Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 28 februari 2007, 07:28:52 »

Om jag citetar mig själv:

24 h på VP:n blir ca 24 x 2,3 = 55 kwh/dygn på en 1215-7
På min 1215-5 blir det ca 24 x 1,6 = 38 kWh/dygn

Om det bara går 62 kWh/dygn så blir din HH-el = 7 kWh/dygn vilket är orimligt lågt. Din VP drar för lite ström för att kunna ge full uteffekt, det måste vara nått fel på VP:n. Om det sitter en 5 kW kompressorn i din VP så blir det 24 kWh/dyng i HH-el vilket är en rimlig siffra, HH-elen brukar vara lite högre på vintern.

På TS räknar man, som du skriver, 6 x antalet timmar för att få förbrukningen i kWh.

Jag är rätt snål med min HH-el och hade ca 4000 kWh/år tidigare då jag hade oljepanna, väldigt få jag känner, som har villa, har mindre och då handlar det om minimum 3500 kWh/år för hushåll utan barn.

7 kWh/dygn ger ca 2500 kWh/år i HH-el vilket är orimligt lågt, det skulle innebära typ hämtpizza eller mackor till middag, tvätt max 1 gång i veckan, absolut ingen torktumlare/torkskåp, endast lågenergilampor mm. lever du så?

Den andra (troligaste) förklaringen är att din kompressorn inte ger den uteffekt den ska ge. Det finns ett ganska enkelt sätt att testa, kolla vilken diff VB du får när du kör endast kompressorn mot radiatorerna, ändra sen till EP-drift i meny 14 (glöm inte trycka på driftknappen). Gå sen in i meny 9a och skicka på ett rejält gradminutersunderskott (jag tror eleffekten stegas in på samma sätt som TS då kompressorn går) så att hela el-effekten på 6 kW kopplas in och avläs diff VB.

Diff VB med kompressordrift ska vara mer eller lika med diff VB med elpatrondrift, annars har du fått fel storlek på kompressorn.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 26 februari 2007, 09:55:46 »


Och varför kan man aldrig maxa VP:n utan TS inkopplad?? kommer aldrig upp i 55 ºC utan Ts. Sc:,h

Därför att radiatorerna vid den temperaturen avger mer effekt än vad pumpen kan ge utan tillsats.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 26 februari 2007, 07:05:15 »

Hej
Det finns alltså 2 steg på eldrift??
Hur vet man att steg 2 (eller blir det båda?) är inkopplade??
Jag körde Vb-f 46(53) utan Ts:n  med -7 ºC ute och fick 50(55) med Ts:n  efter ca 6 timmar??? Det ska väl bara säga "Smoock" med elpatron steg 2?

Kan man inte köra mer än 55 ºC VB-F???
Och varför kan man aldrig maxa VP:n utan TS inkopplad?? kommer aldrig upp i 55 ºC utan Ts. Sc:,h

Det finns egentligen inget sätt att se vilket elsteg som är inkopplat (om man inte öppnar och tittar på kontaktorerna) men diff VB brukar ge en viss vägledning. Om diff VB är ca 7 ºC med din 7 kW VP så blir den ca 9 ºC med elsteg 1, ca 11 ºC med elsteg 2 och ca 13 ºC med elsteg 3. Fast kompressorns avgivna effekt minskar med ökande framledningstemp så i verkligheten kommer tempdiff VB inte öka riktigt så mycket.

I meny 5b anges VB-Fram max, den är antagligen 55 ºC på din VP och då kommer inte börvärdet på framledningen till radiatorerna upp högre.

Angående legionella så finns en funktion, periodiskt förhöjd varmvatten, du ställer in temp och intervall i meny 12 och aktiverar med varmvattenknappen så att varmvattenlampan blinkar långsamt, kolla även i meny 8 så att sista siffran är en 2:a. Detta ska hålla legionellakusarna borta.
Skrivet av: ot
« skrivet: 25 februari 2007, 22:52:03 »

Hej

Från Nibes Manual

Styrning av eleffekten  för bästa komfort sköts av
reglerdatorn. Denna beräknar underskottet av framledningstemperaturen
i form av gradminuter.
Har exempelvis verklig framledningstemperatur legat
3 grader lägre än beräknad framledningstemperatur i
60 minuter så registreras 3 x 60 = 180 gradminuter av
reglerdatorn. Med standardinställning skall antal gradminuter
uppgå till 360 (60 + 300) innan elpatronens
första steg kopplas in. Därefter kopplas de följande
stegen in med 100 gradminuters ytterligare differens.
Effektstegen ligger sedan inne tills gradminutsunderskottet
för respektive steg har kompenserats vilket
betyder att framledningen måste ligga lika många
gradminuter över beräknad framledningsnivå som den
tidigare legat under. På detta sätt erhålles den
medelframledningstemperatur som beräknats av
reglerdatorn.
Skrivet av: ot
« skrivet: 25 februari 2007, 22:25:15 »

Hej igen

Jag är försår inte vad du menar...Kontaktor?? vad är det??
6kw?? jag har en 1215-7 är inte det 7-(7,5) kw?
Nu blir jag bara ännu mer förvirrad??? jag ser ju bara att lampan (Ts) lyser med fast sken.
Snälla förklara som om jag vore 3 år tack :D

Kontaktor = en pryl som styr el  på/av  till din elpatron .
Se manual  KOMPONETPLACERING 10 Och 67

1215-7= Jo den avger 7 kW från kompressorn , Och 6kW från Elpatronen

Skrivet av: Clazze
« skrivet: 25 februari 2007, 22:13:29 »

Hej igen

Jag är försår inte vad du menar...Kontaktor?? vad är det??
6kw?? jag har en 1215-7 är inte det 7-(7,5) kw?
Nu blir jag bara ännu mer förvirrad??? jag ser ju bara att lampan (Ts) lyser med fast sken.
Snälla förklara som om jag vore 3 år tack :D
Skrivet av: ot
« skrivet: 25 februari 2007, 21:37:42 »




Steg 1: Kontaktor k10            
Steg 2 :kontaktor k10 och kontaktor k67       ( 2kW + 4 kW = 6 kW )

Kontaktor k10 =2kW
Kontaktor k67 =4kW
Skrivet av: Clazze
« skrivet: 25 februari 2007, 21:22:23 »

Hej
Det finns alltså 2 steg på eldrift??
Hur vet man att steg 2 (eller blir det båda?) är inkopplade??
Jag körde Vb-f 46(53) utan Ts:n  med -7 ºC ute och fick 50(55) med Ts:n  efter ca 6 timmar??? Det ska väl bara säga "Smoock" med elpatron steg 2?

Kan man inte köra mer än 55 ºC VB-F???
Och varför kan man aldrig maxa VP:n utan TS inkopplad?? kommer aldrig upp i 55 ºC utan Ts. Sc:,h
Skrivet av: ot
« skrivet: 25 februari 2007, 21:07:56 »

Hej

Ts tiden räknas i 6 kW

Du har 2 steg....steg1= 2kw   och   steg 2=4kw

6 timmar med steg 1 (2 kw) blir 2 timmar på räknaren.



Skrivet av: Clazze
« skrivet: 25 februari 2007, 20:54:20 »

Hej igen!
Har inte kunnat läsa på några dagar, även datorn krånglar  :D

Till Bertil/Carl N: jag provade att sänka tempen i garaget (jag till och med stängde den helt) och faan vet om det inte blev lite varmare inne i huset?!. Men dagen efter var jag tvungen att sätta in lite TS får det blåste svinkallt ute så tempen föll på morgonen...men nu är TS ur igen och jag har över 21 ºC inne :)  ifs är det ju varmare ute nu, men ändå... 

Ännu en fråga 1#: Varmvattnet ligger mellan 46-50 ºC utan TS  (kanske körs det upp högre, men jag har inte sett det) är det inte farligt med Legionellabakterier eller vad det heter?? det måste väl "laddas" varmvatten utan ts:n??

fråga 2#: TS-tiden kan omöjligt räknas i riktig tid. När jag kom hem från jobbet ca 16.00 (TS:n inkopplad) gick jag ut och läste av TS-tiden, efter att tittat till min älskade VP stup i kvarten lös den lilla gröna lampan (TS) varje gång!! kl 22.00 sista gången och lampan lös fast och grönt som förut. När jag läste av tiden hade den bara ökat med 3 timmar?!!?   Jag satt ju inte framför VP:n i 6 timmar, men att jag missat 3 timmar utan att den gick som elpanna är omöjligt!!!

Tack för hjälpen
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 21 februari 2007, 22:56:54 »

Testa att sänka tempen rejält i garaget, lova det.

Bara som en test, det kan dra riktigt mycket... kan va mycket bättre då att sätte större radiator i rummet, mycket bättre!
Skrivet av: Clazze
« skrivet: 21 februari 2007, 21:32:43 »

Hej igen!

Dagens värden: total elförbrukning 71 kwh!! lite mer idag, VP-tid 24H alltså samma som igår.
Men imorses då var det förjävla kallt när man gick upp!! 19.2 ºC ºC i köket/vardagsrummet och 17.8 ºC i tvrummet!!
Så det var bara att börja elda i keddy´n så nu har jag 23.8 ºC i köket/vardagsrummet! skönt!!

Har en bekant som har golvvärme i ett nybyggt hus på ca 145m2 och han har 23.5 ºC jämt!!! :'( faan vad avundsjuk jag blir.

Ang. radiatorn i garaget så kanske jag ska förklara att tvrummet sitter i garaget (om ni förstår hur jag menar) hela den byggnaden sitter ihop med huset så att sänka i garaget tror jag inte på för då kyler jag ju ner tvrummet ännu mer?!?  Garaget har ett platt tak, så det känns lite dåligt isolerat upptill, därav att det alltid är kallast i tvrummet.

Jag kör nu ut 46 ºC (53) vb-fram är det ut till radiatorernas samtliga slingor?? det borde vara varmare inne isåfall eller?? hur kan VP:n få ut 46 ºC utan TS när det är -7 ºC ute?? Jag fattar ingenting !!  Jag ska mäta  ºC antalet på rören ut från VP:n för jag tror inte det stämmer, nästan 50 ºC ut och knappt 19 ºC inne det låter ju helt sjukt!! 50 ºC från oljepanna/elpanna är väl samma sak eller har jag missat något??
Om jag kör med TS:n (alltså elpatron) kan man då få ut högre än 55 ºC framledning???  är det olika steg på TS:n ??
Jag blir mer förvirrad för varje dag!!  förstå mitt problem: slår jag till TS:n så får jag en elförbukning som motsvarar 27 ºC inne :), men kommer inte ens upp i 21 ºC som kalkylen säger >:( .   Så vad ska man göööööra?!
Jag önskar att blixten slår ner i garaget så att jag får börja om på nytt.

Jag förstår inte vad ni menar när ni säger att det skulle vara en 5kw pump? vad skulle elpatronen vara på då? det blir väl 55 ºC max ändå?
Om jag nu har en 7Kw som inte "orkar" (heller inte elpatronen) vad blir det då? 9kwh?? Kan man byta om det skulle vara en för liten?
Jag vill ha en på 100Kw så jag kan komma upp i mina 21-22 ºC inne :D


Jag tror att jag måste lägga lite "kulor" på att täta dörrar / garageport samt byta till energikassetter/isolerglas ev komplettera mitt radiatorsystem med någon konvektor samt värsta VP:n som finns.... för det här håller inte ... synpunkter tack!!!

Ha en skön kväll!! hoppas på sommaren snart.

Skrivet av: maha6305
« skrivet: 21 februari 2007, 13:58:04 »

Håller med Bertil

Rumsgivare skall man ha!
Även om det kanske drar lite extra vid riktiga blåst-köldknäppar så betalar det igen sig när solen gassar eller om man eldar kamin.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 21 februari 2007, 12:06:38 »

Tyvärr har din intallatör helt fel!!!

Maskinen drar mindre el med en rumsgivare!!  Berätta det för honom! Tex på våren har man en stor besparing med rumsgivare. Utegivaren känner ju inte av solinstrålningen!
Rumsgivaren sänker framledningstempen (börvärdet) vid övertemp inne. Värmepumpen drar mera  el nån kort period tex när det blir varmt ute efter en lång köldperiod, men då vill man ju höja rumstempen! Det blir bara korte stunder.

Styr man med termostatventiler stryper det flödet till värmepumpen, det ger HÖGRE elförbrukning eftersom arbetstemperauren höjs snabbare med lägre flöde!!!

Låt han läsa det här och insupa diagrammet över hur elförbrukningen ändras vid ökad framledningstemp!! se tillförd effekt.

Skrivet av: tompa6
« skrivet: 21 februari 2007, 11:26:01 »

Ja alla verkar ha sina bestämda åsikter..Min installatör avrådde mig helt ifrån att skaffa innegivare också. Verkar skumt när alla andra på nätet säger tvärtom  Sc:,h

Han sa att pumpen skulle gå på mer ts om man drog in en innegivare. Spelar ingen roll för mig sa jag för ts:en har jag slagit av, nu när vi skaffat en kamin  :)
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 21 februari 2007, 11:17:49 »

Min installatör nästan förbjöd mig att sänka på termostaten på nån radiator alls! Ni menar att det inte är SÅ strikt om man te x skulle vilja sänka i Garaget? Att ha 20 grader därute känns lite Wasted..

Jepp.

En del installatörer mer eller mindre rekommenderar att strypa på termostater, andra går åt andra hållet.  ::)

Sänker du i garaget till 10 ºC så funkar det också. Det bästa är att ha fasta instrypningar men det funkar att strypa på någon termostat, det viktiga är att de flesta termostater är fullt öppna.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 21 februari 2007, 11:12:44 »

Sänker du en eller två försämrar det inte värmepumpens jobb nåt speciellt.. Men du hade ettrörssystem kolla då så inte hela slinga kallnar, men det ska den inte göra vattnet ska gå förbi den stypta radiatorn och direkt vidare till nästa!

Du har mycket att vinna där, jättemycket!!!!

Ang temostater:
Om man använder alla eller dom flesta och har dom i läge 3 tex. Blir det då övertemp (tex på våren blir det ofta det pga av solinstrålning) då stänger dom flödet.
En värmepump måste ha stort flöde att jobba med annars funkar den inte bra alls!!!

Till skillnad från tex oljepanna och elpanna, som funkar ok även med 0 flöde!!!

Har man nollflöde på sin VP så stiger tempen blixtsnabbt och tom risk för att den stannar pga av larm.
En VP har ingen volym alls på värmesidan den jobbar alltid med maxeffekt därför behövs ett "säkrat" högt flöde genom den.
Hoppas det klarnar vartefter  Sc:,h :-\

Vissa undantag finns på andra märken av vp så klart!
Skrivet av: pricken
« skrivet: 21 februari 2007, 11:07:41 »

Inte sänka termostat, stryp hellre flödet om det är möjligt
Skrivet av: tompa6
« skrivet: 21 februari 2007, 10:52:14 »

Min installatör nästan förbjöd mig att sänka på termostaten på nån radiator alls! Ni menar att det inte är SÅ strikt om man te x skulle vilja sänka i Garaget? Att ha 20 grader därute känns lite Wasted..
Skrivet av: pricken
« skrivet: 21 februari 2007, 10:44:46 »

Jag sänker nu i källaren -30 ute i morse  fiR:

Gud va skönt att slippa vara värst...


-18º nu.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 21 februari 2007, 10:25:57 »

Citera
Nu är det ca -7 ºC och kallare ska det bli, men jag har 19 ºC inne och tror att jag skulle haft något liknande om jag haft TS:n på (en känsla jag har bara). Men det är ingen fara att något går sönder när man kör VP dygnet runt utan TS??? ska jag fortsätta utan?? faan jag blir nervös.

Försöker lugna dig liite    8)

En kompressorn i en värmepump är ungefär som en motor i en taxibil. Den blir bara glad om den går dygnet runt. Den kan gå så i månader utan några som helst problem!!

Ang strypning klistrar in dokument på en typ av ventil med grundflödesstrypning ser ut.
Det är en ring man drar mot sig och sen vrider... om du nu har den här typen!??
http://www.heatingportal.danfoss.se/PCMPDF/V2-10_RA2000_Ventil.pdf

Men som sagt du kan sänka på termostaten också men helst bara i ett eller ett par utrymmen.
Tex det kan va vits att sänka tempen i garaget till förmån för högre värme i bostaden. Man kan även sänka garagetempen tillfälligt vid kraftig kyla ute, för att undvika tillskott!
Jag sänker nu i källaren -30 ute i morse  fiR:

Du har ett "stenhus" dom är enormt värmetröga därför får du kraftiga förändringar inne vid tex väderomslag!
En rumsgivare gör ett bra jobb, den ska man alltid ha. Men har man ett stenhus påstår jag att man alltid alltid ska ha en rumsgivare.

Skrivet av: Roland
« skrivet: 21 februari 2007, 08:38:03 »

Det går bra att köra pumpen utan tillsats, det värsta som kan hända är att det blir lite svalt inne. Det är inte att rekommendera om man reser bort, går kompressorn sönder har man ingen värme alls och allt kan frysa sönder.

Cirkulationspumpen för radiatorerna är samma som VB-pumpen. VB står för värmebärare och KB för köldbärare.

Det börjar bli intressant det här. Som Carl N skriver så är 62 kWh/dygn inte mycket. Å andra sidan verkar det som om pumpen kan hålla hyfsad temperatur inne vid -7 ute (förutsätter att det har varit den temperaturen några dygn, korta köldknäppar hinner inte inverka på inomhustemperaturen). Det tyder på att pumpen trots allt ger den effekt den ska och då är 62 kWh lite. Men om pumpen ger den effekt den ska borde det inte behövas så mycket tillsatsel. Tror Sherlock Holmes skulle ha kallat det för ett tvåpiporsproblem.   
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 21 februari 2007, 07:34:51 »

Angående garageradiatorn:

Om du lossar på termostaten så ser du kopplet som sitter under, på en del av dessa kan man ställa in grundflödet på en liten ring, en del fabrikat kräver specialverktyg, och på en del kan man inte göra något alls.

På radiatorreturen brukar det sitta en avstängningsventil, den sitter under en täckmutter som man får skruva loss. Det kan komma upp lite radiatorvatten då man gör detta så ha en trasa i beredskap och torka med. Under täckmuttern så ska det sitta en plugg som går att skruva med skruvmejsel eller sexkantsnyckel, skruva ner i botten och öppna ett varv.

Som sista alternativ, om du tycker detta verkar jobbigt att hålla på med, är att strypa med termostaten i garaget. Du kan strypa på enstaka radiatorer utan att det blir katastrof, huvudsaken är att de flesta är öppna.

24 h på VP:n blir ca 24 x 2,3 = 55 kwh/dygn på en 1215-7
På min 1215-5 blir det ca 24 x 1,6 = 38 kWh/dygn

Om det bara går 62 kWh/dygn så blir din HH-el = 7 kWh/dygn vilket är orimligt lågt. Din VP drar för lite ström för att kunna ge full uteffekt, det måste vara nått fel på VP:n. Om det sitter en 5 kW kompressorn i din VP så blir det 24 kWh/dyng i HH-el vilket är en rimlig siffra, HH-elen brukar vara lite högre på vintern.

På TS räknar man, som du skriver, 6 x antalet timmar för att få förbrukningen i kWh.
Skrivet av: Clazze
« skrivet: 20 februari 2007, 23:00:52 »


Hej igen, jag gör ett nytt försök...

Jo.. första dygnet utan TS:n blev 24h på vp-tid ?? är det Ok? det har ju varit ett ganska kyligt dygn.
Nu är det ca -7 ºC och kallare ska det bli, men jag har 19 ºC inne och tror att jag skulle haft något liknande om jag haft TS:n på (en känsla jag har bara). Men det är ingen fara att något går sönder när man kör VP dygnet runt utan TS??? ska jag fortsätta utan?? faan jag blir nervös.

Jag har inga extra utbyggen eller källare, inte heller några gamla frysboxar som står och suger ström....

Jag läste om garageteorin och jag har ett element som står där (med öppen termostat som alla andra) men jag förstår inte vad ni menar med att strypa!?! det finns ju inget annat att skruva på än termostaten??  förövrigt så tycker jag inte att det är så "het" som det borde när det ligger först på en slinga. Jag har 3 slingor som går ut från garaget, kan det vara mer tryck/flöde i något av dessa som gör att vissa radiatorer är lite svalare?  Vad gör man åt detta isåfall?

Jag har noterat lite elförbrukningar till och från under tiden vi bott i huset, och blev lite mörkrädd när jag läste av den idag och såg att det gått åt 62 kwh på ett dygn (19-19) när det varit hyffsat kyligt ute och TS:n urkopplad!
Nu Roland... nu kommer mina beräkningar: 24H med VP  är det 24kwh eller 48?? har läst någonstans att går den på VP så är det x2 och på TS x6, hur som helst så blir det hushålls el 40 eller 16 kwh  . Kan detta stämma!! Roland hjälp mig! När jag tittar tillbaka i mina noteringar så har det gått åt det dubbla med TS:n och samma utetemp, och jag har inte haft speciellt skönare inne.

Då kan vi ju säga att hela paketet går som en elpanna med TS:n utan någon större skillnad vs utan TS:n. vid samma ute temp! förutom elförbrukningen!
Problemet är ju att tillsatsen går in vid + ºC samt - ºC hur den själv vill, måste vara fel på något datachip/utegivaren som styr TS:n


Nu några snabba frågor igen för "värmeamatören"
# Cirkulationspumpen för värmen/radiatorerna är det samma som Vp-pumpen(vilket jag tror), om man ska stänga av den vid luftning av radiatorer hur gör man då?? jag har stängt av den med knappen drift värme/Ts är det rätt?

# om nu Vp-tiden hade varit 12 timmar vad hade hänt  då??

# KB-pump, VB-pump och kompressor??  KB för borrhålet, VB för värmesystemet , kompressorn för ?? vad gör den?

Jag lär mig något för varje dag!!

Tusen tack!
Skrivet av: Roland
« skrivet: 20 februari 2007, 08:41:49 »


Om det gick åt 3 kbm olja förr i tiden så borde väl det motsvara ca 30000kwh med elpanna totalt alltså?

3 m3 olja per år blir med en normal oljepanna högst 24000 kWh till huset såvida inte pannans förluster kommer huset tillgodo (en normal oljepanna kräver uppemot 400 liter per år bara för att hålla pannan varm). Är värmebehovet 24 000 kWh/år skall en 7 kW pump inte behöva använda många tillsatstimmar även med en minusgrad på KBin. Energitäckningen borde ligga på minst 95 %.

7600 timmar och 1,6 "uppvärmningsår" sedan augusti 2005 blir 4750 kompressortimmar per år vilket skall ge ca 32000 kWh om pumpen ger strax under 7 kW. Lägger man på tillsatsvärmen omräknad till kalenderår har värmebehovet ökat med 50 % jämfört med oljetiden.
 
Jag ser bara två förklaringar, antingen ger pumpen inte den effekt den skall ge eller så har värmebehovet ökat av någon anledning sedan tiden med olja, se Carl N:s inlägg. Inte ens om oljepannans förluster kom huset tillgodo är värmepumpens gångtid rimlig.

Konvektorfläkt kommer inte att hjälpa mycket. Pumpens effekt ökar visserligen när värmen produceras vid lägre temperatur men inte mycket.

Går kompressorn dygnet om blir det 24 h som indikeras.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 20 februari 2007, 07:16:40 »

Jag har en ny teori om elendet.
Bakgrunden är att igår så vart bilen nerisad och jag ställde in den i garaget och ökade på radiatorn där lite grand, i natt vart det -15 ºC ute men min VP orkade inte upp i mer än 40 ºC på framledningen (normalt 44 ºC) och det blev då lite kallare inne. Radiatorn i garaget tjuvade helt enkelt rätt mycket värme utan att garaget för denna skull blev så jättemycket varmare (bilen tinade dock fram).

Så Clazze, hur är radiatorerna inställda i biutrymmen (källardelen)?
Själv så behövde jag ingen värme på i källardelen då jag eldade med olja, pannan läckte så pass mycket värme att det var hyfsat varmt där. Nu måste jag ha radiatorerna i källaren på men jag har dem hårt instrypta (fast instrypning) för att de inte ska tjuva för mycket värme från VP:n. Är radiatorerna i biutrymmena ostrypta så försvinner mycket värme denna väg, det är bättre att ha lite lägre temperatur i dessa utrymmen.

Stryp radiatorerna i källaren på kopplen om det går eller på returventilen och kolla om inte du får upp värmen i övriga huset utan en massa tillskott.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 19 februari 2007, 23:51:09 »

Ang gradminuter
men hos Thermia heter det integral, men är samma sak.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?/topic,2682.0.html
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 19 februari 2007, 21:49:49 »

Hej!
Jag har en fläktkonvektor och den blåser jämnt men det låter inte så mycket att det stör.

Problemet med hög retur ska alltså vara åtgärdat, då återstår Rolands teori om att VP:n inte ger full effekt av någon anledning.

Fläktkasset, se denna länk. http://www.pyrox.se/pdf/flkproduktblad.pdf

VP-tid räknas i antal timmar som kompressorn går, din siffra i första inlägget tyder på att din kompressor går ca 5000 h/år vilket är mycket. Jämför med mina siffror i foten på inlägget.
Skrivet av: Clazze
« skrivet: 19 februari 2007, 21:23:35 »

Hej igen!!

#Borrhålet är 142 meter totalt alltså!!

#Huset är byggt -73 och är ett stenhus på 1 ½ plan ca 190m2. Välisolerat...nja väggarna är väl bra men jag har ju som sagt var 2-glas fönster som kyler rejält i vardagsrummet (men de skall bytas).
Om det gick åt 3 kbm olja förr i tiden så borde väl det motsvara ca 30000kwh med elpanna totalt alltså?
Och det har gått åt ca 22000kwh med NIBE-maskinen, kanske hade det minskat ett antal tusingar om jag stängt av TS:n från början. Vi är 2 vuxna och en liten parvel på ca 2 år så tvättmaskinen samt diskmaskinen går ju en del.

#Jag är lite inne på en konvektorfläkt? skriver jag i "fel flik" då?? Hur som helst: måste man ta bort radiatorn i det rummet eller kan man koppla på konv. på samma koppling??  det verkar gött att få lite varmtflås när det blir kyligare och radiatorerna inte värmer så snabbt. Måste den blåsa jämt?

# Carl N :du skrev något om för hög returtemp. det problemet hade jag i början med någon inställning som inte var rätt (som nibe) ändrade vid första besöket.    De påstod att det var därför som TS:n gick in???


Och nu några dumma frågor:
# fläktkasset ?? är det ett skämt?
# VP-tiden hur mycket ska den vara på ett dygn? blir det 24H om komp. går hela tiden? eller räknas det i gradminuters räkningssättet??? vilket jag inte fattar ett skit av.


Tack och hej!

Skrivet av: Roland
« skrivet: 19 februari 2007, 09:00:49 »

Får inte riktigt ihop siffrorna som leverantören gav. En pump på 7 kW tar ca 4,6 kW från borrhålet. Är aktiva djupet 137 meter blir det 33 W/meter. Leverantören angav i offerten specikt effektuttag till 43 W/m. Det går inte ihop, men kan vara skrivfel. Eller också är 137 meter totalt borrhålsdjup men det stämmer inte bra det heller. I så fall har man räknat med 30 meter ner till det aktivt djup börjar och det verkar orimligt mycket.

En värmeledningsförmåga på 3 W/mK betyder urberg. Om värmeuttaget är 33 W/meter skall det inte vara möjligt att nå –1 på ingående köldbärare. I Västergötland skall det bli plusgrader. Å andra sidan verkar temperaturskillnaden mellan in- och utgående köldbärare lite väl låga men kan vara rimliga om köldbärarpumpen står i läge 3. Låg temperaturskillnad kan betyda att pumpens effekt är låg men det går alltså inte ihop med –1 grader in. Vill rekommendera att du ändrar köldbärarpumpens hastighet ett steg (till mittenläget) och ser vad som händer med köldbärartemperaturerna.

Fråga installatören om han mätte pumpen effekt genom jämförelse med elpatronen. Det vore bra att kunna eliminera en tänkbar felkälla. Det är för övrigt en kontroll som man lätt kan göra själv. Läs av värmebärar temperaturerna när pumpen har gått några minuter i radiatordrift utan tillsats. Ställ pumpen i läge elpatrondrift (kompressorn avstängd) med 6 kW elpatron inkopplad och läs av samma temperaturer. Temperaturskillnaderna är proportionella mot avgiven effekt. Det kan blir lite fel pga elpatronens effekt inte är exakt 6 kW (tillverkinginstoleranser plus nätspänningsvariationer).

Är huset gammalt, byggt före 1960, är det rätt säkert att det har radiatorer som passar ihop med en värmepump. Högtemperatursystemen är vad jag vet (kan ha fel) i huvudsak 1980-talet. En säljare skall inte kunna missa en sådan sak, det räcker med en hastig blick på radiatorerna för att identifiera typen. Trots detta finns det fall där det har blivit fel. I och med att huset verkar välisolerat med tanke på storleken, 0,3 kW/grad i värmebehov kom jag fram till, bör det vara av senare datum.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 19 februari 2007, 07:45:06 »

Kolla i meny 6 (under VP starter) vid nästa köldknäpp med jämna mellanrum.
Står det "Hög returtemp" där någon gång så har du klena radiatorer.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 18 februari 2007, 22:10:33 »

Pumparna körs så att optimalt delta uppnås... 3-4 grader på kalla sidan och 6-7 grader på varma.

Ingen fara med vv produktionen utan elpatron, utan det kan bli liiite kallare inne. Men det är ett bra test, för att se vad vp ensam orkar. Men åk inte bort med elpatronen avslgen, den slår till om tex kompressorn skulle paja!

Om nu vp ger vad den kan, så ska du gämföra det med den kalkyl du fick! Enligt kalkyl skulle den klara -6 visst var det så.



Skrivet av: Clazze
« skrivet: 18 februari 2007, 21:34:53 »

Hej!

Roland du gör mig nervös :D

#Hur han kontrollerade effekten vet jag inte, men jag antar han gjorde det som krävdes för att fastställa/säkerhetsställa effekten.

#Du skrev också om kb-pumpens 3 steg!!  jag tror att min står i steg 3 (man ser ju inte vad det står, men medurs 2 knäpp) 
VB-pumpen står i läge 2!!!  Ska dom inte stå i samma steg???

# Jo kompressorn går även när elpatronen slår in  (Fel av mig!!).  Idag tryckte jag ifrån TS/tillåtet som någon skrev. En lite fråga bara ang. detta : sedan jag skrev här för första gången har jag snittat med 2 timmar TS/dygn vad händer nu?? kommer den att klara en varmvattenladdning utan TS. Blir det nu kallt så slår jag givetvis på den igen.   Jag önskar jag hade gjort det tidigare / men fattar ju inte bättre...Hade jag upptäckt detta forum innan jag valde "värmesystem" så hade man ju haft lite mer "kött på benen" nu är man ju bara en amatör.

# klena radiatorer / kortslutning?? vad jag förstår så har jag 2 (eller var det 3) slingor som går i huset och samtliga radiatorer på slingorna är varma/ljumna. Slingan som går längst om man kan uttrycka sig så är inte riktigt lika varm som den kortaste. Kanske att man kan sätta en strypning så att det blir lika värme/tryck i samtliga. ?? (Läste om att det kan vara ett problem i vissa hus) Men jag hittar ingen schema om hur slingorna går??? då blir det svårt va? 

#Installatören sa inget om att mina radiatorer inte skulle räcka till, det hade de väl varit snabba med för att tjäna mer pengar på en stackars sate som mig

# Jag har ingen inomhusgivare! kan det vara ett problem med trögheten av uppvärmningen??


# Snart kommer sommaren och då försvinner mina problem för ett tag... om ej ett kort tag.....

Hej så länge
Skrivet av: Roland
« skrivet: 18 februari 2007, 10:11:32 »


# Vad beträffar storleken på pumpen så kontrollerade Nibe gubben den när han var här senast, och den stämde.
...................

# En annan sak är också att det känns lite segt att få höjd värmen inne, alltså det tar lång tid om väderleken blir sämre. Om det växlar till köldknäpp en natt så är huset väldigt kyligt när man går upp.


1. Bara för att eliminera risken för missförstånd: Kontrollerade han att effekten som står på märkplåten stämde med den pumpstorlek som var beställd eller mätte han att pumpen gav den effekt den skall ge genom att jämföra skillnaden i termperatur mellan in- och utgående värmebäre vid pump resp. elpatrondrift?

2. Lite konstigt. Har man bara utomhusgivaren reagerar den på kylan och ger signal till pumpen om mer värme innan kylan har hunnit tränga genom väggarna. Blir det plötsligt kallt ute skall det bli varmare inne. Omvänt om det snabbt blir varmt ute, det blir kallare inne då. Finns också inomhusgivare skall det överhuvudtaget inte bli några problem.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 16 februari 2007, 23:45:04 »

Kompressorn får ALDRIG stanna vi d kallt väder (när även elpatron behövs)

har va pratat om "kortslutning" av radiatorvattnet?

Det kan ställa till att tempen siger i radoatorkretsen "onödigt" mycket!!
Skrivet av: Olle61
« skrivet: 16 februari 2007, 23:15:21 »

# Bertil skriver att kompressorn alltid ska gå ? Men det är väl bara vid många minusgrader den går hela tiden. Min brummar till lite då och då vid mildare väderlek för att vid kallare starta oftare för att vid väldigt kallt väder gå hela tiden. Alltså innan strömmen slår till.   Men det är väl så du/ni menar??

Ungefär så menar de nog. När det är kallt skall den gå hela tiden, den skall alltså inte växla över till elpatron, patronen skall gå samtidigt som kompressorn.

# En annan sak är också att det känns lite segt att få höjd värmen inne, alltså det tar lång tid om väderleken blir sämre.

Det kan vara tungt för en VP att höja temperaturen inne, jag märkte det efter strömavbrottet för en tid sedan. Maxeffekten är ju inte så stor jämfört med pellets eller olja. Normalt skall ju styrsystemet hålla jämn temperatur inne, alltså skall den inte behöva höja tempen.

Igår när du hade VB-F 45 ºC, hur kallt var det ute då? Enligt kalkylen skall väl VB-F vid DUT (-20 ºC) vara 50 ºC och du är bara 5 grader under nu. I går var det ungefär -1 ºC här i Småland, och kanske något liknande i Västergötland? Kraftigare radiatorer eller fläktkonvektor kan nog vara en bra idé. Har installatören bedömt att dina radiatorer är lämpliga?


Skrivet av: Carl N
« skrivet: 16 februari 2007, 22:46:01 »

Jag tror att felet är för hög returtemp som beror på antingen klena radiatorer eller kortslutning i värmesystemet.

1. Klena radiatorer eller högtempsystem gissar jag på för att trots kurva 9 så klagar du på att det är kyligt inne då det är kallt ute, kurva 10 eller 11 skulle göra att det blir lite varmare inne men då får du mer tillskott eftersom kompressor slår av då VB-r kommer över 53 ºC (siffran inom parantes på VB-r). Antagligen så har du rätt lite vatten i systemet som gör att temperaturen pendlar upp och ner och då och då kommer över 53 ºC på VB-r.

2. Kortslutning i värmesystemet märker du på att de flesta radiatorer är kalla nertill utom en eller ett par som är lika varma nertill som upptill. Det varma framledningsvattnet hinner då inte avge sin värme till huset utan rusar direkt tillbaka till VP:n. Detta åtgärdas rätt enkelt genom att strypa flödet över de jämnvarma radiatorerna (fast instrypning) så att flödet fördelas bättre över värmesystemet. Men eftersom diffVB låg på ca 7 ºC så tror jag inte riktigt på detta.
Skrivet av: Clazze
« skrivet: 16 februari 2007, 21:15:50 »

Hej!

# Vad beträffar storleken på pumpen så kontrollerade Nibe gubben den när han var här senast, och den stämde.

# Köldbärarpumpen! vet jag inte vilken det är  (Men jag får lägga lite tid i helgen och orientera mig lite med hur allt fungerar och ser ut)  Det får jag be att återkomma med.

# Bertil skriver att kompressorn alltid ska gå ? Men det är väl bara vid många minusgrader den går hela tiden. Min brummar till lite då och då vid mildare väderlek för att vid kallare starta oftare för att vid väldigt kallt väder gå hela tiden. Alltså innan strömmen slår till.   Men det är väl så du/ni menar??
Men ett litet sak som jag tänkt på är att om det är låt säga 0 gradigt ute och jag tycker att det är lite "rått" inne, så jag vrider upp tempen (med ratten alltså) så att jag i stort sett har 55 grader fram eller ut kanske det kallas. Nästan varje gång så har TS:n tagit över efter några timmar eller nästa dag då jag går ut för att titta till åbäket. Om den går på TS när det är runt 0 ute då...först då har jag 21 grader inne oftast blir det ännu varmare men det tar några dagar för att få upp tempen.
Det kanske ska vara så. Inte vet jag men det känns som man inte kan "maxa" anläggningen utan att det blir en Elpanna.

# En annan sak är också att det känns lite segt att få höjd värmen inne, alltså det tar lång tid om väderleken blir sämre. Om det växlar till köldknäpp en natt så är huset väldigt kyligt när man går upp.
Det har jag påpekat och installatören  (samt andra) säger då att det tar lite tid för systemet att värma upp ett så stort hus och så kanske det är.  Jag har en sk spiskassett i vardagsrummet som jag då får elda med för fullt (har ganska stora och många fönster där) men det skulle behövas något mer, kanske en konvektor att koppla på systemet.  Hur funkar en sån?? blir det som innedelen av en luftvärmepump? då skulle det ju spridas värme snabbare än en radiator eller? Annars får jag väl bli den nye kaminmannen och börja elda parketten.

# Och kanske är det så att huset drar så mycket ström, kan jag mycket väl tänka mig(Jag ska byta fönstren när jag får råd). Men VP:n kan omöjligt gå som den ska med tanke på väderleken vs Ts-tiden, något måste vara knas. OCH det måste redas ut innan jag väljer något kompliment till systemet om det skulle behövas vilket vore helt sjukt. 
Kan man köpa ett kärnkraftverk för hemmiljö?  :D


# Har ni bara radiatorer som håller inställd temp oavsett väderlek??

Tack för hjälpen/stödet!!
Skrivet av: Roland
« skrivet: 16 februari 2007, 20:17:14 »

Då är det väl bara för installatören att jämföra pumpens effekt med elpatronen på 6 kW om det redan inte är gjort. Tycker det borde vara en självklar kontroll när en kund klagar över att pumpen drar tillsats vid alldeles för hög temperatur men man kan ju aldrig veta. 
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 16 februari 2007, 10:41:33 »

Vad är det för värde på hetgastemperaturen (eller kompressortemperatur, vet inte riktigt vad det kallas på NIBE-pumpar) när pumpen har gått ett tag? Det är den temperatur som bör vara 70-80 grader när pumpen går.

Tyvärr, nån sån tempgivare finns ej på Nibe 1215-7.  :'(
Skrivet av: Roland
« skrivet: 16 februari 2007, 08:34:25 »

Hej
Till Roland:
VP installerades Aug-05!!!! alltså den har gått från Aug05- nutid.
Jan 06- Jan-07 har alltså Vp:n varit i drift, det är den tiden jag menar med årsförbrukning 06. Alltså ingen elpanna ibruk, eller menar du Ts-tiden som elpanna?  Huset är beläget i Västergötland

Hur som helst. Det är inte att det gått åt 22.000kwh/06 som är det största problemet ,jag kunde ju ha valt att stänga av tillsats-strömmen och levt med lägre inomhus temp (ca10grader varmt).  Utan att den mer eller mindre går på elpatron (TS) oavsett årstid utan att få 21 grader inomhus året om, samt diverse driftstopp typ fryslarm, hp/ms larm  utan att de hittat något fel


Tack//


Slarvigt läst av mig. Helt klart är något fel.

Carl N är på rätt spår. Energitäckningen är för dålig. Frågan är om pumpen ger den effekt den skall ge. Vad är det för värde på hetgastemperaturen (eller kompressortemperatur, vet inte riktigt vad det kallas på NIBE-pumpar) när pumpen har gått ett tag? Det är den temperatur som bör vara 70-80 grader när pumpen går.

Det faktum att den har stannat pga fryslarm kan också bero på att expansionsventilen trasslar eller är felinställd. Det skall i så fall märkas på hetgastemperaturen.   

Vilket läge står köldbärarpumpen i? Det finns tre olika hastighetslägen.

Räknar man på vad pumpen borde ha producerat blir det konstigt. Sedan augusti 2005 (rätt år den här gången) bör uppvärmningsbehovet ha motsvarat 1,6 årsförbrukningar. 0,4 för aug 2005 till årets slut, hela 2006 = 1 plus januari och lite av februari i år = 0,2.

Pumpen plus tillsats skall alltså ha levererat 1,6 * 24 000 = 38400 kWh.
Dra bort 1423 tillsatstimmar à 6 kW = 8500 kWh
Värmepumpen har alltså producerat ca 30 000 kWh på 7629 timmar = ca 4 kW effekt i stället för de 7 det borde vara.

Den här kalkylen förutsätter att ingen extra förbrukning har tillkommit sedan oljepannetiden. Att inomhustemperatur och uppvärmd yta är densamma, ingen uppvärmning av källare som har tillkommit t.ex.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 15 februari 2007, 22:20:55 »

Diffen den ser bra ut....

Citera
# idag när man kom hem från jobbet och gick ut till garaget där åbäket står, så gick den på el, alltså ts lampan lyser grönt!! det var då ca 1 grad plus ute.

En fråga stod kompressorn?
Den ska ALLTID gå dygnet runt om det behövs, räcker inte det då först ska elpatronen in.
Sen kan det bli lite elpatron tex om den nästan räcker och man tar mycket varmvatten. Sen kan det bli nåt kort stopp.

Men vid kraftigare kyla, då ska ALDRIG kompressorn stanna!!

Det kan va så ibland att kompressorn går, den räcker inte då dundrar tillskottet igång, då nås så hög temp att kompressorn stannar! Så fär det ALDRIG bli. Då blir det ju elpanna av maskinen.

Om du är hemma varje kväll kanske du ska testa att stänga av elpatronen, en kall natt gör inget det blir liite kallare bara.

MEN jag vill att du skriver av timräknarna varje dag en period när det är kallt. för att se att verkligen kompressorn går hela tiden!
det är bra att visa inst inför fortsatta diskussioner.

Ang svårt eller inte. Det kan va lite fix för att justera in, vanligen några få timmars jobb, sen ska en vp va lika enkel att sköta som direktel.
Ge inte upp förrän du har stil på maskinen, det kan ev vara så att ditt hus tar så här mycket effekt. Eller också har ni inte hittat oraken till att det är mycket tillskott.



Skrivet av: Bobo
« skrivet: 15 februari 2007, 22:17:46 »

Vb-f 45 -- Vb-r 37 precis nu! Det verkar väl ok.
Har jag fattat rätt?
Helt rätt!
Skrivet av: Clazze
« skrivet: 15 februari 2007, 22:02:00 »

Okey!!! Carl N:
Vb-f 45 -- Vb-r 37 precis nu! Det verkar väl ok.
Har jag fattat dig rätt?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 15 februari 2007, 21:30:17 »

Hej
till Carl N

Vad menar du med diff VB?? Vart står det?

Nu när jag tittar på menyn lyser samtliga 4 lampor (ts inkopplad) varmvattenladdning pågår!
följand driftinfo: Vb fram 51 (vv), varmvatten 50, utetemp 0grader, Vb-r 41(53), vv start 49(44), kb-f -1 grad, kb-r -3 grad (-10), VB diff VP 13 grader, Diff VP-TS 3 grader.    Är det de sista du menar??

Tack //


Vänta tills VP:n går över till radiatordrift och läs av VB-fram och VB-r. Skillnaden ska vara ca 7 ºC. Är den mindre än 5 ºC så måste du öppna nedre luckan och ställa ner farten på cirkpumpen som är längst fram. Uteffekten blir sämre med för hög fart på denna cirkpump (vilket inte alla installatörer begriper).
Skrivet av: Clazze
« skrivet: 15 februari 2007, 21:24:30 »

Hej
till Carl N

Vad menar du med diff VB?? Vart står det?

Nu när jag tittar på menyn lyser samtliga 4 lampor (ts inkopplad) varmvattenladdning pågår!
följand driftinfo: Vb fram 51 (vv), varmvatten 50, utetemp 0grader, Vb-r 41(53), vv start 49(44), kb-f -1 grad, kb-r -3 grad (-10), VB diff VP 13 grader, Diff VP-TS 3 grader.    Är det de sista du menar??

Tack //



Skrivet av: Clazze
« skrivet: 15 februari 2007, 21:11:54 »

Hej
Till Roland:
VP installerades Aug-05!!!! alltså den har gått från Aug05- nutid.
Jan 06- Jan-07 har alltså Vp:n varit i drift, det är den tiden jag menar med årsförbrukning 06. Alltså ingen elpanna ibruk, eller menar du Ts-tiden som elpanna?  Huset är beläget i Västergötland

Hur som helst. Det är inte att det gått åt 22.000kwh/06 som är det största problemet ,jag kunde ju ha valt att stänga av tillsats-strömmen och levt med lägre inomhus temp (ca10grader varmt).  Utan att den mer eller mindre går på elpatron (TS) oavsett årstid utan att få 21 grader inomhus året om, samt diverse driftstopp typ fryslarm, hp/ms larm  utan att de hittat något fel


Tack//







Skrivet av: Carl N
« skrivet: 15 februari 2007, 21:00:39 »

Jag kan tala om vad jag reagerade på:
VP tid= 7629 TS tid= 1423

Energitäckning = 1-1423x6/(1423x6+7629x7)=0,86 eller 86 % energitäckning.  :o

Enligt kalkylen skulle energitäckningen ligga på 1-508/(508+8613x3,3)= 98 %

Något är allvarligt fel på din VP, vad är diff VB (VB-ut minus VB-in) då kompressorn går?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 15 februari 2007, 20:43:11 »

3 m3/år olja, det är vad mitt hus också skulle ha dragit om pannan inte hade varit tilläggsisolerad. Tyder också på en så där 23000 kWh/år för uppvärmning.

Offertens -6 grader vid 21 grader inne utan tillsats köper jag.

Var i landet ligger huset?

Tiden från augusti till nyår är ungefär 40 % av ett års värmebehov inkl. varmvatten. Elförbrukningen borde då bli:
Hushållsel 6000
Elpannna jan-aug 60 % av 24000 = 14400
Värmepump 40% *0,3*24000= 3000 (antar värmefaktor 3,33)
Summa för 2006 blir 23000 kWh

Vad är det då för fel med 22000 kWh för 2006?
Skrivet av: Clazze
« skrivet: 15 februari 2007, 20:26:31 »

Hej igen!
Som ni förstår så är jag inte så "haj" på dessa tekniska fakta ni ger mig.
Det sägs att vissa har tummen mitt i handen, jag brukar säga mitt i armhålan!! :D

#Jo.... borrhålet skall vara 142m med mycket vatten?

#Lågtempurerat system det skulle jag nog tro att det är, har för mig att installatören sa något om det.

# 29000kwh är, var med hela kittet -04 (enl. Elbolaget skulle det gått åt 31000kwh) med 29 blev det.

# tidigare har det gått på Olja knappt 3kbm / år

# Energiberäkningen: Drivenergi värmepump - 8613 kwh/år
                             Tillsatsenergi netto      - 483 kwh/år
                             Tillsats energi (El 95%) - 508 kwh/år
                             Rek.tillsats effekt  5.5kw
                             Energiförbrukning el brutto - 9121 kwh/år
                             Inomhus temp   21 grader , sol&personvärme täcker från 17 grader ????
                             Värmepumpen täcker till ca -6 grader !!!!!!!!!
                             Årsmedel temp. 7,2 grader
                             Dimensionerad utetemp -21 grader
                             Framledningstemp vid DUT 50 grader
                             Returledningstemp vid DUT 40 grader
                             Aktiv borrhålslängd  137 m   (blev 142m)
                             Specifikt energiuttag 173 kwh/m
                             Specifikt effektuttag  43 w/m
                             Lambdavärde 3.0 w/mk
                             Köldbärar temp in (medel) -0,7 c
                             Köldbärare temp diff   3 c

Om detta säger er något.....det jag kan förstå är att pumpen inkl elpatron skall dra ca 10000Kwh + hushållsel ca 6000 kwh alltså ca 16000 kwh totalt ??

# idag när man kom hem från jobbet och gick ut till garaget där åbäket står, så gick den på el, alltså ts lampan lyser grönt!! det var då ca 1 grad plus ute. Vansinnig stängde jag då av tillsats strömmen genom att trycka en gång på driftläges knappen, tryckte ännu en gång så att cirkulationspumpen stannade och väntade en liten stund. sedan tryckte jag igång allt ihop igen på samma knapp (alltså normalläge) med ts tillåtet. Jag vet att man kan köra med läget "ej tillsatsvärme" men det ska man väl inte behöva göra? vad händer då om det skulle bli -25 på natten?

# Men mina antalet starter(12037) och ts (1426 nu)är inte det väldigt mycket om jag läser vad andra har här på forumet??

# Angående att sätta sig in i hur det fungerar. Jag/Vi valde bergvärme för det skulle vara praktiskt taget underhållsfritt enligt diverse nätsidor.  Om jag hade velat agera "handyman" i garaget så hade jag nog valt pelletsbrännare el något liknande.

Jag önskar att jag valt luftvärmepump, kunde köpt en hel pall och haft 26 grader inte samt pengar över till Pina colada!!


Ursäkta om det blev lite långt.
Ha en skön kväll i värmen, förtillfället så brummar den på som den ska.....jag njuter..









Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!