Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Låg värme?  (läst 8332 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Låg värme?
« Svar #45 skrivet: 29 januari 2023, 08:32:12 »
Ja det har jag gjort ett par gånger, inte upplevt att där är väldigt smutsigt dock.

Kollade förbrukningen från gårdagen och den är fortsatt väldigt hög. Elpatronen kör massor. :(

Jo, visst, forumfelsökningen har kostat någon hundralapp i elpatrondrift och nytt luftfilter kostade väl drygt lika mycket till.

Men se det från den ljusa sidan, en VP-tekniker tar typ 1000kr/h(@Don Pablo får fylla i : ), och skulle förmodligen på den stressiga och korta felsökningstiden, bytt någon komponent (typ BS1-givaren pga spikarna i grafen) för några tusenlappar, innan det riktiga felet hittades, vilket är fel någonstans i ventilationssystemet (en blockad, smuts, feljusterat, eller rent av felbyggt).

Även om nya Nibe-filtret har ökat lufthastigheten så går kompressorn på "halvfart+5% för Nibefiltret", vilket är för lite för stort golvvärme-/radiatorhus vid 0°C-väder, tyvärr, en hel del elpatron är förväntat.  :'(

Sen har jag tittat på dina förväntade avfrostningar som sker väldigt ofta och länge, dels p.g.a lågt luftflöde, men också för att F750 har en dåligt placerad avluftsgivare... F730 är bättre från fabrik med sitt tillagda avfrostningselement.

Utloggad Eldakho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #46 skrivet: 29 januari 2023, 08:44:46 »
Jo, visst, forumfelsökningen har kostat någon hundralapp i elpatrondrift och nytt luftfilter kostade väl drygt lika mycket till.

Men se det från den ljusa sidan, en VP-tekniker tar typ 1000kr/h(@Don Pablo får fylla i : ), och skulle förmodligen på den stressiga och korta felsökningstiden, bytt någon komponent (typ BS1-givaren pga spikarna i grafen) för några tusenlappar, innan det riktiga felet hittades, vilket är fel någonstans i ventilationssystemet (en blockad, smuts, feljusterat, eller rent av felbyggt).

Även om nya Nibe-filtret har ökat lufthastigheten så går kompressorn på "halvfart+5% för Nibefiltret", vilket är för lite för stort golvvärme-/radiatorhus vid 0°C-väder, tyvärr, en hel del elpatron är förväntat.  :'(

Sen har jag tittat på dina förväntade avfrostningar som sker väldigt ofta och länge, dels p.g.a lågt luftflöde, men också för att F750 har en dåligt placerad avluftsgivare... F730 är bättre från fabrik med sitt tillagda avfrostningselement.

Klagade inte. <3 Är väldigt tacksam för all hjälp jag får. Är bara frustrerande att inte hitta en lösning. :/

Frågan är vad nästa steg är?

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #47 skrivet: 29 januari 2023, 08:54:31 »
Kanske självklart och inte troligt alls. Men har du brutit strömmen och startat om pumpen?

Tror inte på den lösningen själv men är iaf en enkel åtgärd att testa.

Utloggad Eldakho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #48 skrivet: 29 januari 2023, 08:55:47 »
Kanske självklart och inte troligt alls. Men har du brutit strömmen och startat om pumpen?

Tror inte på den lösningen själv men är iaf en enkel åtgärd att testa.

Alla förslag är välkomna. :) omstart är dock gjord flera gånger.

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #49 skrivet: 29 januari 2023, 08:58:25 »
Hur länge har du/ni haft detta problem? Uppkom det denna säsong?

Utloggad Eldakho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #50 skrivet: 29 januari 2023, 09:03:42 »
Hur länge har du/ni haft detta problem? Uppkom det denna säsong?

Jag vet egentligen inte. Anledningen att jag reagerat nu är ju att elen kostar så mycket just nu. Jag har då börjat titta på elpatronen osv. Här har vi sen insett att luftflödet verkar dåligt.
När jag jämför förbrukningen med vänner i liknande hus med samma uppvärmning förbrukar vi ca dubbelt så mycket el.

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #51 skrivet: 29 januari 2023, 09:06:45 »

Jag har hus från 2015, kanske är hög tid för mig att boka fejning också...! Ska höra mig för vad det kostar.
 .,;-

Den firma jag anlitat fler gånger tar idag ca 2400kr efter rotavdrag. Priset gäller rengöring av frånluftssystem.

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #52 skrivet: 29 januari 2023, 09:08:43 »
Jag vet egentligen inte. Anledningen att jag reagerat nu är ju att elen kostar så mycket just nu. Jag har då börjat titta på elpatronen osv. Här har vi sen insett att luftflödet verkar dåligt.
När jag jämför förbrukningen med vänner i liknande hus med samma uppvärmning förbrukar vi ca dubbelt så mycket el.
Hur länge har ni bott i huset? Finns det någon tidigare ägare som går att kontakta för att få någon vägledning kring eventuella problem vid byggnationen etc?

Utloggad Eldakho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #53 skrivet: 29 januari 2023, 09:09:46 »
Hur länge har ni bott i huset? Finns det någon tidigare ägare som går att kontakta för att få någon vägledning kring eventuella problem vid byggnationen etc?

Drygt 7 år. Vi som byggt huset. Inga tidigare problem.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Låg värme?
« Svar #54 skrivet: 29 januari 2023, 09:10:19 »
Hur länge har du/ni haft detta problem? Uppkom det denna säsong?

Cirka 75 Hz maximal kompressorfrekvens över två år, så inget nyuppkommet. Men luftflödet har varit orimligt lågt ibland, vilket skriker ventilationssystemsfel, (eller möjligen frånluftsfläktsfel).

Gissar att de dyra elräkningarna ledde till ett uppvaknande först detta året ::)

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #55 skrivet: 29 januari 2023, 09:10:56 »
Drygt 7 år. Vi som byggt huset. Inga tidigare problem.
Ok. Har årsförbrukningen av el varit ungefär lika under åren?

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #56 skrivet: 29 januari 2023, 09:14:17 »
När firman jag anlitat för rengöring av kanalsystemet varit här har de även gjort rent frånluftfläkten. Dvs mekanisk rengöring av varje ”fläktblad” med ett specialverktyg.

Utloggad Eldakho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #57 skrivet: 29 januari 2023, 09:23:27 »
Ok. Har årsförbrukningen av el varit ungefär lika under åren?

Ja ungefär, lite beroende på temperatur såklart.

Men precis som tidigare nämner är det först i år jag reagerar på det.

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #58 skrivet: 29 januari 2023, 09:30:52 »
Om ekonomin tillåter hade jag övervägt en ventilationsrengöring. Efter så många år i huset utan rengöring är det nog läge för det. Det finns viss hälsoaspekt i det också. Rätt luftflöde enligt Boverkets rekommendationer har antagligen inte kommit till av en slump.

Om en rengöring inte påverkar luftflödet i pumpen vet du/ni iaf att ni efter rengöring har rena kanaler vilket dels utesluter detta problem till pumpen och dels kan kännas bra att veta ur hälsoperspektiv.

Utloggad Eldakho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #59 skrivet: 29 januari 2023, 09:34:34 »
Om ekonomin tillåter hade jag övervägt en ventilationsrengöring. Efter så många år i huset utan rengöring är det nog läge för det. Det finns viss hälsoaspekt i det också. Rätt luftflöde enligt Boverkets rekommendationer har antagligen inte kommit till av en slump.

Om en rengöring inte påverkar luftflödet i pumpen vet du/ni iaf att ni efter rengöring har rena kanaler vilket dels utesluter detta problem till pumpen och dels kan kännas bra att veta ur hälsoperspektiv.

Det låter onekligen vettigt. Jag har hittat en firma i närområdet som rengör ventilation. De säger sig också hjälpa till med att optimera luftflödet enligt ”OVK”. Tar en kontakt med dem imorgon.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!