Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: LV effektivare än BV enligt Energimyndigheten  (läst 23092 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: LV effektivare än BV enligt Energimyndigheten
« Svar #30 skrivet: 15 juni 2013, 17:29:37 »
Värmepumpar är överlägset mest miljövänligt, och fjärrvärme skall egentligen bara alstras av överbliven värme från industrier och elproduktion - där har det ett berättigande.
Att köra värmepumpar i fjärrvärmenät kan aldrig vara lönsammare än att ha lokala effektiva värmepumpar där värmen behövs.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bingoberra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 330
  • Karma +0/-0
  • Daikin Evolution surrar fint i pannrummet...
SV: LV effektivare än BV enligt Energimyndigheten
« Svar #31 skrivet: 15 juni 2013, 18:21:35 »
Vad bygger du det påståendet på?

Har du någon vetenskaplig rapport, miljökonsekvensbeskrivning eller en egen analys att hänvisa till?


Värmepumpar är överlägset mest miljövänligt, och fjärrvärme skall egentligen bara alstras av överbliven värme från industrier och elproduktion - där har det ett berättigande.
Att köra värmepumpar i fjärrvärmenät kan aldrig vara lönsammare än att ha lokala effektiva värmepumpar där värmen behövs.
120 kvm enplansradhus från 1960
Daikin Evolution 163 m borrhÃ¥l ca 153 m aktivt december 2013. Tilläggsisolerat vind december 2012. FTX Temovex 250S december 2012.

2007     2008     2009     2010     2011     2012  2013
16784   16141   17598   19954   17728  18151  16432 
Senaste 12 månaderna: 10851 (inkl hh-el)

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: LV effektivare än BV enligt Energimyndigheten
« Svar #32 skrivet: 15 juni 2013, 18:54:21 »
Värmepumparna använder avloppsvatten, rökgaskondensat etc och tar upp värmen från lågvärdig till högvärdig värme.
Energi som annars hade gått ut i vattendrag eller ut genom skorstenen.
Värmepumpar kan vara billiga i drift, men med så kort livslängd så är det tveksamt om det är så billigt och miljövänligt i längden.
Se det över 30 års tid.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Småvarmt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: LV effektivare än BV enligt Energimyndigheten
« Svar #33 skrivet: 15 juni 2013, 19:17:47 »
Nu har vi hamnat en bit från trådens ämne. Det var inte meningen.
El anses annars vara väldigt miljövänligt i fordon. Precis som etanol var det, man är inte så övertygad om etanolens miljöfördelar längre. Jag tycker nog det vore vettigare att använda göra fordonsbränsle av flisen och använda el där den är lätt att distribuera, dvs i fasta installationer.
Men nu kliver jag av tråden.
Nibe 1145-10 + VPB300, 200m borra, installerad 2013. Radiatorer 2/3 + golvvärme 1/3, använder en UKV200 som arbetstank, FTX Heru 130 S EC2A, installerad 2014, i ett 220 kvm hus 1 1/2 plan+källare i Östergötland.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: LV effektivare än BV enligt Energimyndigheten
« Svar #34 skrivet: 15 juni 2013, 20:13:09 »
Fjärrvärme i kombination med elproduktion gör att vi utnyttjar mer än 80% (i det sämsta fallet) av den tillsatta energin istället för 30-58% vid enbart kondensdrift.
Men det finns väl inte sÃ¥ mÃ¥nga biobränsleeldade värmekraftverk? Produceras inte den allra största delen av fjärrvärmen i hetvattenpannor? Fossileldade kondenskraftverk finns det inte mÃ¥nga i landet, känner bara till det i Karlshamn men det används mycket lite. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3891
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: LV effektivare än BV enligt Energimyndigheten
« Svar #35 skrivet: 15 juni 2013, 20:37:58 »
Men det finns väl inte så många biobränsleeldade värmekraftverk? Produceras inte den allra största delen av fjärrvärmen i hetvattenpannor? Fossileldade kondenskraftverk finns det inte många i landet, känner bara till det i Karlshamn men det används mycket lite.

Fjärrvärmen i Örebro produceras i huvudsak med hjälp av träbränsle, torv och spillvärme. Dessa energikällor har nästan helt ersatt fossila bränslen som koks, kol och olja, vilka var vanliga bränslen från 1950-1980.
http://www.eon.se/privatkund/Produkter-och-priser/Fjarrvarme/Fjarrvarmenat/Orebro-Kumla-Hallsberg--kolumn/Allmant/
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: LV effektivare än BV enligt Energimyndigheten
« Svar #36 skrivet: 15 juni 2013, 22:05:09 »
I alla större städer som i fallet med Örebro finns pannor med elproduktion. Har byggts många verk de senaste 10-15 åren som ersatt fossila bränslen precis som Rocas skriver.
Har även haft lyckade experiment med mindre turbiner som passar mindre nät som idag enbart har last för hetvattenpannor.
Nästan hälften av elproduktionen i landet är med kondenskraft.
Det går att använda resurserna bättre än så.
Precis på samma sätt som att elpanna är slöseri när det finns värmepumpar.

För att återgå till tråden så är LVVP effektivare än bergvärme i mina breddgrader (Skåne) men eftersom jag misstänker att bergvärmen har något längre livslängd så är frågan vilket som blir billigast i längden.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: LV effektivare än BV enligt Energimyndigheten
« Svar #37 skrivet: 15 juni 2013, 22:13:13 »
När du skriver att lvvp är effektivare än bergvärme räknar du med investeringskostnaden dÃ¥ eller  Sc:,h för annars lär väl inte lvvp vara effektivare förutom ev nu pÃ¥ sommarn när nästan inget förbrukas. Fast en bergvärme vp i skÃ¥ne har säkert hög brine temp sÃ¥ det kanske inte är säkert en lvvp är effektivare ens nu Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: LV effektivare än BV enligt Energimyndigheten
« Svar #38 skrivet: 15 juni 2013, 22:25:13 »
Ja, det är nog frågan om en LVVP totalt sett blir effektivare ens här.

Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: LV effektivare än BV enligt Energimyndigheten
« Svar #39 skrivet: 16 juni 2013, 10:11:53 »
Vad bygger du det påståendet på?

Har du någon vetenskaplig rapport, miljökonsekvensbeskrivning eller en egen analys att hänvisa till?

Nej det har jag inte, det är bara ett uttryck för min bestämda övertygelse baserat på den kunskap och de erfarenheter jag skaffat mig under de snart 30 år jag arbetat med styr och reglerteknik inom industrin, (bland annat med fjärrvärmenätet i Piteå Kommun), för att senare gå över till att läsa och skriva om värme, energi och energibesparing i detta forum.
I Sverige produceras i princip alla elenergi på ett CO2-neutralt sätt, och att använda el anses därför vara miljövänligt, att köra ut värme i marken med stora förluster kan aldrig vara mer miljövänligt än att ha lokala anläggning med optimal verkningsgrad, det är alltså min bestämda övertygelse, dock ej vederlagd med forskning som jag kan länka till.
Fjärrvärme har dock några fördelar, dels kan man återvinna värme/energi som annars skulle gått till spillo, vilket naturligvis är bra för miljön, även om det inte behöver innebära att det blir billigare för slutkunden än det är att värma med en värmepump.
Dels kan man få ut en hög effekt, vilket gör att man snabbt kan värma upp t.ex. en pool eller annat som kräver snabb uppvärmning, där är fjärrvärme överlägset värmepump, samma sak gäller tillgången på tappvarmvatten, i en fjärrvärmeanläggning är tillgången av tappvarmvatten i princip obegränsad.

Alla energislag har sina för och nackdelar, men som jag ser det finns det inget energislag som över tid kan slå värmepumpen på fingrarna, att kunna producera värme till 1/3-del av kostnaden för elenergi är helt enkelt oslagbart så länge staten låter bli att straffbeskatta detta energislag.
Livslängden är dock fundamentalt avgörande för en investerings totala avkastning, och detta forum finns därför till för att hjälpa alla värmepumpsägare att optimera värmepumparnas funktion, så att de kan få en lång livslängd.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: LV effektivare än BV enligt Energimyndigheten
« Svar #40 skrivet: 16 juni 2013, 13:45:47 »
Är kärnkraft verkligen miljövänligt Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Legless

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
SV: LV effektivare än BV enligt Energimyndigheten
« Svar #41 skrivet: 16 juni 2013, 13:55:15 »

Är konvertering från ved-/pelletseldning till värmepump verkligen miljövänligt?
 

Utloggad JensH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kil
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Bergvärmespekulant
SV: LV effektivare än BV enligt Energimyndigheten
« Svar #42 skrivet: 16 juni 2013, 16:40:05 »
Kärnkraft får väl anses som miljövänligt i drift, kanske det miljövänligaste vi har idag. Väger man däremot in brytningen av uranet och slutförvaring av bränslet och allt annat som kommit i kontakt och måste slutförvaras så kan man resonera annorlunda. Den viktigaste frågan tycker jag är vad som är mest hållbart ur ett långsiktigt perspektiv. Vad jag har kunnat läsa mig till så räcker dagens uranfyndigheter någonstans till slutet av 2000, låt säga 60-80 år till därefter kommer det bli som med oljan, det blir för dyrt att framställa. Det som däremot håller på att hända på fissionsmarknaden är ju att thoriumreaktorer håller på att utvecklas, framförallt i Indien där de har hög koncentration i berggrunden. Thoriumreaktorer kommer både förändra synen på kärnkraft och dryga ut kärnkraftssamhällets livstid med många år. Med stor ansträngning, pengar och lite tur så har vi därefter de första fungerande fusionsreaktorerna och då behöver vi inte ens diskutera vad som är miljövänligast längre. Men jag är fullt medveten om att det är den perfekta utvecklingen jag beskriver som inte alls behöver inträffa, men hoppet är ju det sista som överger en...
Huruvida pellets är miljövänligt är intressant. Många pelletspannor går på en bra verkningsgrad och med fina inställningar så att förbränningen är bra, men många är det definitivt inte. Nu är det naturligtvis inte lika illa som alla kaminer som eldar halvblött material och med katastrofala förhållanden. Att gå igenom ett bostadsområde idag en kall vinterkväll när alla eldar i sina fina kaminer är i teorin att be om ett förkortat liv. Med tanken på de höga partikelutsläppen och tungmetallutsläppen när man eldar biomaterial så tycker jag det hör hemma i stora anläggningar där man mha. filter håller koll på utsläppen på ett betydligt bättre sätt än i en villa.
Jag tycker fjärrvärme är en utmärkt lösning för att bli av med alla rester vi lämnar efter oss, men moder jord är en avskogad planet och det lilla virke som finns tycker jag ska användas till annat än att eldas upp...
« Senast ändrad: 16 juni 2013, 16:44:54 av JensH »
Värmland. 1½ tegelvilla 1953 med nya 3-glas energifönster. 140kvm uppvärmd yta (varav 100 boyta). 25kvm garage som endast ska hållas över 0 grader. Radiatorer. NIBE F1226-8, 151m borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: LV effektivare än BV enligt Energimyndigheten
« Svar #43 skrivet: 16 juni 2013, 16:47:31 »
Att elda blöt ved i en kamin kan knappast jämföras med att elda i en modern vedpanna mot acktank du ser inte att det röker fast det kommer säkert en hel del skit ändÃ¥. Men vad skitar inte ner som värmer huset  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Egil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Är less pÃ¥ att skyffla pellets.
SV: LV effektivare än BV enligt Energimyndigheten
« Svar #44 skrivet: 16 juni 2013, 16:59:47 »

Huruvida pellets är miljövänligt är intressant. Många pelletspannor går på en bra verkningsgrad och med fina inställningar så att förbränningen är bra, men många är det definitivt inte.

Jag hävdar att de allra flesta pelletspannor har felaktiga inställningar. Fasta inställningar med bränsle och lufttillförsel tar inte skiftande bränslekvalitet och skiftande drag i skorstenen i beaktning.

Före jag byggde om min anläggning så fick jag justera och hålla på nästan varje dag. Nu klarar anläggningen i stort sett att skifta mellan pellets, briketter och flis.
1996-2002: 8-9 m3 olja/Ã¥r.
2002: konverterar till stokerbrännare 40 kW, kör mest pellets.
2004: byter panna, 60kW. Bygger om stokerbrännaren till undermatning och lambdasond-styrning.
Har sedan -04 kört olika bränslen, mest briketter och sista två åren bara pellets - som håller på att vara alltför dyrt.
Dessutom tillkommer ca 30000 kWh el årligen till garagebyggnad.
Håller nu på att "grejja" med LV-pump för att ersätta så mycket som möjligt av briketterna/pelletsen.
http://e-logger.se/pub?egil&p=3

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!