Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: HJÄLP ingen VV start Ingen ??  (läst 25639 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: HJÄLP ingen VV start Ingen ??
« Svar #30 skrivet: 27 maj 2012, 21:24:49 »
Hej jo det läcker ut i värmesystemet som syns klart men nu är frågan om det är själva ställdonet eller själva ventilen som felar men jag skulle nog satsa en femma på ventilen.

mrbeach:Din växelventil hade du bytt eller Sc:,h eller bytte du bara insattsventilen

Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad mrbeach

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knislinge
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Billigare Värme
SV: HJÄLP ingen VV start Ingen ??
« Svar #31 skrivet: 27 maj 2012, 22:01:57 »
måle10: Insats bytt 2009-08-20
Men om jag tar bort motorn samt trycker på ventilen med en skruvmejsel så går det utmärkt
samt att det går med motorn i manuell test genom att växla mellan 1/0
(finns det nåt annat sätt att kolla) ??
Är  det lätt att byta Insats? har verktyget sen förra bytet, jag antar att man stänger ventilerna till vattnet och gör systemet trycklöst rätta mig om jag har fel.

Tobocop: Har inte kunnat finna nåt som läcker igenom och om så vore fallet så skulle väl temperaturfallet vara lika över tid?
Nu är det ju så att det ibland tar 5-6h och ibland bara 1h

 
Thermia Diplomat 6 Konverterat från derekt EL 2004-09-30
Hus frÃ¥n 1975 1 1/2 plan + Källare Värmer  90 M2 bottenvÃ¥ning +45 M2 ovanvÃ¥ning +90 M2 källare
till 22grader för ca. 4485 kWh Tidigare ca. 15-16000 kWh
Numera snitt på 4485 kWh (2019)
Värme+ VV
Ligger i Norra skåne

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: HJÄLP ingen VV start Ingen ??
« Svar #32 skrivet: 27 maj 2012, 22:22:42 »
Hej Japp stäng av vp på brytaren och stäng tur och retur och sedan gör systemet trycklöst sedan lossar du displayplåten och lossa stiftkontakten.På ventilhuset så sitter det en liten knapp tryck in den och vrid moturs ta nyckeln som följer med när du köper insattsventilen och lossa ventilen.Gör rent oringsspåren i ventilhuset och sätt dit den nya men dra den inte för hårt.Sedan är det bara göra det omvända och lufta.Vi tar 249+moms så det är ju inga stora pengar.Sedan håller vi tummarna på att ditt ställdon är helt.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad mrbeach

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knislinge
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Billigare Värme
SV: HJÄLP ingen VV start Ingen ??
« Svar #33 skrivet: 27 maj 2012, 22:29:52 »
Hej Japp stäng av vp på brytaren och stäng tur och retur och sedan gör systemet trycklöst sedan lossar du displayplåten och lossa stiftkontakten.På ventilhuset så sitter det en liten knapp tryck in den och vrid moturs ta nyckeln som följer med när du köper insattsventilen och lossa ventilen.Gör rent oringsspåren i ventilhuset och sätt dit den nya men dra den inte för hårt.Sedan är det bara göra det omvända och lufta.Vi tar 249+moms så det är ju inga stora pengar.Sedan håller vi tummarna på att ditt ställdon är helt.
Ok hur man tar bort ventilhuset vet jag har ju haft det borta ett antal ggr.
Menar du själva motorn när du skriver ställdon?   isÃ¥fall verkar den ju funka för som jag skrev rörde den ju sig i manuell test vxv 1/0
Thermia Diplomat 6 Konverterat från derekt EL 2004-09-30
Hus frÃ¥n 1975 1 1/2 plan + Källare Värmer  90 M2 bottenvÃ¥ning +45 M2 ovanvÃ¥ning +90 M2 källare
till 22grader för ca. 4485 kWh Tidigare ca. 15-16000 kWh
Numera snitt på 4485 kWh (2019)
Värme+ VV
Ligger i Norra skåne

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: HJÄLP ingen VV start Ingen ??
« Svar #34 skrivet: 27 maj 2012, 22:43:26 »
Ok hur man tar bort ventilhuset vet jag har ju haft det borta ett antal ggr.
Menar du själva motorn när du skriver ställdon?   isÃ¥fall verkar den ju funka för som jag skrev rörde den ju sig i manuell test vxv 1/0
Ställdonet=motorn
ventilhuset=det är där din insattsventil sitter och du ska inte ta bort något på ventilhuset utan bara tryck på knappen som sitter nedanför och vrid moturs så lossar ställdonet.
Visst kan det verka att motorn funkar men det som är intressant är om den går HELA vägen ner/upp när den växlar.Om du vill kan du ta bort displayplåten och kolla om armen verkligen går helt ner och samtidigt se om du har en honeywell 4012 och i sånt fall så är det sådan ventil som du ser bild på uppe till vänster.
« Senast ändrad: 27 maj 2012, 23:09:36 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad mrbeach

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knislinge
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Billigare Värme
SV: HJÄLP ingen VV start Ingen ??
« Svar #35 skrivet: 27 maj 2012, 23:38:30 »
det som är intressant är om den går HELA vägen ner/upp när den växlar.Om du vill kan du ta bort displayplåten och kolla om armen verkligen går helt ner
Jo det är det är en Honeywell har förpackningen kvar sedan förra bytet det står förvisso Replacement for vc 1000,vc6000 series på den men den verkar vara samma .(#på den =VCZZ6000/U)
Jag hade displayplåten borta när jag testade och tycker att armen rörde sig helt upp o ner men det kan ju vara så att den hänger sig vissa gånger men inte alla vad tror du?
« Senast ändrad: 27 maj 2012, 23:40:47 av mrbeach »
Thermia Diplomat 6 Konverterat från derekt EL 2004-09-30
Hus frÃ¥n 1975 1 1/2 plan + Källare Värmer  90 M2 bottenvÃ¥ning +45 M2 ovanvÃ¥ning +90 M2 källare
till 22grader för ca. 4485 kWh Tidigare ca. 15-16000 kWh
Numera snitt på 4485 kWh (2019)
Värme+ VV
Ligger i Norra skåne

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: HJÄLP ingen VV start Ingen ??
« Svar #36 skrivet: 28 maj 2012, 00:08:13 »
Jo det är det är en Honeywell har förpackningen kvar sedan förra bytet det står förvisso Replacement for vc 1000,vc6000 series på den men den verkar vara samma .(#på den =VCZZ6000/U)
Jag hade displayplåten borta när jag testade och tycker att armen rörde sig helt upp o ner men det kan ju vara så att den hänger sig vissa gånger men inte alla vad tror du?
Ja helt klart är att du tappar värme ut till värmesystemet och tappar du inte varmvatten eller att du har en läcka så verkar det vara konstigt om det skulle bero på något annat.Det kan ju vara så enkelt att en av oringarna har gått av och som du bekriver att den gick lätt att trycka ner blir man lite misstänksam för det brukar vara motstånd.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad mrbeach

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knislinge
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Billigare Värme
SV: HJÄLP ingen VV start Ingen ??
« Svar #37 skrivet: 28 maj 2012, 01:00:00 »
Ja helt klart är att du tappar värme ut till värmesystemet och tappar du inte varmvatten eller att du har en läcka så verkar det vara konstigt om det skulle bero på något annat.Det kan ju vara så enkelt att en av oringarna har gått av och som du bekriver att den gick lätt att trycka ner blir man lite misstänksam för det brukar vara motstånd.
Var nere o kollade på pumpen nu märkte en sak som jag förbigått att kolla!
 Cirkulationspumpen till radiatorkretsen Den stod stilla skruvade bort locket pÃ¥ den och vred igÃ¥ng den med en skruvmelsel den snurrar nu.
KAN detta ha haft nån inverkan på att allt verkar fel eller är det bara en tillfällighet???
Thermia Diplomat 6 Konverterat från derekt EL 2004-09-30
Hus frÃ¥n 1975 1 1/2 plan + Källare Värmer  90 M2 bottenvÃ¥ning +45 M2 ovanvÃ¥ning +90 M2 källare
till 22grader för ca. 4485 kWh Tidigare ca. 15-16000 kWh
Numera snitt på 4485 kWh (2019)
Värme+ VV
Ligger i Norra skåne

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: HJÄLP ingen VV start Ingen ??
« Svar #38 skrivet: 28 maj 2012, 01:16:39 »
Var nere o kollade på pumpen nu märkte en sak som jag förbigått att kolla!
 Cirkulationspumpen till radiatorkretsen Den stod stilla skruvade bort locket pÃ¥ den och vred igÃ¥ng den med en skruvmelsel den snurrar nu.
KAN detta ha haft nån inverkan på att allt verkar fel eller är det bara en tillfällighet???
Nej men nu börjar börjar det klarna och är 100% säker på att ventilen har fastnat.Sorry jag har hela tiden trot att du har känt på spaken men nu får man skämmas lite ::)När du kör i manuelltest så går ju armen i läge upp eller ner men har själva ventilen fastnat så hjälper det ju inte om armen rör sig förstår du.Om du tittar på bilden så ser du att ventilen är fjäderbelastad och det är inget som drar upp ventilen utan det är själva fjäderbelatningen som gör att ventilen åker upp.mao så kan armen åka upp och ner men ventilen är i samma läge så nu är nog både jag och topocop lite :P sorry köp en ny så ska du se att furiren kan duscha varmt.Sedan vet vi ju inte om du har haft fel på cpn med om det kan ha strulat till sig extra men när värmestoppet ligger i så står cpn (förutom att den startar 1min/dygn) men samtidigt blir det lite knepigt att du tappar så mycket temp under tiden den vilar men man vet ju aldrig.
« Senast ändrad: 28 maj 2012, 01:32:56 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad mrbeach

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knislinge
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Billigare Värme
SV: HJÄLP ingen VV start Ingen ??
« Svar #39 skrivet: 28 maj 2012, 01:41:20 »
Nej men nu börjar börjar det klarna och är 100% säker på att ventilen har fastnat.Sorry jag har hela tiden trot att du har känt på spaken men nu får man skämmas lite ::)När du kör i manuelltest så går ju armen i läge upp eller ner men har själva ventilen fastnat så hjälper det ju inte om armen rör sig förstår du.Om du tittar på bilden så ser du att ventilen är fjäderbelastad och det är inget som drar upp ventilen utan det är själva fjäderbelatningen som gör att ventilen åker upp.mao så kan armen åka upp och ner men ventilen är i samma läge så nu är nog både jag och topocop lite :P sorry köp en ny så ska du se att furiren kan duscha varmt.
Skämmas  ok men av en annan anledning!

Så här skrev jag 26 maj 2012, 14:43:59 »

2.Tagit bort "motorn" och tryckt pÃ¥ "Pinnen" med skaftet pÃ¥ en skruvmejsel och  den verkar gÃ¥ lätt .
Anledningen till frågan är att V V temp sjunker snabbt som det gjorde innan jag bytte den förra gången.

Jag har attså både kört manuell test och kollat att motorn fungerar och Även haft motorn borta och tryckt på tappen som motorn påverkar!!
Såg du att C-pumpen har stått stilla om det kan ha nån inverkan?
En sak till borde inte framledningsröret bli varmt om ventilen läcker?

och som du bekriver att den gick lätt att trycka ner blir man lite misstänksam för det brukar vara motstånd.
Kanske uttryckte mig lite oklart lätt o lätt! det var ju motstånd som man kan tänka att fjädern orsakar så helt lätt gick den inte!
« Senast ändrad: 28 maj 2012, 01:45:02 av mrbeach »
Thermia Diplomat 6 Konverterat från derekt EL 2004-09-30
Hus frÃ¥n 1975 1 1/2 plan + Källare Värmer  90 M2 bottenvÃ¥ning +45 M2 ovanvÃ¥ning +90 M2 källare
till 22grader för ca. 4485 kWh Tidigare ca. 15-16000 kWh
Numera snitt på 4485 kWh (2019)
Värme+ VV
Ligger i Norra skåne

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: HJÄLP ingen VV start Ingen ??
« Svar #40 skrivet: 28 maj 2012, 01:52:56 »
Skämmas  ok men av en annan anledning!

Så här skrev jag 26 maj 2012, 14:43:59 »

2.Tagit bort "motorn" och tryckt pÃ¥ "Pinnen" med skaftet pÃ¥ en skruvmejsel och  den verkar gÃ¥ lätt .
Anledningen till frågan är att V V temp sjunker snabbt som det gjorde innan jag bytte den förra gången.

Jag har attså både kört manuell test och kollat att motorn fungerar och Även haft motorn borta och tryckt på tappen som motorn påverkar!!
Såg du att C-pumpen har stått stilla om det kan ha nån inverkan?
En sak till borde inte framledningsröret bli varmt om ventilen läcker?
Visst kan den påverka med tanke på att skiktningen påverkas eftersom cpn går när den producerar varmvatten.Men det vore kanon om det bara var det sedan kan vara svårt att känna på framledningen med tanke på att du har inte så hög framledningstemperatur men vi får väll se när frugan tar en dusch.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: HJÄLP ingen VV start Ingen ??
« Svar #41 skrivet: 28 maj 2012, 06:53:15 »
Morgon!Har du fått in frugan i duschen än 8)
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: HJÄLP ingen VV start Ingen ??
« Svar #42 skrivet: 28 maj 2012, 08:22:52 »
Tyvärr verkar den att ha återfallit i gamla synder och V V sjönk på 1,2h
Ny bild finns.
Edit 17:40 Den är stundomsinnad  för efter  förra bilden gick det 5,2h innan tempen var nere pÃ¥ 44 °C
och den startade göra V V  Sc:,h

Går det att få en likadan graf som visar hur framledningstempen ser ut när varmvattentempen dyker så där?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad mrbeach

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knislinge
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Billigare Värme
SV: HJÄLP ingen VV start Ingen ??
« Svar #43 skrivet: 28 maj 2012, 09:22:10 »
Morgon!Har du fått in frugan i duschen än 8)
Hon gick in alldeles själv tummenupp
Och pumpen har uppfört sig sedan i går kväll
Håller tummarna för att den har klarat dagen återkommer med rapport ikväll
Thermia Diplomat 6 Konverterat från derekt EL 2004-09-30
Hus frÃ¥n 1975 1 1/2 plan + Källare Värmer  90 M2 bottenvÃ¥ning +45 M2 ovanvÃ¥ning +90 M2 källare
till 22grader för ca. 4485 kWh Tidigare ca. 15-16000 kWh
Numera snitt på 4485 kWh (2019)
Värme+ VV
Ligger i Norra skåne

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: HJÄLP ingen VV start Ingen ??
« Svar #44 skrivet: 28 maj 2012, 09:53:07 »
Hon gick in alldeles själv tummenupp
Och pumpen har uppfört sig sedan i går kväll
Håller tummarna för att den har klarat dagen återkommer med rapport ikväll
Det låter hahaha!Men knepigt att du inte får HP-larm om cpn står och att den inte startar på startgivaren ibland.
märkligt.Nu kan du ställa ner värmestoppet(om inte redan har gjort det) till typ 15-16 °C med tanke på var du bor den verkar leva sitt eget liv den där.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!