Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Intercooler i CTC EcoHeat 7  (läst 2431 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
Intercooler i CTC EcoHeat 7
« skrivet: 29 oktober 2012, 09:11:51 »
Halloj,
Var och reparerade en CTC EcoHeat 7 som var ca 8 år gammal. Problemet var expansionsventilen som sagt upp sig. Jag tittade lite närmare på kylkretsen i denna maskin när jag jobbade. CTC har gjort något som de kallar "Intercooler". De leder det kondenserade köldmediet in i förångaren där det kyls ned av brinet ytterligare och när det kommer ut till expansionsventilen är det så kallt att rören är kondensisolerade. Men fortfarande kondenseringstryck... Sedan passer det filter och exp.vent innan det åter går in i förångaren som vanligt. Förångaren verkar vara dubbel på något sätt. Frågan är vad detta ger processen? Vad gör det på COP?
De man är van vid är ju att vätskeledningen är "varm" innan exp. ventilen.
Vid byte satte jag dit en annan modell än original samt fyllde maskinen enl. anvisning samt finjusterade på underkylning. Reglerade sedan deltaT till 8K över kondensorn på värmen. (R407c) knUp knUp Resultatet är en avsevärt bättre CTC EcoHeat än tidigare tummenupp Kunden har aldrig haft så mycket och varmt vatten innan tummenupp
Men "Intercooler"-lösningen är jag lite nyfiken på... Ska ju bygga eget snart ::)
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Intercooler i CTC EcoHeat 7
« Svar #1 skrivet: 29 oktober 2012, 10:43:14 »
tror CTC rekommenderar en underkylning på 6K.

http://was.prv.se/spd/pdf/YBnqoz60wD%2FWS3oljenFlQ%3D%3D/SE522644.C2.pdf
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Intercooler i CTC EcoHeat 7
« Svar #2 skrivet: 29 oktober 2012, 11:27:34 »
Ja, och den ligger ungefär där.  :dt: 8K är pÃ¥ radiatorvattnet. Eftersom den maskinen jobbar emot tank (i sig själv) sÃ¥ flödar det ganska lätt. Ingen reglerventil inbyggd. SÃ¥ jag fick strypa med en kulventil som satt pÃ¥ tankens anslutning mot kondensorn.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!