Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Enskede
« skrivet: 26 november 2009, 21:13:20 »

Jag glömde att tillägga att enda nackdelen som jag har kunnat finna med att flytta givaren är att varmvattentemperaturen kan bli väl låg. Om jag ska diska kommer det först ut riktigt varmt vatten ur kranen men efter några liter sjunker temperaturen rejält, så jag har tagit till vana att alltid värma extra diskvatten i vattenkokaren. Förklaringen till detta bör vara att den största delen av kamflänsslingan ligger i nedre delen av pannan där vattentemperaturen, om man har otur, bara är ca.30 grader. Detta är i mitt tycke inget problem annat än när jag ska diska. Vi badar aldrig och till dusch är vattnet tillräckligt varmt.
Skrivet av: Enskede
« skrivet: 26 november 2009, 21:05:34 »

Jag kan bara hålla med Kullabacken. Det han har kommit fram till är precis samma sak som jag har funnit ut. CTC kallar shuntventilen i pannan för Bivalent shuntventil. Den kan ta in vatten både från den nedre delen av pannan och från den övre delen. P.g.a. detta sjunker inte framledningstemperaturen under börvärdet. Jag har dock märkt att shuntmotorn jobbar ganska mycket, men en utsliten shuntmotor är billigare att byta än en dito kompressor. Innan jag skaffade värmepump hade jag en gaspanna som jag ibland körde på el. I den pannan var temperaturen mycket mer stabil och shuntmotorn jobbade enbart när utetemperaturen varierade. Nu måste shuntmotorn arbeta nästan hela tiden för att kompensera för den kraftigt varierande panntemperaturen, men som sagt, en shuntmotor kostar ingen förmögenhet.
Twonky, de frågor som du har i en ny tråd är av en svårighetsgrad som i alla fall jag inte kan besvara men din fråga nr. 6 stämmer inte alls med mina iakttagelser. Enligt mina mätningar sjunker temperaturen i nedre delen av pannan för att nå ett minimum just innan kompressorn startar varefter temperaturen stiger snabbt när hetgastemperaturen börjar stiga.
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 26 november 2009, 19:46:29 »

Jag tänkte snarare på de två mätningarna som du gjort med givaren placerad på två ställen. Vi kan börja där...
nej jag kan inte få fram de, utan bara bilder. använder enbart e-logger.
Skrivet av: twonky
« skrivet: 26 november 2009, 19:35:28 »

Jag tänkte snarare på de två mätningarna som du gjort med givaren placerad på två ställen. Vi kan börja där...
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 26 november 2009, 19:31:19 »

Skulle du Pontus ha möjlighet att posta rå-datat till bägge dina mätningar (bägge placeringarna) så kan jag själv se hur det hänger ihop. Bara respektive data är beskrivna något...:) Excel kanske? Txt funkar också, jag vet inte vad du har de i för format...

nja har ingen logg givare för tillfället  där vp-givaren sitter nu.. men skulle väl kunna fixa de. får återkomma med de..
Skrivet av: twonky
« skrivet: 26 november 2009, 19:25:33 »

Skulle du Pontus ha möjlighet att posta rå-datat till bägge dina mätningar (bägge placeringarna) så kan jag själv se hur det hänger ihop. Bara respektive data är beskrivna något...:) Excel kanske? Txt funkar också, jag vet inte vad du har de i för format...
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 26 november 2009, 19:12:51 »

hej det är svårt att förklara.

jag lägger upp en bild så får du se hur det ser ut om du förstår den.

jag har framledningstemp på ca 29g
diff start/stopp 7g
vp min35g
vp max 48.

givaren vp-del sitter i dykröret.(vp-givarens original placering)
pumpen skulle ha startat vid 35g. men eftersom givaren är flyttad så går tempen ner under 30g vid dykröret.
den stannar sen vid 42g. och det är i stort sätt samma för båda placeringarna.

/Pontus
Skrivet av: twonky
« skrivet: 26 november 2009, 18:55:26 »

Jag vet inte om jag riktigt förstår, men jag ska försöka... Det kan dock bero på att jag inte riktigt vet var dykröret sitter och var alternativa givarplaceringen är...

så, ni säger att med flyttad givare går tempen innan start ner lägre än med orginal. Konsekvensen blir att värme kan tas från övre delen av pannan vilken kan ha toppats med el==> onödigt. Detta sker om man har framledning över 35g. Rimligen borde man kunna sänka pannans mintemp för att få samma resultat givet då man har framledning under 35???

Sedan när man startar från en lägre temp måste pumpen jobba längre tid, och således färre starter, det är inte så svårt gi

Blir sluttemp på orginal och alternativstället detsamma? Dvs kommer du upp i samma värmefördelning över hela vattenvolymen i bägge fallen?

Iom att du kommer ner till låga temperaturer i nedre delen, sjunker någonsin din/er framledning under bör-värdet?

När du säger buttentemperaturen, menar du då i dykröret (orginal) eller menar du att du har mätt på pannan externt?

Det blev en del till frågor, men jag vill försöka förstå hur det hänger ihop... Ni kanske kan ge något svar på min andra tråd med mer allmänna frågor... :)
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 26 november 2009, 12:36:06 »

"Jag förstår inte riktigt hur du menar... Blir bottentemperaturen 30 grader om man kör med flyttad givare? Och 35 med orginal? Eller menar du tvärtom?"

Ursäkta om jag uttryckt mig lite luddigt.
Jag har skaffat en bra digital termometer som tillåter mig att ha 2 givare anslutna samtidigt och jag kan växla mellan dessa givare eller visa differenstemperaturen. Jag har gjort mätningar med en givare i dykröret där VP-givaren satt originalmonterad och den andra givaren monterad tillsammans med den uppflyttade VP-givaren. Då kan jag se att temperaturen i botten på pannan är lägre än vid den flyttade givaren, speciellt efter en 55-graderskörning. Strax innan kompressorn startar kan jag se att temperaturen i dykröret är MYCKET lägre än vid den flyttade VP-givaren. Det stämmer alltså som du förmodar att vid flyttad givare blir bottentemperaturen ner mot 30 grader men kompressorn startar ändå inte eftersom VP-givaren känner en högre temperatur. Så fort kompressorn startar stiger temperaturen i botten och efter ett kort tag är temperaturen i botten ca. 2 grader högre än vid VP-givaren.
Alltså får man vid uppflyttad givare ett större spann mellan start- och stopptemperatur än om givaren inte flyttats vilket ger färre starter. Om man skulle ha ökat differenstempen mellan start och stopp i stället, för att uppnå samma temperaturdifferens, skulle sluttemperaturen efter en körning av kompressorn ha blivit betydligt högre med onödigt slitage och sämre COP.

Hoppas att det framgår bättre nu vad jag menar.

helt riktigt.. så blir det... Thumbsup
Skrivet av: Enskede
« skrivet: 26 november 2009, 09:01:47 »

"Jag förstår inte riktigt hur du menar... Blir bottentemperaturen 30 grader om man kör med flyttad givare? Och 35 med orginal? Eller menar du tvärtom?"

Ursäkta om jag uttryckt mig lite luddigt.
Jag har skaffat en bra digital termometer som tillåter mig att ha 2 givare anslutna samtidigt och jag kan växla mellan dessa givare eller visa differenstemperaturen. Jag har gjort mätningar med en givare i dykröret där VP-givaren satt originalmonterad och den andra givaren monterad tillsammans med den uppflyttade VP-givaren. Då kan jag se att temperaturen i botten på pannan är lägre än vid den flyttade givaren, speciellt efter en 55-graderskörning. Strax innan kompressorn startar kan jag se att temperaturen i dykröret är MYCKET lägre än vid den flyttade VP-givaren. Det stämmer alltså som du förmodar att vid flyttad givare blir bottentemperaturen ner mot 30 grader men kompressorn startar ändå inte eftersom VP-givaren känner en högre temperatur. Så fort kompressorn startar stiger temperaturen i botten och efter ett kort tag är temperaturen i botten ca. 2 grader högre än vid VP-givaren.
Alltså får man vid uppflyttad givare ett större spann mellan start- och stopptemperatur än om givaren inte flyttats vilket ger färre starter. Om man skulle ha ökat differenstempen mellan start och stopp i stället, för att uppnå samma temperaturdifferens, skulle sluttemperaturen efter en körning av kompressorn ha blivit betydligt högre med onödigt slitage och sämre COP.

Hoppas att det framgår bättre nu vad jag menar.
Skrivet av: twonky
« skrivet: 25 november 2009, 12:33:11 »

Jag förstår inte riktigt hur du menar... Blir bottentemperaturen 30 grader om man kör med flyttad givare? Och 35 med orginal? Eller menar du tvärtom?

Iaf, i fallet då man får den högsta tempen (35?) i botten vid 55-körning så borde antalet starter vara minst, eftersom i det fallet finns mest energi lagrad i pannan, som då räcker längre. Det är ju det som man vill uppnå, få och effektiva starter.
Skrivet av: Enskede
« skrivet: 25 november 2009, 12:06:33 »

"Steg två är att flytta VP-givaren? Men då frågar man ju sig varför inte CTC själva sätter den på ett annat ställe från början, nån som har frågat och fått nåt vettigt svar?"

Jag har gjort mätningar på min panna med flyttad givare och funnit att temperaturen efter en 55-graderskörning i botten på pannan kan bli så låg som ner mot 30 grader medan den uppflyttade givaren visar mer än 35 grader. Om då börvärdet för radiatorvattnet är över 35 grader kommer vattentemperaturen i pannans nedre del inte att räcka till varför, om jag har förstått det hela rätt, shunten kommer att hämta vatten från den övre delen av pannan. Om man då använder sig av elspets, vilket CTC rekommenderar, kommer radiatorvattnet att värmas med el vilket ger dåligt COP och hög kostnad.
För oss som har stängt av elspetsen eller spetsar tappvarmvattnet med en extern beredare är däremot, enligt min åsikt, flytt av givaren att rekommendera.
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 12 november 2009, 17:53:34 »

logg givaren sitter i dykröret där vp-givarnen sitter orginal i båda fallen.
svårt att beskriva hur de blir. men principen blir det samma som att öka på start/stop diffen.
men när man flyttar givaren så får man det resultatet utan att öka stop tempen. bättre COP.

Skrivet av: twonky
« skrivet: 12 november 2009, 17:09:55 »

Intressant Pontus! Jag har försökt jämfört dina två grafer, och vad jag kan se är att då du har få starter hinner temperaturen i VP-delen sjunka till 30g (enligt din mätgivare) medan i den med många starter så kommer den aldrig under 35g. Det borde förklara varför min och andras starter är så många.

Då bör startfördröjning (vet dock inte med säkerhet exakt hur den tiden fungerar) samt högre start-stopp diff ge liknande resultat, eller hur?

Jag kör nu med 7g diff och 55 max. Ligger runt 20 starter per dygn. Och vinden är numer isolerad...

Det jag kan notera är att du verkar ha betydligt högre Brine-temp än vad jag har, jag har typiskt 3-4 in och 0-1 ut till berget.
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 12 november 2009, 15:17:18 »

ja så här blev det med vp-givaren monterad som original.
var något kallare detta dygn men det har inte så stor betydelse.
23 starter  mot 13 med vp-givaren flyttad.

/Pontus
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 11 november 2009, 15:35:36 »

jag lägger upp en logg på mitt system det senaste dygnet, men flyttad givare.
sen kör jag ett dygn med givaren orginal, å lägger upp en ny bild sen så får vi se vad skillnaden  blir för dom som är nyfikna.
alla logg givare sitter lika alla inställningar är samma.
bara utomhusgivare. hoppas vädret blir ungefär samma.

/Pontus
Skrivet av: erp
« skrivet: 11 november 2009, 10:15:40 »

Gå in i den kodade fabriksinställningen under AVANCERAT > SERVICE > FABR INST.

Koden är förmodligen 372.

//Ronnie
Skrivet av: mikael_in_action
« skrivet: 11 november 2009, 10:09:09 »

Intressant diskussion. Jag har en nyinstallerad EcoHeat 7.5 och har också noterat att jag har många starter (ca 40/dygn). Har egentligen ingen uppfattning om vad som är mycket/lite, men det känns ganska mycket. Och det verkar som att de flesta här också tycker det. Någon som vet hur många start/stopp andra fabrikat har? Hur många bör man ha? (och isåfall varför)

Om man vill sänka antalet verkar det enklaste vara att ändra start/stop-diffen? Men hur gör man det? Kan inte hitta det i nån meny.

Steg två är att flytta VP-givaren? Men då frågar man ju sig varför inte CTC själva sätter den på ett annat ställe från början, nån som har frågat och fått nåt vettigt svar?
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 25 september 2009, 16:57:17 »

jag testade i natt att sätt VP-givaren i original dykröret.  oj vad med starter jag fick 7st på 6tim.
givaren till loggern satt på samma plats som alltid. och stop temp var den samma.

föregående natt med vp-givaren flyttade ha de jag 3st starter. ungefär samma förutsättningar.
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 25 september 2009, 11:39:31 »

21g inne, ska tilläggsisolera vinden, det blir nog bättre då. Sen har jag inte satt i tätningslister i fönstrerna heller ännu efter sommarens ommålning, men det blir mer och mer påtagligt nu...

Men, det är ju ett "högtempsystem", jag har 55 som kurva, även om max framledning i vintras var 52.

mina tätnigslister är i och vinden blir isolerad just nu. cellulosa.
600mm plant tak å 350mm sned tak. får se vad de gör.
Skrivet av: nyland
« skrivet: 25 september 2009, 10:52:30 »

Ja men då har du säkert väldigt bra luft inne i alla fall! ;)
Skrivet av: twonky
« skrivet: 25 september 2009, 10:26:25 »

21g inne, ska tilläggsisolera vinden, det blir nog bättre då. Sen har jag inte satt i tätningslister i fönstrerna heller ännu efter sommarens ommålning, men det blir mer och mer påtagligt nu...

Men, det är ju ett "högtempsystem", jag har 55 som kurva, även om max framledning i vintras var 52.
Skrivet av: nyland
« skrivet: 25 september 2009, 10:14:55 »

Hej.. ojdå 34 ºC till framledning redan vid 8 ºC ute.... hur varmt har du inne?
Här är det också 8 ºC ute vi har framledning på 25 ºC, men då har vi bara ca 20 ºC inne
Skrivet av: nyland
« skrivet: 25 september 2009, 10:08:55 »

Hejsan..
Ja jag var nog lite otydlig... det blev färre antal starter, ingen större skillnad på vv temp.
Nu har vi nyligen börjat behöva lite värme till elementen och då blir det lite väl kallt varmvatten..
ca 40 ºC i övre delen...
Jag tror på idèn att flytta upp vp givarn, men avvaktar på svar från CTC
Min drifttid senaste 24h: 2,35h 21 starter.
När den bara gjorde varmvatten ca: 0,5-1 tim o ca 8-11 starter efter ändrad start diff till 7 ºC
Skrivet av: twonky
« skrivet: 25 september 2009, 10:00:09 »

Nu i morse då jag gick ner och kikade var det 49g i övre delen och 44 i nedre. Efter dusch och så här på morgonen såg jag att det var 44g, men efter det har det körts en 56:a. Jag såg att när 56:an var klar så var nedredelen 52 och övre 48, och just nyss så var det 49 igen i övre delen, och 42 i nedre. Så totalt sett har jag fått upp tempen med 1g i övre delen genom att höja till 56.

Det är svårt att avgöra hur det är med antalet starter eftersom jag har 8 grader ute och leder fram 34g till elementen...

Frågan är om jag ska gå upp på 57 och sänka till 6 diff för att få högtemp körningarna lite oftare (bättre vv-komfort) eller bara behålla 56/6 eller 56/7....

Ingen kommentar runt:
•   Delta T, kan man mäta det med hjälp av pumpen, dvs i någon meny?
•   Finns det någon mer statistik än den som finns under historia med och utan 372?
•   Kan man få ut COP från hetgastempen, ev i kombination med brine? Finns det något diagram tillgängligt?

/M
Skrivet av: twonky
« skrivet: 24 september 2009, 21:59:47 »

Ok, jag visste inte att det var diff även för sommarinställningen. Då kör jag med 7g och 56g på max i ett dygn, så får jag se resultatet.

Jag förstår det med min temp och COP, men vi vill ju ha komfort, samt att det är en tradeoff mot att koppla på elen (som också i sin tur drar ner COP med sin COP=1...), samt även kompromiss mot slitage pga höga arbetstemperaturer för pumpen vid kontra att använda elen.

Återkommer med resultat imorgon...
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 24 september 2009, 21:46:02 »

Ok, jag har ökat till 56, satte in extra vv så att den ska starta snart, ska gå och kolla status strax.

Det som jag tycker är problemet är att det är lite vv, och vv inte är så varmt, min fru vill gärna duscha varmare... Jag vill helst inte sätta på elen, men när badet ska tappas upp så bör extra vv på samt tillåta el, så att den kan komma upp i typ 60g. Sen tycker jag att det låter bättre med 3-4 starter per dag, och inte 15-20, pga slitage och effektivitet.

Jag förstår inte varför 7g diffen skulle ge färre starter när jag har sommardrift, jag förstår det nu när jag har lite värme i elementen (men nackdelen då är ju att det dröjer längre tid mellan 55-körningarna och därmed kan man riskera sämre vv-komfort.

Har du en bra förklaring, så ska jag ge mig på och testa 7g-tricket, kanske nyland kommer med kommentar över hur det går också.

Jag passade på att kika på var jag tror givarna satt när jag hade bort fronten, ser detta normalt ut? Är A till VP delen och B till övre delen. Jag hade fått för mig att B var placerad högre, om det nu är givaren...

jo när du har 7 ºCdiff i sommardrift, så startar pumpen vid 48g stop 55g.
när du kör värme så startar den vid framlednings bör eller min 35g och stoppa vid 7g högre temp.
du får ner antal starter men VV blir lidande..
du kan öka min temp för att aldrig få så låg temp i pannan. sämre cop.

japp det är givarnas placering.
Skrivet av: twonky
« skrivet: 24 september 2009, 21:32:00 »

Ok, jag har ökat till 56, satte in extra vv så att den ska starta snart, ska gå och kolla status strax.

Det som jag tycker är problemet är att det är lite vv, och vv inte är så varmt, min fru vill gärna duscha varmare... Jag vill helst inte sätta på elen, men när badet ska tappas upp så bör extra vv på samt tillåta el, så att den kan komma upp i typ 60g. Sen tycker jag att det låter bättre med 3-4 starter per dag, och inte 15-20, pga slitage och effektivitet.

Jag förstår inte varför 7g diffen skulle ge färre starter när jag har sommardrift, jag förstår det nu när jag har lite värme i elementen (men nackdelen då är ju att det dröjer längre tid mellan 55-körningarna och därmed kan man riskera sämre vv-komfort.

Har du en bra förklaring, så ska jag ge mig på och testa 7g-tricket, kanske nyland kommer med kommentar över hur det går också.

Jag passade på att kika på var jag tror givarna satt när jag hade bort fronten, ser detta normalt ut? Är A till VP delen och B till övre delen. Jag hade fått för mig att B var placerad högre, om det nu är givaren...
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 24 september 2009, 20:50:28 »

Nu har jag tagit bort fronten, VB-cp står på II.
Laddpump är "till" när kompressorn går.


japp.

du kan testa att höja maxtemp till 56eller 57 ºC. men prova även att öka star/stop diff till minst 7 ºC.

har du  problem med VV eller är det bra att du tycker tempen i övre delen av tanken borde vara högre?
kan vara dålig kontakt på givaren. den sitter ju bara i stucken mellan tanken och isoleringen.

är det ont om VV så kan jag varmt rekommendera en spettsberedare i serie efter pumpen.
har fått uppfattning att det inte kostar så mycket extra i driftkostnad. men betydligt mycket mer VV.
Skrivet av: twonky
« skrivet: 24 september 2009, 20:10:27 »

Nu har jag tagit bort fronten, VB-cp står på II.
Laddpump är "till" när kompressorn går.
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 24 september 2009, 19:38:54 »

"när VB-cp (värmebärar cirkulations pump) startar så blandas vattnet i tanken."

hur vet jag när den startar? Syns det i någon meny? Måste jag ta bort plashöljet för att kolla vad den står på, den ser ut i min manual att sitta under själva pannan.

du ser det i aktuelldriftinfo kallad laddpump. den startar några sec innan kompressorn.
du måste ta bort fronten på pumpen vb-cp sitter till vänster och KB-cp till höger den är isolerad.
Skrivet av: twonky
« skrivet: 24 september 2009, 19:33:37 »

"när VB-cp (värmebärar cirkulations pump) startar så blandas vattnet i tanken."

hur vet jag när den startar? Syns det i någon meny? Måste jag ta bort plashöljet för att kolla vad den står på, den ser ut i min manual att sitta under själva pannan.
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 24 september 2009, 17:55:12 »

Ett alternativ till att flytta temp-givaren har jag funderat på om det skulle vara att höja max arbets-temp till 56 eller 57 grader. Som jag ser det skulle det ge ungefär samma resultat som att flytta temp-givaren till en annan position, dvs att det blir 1-2 grader varmare på de andra ställena i systemet. För i ditt system kullabacken, så måste ju det vara varmare där du hade temp-givaren innan än där den är nu? Eller är jag ute och cyklar???

Jag vet inte vad ni andra har för kondenstemp vid 55g, jag ligger iaf runt 90-95 (92 nu senast, 6/3 grader på in/ut brine, larmet är inställt vid 127g och jag tror inte jag har ändrat det). Det borde vara ett tecken på hur motsvarande varmt ni har vid min temp-givar-placering.

Är det någon som har provat det?

Intressant vad som blev bättre för dig nyland...

Jag ska säga att tempen i pannan gick upp till 47 när VP tempen hade sjunkit till 50, men jag kan ju omöjligt få upp den till över 50 med nuvarande system...

njaa de blir inte riktigt så. när VB-cp (värmebärar cirkulations pump) startar så blandas vattnet i tanken. så i mitt fall blev hetgas tempen de samma  när jag flyttade givaren. men när den kyler så tar det längre tid.
ligger oxå på hetgastemp på 90-95 ºC när jag ºC kör pumpen till 55 ºC.
men de gör jag inte nu utan till max 48 ºC. sen spettsvärmer varmvattnet med elVVB.

på sommaren har jag gångtid på 30min-1tim
Skrivet av: twonky
« skrivet: 24 september 2009, 17:37:35 »

Vad är VB-cp?

Brine 6g in och 3g ut.

Hur lång gångtid har du totalt?
Skrivet av: twonky
« skrivet: 24 september 2009, 17:32:27 »

Ett alternativ till att flytta temp-givaren har jag funderat på om det skulle vara att höja max arbets-temp till 56 eller 57 grader. Som jag ser det skulle det ge ungefär samma resultat som att flytta temp-givaren till en annan position, dvs att det blir 1-2 grader varmare på de andra ställena i systemet. För i ditt system kullabacken, så måste ju det vara varmare där du hade temp-givaren innan än där den är nu? Eller är jag ute och cyklar???

Jag vet inte vad ni andra har för kondenstemp vid 55g, jag ligger iaf runt 90-95 (92 nu senast, 6/3 grader på in/ut brine, larmet är inställt vid 127g och jag tror inte jag har ändrat det). Det borde vara ett tecken på hur motsvarande varmt ni har vid min temp-givar-placering.

Är det någon som har provat det?

Intressant vad som blev bättre för dig nyland...

Jag ska säga att tempen i pannan gick upp till 47 när VP tempen hade sjunkit till 50, men jag kan ju omöjligt få upp den till över 50 med nuvarande system...
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 24 september 2009, 17:06:50 »

Jag har haft ca 20 starter per dygn under sommarkörning, då pumpen gått ca 50 min. Det ger en genomsnittligt tid på ca 2,5 minuter, eller ungefär en tredjedel enligt beräkningen ovan. Det skulle ge mig en temphöjning på 1-2 grader per gång...

Just nu idag har jag framlednig, och jag kollade just när pumpen gick upp till 55, inom 10 sek ner till 54, 53 efter ca 25 sek och 52 inom totalt 1 minut. vv-Pannan, var hela tiden 44 grader, men hann gå upp till 45...


i vilket läge står VB-cp på?
temp på KB?


vi har lika pumpar. och på sommaren har jag 2-4starter per dygn.
start/stop diff 7 ºC och flyttad givare.

Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 24 september 2009, 17:00:33 »

Ja prova det...jag ändrade till 7 ºC o det blev helt klart bättre..
vad blev bättre? antal starer eller tempen i övre tanken?
Skrivet av: twonky
« skrivet: 24 september 2009, 16:52:29 »

Jag har haft ca 20 starter per dygn under sommarkörning, då pumpen gått ca 50 min. Det ger en genomsnittligt tid på ca 2,5 minuter, eller ungefär en tredjedel enligt beräkningen ovan. Det skulle ge mig en temphöjning på 1-2 grader per gång...

Just nu idag har jag framlednig, och jag kollade just när pumpen gick upp till 55, inom 10 sek ner till 54, 53 efter ca 25 sek och 52 inom totalt 1 minut. vv-Pannan, var hela tiden 44 grader, men hann gå upp till 45...
Skrivet av: nyland
« skrivet: 24 september 2009, 16:43:16 »

Ja prova det...jag ändrade till 7 ºC o det blev helt klart bättre..
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 24 september 2009, 14:11:58 »

jag tycker att ni kan testa att öka på start/stopp diffen till kanske 10 ºC och se hur det fungerar.
kan eventuellt bli bättre då.
om kompressorn får jobba en lite längre tid.

/Pontus
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 24 september 2009, 12:46:08 »

Hej,

Jag får inte upp temperaturen i övre delen av pannan (VV-delen) till mer än 48g, även under sommardrift (då pumpen jobbar mellan 50g – 55g). Vidare så sjunker tempen i VP-delen snabbet efter att pannan stängt av, det är i stort sett nere på 54g direkt efter stopp, och sjunker ganska snabbt neråt vidare. Så jag har även tycker jag ganska många starter per dygn. Hetgasen ligger runt 90-95g vid stopp. Pumpen verkar ha ganska lätt att komma upp i temp, iaf på sommaren. Jag vet inte exakt hur lång tid det tar, men om man jämför med en rimlighetskalkyl (Tid x Effekt = massa x (diff temp) x värmekapacitivitet  Om min effekt är 7 kW, 150 kg vatten att värma 5 grader (50 till 55) och 4,2 i värmekapacitivitet, dvs Tid x 7 = 150 x 5g x 4,2 ger Tid = 450 sek eller 7,5 minuter. Jag skulle nog säga att det går snabbare vilket jag tolkar som att inte allt vatten värms 5 grader (tyvärr kan jag nog inte tolka in att pumpen levererar 20 kW…)

Jag har sett någon annan tråd som beskriver liknande problem där man föreslår att kanske tempgivaren för VP delen sitter ”fel”. Hur kollar jag det rent praktiskt? Var ska den sitta? Gäller garantin om jag öppnar plasthöljet? Kan jag flytta den själv?


Sen har jag lite allmänna funderingar också
•   Delta T, kan man mäta det med hjälp av pumpen, dvs i någon meny?
•   Finns det någon mer statistik än den som finns under historia med och utan 372?
•   Kan man få ut COP från hetgastempen, ev i kombination med brine? Finns det något diagram tillgängligt?
•   Jag har sett KB som förkortning ibland, men vad betyder det?
•   Jag har sett lite positivt om ”elementfläkten”, håller ni med? Då kan jag i kombination med tilläggsisolering av vinden få ner lutningen på min kurva, tror ni jag kommer att få mer problem med vv då?

Jag kör med 0kW elpanna, 55g lutning och 2g justering, 6g diff start stop och 10 min startfördröjning,


det stämmer bra att inte tempen i övredelen blir mer än 48-49 ºC.edit du bör nog komma upp mot 51-52 ºC
VPgivaren sitter mitt i den del som kompressorn värmer ca150liter.  så på sommaren när pumpen kör mellan 50-55 ºC. och tempen blir 50 ºC vid givaren så har du fortfarande varmare temp i tanken över givaren.
när sedan VBpumpen går  igång så  blandas allt vatten tillen viss del. du sänker ºC tempen i toppen och höjer den i botten. sen börjar kompressorn att  höja temperaturen och då sitter vpgivaren så att det blir varmast där . så hela den nedre delan av tanken ca150liter blir inte lika varm utan den är någon grad kallare i toppen och ca 7 ºC kallare i botten.
pumpen du har avger nog max 10kw.

jag har satt min givare ca 17cm ovanför dykröret där givaren sitter original.
detta minskar antal starter. du kommer inte att få någon högre temp i vv-delen. kanske någon grad.
annars för att få ner antal starter är att öka diff start/stop. som du gjort.

hur många starter har du per dygn?

KB=brine
Skrivet av: nyland
« skrivet: 24 september 2009, 12:17:40 »

Hej..
Jag har samma bekymmer...låg temp i övre delen + sjunker 5 ºC inom 1 min
En representant för CTC var här o tittade igår, han kände inte igen problemet.
Han sa att han skulle undersöka och höra av sig..
Så jag hoppas han kommer med en lösning.
Håller med om att det kan vara dumt att ändra förmycket med tanke på garantin...
Skrivet av: twonky
« skrivet: 24 september 2009, 11:19:59 »

Hej,

Jag får inte upp temperaturen i övre delen av pannan (VV-delen) till mer än 48g, även under sommardrift (då pumpen jobbar mellan 50g – 55g). Vidare så sjunker tempen i VP-delen snabbet efter att pannan stängt av, det är i stort sett nere på 54g direkt efter stopp, och sjunker ganska snabbt neråt vidare. Så jag har även tycker jag ganska många starter per dygn. Hetgasen ligger runt 90-95g vid stopp. Pumpen verkar ha ganska lätt att komma upp i temp, iaf på sommaren. Jag vet inte exakt hur lång tid det tar, men om man jämför med en rimlighetskalkyl (Tid x Effekt = massa x (diff temp) x värmekapacitivitet  Om min effekt är 7 kW, 150 kg vatten att värma 5 grader (50 till 55) och 4,2 i värmekapacitivitet, dvs Tid x 7 = 150 x 5g x 4,2 ger Tid = 450 sek eller 7,5 minuter. Jag skulle nog säga att det går snabbare vilket jag tolkar som att inte allt vatten värms 5 grader (tyvärr kan jag nog inte tolka in att pumpen levererar 20 kW…)

Jag har sett någon annan tråd som beskriver liknande problem där man föreslår att kanske tempgivaren för VP delen sitter ”fel”. Hur kollar jag det rent praktiskt? Var ska den sitta? Gäller garantin om jag öppnar plasthöljet? Kan jag flytta den själv?


Sen har jag lite allmänna funderingar också
•   Delta T, kan man mäta det med hjälp av pumpen, dvs i någon meny?
•   Finns det någon mer statistik än den som finns under historia med och utan 372?
•   Kan man få ut COP från hetgastempen, ev i kombination med brine? Finns det något diagram tillgängligt?
•   Jag har sett KB som förkortning ibland, men vad betyder det?
•   Jag har sett lite positivt om ”elementfläkten”, håller ni med? Då kan jag i kombination med tilläggsisolering av vinden få ner lutningen på min kurva, tror ni jag kommer att få mer problem med vv då?

Jag kör med 0kW elpanna, 55g lutning och 2g justering, 6g diff start stop och 10 min startfördröjning,

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!