Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad händer om man överdimensionerar en VP?  (läst 11020 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pstwindahl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Vad händer om man överdimensionerar en VP?
« Svar #15 skrivet: 01 mars 2007, 13:15:25 »
Hur räknar man ut om radiatorkretsen innehåller tillräckligt med volym för en viss kw-mängd? Finns det någon tumregel?

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Vad händer om man överdimensionerar en VP?
« Svar #16 skrivet: 01 mars 2007, 13:22:57 »
Citera
En röris berättade för en kompis, om att han var evinnerligt trött på alla människor som skulle ha "en storlek större" SUCK. Han menar å det bestämdaste att det skall vara precis rätt. Jag tolkade det så att är det på gränsen, ta den mindre absolut inte den större.

tyvärr vet ingen värmebehovet med säkerhet, många har haft huset kort tid, en del höjer tempen nu när det blivit billigt, man kan träffa på "sämre" berg mm. mm.

Om några av dessa saker samverkar "negativt" samtidigt som man väljer en pump på gränsen till vek. Då blir det hemska problem.

Väljer man en "för stor" vp enligt gängse dimensionering men har rejäla radiatorer (lågtemp typ) då ser jag bara fördelar.
Men det var jag det!
Har man högtempradiatorer då ska man noga överväga om VP är något att satsa på. Ev kan det krävas samtidigt byte/kompletteringar av radiatorer.

Köp en vek pump kalkylen visar sig inte stämma helt, sen införs det effekttaxor. Då sitter man kanske med Svarte Petter.

Jag har det kortet så fort tillskott aktiveras eftersom jag har bara ett läge på min elpatron.... 6 kw eller inget!

Ang spetsning.. det är suveränt om man kan spetsa "utanför" vp, med kamin eller elradiatorer.
då höjs inte systemtempen annat än indirekt, pga högre rumstemp. Hos oss som har bara "ett" läge på elpatronen så höjs ju systemtempen kraftig när elpatronen startar!! Det försämrar COP kraftigt!




Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Vad händer om man överdimensionerar en VP?
« Svar #17 skrivet: 01 mars 2007, 13:45:56 »
nja. viserligen ökarframledningstempraturen när elåatronen gå i & det sänker då COP. men det rörsig om små förändringar i COP. det stora är ju att det går åt ren el från elpatronen. du tjänar inte in investeringen i att ha el radiatorer & vattenburet. därimot kan man ju elda i en kamin o sn skylla på att man eldar på grund av mysfaktorn.

men det är helt rätt att man måste ha radiatorsystem som kan hentera effekten
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vad händer om man överdimensionerar en VP?
« Svar #18 skrivet: 01 mars 2007, 18:41:58 »
En röris berättade för en kompis, om att han var evinnerligt trött på alla människor som skulle ha "en storlek större" SUCK. Han menar å det bestämdaste att det skall vara precis rätt. Jag tolkade det så att är det på gränsen, ta den mindre absolut inte den större.

Jag är tveksam själv, jag skall förhoppningsvis bli med Bergvärme och jag är nog inne på att ta storleken över. just in case 8)

Hmmmm....  ::)

Många VP-ägare klagar på att de fått för små pumpar, få klagar på att de fått för stora...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Vad händer om man överdimensionerar en VP?
« Svar #19 skrivet: 01 mars 2007, 18:56:13 »
Vad jag kan se är rekommendationerna om dimensionering idag desamma som de var för 5-6 år sedan när jag stod i begrepp att köpa pump. Elen kostade då 60 öre/kWh. Idag kostar får man räkna med 1 kr/kWh. Pumpar och allt som hör ihop med installationen har ökat i pris en del men inte så mycket. Kapitalkostnaden har minskat jämfört med driftkostnaden. Behöver man låna till investeringen så är räntan lägre idag än den var då. Allt talar för att man ur rent ekonomisk synpunkt skall sikta på högre effekttäckning idag än man gjorde förr. Ev. timtaxa på el i framtiden påverkar också, en pump som köps idag bör hålla till fram till 2025. Så det finns nog inget precis rätt.

Sen finns det tekniska begränsningar, som många inte tänker på, som gör att det trots allt finns något som alltför stor pump. Att pumpen kanske hela tiden drar lite onödigt mycket el jämfört med en av optimal storlek dock märks inte på samma sätt som när varje timme tillsatsel visas på displyen. Darför klagar ingen över det.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Vad händer om man överdimensionerar en VP?
« Svar #20 skrivet: 01 mars 2007, 19:30:38 »
Vad jag kan se är rekommendationerna om dimensionering idag desamma som de var för 5-6 år sedan när jag stod i begrepp att köpa pump. Elen kostade då 60 öre/kWh. Idag kostar får man räkna med 1 kr/kWh. Pumpar och allt som hör ihop med installationen har ökat i pris en del men inte så mycket. Kapitalkostnaden har minskat jämfört med driftkostnaden. Behöver man låna till investeringen så är räntan lägre idag än den var då. Allt talar för att man ur rent ekonomisk synpunkt skall sikta på högre effekttäckning idag än man gjorde förr. Ev. timtaxa på el i framtiden påverkar också, en pump som köps idag bör hålla till fram till 2025. Så det finns nog inget precis rätt.

Sen finns det tekniska begränsningar, som många inte tänker på, som gör att det trots allt finns något som alltför stor pump. Att pumpen kanske hela tiden drar lite onödigt mycket el jämfört med en av optimal storlek dock märks inte på samma sätt som när varje timme tillsatsel visas på displyen. Darför klagar ingen över det.

fas jag har i minst 2 tidigare trådar visat att en större pump drar mindre ström om man räknar på vad man stoppar in mot vad man får ut. det syns ju tydligt om man har ett diagram från tillverkaren. det man har svårt o räkna på är ju hur mycke snabbare den större pumpen höjer framledningstempen & på så särr "byterskala" i diagremet

en exempel.

en Nibe 1215-5 vid 0/45 behöver den 2,7 kWh för att avge 10kW
en Nibe 1215-8,5 vid 0/45 behöver den 2,6 kWh för att avge 10kW
men 8,5:an kommer snabbare att höja tempen o då får man snegla lite på 0/50 där behövs 2,9 kWh för att få 10kW

hur många prosent av tiden man ska räkna med den högre tempen beror ju på systemet & intrimmningen (många starter låg prosent del o tvärtom)
har man stora radiatorer & en volymförstorare är det inte omöjligt att landa på 0% å då drar den stora pumpen 0,1 kWh mindre / produserad 10kW
som ni ser så är det små markinaler, men till den stora pumpens fördel. För den lilla pumpen behöve ju räkna med X antal timmar där 10kW kostar 10kWh
« Senast ändrad: 01 mars 2007, 19:41:03 av CarMan »
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Optimerar'n

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad händer om man överdimensionerar en VP?
« Svar #21 skrivet: 01 mars 2007, 22:12:38 »

Jag ställer mig alltid frågan...

Varför snålar alla till den milda grad med dimmensioneringen av sina värmepumpar? När de dimmensionerar sina bilar för 250km/h. Är det inte skönt att ha det varmt inne och kunna ta ett varmt bad även på vintern! Så slipper man som sagt "myselda" när det börjar bli några minusgrader.

Jag tycker det är bra med lite marginaler. Såklart inte för mycket. Med framtida effekt taxor m.m. så är det bra att inte räkna med el-tillskott. Det är min åsikt!

Jag förstår ej heller varför rörisarna och brunnsborrarna är så aviga mot väl tilltagna pumpar. De borde ju tjäna på detta! Men istället så vill de nästan alltid sälja får små grejjer. Även på direkt förfrågan. Knasigt!



Thermia Calibra ECO 16 med 300 liters TWS beredare.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad händer om man överdimensionerar en VP?
« Svar #22 skrivet: 02 mars 2007, 01:19:09 »
Citera
det är ju trots allt så att det handlar om effekt å kw
du måste puppa in en viss effekt för att åstadkomma en temp ökning i huset
sen om du seg laddar in med en 5 kw pump som går 99 % av tiden för att den e lite för vek
äm om du har en 7kw som går 70% av tiden det kvittar
Det e vad pumpen kastar in fför effekt i systemet som spelar roll ...att göra 6000kwt kostar förmodligen lika mycke i vilket fall som hällst skillnaden e ju tidsrymden


CarMan
Citera
Därimot så får aldrig pumpen vara så kraftig att den ger mer effekt än vad dit radiatorsystem kan hantera, om detta händer kommer pumpen att stängas av på överhettning (det här har ju mer att göra med att du ska ha rätt radiatorsystem i huset)

CarMan
Citera
en fördel med förstor pump är ju att du kan bygga ut huset, eller höja tempraturen utan att det kostar så mycke

När ni för ett par år sedan bestämde oss för att byta mot VP ville vi skaffa en anläggning som skulle klara rätt kalla dagar utan tillskott från elpatronen, detta mest av filosofiska skäl.
Vi ville och sÃ¥  kunna ha ett system som skulle klara uppvärmingen om vi skulle vilja värma delar av den snÃ¥lvärmda källaren
Men leverantörer pekade pÃ¥ att en 'överdimensionerad'  - eller -'även för kallt väder dimensionerad' VP skulle fÃ¥ dÃ¥liga driftsbetingelser i form av för mÃ¥nga starter vid plusgrader och Ã¥tminstone en leverantör ville inte levera kraftigare maskiner än som svarade mot en  utetemp av -6  grader utan tillskott.
Så vi valde ett system som i viss mån anpassar den avgivna effekten till värmebehovet, det blev en Varmitek med 2 kompressorer.
Numera finns det dessutom alternativ i form av maskiner med varvtalsstyrda kompressorer. Maskinerna tillverkas  av Thermia resp IVT.
Maskiner enligt dessa båda koncept är dyrare än standardmaskiner. Framtiden får utvisa om maskinerna får bra livslängd resp bra driftsekonomi. Det är ju inte omöjligt att priset för elen kommer att bero av nätbelastningen.
Hittills är vi nöjda, men VP:n har varit i drift i bara i 2 1/2 Ã¥r. Den extra effekten som 'över dimensioneringen'  resulterat i har vi haft glädje av redan nu eftersom vi tidvis höjt temperaturen mer än som förutsÃ¥gs vid dimensioneringen.
Däremot är jag inte nöjd med att påfyllningen av KB-vätskan är bevärlig om systemet har ett trycksatt expansionskärl.
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Vad händer om man överdimensionerar en VP?
« Svar #23 skrivet: 02 mars 2007, 09:01:41 »

fas jag har i minst 2 tidigare trådar visat att en större pump drar mindre ström om man räknar på vad man stoppar in mot vad man får ut. det syns ju tydligt om man har ett diagram från tillverkaren.

Diagrammen från tillverkaren är inte hela sanningen. Köldbärarpumpen finns inte med t.ex. Det är samma slangdiameter som används. Ökas pumpens effekt 50 % måste flödet öka 50 % för samma deltaT på köldbäraren. Kräver ungefär dubbla effekten per meter slang. Slanglängden måste öka för samma temperatur på ingående köldbärare. Kräver ytterligare effekt. Ökar man effekten på köldbärarpumpen bara i samma grad som värmepumpens effekt ökar deltaT vilket minskar COP. Temperaturskillnaderna i varmvattenberedaren, som brukar vara lika stor oberoende av pumpens effekt, ökar när pumpens effekt ökar.

En del av de som har skaffat en kraftig pump börjar blir sedan oroliga för det stora antalet starter och andra inställningarna för att få pumpen att gå längre tider i sträck. Då hamnar man i ett ogynnsammare driftläge med större temperaturvariationer både på varma och kalla sidan vilket få inser. Man måste titta på hela bilden, det går inte att bara titta på data för värmepumpen enbart.

Större pump och mer borrhål alt. nergrävd slang är inte heller gratis om man räknar totalekonomi och inte bara kWh.

Jag hÃ¥ller med om att man absolut inte skall snÃ¥la när man dimensionerar men det finns en ekonomisk gräns. Det finns ocksÃ¥ en psykologisk faktor att se dioden för tillsatsel lysa är lite av tandläkarborr i själen. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad händer om man överdimensionerar en VP?
« Svar #24 skrivet: 02 mars 2007, 10:19:14 »
man behöver inte lägga ut 800 meter i en slinga  :D
du kan parallellkoppla och då får du större area mindre flöde, mindre effekt

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Vad händer om man överdimensionerar en VP?
« Svar #25 skrivet: 02 mars 2007, 19:35:32 »
Men ofta väljer man mellan 2 storlekar, då finns det inte många negativa faktorer. om ens nån.

Jag har en 7,5 kw maskin, den är väl för stor enligt många.
Men den som var "ett snäpp" mindre hade inte alls passat mitt hus!

Det beror till stor del vilken leverantör man väljer, vilka "effektsteg" som finns.

Men hoppas att ingen lägger på 50% på föreslagen värmepump. Då kan det även bli problem med att radiatorerna inte orkar avge effekten vid kontinuerlig drift utan att temperaturen blir för hög!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Vad händer om man överdimensionerar en VP?
« Svar #26 skrivet: 02 mars 2007, 19:53:53 »

fas jag har i minst 2 tidigare trådar visat att en större pump drar mindre ström om man räknar på vad man stoppar in mot vad man får ut. det syns ju tydligt om man har ett diagram från tillverkaren.

Diagrammen från tillverkaren är inte hela sanningen. Köldbärarpumpen finns inte med t.ex. Det är samma slangdiameter som används. Ökas pumpens effekt 50 % måste flödet öka 50 % för samma deltaT på köldbäraren. Kräver ungefär dubbla effekten per meter slang. Slanglängden måste öka för samma temperatur på ingående köldbärare. Kräver ytterligare effekt. Ökar man effekten på köldbärarpumpen bara i samma grad som värmepumpens effekt ökar deltaT vilket minskar COP. Temperaturskillnaderna i varmvattenberedaren, som brukar vara lika stor oberoende av pumpens effekt, ökar när pumpens effekt ökar.

En del av de som har skaffat en kraftig pump börjar blir sedan oroliga för det stora antalet starter och andra inställningarna för att få pumpen att gå längre tider i sträck. Då hamnar man i ett ogynnsammare driftläge med större temperaturvariationer både på varma och kalla sidan vilket få inser. Man måste titta på hela bilden, det går inte att bara titta på data för värmepumpen enbart.

Större pump och mer borrhål alt. nergrävd slang är inte heller gratis om man räknar totalekonomi och inte bara kWh.

Jag hÃ¥ller med om att man absolut inte skall snÃ¥la när man dimensionerar men det finns en ekonomisk gräns. Det finns ocksÃ¥ en psykologisk faktor att se dioden för tillsatsel lysa är lite av tandläkarborr i själen. 

ja jag tror vi är några stycken redan i denna tråd som hitils har hunnit nämt det du just skrev om start o stopp. man kan behöva en volymförstorare som fördyrar instalationen. tror ingen missat detta.

jämförelsen med bilar är alltid lika kul tycker jag.
värmesystmet kostar 150 000:- & man måste ha tjänat in varenda öre på 10 år elle mindre, trots att man ska bo i huset i 30 år +
bilen man köppt kostar 350 000:- o kostar en jäkla massa i bensin, skatt, försäkring , besiktning, service , reprationer/underhåll. men att den sen aldrig kommer att betala sig utan bara kosta pengar i samma takt som den skunker mycket kraftigt i värde spelaringen roll, man ska ju ändå byte om 3-4 år
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad händer om man överdimensionerar en VP?
« Svar #27 skrivet: 02 mars 2007, 20:33:19 »
Om man har en överdimensionerat VP:a och en volymförstorare, får man långa gångtider, långa stopp och en kompressor som inte slits sönder lika fort.

När går kompressorn sönder? När den har många starter OCH lång gångtid.
Det är inte sÃ¥ att en kompressor slits sönder bara av starterna. Om sÃ¥ var tillfället, ja dÃ¥ gÃ¥r  inte en kompressor med 24 timmars gÃ¥ngtid/dygn sönder nÃ¥nsin.  :)

Och VP:an? Koster bara några få tusen mer. Nästan ingen differens alls på min 7,5kW och en 5 kW.
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Vad händer om man överdimensionerar en VP?
« Svar #28 skrivet: 02 mars 2007, 20:44:59 »
jag har valt att inte lägga för mycke krut på att få ner starterna, allt för att hålla bra COP också! det är ju en avvägning.
jag har 160l volymförstoring. man kan ju ha 200 o nå ett bättre resultat, men även här så ska man ju inte safta på för mycke, då blir systemet segt. det gäller ju att ha komfort inomhus, det är ju prio 1

jag kör på 125 gradminuter o får 15-18 starter som mäst. gångtiden är som minst ca 20 min.
vill jag ha färre starter o längre gångtider så kan jag ju öka tända upp till 250
men då komer pumpen att hinna göra hela radiatorsystemet mycket varmare under den långa gångtiden o det minskar COP

jag har nog 2 storlekar upp mot vad mitt hus brde ha med en normal dimensionering. (jag har gasna djup/varm bora så pumpen ger nog sällan under 10kW (det är en Nibe 1215-8,5)
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad kluven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
SV: Vad händer om man överdimensionerar en VP?
« Svar #29 skrivet: 02 mars 2007, 20:59:30 »
Litar på CarMan då han kommer med trovärdiga uppgifter och data. Då han är bilförstörare som undertecknad så blir tänket automatiskt annorlunda tror jag. Man får analysera varje del av helheten och komma fram till en vettig och trolig slutsats.

Man får en mjukare anläggning med en stor volym vatten och mycket effekt inkl rejäl borra, det köper jag.
En V8 motor drar mjukt o fint med resurser att ta till om det behövs (vridmoment). Det man vill få till är en anläggning som är råstark och drar lite energi.
En Diesel helt enkelt Thumbsup
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blÃ¥st  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!