Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥g temp i vv-delen  (läst 11854 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: LÃ¥g temp i vv-delen
« Svar #30 skrivet: 12 november 2009, 17:53:34 »
logg givaren sitter i dykröret där vp-givarnen sitter orginal i båda fallen.
svårt att beskriva hur de blir. men principen blir det samma som att öka på start/stop diffen.
men när man flyttar givaren så får man det resultatet utan att öka stop tempen. bättre COP.

Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad Enskede

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Enskede GÃ¥rd / Stockholm
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: LÃ¥g temp i vv-delen
« Svar #31 skrivet: 25 november 2009, 12:06:33 »
"Steg två är att flytta VP-givaren? Men då frågar man ju sig varför inte CTC själva sätter den på ett annat ställe från början, nån som har frågat och fått nåt vettigt svar?"

Jag har gjort mätningar på min panna med flyttad givare och funnit att temperaturen efter en 55-graderskörning i botten på pannan kan bli så låg som ner mot 30 grader medan den uppflyttade givaren visar mer än 35 grader. Om då börvärdet för radiatorvattnet är över 35 grader kommer vattentemperaturen i pannans nedre del inte att räcka till varför, om jag har förstått det hela rätt, shunten kommer att hämta vatten från den övre delen av pannan. Om man då använder sig av elspets, vilket CTC rekommenderar, kommer radiatorvattnet att värmas med el vilket ger dåligt COP och hög kostnad.
För oss som har stängt av elspetsen eller spetsar tappvarmvattnet med en extern beredare är däremot, enligt min åsikt, flytt av givaren att rekommendera.
CTC EcoHeat 7,5 v3 egenhändigt installerad och driftsatt. Elpatronen helt urkopplad. Flyttad VP-givare med gott resultat.  Trähus byggt 1927 i Enskede GÃ¥rd, Stockholm. Energibrunn 181m. Huset är tilläggsisolerat med Ecofiber i väggar och pÃ¥ vind. Uppvärmd yta 138 m2. Effektförbrukning under kalla 2009/10, 7600 KWh, för värme och varmvatten.

Utloggad twonky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: LÃ¥g temp i vv-delen
« Svar #32 skrivet: 25 november 2009, 12:33:11 »
Jag förstår inte riktigt hur du menar... Blir bottentemperaturen 30 grader om man kör med flyttad givare? Och 35 med orginal? Eller menar du tvärtom?

Iaf, i fallet då man får den högsta tempen (35?) i botten vid 55-körning så borde antalet starter vara minst, eftersom i det fallet finns mest energi lagrad i pannan, som då räcker längre. Det är ju det som man vill uppnå, få och effektiva starter.
EcoHeat 7,5, 160m, 94m2+92m2 källare från 1937, stockholmsregionen, 2 rörs-radiatorsystem, ännu oisolerad vind...

Utloggad Enskede

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Enskede GÃ¥rd / Stockholm
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: LÃ¥g temp i vv-delen
« Svar #33 skrivet: 26 november 2009, 09:01:47 »
"Jag förstår inte riktigt hur du menar... Blir bottentemperaturen 30 grader om man kör med flyttad givare? Och 35 med orginal? Eller menar du tvärtom?"

Ursäkta om jag uttryckt mig lite luddigt.
Jag har skaffat en bra digital termometer som tillåter mig att ha 2 givare anslutna samtidigt och jag kan växla mellan dessa givare eller visa differenstemperaturen. Jag har gjort mätningar med en givare i dykröret där VP-givaren satt originalmonterad och den andra givaren monterad tillsammans med den uppflyttade VP-givaren. Då kan jag se att temperaturen i botten på pannan är lägre än vid den flyttade givaren, speciellt efter en 55-graderskörning. Strax innan kompressorn startar kan jag se att temperaturen i dykröret är MYCKET lägre än vid den flyttade VP-givaren. Det stämmer alltså som du förmodar att vid flyttad givare blir bottentemperaturen ner mot 30 grader men kompressorn startar ändå inte eftersom VP-givaren känner en högre temperatur. Så fort kompressorn startar stiger temperaturen i botten och efter ett kort tag är temperaturen i botten ca. 2 grader högre än vid VP-givaren.
Alltså får man vid uppflyttad givare ett större spann mellan start- och stopptemperatur än om givaren inte flyttats vilket ger färre starter. Om man skulle ha ökat differenstempen mellan start och stopp i stället, för att uppnå samma temperaturdifferens, skulle sluttemperaturen efter en körning av kompressorn ha blivit betydligt högre med onödigt slitage och sämre COP.

Hoppas att det framgår bättre nu vad jag menar.
CTC EcoHeat 7,5 v3 egenhändigt installerad och driftsatt. Elpatronen helt urkopplad. Flyttad VP-givare med gott resultat.  Trähus byggt 1927 i Enskede GÃ¥rd, Stockholm. Energibrunn 181m. Huset är tilläggsisolerat med Ecofiber i väggar och pÃ¥ vind. Uppvärmd yta 138 m2. Effektförbrukning under kalla 2009/10, 7600 KWh, för värme och varmvatten.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: LÃ¥g temp i vv-delen
« Svar #34 skrivet: 26 november 2009, 12:36:06 »
"Jag förstår inte riktigt hur du menar... Blir bottentemperaturen 30 grader om man kör med flyttad givare? Och 35 med orginal? Eller menar du tvärtom?"

Ursäkta om jag uttryckt mig lite luddigt.
Jag har skaffat en bra digital termometer som tillåter mig att ha 2 givare anslutna samtidigt och jag kan växla mellan dessa givare eller visa differenstemperaturen. Jag har gjort mätningar med en givare i dykröret där VP-givaren satt originalmonterad och den andra givaren monterad tillsammans med den uppflyttade VP-givaren. Då kan jag se att temperaturen i botten på pannan är lägre än vid den flyttade givaren, speciellt efter en 55-graderskörning. Strax innan kompressorn startar kan jag se att temperaturen i dykröret är MYCKET lägre än vid den flyttade VP-givaren. Det stämmer alltså som du förmodar att vid flyttad givare blir bottentemperaturen ner mot 30 grader men kompressorn startar ändå inte eftersom VP-givaren känner en högre temperatur. Så fort kompressorn startar stiger temperaturen i botten och efter ett kort tag är temperaturen i botten ca. 2 grader högre än vid VP-givaren.
Alltså får man vid uppflyttad givare ett större spann mellan start- och stopptemperatur än om givaren inte flyttats vilket ger färre starter. Om man skulle ha ökat differenstempen mellan start och stopp i stället, för att uppnå samma temperaturdifferens, skulle sluttemperaturen efter en körning av kompressorn ha blivit betydligt högre med onödigt slitage och sämre COP.

Hoppas att det framgår bättre nu vad jag menar.

helt riktigt.. så blir det... Thumbsup
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad twonky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: LÃ¥g temp i vv-delen
« Svar #35 skrivet: 26 november 2009, 18:55:26 »
Jag vet inte om jag riktigt förstår, men jag ska försöka... Det kan dock bero på att jag inte riktigt vet var dykröret sitter och var alternativa givarplaceringen är...

så, ni säger att med flyttad givare går tempen innan start ner lägre än med orginal. Konsekvensen blir att värme kan tas från övre delen av pannan vilken kan ha toppats med el==> onödigt. Detta sker om man har framledning över 35g. Rimligen borde man kunna sänka pannans mintemp för att få samma resultat givet då man har framledning under 35???

Sedan när man startar från en lägre temp måste pumpen jobba längre tid, och således färre starter, det är inte så svårt gi

Blir sluttemp på orginal och alternativstället detsamma? Dvs kommer du upp i samma värmefördelning över hela vattenvolymen i bägge fallen?

Iom att du kommer ner till låga temperaturer i nedre delen, sjunker någonsin din/er framledning under bör-värdet?

När du säger buttentemperaturen, menar du då i dykröret (orginal) eller menar du att du har mätt på pannan externt?

Det blev en del till frågor, men jag vill försöka förstå hur det hänger ihop... Ni kanske kan ge något svar på min andra tråd med mer allmänna frågor... :)
EcoHeat 7,5, 160m, 94m2+92m2 källare från 1937, stockholmsregionen, 2 rörs-radiatorsystem, ännu oisolerad vind...

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: LÃ¥g temp i vv-delen
« Svar #36 skrivet: 26 november 2009, 19:12:51 »
hej det är svårt att förklara.

jag lägger upp en bild så får du se hur det ser ut om du förstår den.

jag har framledningstemp på ca 29g
diff start/stopp 7g
vp min35g
vp max 48.

givaren vp-del sitter i dykröret.(vp-givarens original placering)
pumpen skulle ha startat vid 35g. men eftersom givaren är flyttad så går tempen ner under 30g vid dykröret.
den stannar sen vid 42g. och det är i stort sätt samma för båda placeringarna.

/Pontus
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad twonky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: LÃ¥g temp i vv-delen
« Svar #37 skrivet: 26 november 2009, 19:25:33 »
Skulle du Pontus ha möjlighet att posta rå-datat till bägge dina mätningar (bägge placeringarna) så kan jag själv se hur det hänger ihop. Bara respektive data är beskrivna något...:) Excel kanske? Txt funkar också, jag vet inte vad du har de i för format...
EcoHeat 7,5, 160m, 94m2+92m2 källare från 1937, stockholmsregionen, 2 rörs-radiatorsystem, ännu oisolerad vind...

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: LÃ¥g temp i vv-delen
« Svar #38 skrivet: 26 november 2009, 19:31:19 »
Skulle du Pontus ha möjlighet att posta rå-datat till bägge dina mätningar (bägge placeringarna) så kan jag själv se hur det hänger ihop. Bara respektive data är beskrivna något...:) Excel kanske? Txt funkar också, jag vet inte vad du har de i för format...

nja har ingen logg givare för tillfället  där vp-givaren sitter nu.. men skulle väl kunna fixa de. fÃ¥r Ã¥terkomma med de..
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad twonky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: LÃ¥g temp i vv-delen
« Svar #39 skrivet: 26 november 2009, 19:35:28 »
Jag tänkte snarare på de två mätningarna som du gjort med givaren placerad på två ställen. Vi kan börja där...
EcoHeat 7,5, 160m, 94m2+92m2 källare från 1937, stockholmsregionen, 2 rörs-radiatorsystem, ännu oisolerad vind...

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: LÃ¥g temp i vv-delen
« Svar #40 skrivet: 26 november 2009, 19:46:29 »
Jag tänkte snarare på de två mätningarna som du gjort med givaren placerad på två ställen. Vi kan börja där...
nej jag kan inte få fram de, utan bara bilder. använder enbart e-logger.
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad Enskede

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Enskede GÃ¥rd / Stockholm
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: LÃ¥g temp i vv-delen
« Svar #41 skrivet: 26 november 2009, 21:05:34 »
Jag kan bara hålla med Kullabacken. Det han har kommit fram till är precis samma sak som jag har funnit ut. CTC kallar shuntventilen i pannan för Bivalent shuntventil. Den kan ta in vatten både från den nedre delen av pannan och från den övre delen. P.g.a. detta sjunker inte framledningstemperaturen under börvärdet. Jag har dock märkt att shuntmotorn jobbar ganska mycket, men en utsliten shuntmotor är billigare att byta än en dito kompressor. Innan jag skaffade värmepump hade jag en gaspanna som jag ibland körde på el. I den pannan var temperaturen mycket mer stabil och shuntmotorn jobbade enbart när utetemperaturen varierade. Nu måste shuntmotorn arbeta nästan hela tiden för att kompensera för den kraftigt varierande panntemperaturen, men som sagt, en shuntmotor kostar ingen förmögenhet.
Twonky, de frågor som du har i en ny tråd är av en svårighetsgrad som i alla fall jag inte kan besvara men din fråga nr. 6 stämmer inte alls med mina iakttagelser. Enligt mina mätningar sjunker temperaturen i nedre delen av pannan för att nå ett minimum just innan kompressorn startar varefter temperaturen stiger snabbt när hetgastemperaturen börjar stiga.
CTC EcoHeat 7,5 v3 egenhändigt installerad och driftsatt. Elpatronen helt urkopplad. Flyttad VP-givare med gott resultat.  Trähus byggt 1927 i Enskede GÃ¥rd, Stockholm. Energibrunn 181m. Huset är tilläggsisolerat med Ecofiber i väggar och pÃ¥ vind. Uppvärmd yta 138 m2. Effektförbrukning under kalla 2009/10, 7600 KWh, för värme och varmvatten.

Utloggad Enskede

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Enskede GÃ¥rd / Stockholm
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: LÃ¥g temp i vv-delen
« Svar #42 skrivet: 26 november 2009, 21:13:20 »
Jag glömde att tillägga att enda nackdelen som jag har kunnat finna med att flytta givaren är att varmvattentemperaturen kan bli väl låg. Om jag ska diska kommer det först ut riktigt varmt vatten ur kranen men efter några liter sjunker temperaturen rejält, så jag har tagit till vana att alltid värma extra diskvatten i vattenkokaren. Förklaringen till detta bör vara att den största delen av kamflänsslingan ligger i nedre delen av pannan där vattentemperaturen, om man har otur, bara är ca.30 grader. Detta är i mitt tycke inget problem annat än när jag ska diska. Vi badar aldrig och till dusch är vattnet tillräckligt varmt.
CTC EcoHeat 7,5 v3 egenhändigt installerad och driftsatt. Elpatronen helt urkopplad. Flyttad VP-givare med gott resultat.  Trähus byggt 1927 i Enskede GÃ¥rd, Stockholm. Energibrunn 181m. Huset är tilläggsisolerat med Ecofiber i väggar och pÃ¥ vind. Uppvärmd yta 138 m2. Effektförbrukning under kalla 2009/10, 7600 KWh, för värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!