Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur koppla in arbetstank med extern cirkulationspump (Daikin eller Nibe + UKV)?  (läst 22716 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad arcticblue

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
Hej,
Bakgrund:
Flyttade in 2004 i ett friliggande tegelhus runt Göteborgstrakten byggt 1967 på cirka 200m2.
Uppvärmingsform: bergvärme via Nibe Fighter 1210-7 (installerad 2002) med vattenburet system (radiatorer).
Bergvärmepumpen ersatte tydligen en stor oljepanne-best så radiatorsystemet är anpassat för detta.
Borrhålsdjup inte helt känt men sannolikt ngnstans mellan 120-160m.
Hus hyfsat välisolerat, ett flertal rum med större glaspartier. Elbaserad golvvärme på 2 toaletter.
Det finns 6 stycken radiator-slingor;
2 stycken till övervåningen (2-rörssystem)
2 stycken till nedervåningen (1-rörssystem)
1 liten slinga till vattenbaserad handdukstork
1 slinga till vattenbatteri (eftervärmning i ett FTX system)
Nuvarande elförbrukning (total) ligger på ~22kWh/år

Nutid
Kompressorn har skurit och ambitionen är att ersätta bergvärmepannan med en helt ny.
Vid ett utbyte ser jag gärna att följande problem blir lösta;

1/ Knäppningar i ledningarna
Lösning: arbetstank

2/ Vattenbatteriet till FTX systemet vill gärna ha en jämn värmetillförsel för att dess regler-algoritm skall fungera så bra som möjligt.
Nuvarande Nibe upphör med radiator-cirkulationen när varmvatten behövs (vilket är normalt) men inte önskvärt ur vattenbatteriets horisont.
Lösning: arbetstank med extern cirkulationspump (med mål att erhålla en 'jämnare' temperatur/flöde)

Givetvis fås de vanliga fördelarna med en arbetstank såsom färre start/stopp för bergvärmepumpen... har fastnat för en Nibe 1245-8 + UKV 200.

Frågan är hur man kopplar bergvärmepumpen och arbetstanken så att ovanstående delar infrias på bästa sätt?
Förslaget som finns är enligt bifogad skiss ('bypass'-delen innehåller en backventil). Principen är att den externa cirkulationspumpen går hela tiden, två scenarion finns;
* När bergvärmepumpens cirkulationspump går får denna hjälp av den externa och dom jobbar i serie -> bergvärmepumpens cirkulationspump behöver inte jobba så mkt.
* När bergvärmepumpen genererar varmvatten 'stannar' flödet genom värmepumpen och den externa får köra solo (radiatorslingorna får köra runt vattnet i arbetstanken med hjälp av bypass:n).
Är det en bra lösning eller finns det bättre?
« Senast ändrad: 21 mars 2014, 17:10:20 av arcticblue »

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
Har du kollat UKV-manualens principskiss med T-koppling under tanken för returen. Om inte, ladda ner den från Nibe.se. Det är så vitt jag förstår Nibes standardlösning.

Tips när det gäller borrhålet: Vill du vet hur djupt, gå till SGU (Sveriges Geologiska Undersökning) och leta reda på deras databas av brunnar. Där finns all info om alla borrade brunnar.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Gissar att din backventil är en övertrycksventil som öppnar vid ökat tryck. Jag skulle koppla enligt flödesutjämning samt reducering av värme knäppningar i länken http://www.nibe.se/nibedocuments/12150/639282-5.pdf. Det är inget fel att koppla enligt dit förslag men det är lite ovanligt men kan säkert vara bra för det är ju ingen risk att det blir en omblandning i tanken men det är ju en viss risk att övertrycksventilen ändras med tiden samt att cp får jobba mot onödigt högt mot tryck tror jag men kan säkert ha fel för vet ingen som kopplat enligt dit förslag men det är en intressant lösning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad arcticblue

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
Gissar att din backventil är en övertrycksventil som öppnar vid ökat tryck. Jag skulle koppla enligt flödesutjämning samt reducering av värme knäppningar i länken http://www.nibe.se/nibedocuments/12150/639282-5.pdf. Det är inget fel att koppla enligt dit förslag men det är lite ovanligt men kan säkert vara bra för det är ju ingen risk att det blir en omblandning i tanken men det är ju en viss risk att övertrycksventilen ändras med tiden samt att cp får jobba mot onödigt högt mot tryck tror jag men kan säkert ha fel för vet ingen som kopplat enligt dit förslag men det är en intressant lösning.
Tanken var som du skriver en backventil som öppnar vi ökat tryck men kanske finns det en bättre lösning? Är endast en ödmjuk amatör som försöker förstå hur man hittar en framkomlig väg ;)

Tips när det gäller borrhålet: Vill du vet hur djupt, gå till SGU (Sveriges Geologiska Undersökning) och leta reda på deras databas av brunnar. Där finns all info om alla borrade brunnar.
Har kollat men hittade dessvärre inget (vet ej varför det inte är inrapporterat). Har ställt frågan till den som hanterade tidigare installation, hoppas på svar inom kort.

Har du kollat UKV-manualens principskiss med T-koppling under tanken för returen. Om inte, ladda ner den från Nibe.se. Det är så vitt jag förstår Nibes standardlösning.
Jo, har sett denna. Vill gärna ha konstant flöde i radiatorkretsen (mot FTX:ns vattenbatteri) och det får jag inte med denna lösning (inte utan extern cp).
Läggs en extern cp till får det effekten att värmepannans cp delvis reglerar tempdiffen över UKV:n och det är vad jag förstår inte önskvärt?
« Senast ändrad: 19 mars 2014, 22:25:56 av arcticblue »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Hur du än kopplar så får du inte cirk i rad kretsen vid vv beredning utan extern cp. Hänger inte riktigt med att tempdiffen skulle kunna bli nått problem rad kretsen får sitt flöde vp får sitt flöde. Jag skulle välja en stor arbetstank på minst 300 liter för att undvika uppblandning i tanken och få en rejäl buffert.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad arcticblue

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
Hur du än kopplar så får du inte cirk i rad kretsen vid vv beredning utan extern cp. Hänger inte riktigt med att tempdiffen skulle kunna bli nått problem rad kretsen får sitt flöde vp får sitt flöde.
Som jag ser det blir det en ökad tröghet innan värmepannans tempstyrning når radiatorerna, dvs det tar längre tid för pannan att påverka husklimatet (via radiatorerna).

Jag skulle välja en stor arbetstank på minst 300 liter för att undvika uppblandning i tanken och få en rejäl buffert.
Ja, en 200 eller 300-litare blir det helt klart, det är utrymmet som får avgöra. Givet att 'större är bättre' när det gäller storleken på tanken undras när det vänder... när blir det för stort? 500L, 1000L?

En ytterligare fundering kring bypass och backventil, finns det ngn styr-signal ut från 1245:an (ex.vis laddar vv, laddar inte vv). Om så är fallet kanske man kan tänka sig ngt annat än en övertrycksventil?

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
Förstår inte riktigt det här med bypass, en sådan måste alltid kosta i effektivitet, cop, dvs pengar.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
En tryckstyrd bypass sabbar inte cop den används normalt endast vid vv beredning. Jag har en 500 liters tank parallelkopplad mot 2 st 750 liters tankar till en 1245 8 kw och det funkar utmärkt ligger en logg i ny mjukvara 1245 tråden om du vill se. Att din tank blir för stor är nog liten risk. Med arbetstank till 1245 använder man extern framledningsgivare i eller efter tanken som styr värme produktionen och då räknas gradminuter korrekt även vid vv laddning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad arcticblue

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
Som tidigare nämndes har valet starkt lutat mot Nibe 1245-8, men idag dök således en ny spelare upp genom Daikin Evolution.
Prismässigt ligger dessa lika (via mottagna offerter)... till och med till Daikins fördel.
Har inte hunnit läsa på Daikin speciellt mkt men de skillnader som gjorts hittills är som följer;

Nibe 1245-8
+ Användarvänlighet
+ Logg-data via USB
+ Framledningstemp 65C
+ Varmvattenvolym: 180 (ger 285l VV)
+ Finns en stor och aktiv skara användare (ex.vis här :) )
+ Internetansluten
+ SG ready


Daikin Evolution
+ Inverterstyrd (med dom fördelar som kommer med det)
- Framledningstemp: 60C
- Varmvattenvolym: 180 (ger mindre än Nibes 285l VV)
- Relativt liten skara användare
- Användarvänlighet
- Ingen/begränsad möjlighet att få ut logg-data

Huvudfrågan kvarstår kring inkopplingen av en 'arbetstank'/UKV men ny faktor i sammanhanget blir ett eventuellt val kring värmepanna: Daikin Evolution eller Nibe 1245-8?
Kanske är det ngn som redan är påläst och kan 'tycka till' :)
« Senast ändrad: 21 mars 2014, 18:16:09 av arcticblue »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Niben klarar endast 65 grader med kompressorn och Daikin ger troligtvis även den högre temp med hjälp av elpatron. VV mängden skiljer nog inte mycket om nu Niben ger mera så har ju Daikin mera effekt så den laddar vv fortare. Vet inte hur Daikin funkar tillsammans med arbetstank men det bör dom ha en bra lösning på. Om priset är samma skulle jag valt Daikin för lite extra effekt skadar inte och inverter kan säkert vara bra även om jag är lite rädd för dyra reparationer och det inte tillför så mycket eftersom du redan bestämt du ska ha en tank. Kan inte påstå att jag är påläst var det gäller Daikin men den verkar helt ok.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad arcticblue

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
Efter många turer föll valet på Nibe 1245-8, känns säkert och stabilt (om en aning tråkigt).
Inkoppling blir som i första posten, dock med en UKV300 ist.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
Men då behöver du ingen extern cirkulationspump

Utloggad arcticblue

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
Men då behöver du ingen extern cirkulationspump
Är inte säker på om jag förstår? Vill säkerställa att det alltid finns cirkulation på radiatorkretsen, dvs även när 1245:an laddar vv. Utan externa cp blir det inte så. Eller menar du att volymökningen mellan 200->300 gör att det inte längre finns behov av att ha cirkulation i radiatorkretsen medans vv görs?

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
Jag glömde vattenbatteriet, att du vill ha cirkulation till det.
Två frågor bara, ang FTX-regleringen borde det finnas en enklare och billigare lösning reglertekniskt, hellre än att installera och driva extra cirkulationspump och arbetstank? T ex skulle man kunna ha en volymtank, den är billigare i drift, och istället försörja vattenbatteriet med en liten egen cirkulationspump
Andra frågan, varför inte använda en vanlig koppling, varför köra in returvattnet i toppen?

Utloggad arcticblue

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
ang FTX-regleringen borde det finnas en enklare och billigare lösning reglertekniskt, hellre än att installera och driva extra cirkulationspump och arbetstank? T ex skulle man kunna ha en volymtank, den är billigare i drift, och istället försörja vattenbatteriet med en liten egen cirkulationspump
Visst skulle man kunna hantera FTX-delen separat, MEN jag ser även en fördel i att _hela_ radiatorslingan inklusive FTX-batteriet har ett kontinuerligt flöde. Inkopplingsmässigt kommer UKV:n fungera som en volymtank och resultera i lägre antal start/stopp av kompressorn, dock behöver den värme en större mängd vatten vid varje tillfälle vilket ger längre gångtider när den väl kör.

Andra frågan, varför inte använda en vanlig koppling, varför köra in returvattnet i toppen?
Grundtanken är att simulera en VP som har en kontinuerligt flöde mot radiatorslingan (oavsett om den skapar vv eller inte). Visst blir det en ökad kostnad då det finns 2 cp, men eftersom dom ligger i serie hoppas jag att dom kan i viss mån stötta varandra (så att totalkostnaden inte blir dubbel). Ser ingen vinst i att ansluta returvattnet på annorlunda sätt än som göra från VP:n... eller missar jag ngt?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!