Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: subcooling  (läst 838 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
subcooling
« skrivet: 09 februari 2018, 16:31:38 »
Nu har jag en fråga, tänkte mäta subcooling på min värmepump, men har aldrig gjort det på vintern, utan bara på sommaren, värmde upp garaget med min 8kw luftvärme för att få värmepumpen att vilja kyla, satt sedan igång värmepumpen, jag får den bara att dra 400w och den fiser på lägsta effekt, kopplade aldrig in mätklockan eftersom jag aldrig fick den att mata på fullt, så är frågan är det någon som mätt subcooling på vintern?, och kan man få rätt värden om pumpen går på lägsta effekt?, dvs är det linjärt så jag får ändå rätt värde, dvs tryck vs temp.
« Senast ändrad: 09 februari 2018, 16:33:54 av doggydoggen »
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: subcooling
« Svar #1 skrivet: 14 februari 2018, 15:07:27 »
Jag svara mig själv, det finns inget tillförlitligt sätt att fylla en värmepump på vintern, subcooling, då bör det göras när det är över 20 grader ute, superheat, det går att göra men man kommer få en pump som är fylld för lite när man "hit the target" som amerikanarna säger, så på vintern måste man tömma och fylla i den vikt som anges på den aktuella pumpen, detta är vad jag har kunnat läsa mig till?.
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: subcooling
« Svar #2 skrivet: 14 februari 2018, 15:41:42 »
Ja såvitt ja vet så är det väl det enda sättet att kunna vara helt säker på att få exakt rätt mängd gas i pumpen att helt ta ur gasen och sedan fylla på med exakt rätt viktmängd ny gas igen, och detta oavsett årstid, väderlek eller utetemp.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!