-50% manuellt för att få bra flöde i luften. Men spjället är alltså inte aktivt.

Vad som också slog mig vid denna operationen är är det var ganska skitigt i denna delen av ventilationsrören. Det var alltså denna väg som ventilationskillarna inte gick in och fejade (direkt in i röret över pump). Efter en halvtimmes trixande med kameran skrapades mot sidorna där inne verkar jag ha frigjort en väldig massa skit. När jag startade pumpen efter operationen lossna där en mängd skit. Så jag rensade filtret, startade om, rensade filtret, startade om osv ett par gånger. Nu har jag plötsligt ett väldigt fint luftflöde på ca 270 vid 70% på fläkten. Och då har jag alltså inte ens rengjort den biten med syfte att rengöra, utan endast råkat skrapa kanterna lite med kameran!
Ska jag försöka mig på ett "garantiärende" och få hit ventilationskillarna igår för att rengöra denna sista kanalen ordentligt?

Vad tror ni? Är det korrekta slutsatser jag dragit?

EDIT: Ignorera den där tvärsgående pinnen i ventilationen, spjället är alltså bakom den.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!