Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kolla gasen med manometern?  (läst 693 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
Kolla gasen med manometern?
« skrivet: 02 januari 2024, 08:41:27 »
Har manometerset som användes för ett bra tag sen vid vaccumsug och installation av billiga llvp /ZIBRO och Qlima som fungerar fortfarande. Den äldsta ca 18 år!
Mitsubishi EF35VEH som installerades för garantins skull (5 år) av en auktoriserad installatör strular då och då . Tror det var för 2~3 år sen man behövde dra åt kopplingar vid utedelen och påfyllning med ca 120 ? g r410A.

Nu strular den igen!
Har konstaterat att kompressorn snurrar. Låter åtminstone. Och får ut ca 28 gr luft från inneenheten.

Den röda dioden i uteenheten blinkar en gång och släcks i 2.5 sekunder.
Enligt service manualen kan det vara fel på någon termistor. Väntar med mätningen tills jag får en sniffare på fredag. Hoppas jag. Vill kolla kopplingar bakom inneenheten innan jag lägger ner tid i "kylan" på felsökningen.

Läste att man kan igenom att ansluta manometerställ fastställa en hel del. Bifogar foto på min.

Ska man stänga av pumpen och stänga av ventilerna på det tunna och tjocka röret innan man ansluter manometerställ? Eller bara ansluta medan pumpen är igång?

Ska denna anslutning i mitten förbli fri?
Och vad kan man utläsa?

Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2440
  • Karma +5/-0
SV: Kolla gasen med manometern?
« Svar #1 skrivet: 02 januari 2024, 10:35:52 »
Börja med att mäta värmepumpens effektförbrukning från elnätet, om det är gasbrist kommer den att ligga mycket lägre än den borde vid aktuell utetemp även om kompressorn går på högsta varvtal.

Om det är så allvarlig gasbrist att det går att konstatera med manometerstället, skulle vp förmodligen knappt värma alls.

Ska du koppla in manometerstället så ha båda kranarna på det ordentligt stängda, rör inte värmepumpens avstängningsventiler, koppla in den röda slangen till värmepumpens serviceventil.
Den blå slangen används till serviceventil på lågtryckssidan, det finns sällan eller aldrig på luftvärmepumpar men brukar finnas på andra slags kylanläggningar.
Mittuttaget på manometerstället kopplas till vakuumpump eller kylmedieflaska beroende på om man ska evakuera eller fylla kylmedium.
De båda nipplarna på sidorna är "blindnipplar" för att hänga upp den fria änden av röd resp blå slang då stället inte används, för att inte få in skräp i slangarna.

Du kan vänta dig att den högra manometern visar ett tryck motsvarande kylmediets förångningstryck vid aktuell utetemp, om värmepumpen har stått stilla några timmar vid mätningen. Under körning kommer den att visa ett tryck motsvarande aktuell kondenseringstemp, alltså temperaturen på det tunna röret från innedelen, den bör vara i samma storleksordning som temperaturen på den luft innedelen blåser ut.

Man brukar kunna dra mycket mer slutsatser om ev kylmediebrist genom att studera hur förångaren i utedelen frostar på vid olika väder och driftförhållanden, samt genom att öppna kåpan på innedelen, ta bort filtren och mäta temperatur på olika ställen på kondensorn med IR-termometer, än genom att koppla in ett manometerställ.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Kolla gasen med manometern?
« Svar #2 skrivet: 02 januari 2024, 17:07:01 »
Börja med att mäta värmepumpens effektförbrukning från elnätet, om det är gasbrist kommer den att ligga mycket lägre än den borde vid aktuell utetemp även om kompressorn går på högsta varvtal.

Om det är så allvarlig gasbrist att det går att konstatera med manometerstället, skulle vp förmodligen knappt värma alls.

Ska du koppla in manometerstället så ha båda kranarna på det ordentligt stängda, rör inte värmepumpens avstängningsventiler, koppla in den röda slangen till värmepumpens serviceventil.
Den blå slangen används till serviceventil på lågtryckssidan, det finns sällan eller aldrig på luftvärmepumpar men brukar finnas på andra slags kylanläggningar.
Mittuttaget på manometerstället kopplas till vakuumpump eller kylmedieflaska beroende på om man ska evakuera eller fylla kylmedium.
De båda nipplarna på sidorna är "blindnipplar" för att hänga upp den fria änden av röd resp blå slang då stället inte används, för att inte få in skräp i slangarna.

Du kan vänta dig att den högra manometern visar ett tryck motsvarande kylmediets förångningstryck vid aktuell utetemp, om värmepumpen har stått stilla några timmar vid mätningen. Under körning kommer den att visa ett tryck motsvarande aktuell kondenseringstemp, alltså temperaturen på det tunna röret från innedelen, den bör vara i samma storleksordning som temperaturen på den luft innedelen blåser ut.

Man brukar kunna dra mycket mer slutsatser om ev kylmediebrist genom att studera hur förångaren i utedelen frostar på vid olika väder och driftförhållanden, samt genom att öppna kåpan på innedelen, ta bort filtren och mäta temperatur på olika ställen på kondensorn med IR-termometer, än genom att koppla in ett manometerställ.

Tusen tack. 🙏
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Thompa71

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Kolla gasen med manometern?
« Svar #3 skrivet: 02 januari 2024, 18:03:52 »
Och om du kör över maskine. I kylläge och väntar några minuter så ska mätaren gå ner till typ 7-9 bar och om den går ner lägre så har den förmodligen lite brist.

Kan vara kinkigt nu i kylan då några maskiner inte vill köra kyla när det är kallt ute.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Kolla gasen med manometern?
« Svar #4 skrivet: 02 januari 2024, 18:20:08 »
Och om du kör över maskine. I kylläge och väntar några minuter så ska mätaren gå ner till typ 7-9 bar och om den går ner lägre så har den förmodligen lite brist.

Kan vara kinkigt nu i kylan då några maskiner inte vill köra kyla när det är kallt ute.

Därför vill jag avvakta tills sniffaren kommer.
Och felkoden oroar mig med. 1 blink var 2.5e sekund. Som kan tyda på termistor eller anslutningsfel.
Vill inte ta allt detta i omgångar...


Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Kolla gasen med manometern?
« Svar #5 skrivet: 02 januari 2024, 18:21:27 »
Och om du kör över maskine. I kylläge och väntar några minuter så ska mätaren gå ner till typ 7-9 bar och om den går ner lägre så har den förmodligen lite brist.

Kan vara kinkigt nu i kylan då några maskiner inte vill köra kyla när det är kallt ute.
Tackar för tipset.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2440
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kolla gasen med manometern?
« Svar #6 skrivet: 03 januari 2024, 16:25:26 »
runt 30bar beroende på omgivningstempertur bör då få efter 20minuters körning på full värme och fläkt
under 25 garanterat fel.

till sommaren då det går att köra kyla så länge som det behövs
är det full kyla och fläkt igen
hamna runt 8bar

vill du veta exakt så mät tempen samtidigt på det tunna sk vätskeröret
jämför med värdet på trycket omsatt till temp.
Om kompressorn hinner gå ner i varv så blir det mätfel

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Kolla gasen med manometern?
« Svar #7 skrivet: 03 januari 2024, 16:42:44 »
runt 30bar beroende på omgivningstempertur bör då få efter 20minuters körning på full värme och fläkt
under 25 garanterat fel.

till sommaren då det går att köra kyla så länge som det behövs
är det full kyla och fläkt igen
hamna runt 8bar

vill du veta exakt så mät tempen samtidigt på det tunna sk vätskeröret
jämför med värdet på trycket omsatt till temp.
Om kompressorn hinner gå ner i varv så blir det mätfel
Nu har kompressorn slutat starta... Ställde pumpen på plus 24gr och max fläkt /endast värme. Händer inte ett smack.
Fläkten startar inte alls. Trots att den står på max. Nästan noll förbrukning.

Ställer om maskinen till fläkt, jobbar fläkten perfekt.
Nyttjar detta till att sprida kaminvärmen.

Synd det kommer nästan smält snö, minus 1 gr och blåser som attans... Vill kolla trycket på gasen. Då det ser ut pumpen är sämre och sämre... Har gett lite igår. Inget idag.
Och indikerar fel på ngn termistor utomhus, kommunikationsfel eller som andra tror, gasbrist.

Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Kolla gasen med manometern?
« Svar #8 skrivet: 07 januari 2024, 13:21:20 »
Har fortfarande inte fått sniffaren.

Har kollat förbrukningen. Tar nästan inget. Och hör inte kompressorn starta överhuvudtaget. Larmar som innan.
1 blink och 2.5 sek inget.

Kollade trycket utan att maskinen varit igång i flera timmar /foto.
Utetemp minus 6 gr.

Startade kyla i minus 6. Drog inget ström nästan. /Kompressorn tyst. Fläkten med.) Det konstiga att det tunna röret är lite frostig.
Bifogar foto.

Så fort jag får sniffaren, kollar jag ev läsckage bakom inneenheten.

Och börjar mäta termistorer.

Om inte ni har några tips...

Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2440
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kolla gasen med manometern?
« Svar #9 skrivet: 08 januari 2024, 11:31:02 »
manometern visar stillastående kompressor?
vad har du för temp inne?


Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Kolla gasen med manometern?
« Svar #10 skrivet: 08 januari 2024, 15:38:26 »
manometern visar stillastående kompressor?
vad har du för temp inne?
Ja. Stillastående kompressor. Har ca 22 grader vid innedelen.
Eldar med ved och FLVP.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2440
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kolla gasen med manometern?
« Svar #11 skrivet: 10 januari 2024, 10:03:43 »
har du 22C  inne sÃ¥ har du gasbrist enligt din manometer

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!