Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken luft/luft-värmepump i bygdegÃ¥rd?  (läst 2323 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl-Otto

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
Vilken luft/luft-värmepump i bygdegård?
« skrivet: 11 mars 2018, 13:32:25 »
Hej!

Bygdegården har ett antal rum. Vi ska byta värmeanläggning från den idag oljeeldade varmluftspannan med en märkeffekt på 45 KW (!) som värmer upp den stora salen + intilliggande entré ca 25 m², mindre sal på ca 25 m² samt kök på "0"-tid! Övriga utrymmen värms med elfläktar och frostvakter finns för vattnet. Bygdegården är bortsett från frostvakter ouppvärmd när den inte används. Vi är medvetna om att med en luft/luft-värmepump måste vi ha ett par dagars framförhållning när det gäller att sätta på värmen. Det enklaste för oss är ju att koncentrera oss på att stora salen ca 80 m² med takhöjd ca 4 m alltså ca 320 m³, ska värmas med vp:n; övriga delar i huset kan vi få upp värmen i med elfläktar på 2 KW, om inte värmen sprider sig tillräckligt mycket till entrén och lilla salen.

Vi har börjat att titta på vilken uteffekt i KW vi behöver om vi nöjer oss med att värma stora salen ca 80 m² och ca 320 m³ till ca 20 C? De värden jag hittar på forumet pekar då mot ca 8 KW (30 W / m³).

Nästa fråga är vilket fabrikat? Vid valet ska vi väga in att anläggningen inte får så mycket tillsyn; t ex skulle det vara bra med automatisk filterrengöring. Om utedelen blir isbelagd eller låter illa är det inte säkert att någon ser eller hör det. Styrning och övervakning via nätet är också ett krav.

Tack på förhand på förslag!

Hälsningar
Carl-Otto


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9559
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vilken luft/luft-värmepump i bygdegård?
« Svar #1 skrivet: 11 mars 2018, 16:11:19 »
Hej!

Jag tror man behöver sammanställa lite mer fakta först såsom:
- I vilken del av landet ligger bygdegården och vad är det för medelårstemperatur och DVUT där?
- När är bygdegården uppförd? Konstruktion?
- Är den tilläggsisolerad under åren? Om ja, vad?
- Är det något gammalt som är K-märkt eller liknande?
- Hur mycket olja går det åt per år?
- Hur mycket el förbrukas per år?
- Vilken styrka har ni på el-abonnemanget?

Känner man till byggnadens konstruktion och isolering i detalj liksom golv-, vägg-, tak- och fönsterareor kan man använda sig av sajten energiberakning.se för att stegvis räkna sig igenom byggnaden och få fram ett värde på transmissionsförlusterna. Ventilationsförlusterna får man uppskatta och bero ju på om man har fläktar eller om det bara är självdrag.

Eftersom det mestadels står ouppvärmt förutom några frostvakter låter det ju som att det knappast finns någon besparing alls att göra? Kanske oljepannan har höga servicekostnader? Jag har varit med på fester i ett gammalt gediget timrat f.d. Missionshus från slutet 1800-tal och ca 80-100 kvm stort och säkert 5 meter i takhöjd. Där behövdes det många (flyttbara) el-radiatorer och säkringarna blev väldigt heta och löste ut efterhand trots det bara var vår/höst. Vågar inte tänka på vad det skulle dra i värme mitt i vintern.

Med vänlig hälsning
/Josth
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken luft/luft-värmepump i bygdegård?
« Svar #2 skrivet: 11 mars 2018, 21:59:12 »
sätt i en pelletsbrännare i stället
så får ni samma funktion och effekt
i stort sätt ingen installationskostnad.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vilken luft/luft-värmepump i bygdegård?
« Svar #3 skrivet: 11 mars 2018, 23:50:29 »
Daikin CX35 med fjärrstyrning via smartphone......till att börja med

Om den ej räcker, kan man spetsa med elradiatorer.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Carl-Otto

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Vilken luft/luft-värmepump i bygdegård?
« Svar #4 skrivet: 12 mars 2018, 14:58:10 »
Hej!

Jag tror man behöver sammanställa lite mer fakta först såsom:
- I vilken del av landet ligger bygdegården och vad är det för medelårstemperatur och DVUT där?
- När är bygdegården uppförd? Konstruktion?
- Är den tilläggsisolerad under åren? Om ja, vad?
- Är det något gammalt som är K-märkt eller liknande?
- Hur mycket olja går det åt per år?
- Hur mycket el förbrukas per år?
- Vilken styrka har ni på el-abonnemanget?

...

Med vänlig hälsning
/Josth

Svar:
1. Den ligger i Siljanstrakten, normal årsmedeltemp enl. SMHI, +2°, DVUT: 1 dygn -22,8°, 12 dygn -17,5°
2. Uppförd 1913 i timmer
3. Ej tilläggsisolerat
4. Ej K-märkt
5. 3 m³ räcker i tre år (pannan körs bara tillfälligtvis)
6. Huvudsäkring 20 A (som brukar lösa ut då och då pga varmvattenberedare + spisar + diskmaskin)

Hälsningar
Carl-Otto

Inloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken luft/luft-värmepump i bygdegård?
« Svar #5 skrivet: 12 mars 2018, 16:36:33 »
huvudsäkring 20A är ytterligare anledning till pellets om man inte vill få en högre tariff genom att uppsäkra.

Utloggad irover

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +2/-0
SV: Vilken luft/luft-värmepump i bygdegård?
« Svar #6 skrivet: 28 juni 2018, 15:54:15 »
Skulle aldrig byta till värmepump i ett sånt hus. För låg effekt och för dåligt isolerat. Det kan ju aldrig löna sig heller ens med dagens oljepriser, då ni bara värmer ibland. Eventuellt pellets, men det är mycket jobb med transport, aska och rengöring. Behåll oljepannan!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilken luft/luft-värmepump i bygdegård?
« Svar #7 skrivet: 28 juni 2018, 16:56:14 »
OM ni skall in med värmepump så behöver ni två stycken, och säkra upp till 25 A.
Jag har väldigt bra erfarenhet av Fujitus LECN12 som vi har i byns vävstuga, den har gÃ¥tt helt problemfritt när det gäller avfrostningen i 5 Ã¥r nu, inte en enda gÃ¥ng har det varit nÃ¥t krÃ¥ngel med maskinen, känns nästan unikt.  dontknow
Nackdelen med den är väl kanske att avfrostningen tar rätt lång tid, och under den tiden så värms ju inte lokalen, men just när man inte alltid är på plats anser jag det vara viktigare att avfrostningen är 100% än att den är så snabb som möjligt.
Ofta kanske det inte är sååå kallt ute och då kan det gå rätt fort att värma upp, men är det -20 så blir det nog tungt även med två luftvärmepumpar.
Ytterligare ett skäl att ni behöver säkra upp, en värmepump vardera på två faser, och så en (eller några) elvärmare med rejäl effekt på den tredje fasen.

Känns som att pellets kan krångla om det får stå länge mellan gångerna det används, men det är bara min personliga uppfattning/bedömning.
« Senast ändrad: 28 juni 2018, 16:58:09 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Vilken luft/luft-värmepump i bygdegård?
« Svar #8 skrivet: 28 juni 2018, 20:44:24 »
Jag instämmer i att pelletsbrännare ofta är lika med krångel. Man ska ha tur och få tag på en lyckad modell av brännare, och även då är det nästan nödvändigt att en kunnig och intresserad maskinist finns inom synhåll för att brännaren ska sköta sig bra. Ett annat problem med pellets är ju osäker tillgång. Det brukar inte finnas några stora pelletslager i Sverige utan pelletsfabrikerna producerar i samma takt som försäljningen sker. Dessutom är det i praktiken lokala monopol, dvs varje fabrik levererar normalt bara till sitt närområde. I vintras blev det pelletsbrist på en del håll, då det gick åt mycket pellets pga den långvariga kylan och dessutom ett par fabriker fick långa driftstopp efter bränder. Det är tydligen inte helt lätt för pelletsbranschen att styra om och ta ersättningsleveranser från annat håll om den ordinarie fabriken står stilla. Dessutom är det stora skillnader i vad som anses som normal och standardiserad pelletskvalitet mellan olika länder. Finsk pellets avviker t ex så kraftigt från svensk att en brännare som är justerad för den ena sorten inte alls fungerar bra med den andra.

Jag har lite anknytning till två bygdegårdar i Sundsvallstrakten.
Den större av dem, f d missionshus, vet ej ytan men stora salen tar uppåt 100 pers, värmer stora salen med två IVT luftvärmepumpar av okänd modell. Direktverkande el i kök och andra biutrymmen. En stor gjutjärnskamin finns i stora salen men jag har aldrig sett den användas.
Den mindre, f d skola, tror den är godkänd för ca 50 pers, har en Panasonic luftvärmepump i stora salen. Även där direktverkande el i biutrymmena. På övervåningen finns en bostadslägenhet (f d lärarbostad) med vattenburen värme - vedeldad kökspanna med elpatron.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad irover

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +2/-0
SV: Vilken luft/luft-värmepump i bygdegård?
« Svar #9 skrivet: 30 juni 2018, 00:05:14 »
Dessutom ska du säkra upp med 25A till som Rikard skriver (20 räcker ju precis till varmvatten, disk mm) sÃ¥ är närmsta 50A huvudsäkring. Det är runt 11000:-/ Ã¥r i skillnad bara för abonnemanget (hos Vattenfall) och det är ju nÃ¥gon tusenlapp mindre per Ã¥r än den kubiken olja ni gör av med. PÃ¥ det tillkommer förstÃ¥s förbrukningselen för pumparna samt inköp, installation och trygghetsförsäkringar (värmepumpar pajar ju). Det kommer bli tokdyrt, lägg dom pengarna pÃ¥ lite aktiviteter och rockband som kommer och spelar istället.  tummenupp

Utloggad tf

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Vilken luft/luft-värmepump i bygdegård?
« Svar #10 skrivet: 30 juni 2018, 08:20:53 »
Det finns även sÃ¥ kallade tornmodeller av luftvärmepumpar pÃ¥ 13-14kw inte sÃ¥ mycket dyrare än vanliga  vägghängda modeller ganska lätt installation dÃ¥ innedelen stÃ¥r pÃ¥ golvet.kan vara en lösning

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilken luft/luft-värmepump i bygdegård?
« Svar #11 skrivet: 30 juni 2018, 09:42:33 »
Jag tänkte nog att det skulle säkra upp frÃ¥n 20 till 25A.  :)
Men även det kostar ju en slant.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!