Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bästa systemlösning, kombinera golvärme med radiatorer?  (läst 1356 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Då står elpannan på plats, dock ännu inte inkopplad. Optima 800 står också och väntar på inkoppling. Det kommer ske under sommaren.
Det jag nu funderar över är hur jag skall bygga ihop systemet.

Till att börja med kommer anläggningen att värma ett golvvärmesystem på ca 50kvm. Värmebehovet är rätt stort. Nu när det är någon plusgrad ute så står framledningen på nuvarande elpatron på cirka 39 grader. När det är -3 ute så ligger framledningen på ca 41-42 grader

Övervåningen har elradiatorer just nu. Kommer byta dem till vatten med början nästa år. Och nu kommer frågan.

Hur skall jag konstruera detta system, då det skall både fixa golvvärme och radiatorvärme? Funderar även på en volymtank. Har hittat en kompakt sådan som kanske får plats ovanför pannan, HeatAcc HA100V, http://heatacc.com/produkter.html
« Senast ändrad: 08 april 2012, 22:03:27 av Erik-NA »
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Svarar mig själv.

Initialt kommer anläggningen att endast försörja golvvärmen med värme. Då vi byter från englas till treglasfönster så får kommande vinter utvisa vilken framledningstemp som behövs vid olika utetemp.

Hoppas jag kan införskaffa element som kräver samma eller mindre framledning som golvvärmen så jag slipper shunta ned tempen till golvvärmen. Det måste vara bättre att överdimensionera än att underdimensionera radiatorerna? Jag tror värmebehovet kommer att fortsätta vara stort, så det är nog inte omöjligt att hitta flerpanelselement som kan lösa biffen. Framtiden får utvisa.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Tror jag blir kanon så låg framledning som möjligt tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!