Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förslag pÃ¥ billig, duglig "garagepump".  (läst 12155 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
Förslag på billig, duglig "garagepump".
« skrivet: 29 oktober 2013, 10:02:33 »
Med risk för att starta en tråd som redan finns, så ber jag om tips på en luftluftpump till mitt garage.
Det är nu konverterat till varmgarage, och jag har hyfsat mellanbjälklag (300 mm), samt 120 mm gullfiber i väggarna. Ytan är 52,5 kvm.

Ingen bostad alltså, vare sig när det gäller isolering, eller krav på värme och låg ljudnivå.

Jag vill ha en billig pump som gör att jag framledes kan ha +-grader i garaget, och med möjlighet att brassa på lite mer under en planerad jobbhelg i garaget.

Om denna helg då sammanfaller med en köldknäpp så kan jag köra en värmefläkt eller gasol, det är ett behov som är så litet att den inte styr valet av värmepump som jag ser det.

Mitt krav är alltså att pumpen ska vara på relativt låg effekt, att den helst ska ha sånt frostvaktsläge, samt att det troligen är en stor fördel om den har snabbkopplingar, eftersom installationen annars blir en stor del av kostnaden.

Som jag ser det kan jag köpa en Zibro på Jula, med lite tveksamt formulerad effekt och COP, men med frostvaktsläge och inverter. Kostnaden är då 5 000 (kampanj, annars 7 000).

Alternativet är kanske en Hitachi RAC25 el. 35 eller hellre nån med frostvaktsläge. Jag KANSKE kan köpa en sån pump för 10 000, men då tillkommer också en kostnad för att vakuumsuga och läcktesta. Känns som att ett sånt alternativ ligger närmare 15 000 än 10 000 i slutänden.

Jag känner väl att smärtgränsen ligger nånstans på en liten bit över 10 000, med utgångspunkt från alternativet på Jula.

Jag har dock en rätt bra kontakt med en kyltekniker, så det är inte otänkbart att jag kan få ett bra pris på en pump, inkl just vakuumsugning och läcktest, men där jag gör resten av installationen själv. Jag har redan ström framme osv.

Så jag vill gärna ha förslag på:

1. Annat bra alternativ med billig pump och snabbkoppling, utöver Zibro från Jula.
2. Annan lite dyrare pump (Mitsubishi, Hitachi eller nåt) och där jag antar att snabbkoppling inte finns.

(Har sett att det finns trådar med folk som lovordar, resp sågar Zibropumpar, så den typen av kommentarer vet jag redan var jag hittar.)
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8461
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Förslag på billig, duglig "garagepump".
« Svar #1 skrivet: 29 oktober 2013, 11:16:53 »
En Mitsubishi modell du kan kika på är SF35VEH ( Q Heat 535 ) men den har ingen snabbkoppling.
Den har +10 funktion
Nu beror det på vem du köper själva aggregatet av men om det är en certifierad montör så bör du få 5 års garanti.
Framgår inte vart i landet ni bor så den kanske är för klen men ni hade möjlighet att stödvärma med annan värmekälla
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Förslag på billig, duglig "garagepump".
« Svar #2 skrivet: 29 oktober 2013, 11:28:18 »
Har en kompis som kör en Hitachi RAC25 och hans garage är väl kanske 10-15 kvadrat mindre, och har lite lägre tak. Vi bor hyfsat nära varandra, i Mälardalen, så jag antar att det ska räcka med ungefär den effekten. Dvs, nånstans 3-4 kW. Fast jag har ännu inte blivit klok på hur man egentligen anger effekten på en llvp.

Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Bölemannen

  • Kan lite om mycket och fortsätter att införskaffa mig nya kunskaper
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Böle i Norrbotten
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Förslag på billig, duglig "garagepump".
« Svar #3 skrivet: 29 oktober 2013, 11:55:46 »
Jag har nästan identiskt garage 50 m2, 340mm i tak och 140mm i vägg och 200mm cellplast under sulan, bor i norrbotten (kallt) och har som enda värmekälla en Fujitsu 12 lec-n installerad för 13200:-. Enligt installatören räcker den med råge för att hålla garaget varmt i vinter. +10 funktion har den också. Vad menar du med frostvakt?? Vid nollan ute så går den med ca 400w halva tiden för att hålla 17 grader.
Nibe fighter 1215/7 kW. Värmer upp ca 200 m2 i ett plan med ytterligare 75 m2 övervåning och högt i tak resterande 125m2. Huset från -41, ligger i Böle 1 mil från Piteå, totalrenoverat under 2000-talet med golvvärme, 3-glas fönster och ca 400 m nedgrävd k-slang. Bränner ca 5 m3 ved i braskamin. 2013-09-1 nybyggt garage 50m2 värms av en Fujitsu 12lec-n LLVP. Installerat en Fujitsu 12-ltcn hösten 2014 i stugan.
2017-06-01 installerat solcellsanläggning, 10,5 kWp, 60 m2 paneler på taket som utökades 2017-09-22 till 16,5 kWp och totalt 100 m2, lutning 43 grader i sydvästlig riktning.
Huset:
http://e-logger.se/pub?Liljeholm&p=1
Garaget:
http://www.e-logger.se/pub?Liljeholm1
Solcellsanläggningen:
https://monitoringpublic.solaredge.com/solaredge-web/p/site/public?name=Lillmorav.%203&locale=sv_SE#/dashboard

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Förslag på billig, duglig "garagepump".
« Svar #4 skrivet: 29 oktober 2013, 13:07:59 »
Med frostvakt menar jag bara sån där lågvärmefunktion.
De flesta går bara att ställa in i 16-17 grader och uppåt.

Nu har jag pratat med min kyltekniker också.

Han kunde bara föreslå en vp, om jag vill köra den på låg effekt (hörde inte riktigt vad han sa att den hette).
De flesta andra pumpar saknar antingen inställningen, eller så har de otillräcklig avfrostning vid temperaturer kring nollan, och är olämpliga för sån drift i Mälardalen. I södra Sverige funkar de bra. I norra är det troligen också bättre, men då kanske köldperioderna är ett större problem för att de ska kunna leverera hyfsat värme.

Pumpen kostar i så fall mig 15 000 ink moms, och monterar jag allt själv och han bara gör kylteknikerjobbet så blir installationen billigare än de 5 000 som verkar vara standard för llvp-installation.
Jag får alltså lägga ut i storleksordningen 16 000 för att få en fungerande lösning, och då börjar det ju nästan vara idé att dra ut radiatorslang från bostaden... Antar att jag kan göra en sån lösning för ca 15 000 och då har jag stor frihet att köra vilken temp som helst utan att avfrostning nånsin kan bli ett problem.

Men... det känns ju på det hela taget som det är ett svårt problem att hitta en lösning på, som är den klart bästa.

Jula-pump: billigt, men ev problem att få den att fungera långsiktigt utan störningar
"Märkespump": Kostnad på mer än 15 000, och ändå vissa restrikioner på vilken värme jag kan välja, beroende på vad det nu är för temp ute.
Radiatorkrets från husets värmepump: kostnad på mer än 15 000, och oönskad grävning i tomten.
El-element: ger alla tänkbara temperaturer, kan troligen välja att ligga på +5 grader, och sedan få 20 grader även om jag skulle vilja ha det när det är ganska kallt ute. Billig installation, mindre än 5 000.
Dyr drift, men frågan är hur mycket ström det drar att hålla +5 grader med direktel...
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Förslag på billig, duglig "garagepump".
« Svar #5 skrivet: 31 oktober 2013, 11:42:21 »
Har nu kikat runt lite, och det var ju bekvämt att kolla på llvp på Polarpumpen som har mycket att välja på, och bra priser.
Det är ju ganska gott om pumpar med +10-läge, så frågan är då om de allihopa riskerar att ge problem med avfrostningen kring 0 grader...

Jag hittar ju många pumpar för ca 10-11 000. Nån borde ju funka.
Sen känns det som att jag borde få till en installation för rätt rimliga pengar om apparaterna är uppskruvade på väggarna, och det är hål i väggen... Polarpumpen har ju fastpris, men då ingår ju det skruvandet och fixandet som jag hellre gör själv. Det är ju definitiv värt en del att få en installation som ger full garanti.

Sen kan man ju börja räkna hur mycket el jag verkligen sparar jämfört med att köra direktel som frostvakt, och bara full värme vid enstaka tillfällen. Med direktel så ligger jag troligen på en lägre temp än med värmepump och det är ju inte en egentlig nackdel.

Sen blir jag inte klok på COP. Bosch/IVT har en ny och fin pump, men de skryter över 3,8 medan andra har t o m över 5 i COP. Det är förstås bara årscop som är intressant att jämföra, men även där är skillnaderna märkligt stora.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Förslag på billig, duglig "garagepump".
« Svar #6 skrivet: 01 november 2013, 10:59:48 »
Läste nu Energimyndighetens tabell, och såg att COP faktiskt verkade skilja rätt lite i praktiken.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8461
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Förslag på billig, duglig "garagepump".
« Svar #7 skrivet: 01 november 2013, 12:47:18 »
Många tittat bara på COP värden vid +7 grader ute och glömmer kolla vilken effekt maskinen ger en "normal" vinter på orten man bor på och vilket effektbehov fastigheten har.
Du kanske jämförde ordentligt men många gör inte det utan går på dom fina uppgifterna som produktbladen anger att värmepumpen ska klara "upp till" vilket är vid +7 grader och bra isolerat
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Förslag på billig, duglig "garagepump".
« Svar #8 skrivet: 01 november 2013, 15:17:58 »
Ja, det var väl så att jag insåg att man måste jämför äpplen med äpplen, men det var ändå svårt att hitta de rätta uppgifterna, och jag vet inte om det tillämpas nån norm för årsCOP heller? Det verkar ju lite så när flera ändå skriver SCOP, men självklart är det ju så att man kan beräkna ett årsCOP på ganska olika förutsättningar, och på så sätt inte bara gynna den egna pumpen gentemot andra pumpar under samma förutsättningar, men det innebär ju också att man får bättre årsCOP med ett år i Skåne, jämfört med ett årsCOP i Lappland. Det är ju en enorm skillnad i och med att både utedelen får gå i mer kyla, och man behöver styra ut högre temp inomhus för att få sina 20 grader.

Energimyndighetens siffror ger säkert inte en fullkomligt objektiv bild, men det är ju åtminstone samma förutsättningar för de pumpar som är med i jämförelsen, och då blir variationerna dels inte så dramatiska, och dessutom inte riktigt så som jag trodde att de skulle bli.

I mitt fall misstänker jag fortfarande att avfrostningen kanske är viktigaste skillnaden eftersom jag ska köra till större delen i +10-läge. Den kyltekniker jag känner/anlitat, hade dålig erfarenhet av ett par pumpar och kunde bara rekommendera en enda pump med sparläge. Men då är det väl så att han inte kan ha erfarenhet av jättemånga pumpar, samt att det kommit flera pumpar med +10-läge under de senaste åren - vilket innebär att erfarenheterna blir lite knepig färskvara, med dålig hållbarhet...
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8461
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Förslag på billig, duglig "garagepump".
« Svar #9 skrivet: 01 november 2013, 21:11:38 »
Tyvär så hamnar regionen för "vårat" SCOP ( verkningsgrad över uppvärmningssäsong ) under samma tabell oavsett om man bor i skåne eller norra norrland.
Dom borde kunna ha haft en region till från tex Stockholm och uppåt samt Finland och baltländerna som har lite kyligare än vad Danmark och Skåne har.

Vet inte vilka av dom kända större märkena som har problem med avfrostningen om det nu är någon av dom senare modellerna som är mest anpassade för vårat klimat.

Problemet ligger nog i att många har för klena maskiner som inte orkar hålla lägsta inställbara tempeperatur och där det inte finns någon annan värmekälla som kan hjälpa till och det blir för kallt i fastigheten så avfrostningen inte blir ordentlig.
Med andra ord så kan det vara fel modell i fastigheten eller avsaknaden av annan värmekälla som gör att den inte klarar att avfrosta ordentligt och därmed kanske inte värmepumpens fel utan fastighetsägarens eller dåliga råd från montören/återförsäljaren om felaktigt val eller bristande kommunikation om att det måste finnas annan värmekälla vid behov.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Förslag på billig, duglig "garagepump".
« Svar #10 skrivet: 01 november 2013, 21:30:26 »
Han menade att det var svÃ¥rt med avfrostning,  när utetempen var ogynnsam (inte som lägst), och dÃ¥ beroende pÃ¥ att innetempen ju är bara 10, sÃ¥ att pumpen inte orkar avfrosta ordentligt... den som funkade, enligt honom är den pump som tydligen har dubbla elslingor (i trÃ¥get).
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8461
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Förslag på billig, duglig "garagepump".
« Svar #11 skrivet: 01 november 2013, 22:50:08 »
Elslingorna i tråget är för att hålla dräneringshålen öppna så vattnet kan rinna ut och har väl egentligen inte något med avfrostningen i sig att göra så länge dom bara gör sitt jobb att hålla hålen öppna oavsett om den är inställd på +10 eller +20 grader
Problemen jag kan tänka mig för avfrostningen är om det blir för kallt inne och värmepumpen inte orkar hålla lägst tex +10 grader om det är en sådan modell så den har för lite energi att jobba med vid avfrostningen.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Förslag på billig, duglig "garagepump".
« Svar #12 skrivet: 01 november 2013, 23:30:57 »
Jo, jag förstår funktionen m tråget och elvärmen. Jag gissar att han menar att det ändå hjälper att tina ur tråget med högre effekt när isen bygger på. Jag ska kolla med honom vilken pump det är som han gillar; har möjligen Toshiban dubbla elslingor??
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8461
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Förslag på billig, duglig "garagepump".
« Svar #13 skrivet: 02 november 2013, 00:29:26 »
Vet ej om Toshiba har dubbla elslingor.
Spelar ingen roll om man har 1, 2 , eller 3 slingor så länge dom håller dräneringshålen öppna oavsett om man har den inställd på +10 eller +20 eller högre.
Värmeslingorna har inte högre effekt beroende på vilken temperatur man kör på inomhus.
Nuförtiden på dom lite smartare modellerna så går bara värmekabeln i tråget under själva avfrostningen och en kort stund efter avslutad avfrostning jämfört med förr och en del modeller som är gamla och säljs fortfarande som har en termostat som som oftast slår på vid ca +3 till +5 grader och en del med ganska hög effekt vilket blir lite slantar per säsong.

Du får fråga vilken modell han anser som bara klarar denna uppgift och gärna då tala om vilka modeller som inte klarar det och varför
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Förslag på billig, duglig "garagepump".
« Svar #14 skrivet: 02 november 2013, 01:37:33 »
Jag ska kolla det.
Sen kan jag tänka mig att det beror lite på montaget/installationen vilken pump det blir. Jag köper gärna pumpen på Polarpumpen, eller på nåt ställe där det är ett "nettopris" på hårdvaran. Sen monterar jag gärna delarna och gör hål i väggen själv, och förbereder även rör och kabel, vilket innebär att jag vill ha hjälp med vakuumsugning etc. Då är det ju sen lite olika hur olika fabrikat står för garantin, vissa kräver inte bara att installationen är yrkesmässig, korrekt och laglig, utan även att det ska vara "deras" installatörer som gör det. I mitt fall har jag t ex långt till närmaste Boschinstallatör, och det är ju både så att det är korkat att välja en installatör med lång resa för ett så pass litet jobb, samt att risken är ganska stor att de ogillar att göra bra kylteknikerjobbet, eftersom det är en så liten affär.
Det är lite fånigt att man inte utan vidare kan hänga upp grejerna själv, jag har nyss färdigställt en betydligt större installation till boningshuset, och där är det väldigt mycket mer jobb, och inte alls särskilt bra om det blir otätt, men jag kan ändå göra rubbet själv utan att det vare sig är olagligt eller sätter garantin ur spel. Även där var det dock så att den "långa" garantin bara gällde med rätt installatör hos vissa, och att vissa fabrikat går att köpa lite här och där, medan andra bara går att köpa hos nån som också ska göra jobbet.

Ja, ja det är ju gott om modeller och fabrikat att välja på här i alla fall.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!