0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej,Jag får inte upp temperaturen i övre delen av pannan (VV-delen) till mer än 48g, även under sommardrift (då pumpen jobbar mellan 50g – 55g). Vidare så sjunker tempen i VP-delen snabbet efter att pannan stängt av, det är i stort sett nere på 54g direkt efter stopp, och sjunker ganska snabbt neråt vidare. Så jag har även tycker jag ganska många starter per dygn. Hetgasen ligger runt 90-95g vid stopp. Pumpen verkar ha ganska lätt att komma upp i temp, iaf på sommaren. Jag vet inte exakt hur lång tid det tar, men om man jämför med en rimlighetskalkyl (Tid x Effekt = massa x (diff temp) x värmekapacitivitet Om min effekt är 7 kW, 150 kg vatten att värma 5 grader (50 till 55) och 4,2 i värmekapacitivitet, dvs Tid x 7 = 150 x 5g x 4,2 ger Tid = 450 sek eller 7,5 minuter. Jag skulle nog säga att det går snabbare vilket jag tolkar som att inte allt vatten värms 5 grader (tyvärr kan jag nog inte tolka in att pumpen levererar 20 kW…)Jag har sett någon annan tråd som beskriver liknande problem där man föreslår att kanske tempgivaren för VP delen sitter ”fel”. Hur kollar jag det rent praktiskt? Var ska den sitta? Gäller garantin om jag öppnar plasthöljet? Kan jag flytta den själv?Sen har jag lite allmänna funderingar också• Delta T, kan man mäta det med hjälp av pumpen, dvs i någon meny?• Finns det någon mer statistik än den som finns under historia med och utan 372?• Kan man få ut COP från hetgastempen, ev i kombination med brine? Finns det något diagram tillgängligt?• Jag har sett KB som förkortning ibland, men vad betyder det?• Jag har sett lite positivt om ”elementfläkten”, håller ni med? Då kan jag i kombination med tilläggsisolering av vinden få ner lutningen på min kurva, tror ni jag kommer att få mer problem med vv då?Jag kör med 0kW elpanna, 55g lutning och 2g justering, 6g diff start stop och 10 min startfördröjning,
Ja prova det...jag ändrade till 7 ºC o det blev helt klart bättre..
Jag har haft ca 20 starter per dygn under sommarkörning, då pumpen gått ca 50 min. Det ger en genomsnittligt tid på ca 2,5 minuter, eller ungefär en tredjedel enligt beräkningen ovan. Det skulle ge mig en temphöjning på 1-2 grader per gång...Just nu idag har jag framlednig, och jag kollade just när pumpen gick upp till 55, inom 10 sek ner till 54, 53 efter ca 25 sek och 52 inom totalt 1 minut. vv-Pannan, var hela tiden 44 grader, men hann gå upp till 45...
Ett alternativ till att flytta temp-givaren har jag funderat på om det skulle vara att höja max arbets-temp till 56 eller 57 grader. Som jag ser det skulle det ge ungefär samma resultat som att flytta temp-givaren till en annan position, dvs att det blir 1-2 grader varmare på de andra ställena i systemet. För i ditt system kullabacken, så måste ju det vara varmare där du hade temp-givaren innan än där den är nu? Eller är jag ute och cyklar??? Jag vet inte vad ni andra har för kondenstemp vid 55g, jag ligger iaf runt 90-95 (92 nu senast, 6/3 grader på in/ut brine, larmet är inställt vid 127g och jag tror inte jag har ändrat det). Det borde vara ett tecken på hur motsvarande varmt ni har vid min temp-givar-placering. Är det någon som har provat det? Intressant vad som blev bättre för dig nyland...Jag ska säga att tempen i pannan gick upp till 47 när VP tempen hade sjunkit till 50, men jag kan ju omöjligt få upp den till över 50 med nuvarande system...
"när VB-cp (värmebärar cirkulations pump) startar så blandas vattnet i tanken."hur vet jag när den startar? Syns det i någon meny? Måste jag ta bort plashöljet för att kolla vad den står på, den ser ut i min manual att sitta under själva pannan.
Nu har jag tagit bort fronten, VB-cp står på II.Laddpump är "till" när kompressorn går.
Ok, jag har ökat till 56, satte in extra vv så att den ska starta snart, ska gå och kolla status strax.Det som jag tycker är problemet är att det är lite vv, och vv inte är så varmt, min fru vill gärna duscha varmare... Jag vill helst inte sätta på elen, men när badet ska tappas upp så bör extra vv på samt tillåta el, så att den kan komma upp i typ 60g. Sen tycker jag att det låter bättre med 3-4 starter per dag, och inte 15-20, pga slitage och effektivitet.Jag förstår inte varför 7g diffen skulle ge färre starter när jag har sommardrift, jag förstår det nu när jag har lite värme i elementen (men nackdelen då är ju att det dröjer längre tid mellan 55-körningarna och därmed kan man riskera sämre vv-komfort. Har du en bra förklaring, så ska jag ge mig på och testa 7g-tricket, kanske nyland kommer med kommentar över hur det går också.Jag passade på att kika på var jag tror givarna satt när jag hade bort fronten, ser detta normalt ut? Är A till VP delen och B till övre delen. Jag hade fått för mig att B var placerad högre, om det nu är givaren...
21g inne, ska tilläggsisolera vinden, det blir nog bättre då. Sen har jag inte satt i tätningslister i fönstrerna heller ännu efter sommarens ommålning, men det blir mer och mer påtagligt nu...Men, det är ju ett "högtempsystem", jag har 55 som kurva, även om max framledning i vintras var 52.
"Jag förstår inte riktigt hur du menar... Blir bottentemperaturen 30 grader om man kör med flyttad givare? Och 35 med orginal? Eller menar du tvärtom?"Ursäkta om jag uttryckt mig lite luddigt.Jag har skaffat en bra digital termometer som tillåter mig att ha 2 givare anslutna samtidigt och jag kan växla mellan dessa givare eller visa differenstemperaturen. Jag har gjort mätningar med en givare i dykröret där VP-givaren satt originalmonterad och den andra givaren monterad tillsammans med den uppflyttade VP-givaren. Då kan jag se att temperaturen i botten på pannan är lägre än vid den flyttade givaren, speciellt efter en 55-graderskörning. Strax innan kompressorn startar kan jag se att temperaturen i dykröret är MYCKET lägre än vid den flyttade VP-givaren. Det stämmer alltså som du förmodar att vid flyttad givare blir bottentemperaturen ner mot 30 grader men kompressorn startar ändå inte eftersom VP-givaren känner en högre temperatur. Så fort kompressorn startar stiger temperaturen i botten och efter ett kort tag är temperaturen i botten ca. 2 grader högre än vid VP-givaren.Alltså får man vid uppflyttad givare ett större spann mellan start- och stopptemperatur än om givaren inte flyttats vilket ger färre starter. Om man skulle ha ökat differenstempen mellan start och stopp i stället, för att uppnå samma temperaturdifferens, skulle sluttemperaturen efter en körning av kompressorn ha blivit betydligt högre med onödigt slitage och sämre COP.Hoppas att det framgår bättre nu vad jag menar.
Skulle du Pontus ha möjlighet att posta rå-datat till bägge dina mätningar (bägge placeringarna) så kan jag själv se hur det hänger ihop. Bara respektive data är beskrivna något... Excel kanske? Txt funkar också, jag vet inte vad du har de i för format...
Jag tänkte snarare på de två mätningarna som du gjort med givaren placerad på två ställen. Vi kan börja där...