Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe fighter 310p lÃ¥gt tryck  (läst 1348 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nina8986

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe fighter 310p lågt tryck
« skrivet: 19 mars 2022, 20:02:43 »
Varmvattnet tog slut mitt under en dusch, kollade pannan och trycket ligger pÃ¥ 0.2. Normalt sett har det legat pÃ¥ 0.5... inga andra felmeddelande. Vad kan det vara? Är totalt nybörjare  ???

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe fighter 310p lågt tryck
« Svar #1 skrivet: 19 mars 2022, 20:11:58 »
Larmar den för lågt tryck så är det nog gastrycket som är lågt.
Det kan bero på Köldmedieläckage eller en cirkpump som kärvat eller gått sönder.
På en frånluftsvärmepump kan det väl även vara nåt som krånglar med fläkten, eller filter som satt igen, eller att den frostat ihop av någon anledning.
Nu har jag inte kollat i manualen, men mitt tips är att söka efter manualen och kolla vad som kan vara fel, återkom sedan till oss med vad du själv kunnat kolla och vad du inte kunnat kolla.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe fighter 310p lågt tryck
« Svar #2 skrivet: 20 mars 2022, 05:20:13 »
är det bara systemtrycket, så fyller du bara på vatten i systemet, du kan fylla upp till 1.0 bar utan problem.
Har du larm på lågtryck typ a03, då har lågtryckspressostaten löst ut.
Det händer om du har lite köldmedia, problem med epansionsventil, trasig fläkt, igenisad förångare m.m.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe fighter 310p lågt tryck
« Svar #3 skrivet: 20 mars 2022, 07:27:15 »
Varmvattnet tog slut mitt under en dusch, kollade pannan och trycket ligger pÃ¥ 0.2. Normalt sett har det legat pÃ¥ 0.5... inga andra felmeddelande. Vad kan det vara? Är totalt nybörjare  ???

Om jag tolkar dig rätt så larmar inte pannan utan du fick snabbt slut på varmvatten och att systemtrycket är lågt?
Det du ska göra är att lufta pannan och ditt radiatorsystem, troligen är det rätt mycket luft i pannan om varmvattnet inte räcker.
Men du måste även fylla på vattnet i pannan, både innan och efter luftningen.
Kolla manualen sid 24-25, påfyllningsventilen är nr 49, när du öppnar denna kan du se hur tryckmätaren ökar, stoppa vid 1 bar.
Ventil 52 luftar du pannan med, det kommer blandat vatten och luft till en början, så ha lite tålamod.
Sen har du troligen luft i radiatorerna med, dessa luftas med en luftningsnyckel som man köper på närmsta ClasOhlsson/Biltema/Jula/Bauhaus mm.
Och samma där, fyll på trycket i pannan mellan luftningarna.

https://proffs.nibe.se/nibedocuments/10266/511334-5.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe fighter 310p lågt tryck
« Svar #4 skrivet: 20 mars 2022, 08:14:31 »
Varmvattnet tog slut mitt under en dusch, kollade pannan och trycket ligger pÃ¥ 0.2. Normalt sett har det legat pÃ¥ 0.5... inga andra felmeddelande. Vad kan det vara? Är totalt nybörjare  ???

Vad är det för temperaturer dag och natt där du bor? Det kan vara sÃ¥ att el-patronen är blockerad och bara kompressorn värmer. Det kan fungera pÃ¥ dagtid nu när det är soliga vÃ¥r-varma dagar men kvällar och nätter sjunker temperaturen mycket och kompressorn räcker inte för att hÃ¥lla temperaturen uppe i tanken hela tiden. Tar man dÃ¥ ocksÃ¥ en längre dusch sÃ¥ sjunker hela tanktemperaturen rejält och varmvattnet blir bara runt 30° eller ännu lägre om man fortsätter. Kontrollera om lysdioden för Elpatron lyser bredvid knappen för Driftläge. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!