Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad händer om man överdimensionerar en VP?  (läst 10958 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pstwindahl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Att forumet vurmar för ordentligt tilltagna pumpar har jag förstått, men vad händer om man tar i för mycket och installerar en för stor VP? Effektivitetsförluster eller bara pengar i sjön på för dyra grejjor?

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Vad händer om man överdimensionerar en VP?
« Svar #1 skrivet: 01 mars 2007, 07:55:22 »
hej
generellt sett blir en förstor pump dyrare både i inköp å i drift = sämmre ekonomi

förr så dimentionerades bergvärme pumpar typ så att man hadde ca70- 80% täcknings grad över året...nu tror jag att dom har ca 90%
en mindre pump drar mindre ström = billigare drift kruxet är ju bara att då får elstödet gå mer
om det blir kallt ...å det äter fort upp den billigare driften

då jag kollade om bervärme i kåken så blev det inte dyrare drifts mässigt att köra med en 7kw pump i stället för en 5 kw iomed att 5 va lite för vek å på den skulle tillskottet få gå onödigt mycket...
men köper du pump av en bra firma hjälper dom dig med en kalkyl
jag fick en på 5kw pump å en på 7 kw pump då ser du skillnaden i kr och ören

det är faktiskt inte alltid bättre med smÃ¥ grejer,,visst en del oseriösa försäljare vill prÃ¥ngla pÃ¥ kunden en liten  pump ..det är lättare att sälja pÃ¥ kunden produkten iomed  den e billigare
gÃ¥r billigare  pÃ¥ paperet i alla fall .....
men se lite längre bort än vad snåltarmen räcker,,,det kan bli dyrare att snålköpa

tilllägg
sen kan man inte jämföra en bergvärme/jordvärme anläggning med en luft/luft Pump
Det är som att jämföra en cykel och en motorcyckel ..bägge har 2 hjul sen slutar likheterna

berg/jord värme anläggningen har nästan alltid samma förhållanden att jobba mot
dvs vätske tempen är i princip alltid samma
så pumpen går jämmnare

medans en luft/luft pump har en väldigt varierande temp  en dag e det minus 2
nästa dag är det minus 22...och luft är betydligt sämmre att ta värme ur än vatten

fördelen är att en luft luft har styrningen anv kompressorn är bättre,den reglerar effekt behovet skälv vid tex -2 behöver pumpen 800 w för att driva huset..då tar den 800w
vid 22- behöver huset 2500w  dÃ¥ reglerar pumpen det skälv Ã¥ tar 2500w

det e därför jag å några till hävdar att man i princip inte kan köpa för stor luft luft pump
klarar en 8kw pump inte av att gÃ¥  till 10-20% av full effekt sÃ¥ är det en kasspump man köpt dÃ¥ skulle man ha köpt en annan ...

det håller på att finnsa bergvärme pumpar som ochså har den typen av kompressor styrning
som luft luftare har det e en revolution bland bergvärmarna ...
inverterstyrning har funnits i 10-15 år på luft luft sidan så jag förstår inte revolutionen dom pratar om ....



« Senast ändrad: 01 mars 2007, 08:18:47 av R407 »

Utloggad seekn_destroy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
SV: Vad händer om man överdimensionerar en VP?
« Svar #2 skrivet: 01 mars 2007, 08:08:57 »
Har du en överdimensionerad pump blir det fler start/stopp -> sliter på grejerna...
Brukar dimensionera för en effekttäckning på ca 70% -> energitäckning på ca 95%

Utloggad Mr_Smith

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +0/-0
    • Robotklippare.Nu
SV: Vad händer om man överdimensionerar en VP?
« Svar #3 skrivet: 01 mars 2007, 08:25:24 »
Har du en överdimensionerad pump blir det fler start/stopp -> sliter på grejerna...

Är inte pumpar med scrollkompressorer mindre känsliga för antalet start och stopp?
Värmer 196 m2 i ett 1,5 plans trähus (byggt 1980) mitt i SmÃ¥land. Tidigare uppvärmning med el + olja motsvarande 27000 kWh (inkl HH) nu med IVT HT+C9 och 170 m borrhÃ¥l är totalen ca 11 000 kWh (inkl HH).
Nu blir det mest robotgräsklippare:
www.robotklippare.nu, www.robotklipparknivar.se, www.amowerknivar.se,
www.skarvdon.se

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad händer om man överdimensionerar en VP?
« Svar #4 skrivet: 01 mars 2007, 08:26:44 »
förr så dimentionerades bergvärme pumpar typ så att man hadde ca70- 80% täcknings grad över året...nu tror jag att dom har ca 90%

Förr (vanligast med grundvattenpumpar) så dimentionerades bergvärmepumpar med energitäckning på 100%, styren var oftast bara en hysteresstyrning och det var inte alltid som det fanns ngn elpatron för TS med den påföljden att det blev väldigt många start och stopp och kompressorhaverier som följd.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vad händer om man överdimensionerar en VP?
« Svar #5 skrivet: 01 mars 2007, 09:00:46 »
Den ena risken med för stor VP som jag ser det är att om den ger mer uteffekt än vad radiatorerna kan göra av med vid ca 55 ºC framledning så kan kompressorn stanna på hög retur och då blir VP:n en elpanna. Högtemp värmepumparna klarar detta men ger då sämre COP och slits mer.

Den andra risken är att det blir många start/stopp, detta kan avhjälpas genom att man ändrar i VP:n styr och med en volymförstorare på framledningen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad händer om man överdimensionerar en VP?
« Svar #6 skrivet: 01 mars 2007, 09:19:54 »
en mindre pump drar mindre ström = billigare drift


Jag skulle vilja protestera lite... En stor pump drar visserligen mera när den går men den behöver inte gå så länge varje gång. Summan blir nog den samma...

På en stor pump blir det mindre kompressortid, det borde ta längre tid innan man sliter ut kompressorn, alltså längre livslängd. Mot det står risken med för många start och stopp...
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Vad händer om man överdimensionerar en VP?
« Svar #7 skrivet: 01 mars 2007, 09:40:41 »
hej
tjaaa det e så dom resonerar ...inte jag .....

det är ju trots allt så att det handlar om efekt å kw
du måste pluppa in en viss effekt för att åstakomma en temp ökning i huset
sen om du seg laddar in med en 5 kw pump som går 99 % av tiden för att den e lite för vek
äm om du har en 7kw som går 70% av tiden det kvittar
Det e vad pumpen kastar in fför effekt i systemet som spelar roll ...att göra 6000kwt kostar förmodligen lika mycke i vilket fall som hällst skillnaden e ju tidsrymden

jag skulle ta ett större aggregat å köra en mot en tank ...
för att fÃ¥ lÃ¥nga driftstider temp diffa av Ã¥ pÃ¥ slag ca 10 grader  ...Ã¥ styra ut vattnet ur tanken med en motor shunt
men det är ju jag.....

Utloggad kluven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
SV: Vad händer om man överdimensionerar en VP?
« Svar #8 skrivet: 01 mars 2007, 10:28:48 »
En röris berättade för en kompis, om att han var evinnerligt trött på alla människor som skulle ha "en storlek större" SUCK. Han menar å det bestämdaste att det skall vara precis rätt. Jag tolkade det så att är det på gränsen, ta den mindre absolut inte den större.

Jag är tveksam själv, jag skall förhoppningsvis bli med Bergvärme och jag är nog inne på att ta storleken över. just in case 8)
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blÃ¥st  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Vad händer om man överdimensionerar en VP?
« Svar #9 skrivet: 01 mars 2007, 10:36:03 »
hej ..
joo det känns ju mer stabilt att ha lite kräm över

men det kan pumpsäljaren kolla i priogrammet  dÃ¥ ni räknar pÃ¥ pumpen
det e ju bara att köra en 5a en 7a å till sist en 9a
då ser man ju hur resultatet slår....

men det finns ju inverter pumpar nu varför inte satsa på en 9 kw inverter bergvärmare

Utloggad kluven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
SV: Vad händer om man överdimensionerar en VP?
« Svar #10 skrivet: 01 mars 2007, 10:45:27 »
I bergvärmepumpsvärlden är det nytt med Scroll, vilket är stenåldern i luftpumparna som vi vet.
Det känns som en chansning, det är för nytt med en nibe 1250 t.ex. Priskillnaden för de flesta Hushåll är enorm i jämförelse med de gängse pumparna.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blÃ¥st  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad händer om man överdimensionerar en VP?
« Svar #11 skrivet: 01 mars 2007, 11:14:16 »
Som jag skrivit i en annan tråd har jag just installerat en 1215-7. Jag har bara 85 liter vatten i systemet och måste därför ställa upp gradminuterna mycket för att inte få för täta starter. Det gör dels att det är risk för kallras när radiatorerna är kalla och dels att svängningarna i VB fram blir så stora att pumpen kan slå av pga övertemp när VB-bör är säg 50 grader. Dvs TS går alltså inte in på ett sansat sätt medan pumpen står och går kontinuerligt. Jag har också lite för klena radiatorer för den pumpeffekten och måste köra med kurva 9 /-2.

Man kan ha en lite för kraftig pump om det finns en stor vattenvolym, så där 25 liter per kW pumpeffekt och kraftiga radiatorer som orkar hålla kåken varm med 50-gradigt vatten den absolut kallaste dagen.
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Vad händer om man överdimensionerar en VP?
« Svar #12 skrivet: 01 mars 2007, 12:31:36 »
en för stor pump definierar jag att pumpen är när den vid kallase dagen på året inte behöver stöttas av elpatron, trots att man förbrukar mycke varmvatten.
= alltså när man inte nån gång är i närheten av att köra 24h/dygn.

en sådan pump drar INTE mer ström i ren drift, räknat på hur många kW den levererar.
därimot så har den ju högre effekt & får snabbare upp tempraturen i radiatorsystemet & på så sätt sänks COP lite gran, men o andra sidan så låter den borran vila & höjer tempraturen i den änden o då höjs ju COP lite.
om det nu i slutendan skulle dra mer ström å grund av lägre COP, så är det så margiellt att det ätsupp av att du slipper köra på elpatron som stöd, så totalt på ett år så går du inte back.

Därimot så får aldrig pumpen vara så kraftig att den ger mer effekt än vad dit radiatorsystem kan hantera, om detta händer kommer pumpen att stängas av på överhettning (det här har ju mer att göra med att du ska ha rätt radiatorsystem i huset)

på grund av den högre effekten så komer regleringen att bli sådan att den lättare skapar fler start o stopp, vilket ofta går att justera till en rimlig nivå. men inte alltid.
Här kan man komplitera med en volymförstorare, vilket gör instalationen dyrare.

en fördel med förstor pump är ju att du kan bygga ut huset, eller höja tempraturen utan att det kostar så mycke
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Vad händer om man överdimensionerar en VP?
« Svar #13 skrivet: 01 mars 2007, 12:36:59 »
JAg kolla just på mina siffror från 2006, den vintern hade vi rätt många dagar i februari som var riktigt kalla. jag har tyver ingen statestik som visar driften/ dag o kan därmed inte redovisa hur pumpen arbeta när det var som kallast. men i snitt på hela februari 2006 så hade jag en gångtid på 12h/dygn
= pumpen är alltså kraftigt överdimensionerad & jag har inge problem.

men jag har ett mycket kraftigt radiatorsystem som tar hand om effekten bra & det finns även en 160 liters volymförstorare.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Vad händer om man överdimensionerar en VP?
« Svar #14 skrivet: 01 mars 2007, 13:07:52 »
Det viktigaste måste vara att radiatorerna räcker till.
Om jag förstÃ¥tt rätt sÃ¥ mÃ¥ste cop försämras en hel del när elpatronen gÃ¥r in. Samtidigt som elpatronen gÃ¥r in tappar alltsÃ¥ effekt kompressorn effekt pÃ¥ grund av högre arbetstemperatur.  Hos en arbetskamrat tycks det som om värmepumpens totala effekt med 3kW elpatron bara ökar med 2 kW. Dvs man fÃ¥r betala för 3 kW men fÃ¥ 2 kW. Det skulle alltsÃ¥ vara bättre att ha separata elradiatorer som hjälpte till. Eller har jag tänkt fel?
Det känns bra att kunna tappa varmvatten utan att behöva titta på utetemperaturen.
På Blocket kan man se regelbundet vpägare som säljer några få år gamla vpar för att byta till större.
Stor vikt måste läggas på att man vet den verkliga förbrukningen. Planerade utbyggnader mm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!