Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: LÃ¥g värme?  (läst 8321 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eldakho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Låg värme?
« skrivet: 20 januari 2023, 15:22:29 »
Hejsan,

jag får inte rätt på min Nibe F750 och skulle vilja ha lite vägledning.
Vi bor i ett hus på 125 kvm och har en tillbyggnad/uterum på ca 30 kvm. Huset värms av en Nibe F750, vi har golvslingor på bottenplan och radiatorer på andra våningen. Tillbyggnaden är som ni hör tillbyggd i efterhand, den värms också upp av samma pump med golvvärmeslingor i betongsulan och är på något sätt kopplat från pumpen på egna rör. (Som standard har vi ca 1 grad kallare i tillbyggnaden än i övriga huset.

Mitt problem nu är att jag tycker pumpen värmer väldigt dåligt om jag inte låter den köra på elpatronen. Just nu, i Skåne, ca 3 grader ute kör den elpatronen på 3 kWh. Då håller huset bara ca 20 grader. Visst borde den inte behöva någon elpatron för det?

Som ni ser på bilderna är inte pumpens mått på framledningstemperaturen överens med den "analoga" termometern, oklart?

Jag bifogar bilder nedan med info för att ni ska kunna se vad jag jobbar med. All hjälp är välkommen. 

« Senast ändrad: 20 januari 2023, 15:34:55 av Eldakho »

Utloggad Eldakho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2023, 15:24:32 »
Glömde denna bilden...

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Låg värme?
« Svar #2 skrivet: 20 januari 2023, 15:52:27 »
Normalt borde den klara några minusgrader utan el-tillsats men ett "uterum" kan dra väldigt mycket energi beroende på hur det är isolerat.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Låg värme?
« Svar #3 skrivet: 20 januari 2023, 16:39:30 »
Klassiska misstaget, börjar snart bli en egen kategori, är att värma uterum med frånluftsvärmepumpen som är tänkt för huset utan att någon återvinning sker därifrån. I så fall får man räkna med stora förluster som måste kompenseras med elpatron

Vilket är det nu; uterum utan återvinninng eller tillbyggnad med återvinning??
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Capt.M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #4 skrivet: 20 januari 2023, 17:06:33 »
Som ni ser på bilderna är inte pumpens mått på framledningstemperaturen överens med den "analoga" termometern, oklart?

Gissningsvis sitter det en shunt där, som tar ner temperaturen till golvvärmefördelaren lite jämfört med den framledningstemperatur som går direkt till radiatorerna. Det kan vara helt i sin ordning, ja till och med nödvändigt för att få balans mellan temperaturen uppe och nere.
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning

Utloggad Eldakho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #5 skrivet: 21 januari 2023, 12:15:11 »
Normalt borde den klara några minusgrader utan el-tillsats men ett "uterum" kan dra väldigt mycket energi beroende på hur det är isolerat.

Eller hur? Ja vi använder ordet uterum slarvigt. Det är en helisolerad tillbyggnad. Jag är ganska säker på att det inte är där problemet är.

Utloggad Eldakho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #6 skrivet: 21 januari 2023, 12:27:44 »
Klassiska misstaget, börjar snart bli en egen kategori, är att värma uterum med frånluftsvärmepumpen som är tänkt för huset utan att någon återvinning sker därifrån. I så fall får man räkna med stora förluster som måste kompenseras med elpatron

Vilket är det nu; uterum utan återvinninng eller tillbyggnad med återvinning??

Jasså, det har jag inte hört talas om. Det är en helisolerad tillbyggnad (utan dörr, alltså fritt luftflöde till vårt vardagsrum) men inget eget "luftuttag" kopplat till pumpen nej. Svårt att se att det ska vara där problemet ligger.

Utloggad Eldakho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #7 skrivet: 21 januari 2023, 12:30:10 »
Gissningsvis sitter det en shunt där, som tar ner temperaturen till golvvärmefördelaren lite jämfört med den framledningstemperatur som går direkt till radiatorerna. Det kan vara helt i sin ordning, ja till och med nödvändigt för att få balans mellan temperaturen uppe och nere.

I fördelarskåpet? Det kan kanske förklara skillnaden i framledning ja. Men det större problemet är ju den konstanta användningen av elpatronen.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Låg värme?
« Svar #8 skrivet: 21 januari 2023, 15:25:47 »
Citera
Jasså, det har jag inte hört talas om

Det finns det flera trådar skrivna om detta sedan tidigare. Lär ta ett tag innan du hunnit "botanisera" runt på forumet, inget man gör i brådrasket

Oavsett, om din tillbyggnad håller samma standard som resten av kåken så är det en bra start. Men har du stora fönsterpartier där så har du troligen förluster genom dessa, allt beroende på hur bra dom är. Det kan också vara så att luften därinne inte omsätts lika lätt, dvs den uppvärmda luften stannar kvar och energin i den återvinns inte. Isoleringen i betongsulan kan också påverka beroende på hur väl den är utförd

CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Låg värme?
« Svar #9 skrivet: 24 januari 2023, 19:24:50 »
Eldakho, du har PM. :)

Utloggad znac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #10 skrivet: 25 januari 2023, 20:55:39 »
Vad är problemet? För kallt och/eller att pumpen jobbar för hårt?

Anledningen till att pumpen jobbar så hårt är att returtempen är 6C lägre än framledning och att kompressorn är begränsad till 61Hz i bilden. Med ditt hus kan du nog höja fläkt så att luftflödet är ~160. Kompressorn kommer inte behöva lika mycket hjälp då.

Återkom med svar på inledande frågan

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Låg värme?
« Svar #11 skrivet: 26 januari 2023, 07:00:30 »
Vad är problemet? För kallt och/eller att pumpen jobbar för hårt?

Anledningen till att pumpen jobbar så hårt är att returtempen är 6C lägre än framledning och att kompressorn är begränsad till 61Hz i bilden. Med ditt hus kan du nog höja fläkt så att luftflödet är ~160. Kompressorn kommer inte behöva lika mycket hjälp då.

Återkom med svar på inledande frågan

Hej!
Har tittat på pumpens beteende i Nibe Uplink ett tag.

Elpatronen är spärrad av användaren, lufthastigheten är lÃ¥g pÃ¥ grund av nÃ¥gon okänd orsak (fläkthastighet 142 m3/h vid 70% och bara 185 m3/h vid 90%)  en gissning var att fel sorts filter använts, men är osäker pÃ¥ detta.
Kan ju vara BS1-givaren som är knas, eller fläkten som är på väg att ge upp?
Fönsterventilerna sägs vara delvis eller helt öppna

Den låga lufthastigheten trots OVK:n gör att kompressorn ej varvar upp nog mycket för att hålla huset varmt vid denna utetemperatur.

FördelarskÃ¥pet har andra värden pÃ¥ de analoga termometrarna än värmepumpens framledning/retur... är det nÃ¥gon som vet hur man felsöker detta? Kärvande ventiler? Kass cirkulationspump etc?   help

Pumpen larmade även om "tillfälligt fasbortfall" men gick igång av sig själv igen.


Då det är en F750 är också risken för iskaka stor, ska kika på hur avluftsvärdena beter sig.
« Senast ändrad: 26 januari 2023, 07:13:46 av kWhalp »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Låg värme?
« Svar #12 skrivet: 26 januari 2023, 08:12:30 »
Golvvärmen ska ha en shunt som tar ner framledningstemperaturen till den nivå som passar till golven och golvmaterialet. Därför blir temperaturen på fördelarna lägre jämfört med själva pannan.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Låg värme?
« Svar #13 skrivet: 26 januari 2023, 09:54:25 »
Golvvärmen ska ha en shunt som tar ner framledningstemperaturen till den nivå som passar till golven och golvmaterialet. Därför blir temperaturen på fördelarna lägre jämfört med själva pannan.


Huset tappar hela tiden rumstemperarur...
Några värden från uplink:

+3.1 ute
-1449 GM
30% VB-pump
-16.6 förångare
24.5 kondensor fram
21.3 kondensor retur
67/68 Hz kompressorfrekvens
-9.3 avluft
18 frånluft
141/145 m3/h
30.8 ber framledning
24.2 framledning
21.3 retur
18.6 rumstemp
0kW tillsats (spärrad)

Tycker att det är dags att ta bort spärren på elpatronen, huset/frånluften är snart kallare än kompressorn klarar av att drivas med (16°C frånluft).

Utloggad znac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #14 skrivet: 26 januari 2023, 09:55:33 »
Golvvärmen ska ha en shunt som tar ner framledningstemperaturen till den nivå som passar till golven och golvmaterialet. Därför blir temperaturen på fördelarna lägre jämfört med själva pannan.

Rätt - men subjektivt kan man tycka att 31C i radiatorer och 26C i golvet är lite väl lite med utetemperatur på 3C. Därav min fråga om hur personen uppfattar det - kallt eller ok. Om det är kallt - så kan det vara att pumpen är inställd för golv - vilket gör att elementen är kalla och golvet med eftersom shunten gör det den ska - tar ner tempen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 713
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!