Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LN35 eller LN50 i en Norrlandsstuga?  (läst 1250 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Norrpumpensson

  • Gäst
Norrpumpensson
LN35 eller LN50 i en Norrlandsstuga?
« skrivet: 13 februari 2018, 16:22:58 »
Hallå Forumet.

Precis köpt mig en fin stuga längst med älven här uppe i norr.
Stugan körs med direktverkande el och har svagt isolerade väggar.
ca 15cm isolering.

Så nu snackar vi att jag eldar för kråkorna, men så är det.

Ska köpa mig en luftvärmepump dels för spara månadsvis på strömmen samt att ge den nya värderingen av kåken till sommaren en skjuts uppåt.
(priset på pumparna skiljer ca 4000:-, men värdeökningen på kåken "betalar" för pumpen mer eller mindre)

Stugan används året runt, kommer alltid stå med en rekommenderad underhållsvärme (12-14grader)
Kommer vara i stugan sporadiskt 2-4dagar i veckan då värmen kommer ökas någon grad. (perfekt med WIFI styrningen).

65kwm bottenplan, full öppen planlösning.
ca 30kwm loft, öppet stort hål mellan planen. (Full takhöjd till nocken vid ena delen av vardagsrummet)

Nu till min fråga, är inställd på någon av modellerna ovan, Mitshubishi LN35 eller LN50.
Fullt medveten att det bara sjunger överdimension om båda (?) så därför behöver jag er.

Stugan är belägen 10m från älven, alltid några grader kallare jämfört med "inne i stan".
Försökt hitta siffror på medeltemp men kastar ur mig i snitt -10 grader.. många dagar -15 till -25 nu under vintern.

*Dålig isolering väggar, tak & golv
*Kallt konstant (älvs/havsnära)

Vilken pump bör jag köpa i dessa förhållanden tycker ni? Kan LN50 vara mer ekonomisk i slutändan och betalar igen sina 4000:- extra jämfört mot LN35.
 Tips vad jag ska tänka pÃ¥?

Tack för svar, mvh Norrland

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: LN35 eller LN50 i en Norrlandsstuga?
« Svar #1 skrivet: 13 februari 2018, 16:35:01 »
SvÃ¥rt att säga att dom är " överdimensionerade" med tanke pÃ¥ vart du bor och hur det är isolerat  ;)

LN50 har lite väl hög lägsta effekt så det blir troligen lite väl mycket on/off körning med den, speciellt höst och vår.
Effektmässigt är den annars vettig om det är riktigt kallt ofta och länge.
Kräver även en kraftigare säkring.

Jag skulle satsa på LN35 och låta elraddisarna stå på tex 10 grader så dom kan gå in och stötta vid behov.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!