Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Officiell trÃ¥d CTC GSi-12  (läst 75642 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henkadj

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #90 skrivet: 07 september 2019, 21:09:35 »
Hej,
Har blivit rekommenderad en GSi-12 framför en Nibe 1255-12 inverter. Men när jag läser denna tråden blir jag ju vettskrämd! Verkar vara makalöst med problem med vv-mängd, vv-temp och lufttryck. Jag kan lite om pumpar och har inte planerat att behöva bli någon expert heller. Lägger en herrans massa pengar på pump och välrenommerad stor installatörsfirma, inte fasiken vill jag behöva posta frågor i pump-forum stup i kvarten i framtiden för att maskinen krånglar... Efter installation vill jag liksom inte behöva bry mig, jag vill att min maskin ska fungera - är det för mycket begärt när man lagt 100 000 kr drygt för ett system samt installation? Ni som är ägare till en GSi-12, hur går den egentligen? Tuffar den på eller är problemen återkommande? Ångrar ni att ni köpte en GSi, och i så fall vilken skulle ni annars hellre ha köpt? Hade ni tom valt bort en inverter och haft on/off för att slippa krångel?

Utloggad bfpne

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #91 skrivet: 10 oktober 2019, 00:05:18 »
Sent svar. Blev det Nibe eller CTC?

Jag har tyvärr inte någon erfarenhet av andra värmepumpar vad gäller varmvatten, men vi har vår GSi 12 ställd på normal, vilket har funkat bra. Vi är två vuxna och två småbarn i familjen. Jag tycker om att duscha varmt och länge och tycker absolut att vattnet räcker.

I övrigt hade vi en massa larm en period. Några givare byttes och allt har funkat sedan dess.

Förutom givarna som bytts skulle jag säga att den tuffar på. Jag ångrar absolut inte att vi köpte en CTC GSi 12.

Hej,
Har blivit rekommenderad en GSi-12 framför en Nibe 1255-12 inverter. Men när jag läser denna tråden blir jag ju vettskrämd! Verkar vara makalöst med problem med vv-mängd, vv-temp och lufttryck. Jag kan lite om pumpar och har inte planerat att behöva bli någon expert heller. Lägger en herrans massa pengar på pump och välrenommerad stor installatörsfirma, inte fasiken vill jag behöva posta frågor i pump-forum stup i kvarten i framtiden för att maskinen krånglar... Efter installation vill jag liksom inte behöva bry mig, jag vill att min maskin ska fungera - är det för mycket begärt när man lagt 100 000 kr drygt för ett system samt installation? Ni som är ägare till en GSi-12, hur går den egentligen? Tuffar den på eller är problemen återkommande? Ångrar ni att ni köpte en GSi, och i så fall vilken skulle ni annars hellre ha köpt? Hade ni tom valt bort en inverter och haft on/off för att slippa krångel?

Utloggad Makdeniss

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #92 skrivet: 02 november 2019, 14:35:06 »
Hi,

I am sorry for writing in english but I do not speak your forum language. I have also purchased the ctc gsi12 about 2 weeks ago. There is one problem that is bothering me: it seems to reset our DHW settings to economy by itself randomly. Last time I set it to normal and now it is back to economy. I set it back to normal in the morning and about 1 hour later it is again in economy. Has anybody had the same problem?

Thanks and excuse me for writing in english again.
Deniss

Utloggad Mrros

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #93 skrivet: 29 december 2019, 15:56:00 »
Hej, har haft vår GSI 12 i en månad nu, mycket nöjd, gick från en IVT c7 som var 18år, det ända som jag inte blir riktigt klok på är vad man skall ställa in laddpumpen på till elementen, default värde är 90% vilket känns väldigt högt, kör just nu på 50%. Vad har ni era inställda på och varför?
Som det ser ut i december kommer vi att förbruka ca 19% mindre el en i fjol, och temperaturen är ungefär samma som 2018.

Utloggad Epoxil

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #94 skrivet: 14 februari 2020, 06:12:40 »
Hej!

Verkar inte vara någon större aktivitet i detta forum, jag tolkar det som något positivt. Har igår fått driftsatt en CTC GSi-12 efter 2 veckors arbete med borrning (200 m) samt konvertering av värmesystem från direktverkande el. Allt är out-of-the box och verkar fungera prima, alla radiatorer är varma och det finns varmvatten men jag har inte på något sätt undersökt hur många duschar och bad det räcker till. Under kommande veckor lär det bli en hel del pillande med inställningar och diverse justeringar.

Min plan är att öppna alla termostater fullt och sedan justera värmekurvan så att det blir en behaglig temperatur inne, sedan börja finlira med termostater i de rum där vi vill ha det svalare. Låter det rimligt? Mig veterligen har installatören inte justerat kv-värden i radiatorerna utan bara satt på en termostat.

MVH
E
240 m2 villa i 2 plan, Storstockholm, byggt -82. Konverterat från direktverkande el till vattenburet med bergvärme, CTC GSi-12. Tidigare årsförbrukning ca 28000 kWh (delar av huset "nedstängt"). Nuvarande årsförbrukning ännu okänd
Radiatorer Purmo Thermopanel V4, 2 rörssystem.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #95 skrivet: 14 februari 2020, 19:11:47 »
Problemet med CTC är att de bara går o går.

Du kan säkert likt många av oss få hjälp med inställningarna här.
Min CTC är lite äldre modell
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #96 skrivet: 17 februari 2020, 08:44:31 »
Man kan göra som du beskriver, men bäst är att försöka justera in flödet över alla radiatorer så att du får så lika temperaturfall som möjligt över alla radiatorer.
En IR-termometer kan vara en bra hjälp till detta (mät i topp och botten av radiatorerna när systemet är i drift och värmebalans) https://www.energibutiken.se/sv/ir-termometrar/110-ir-termometer.html?search_query=ir-termometer&results=1

Om rumstemperaturen varierar mellan olika rum när du justerat in för samma deltaT över alla radiatorer så kan du finjustera grundflödet så att rumstemperaturen blir som du vill ha den.
Först därefter skall man ställa in termostaterna som då får i princip en maxbegränsande funktion som skyddar mot övertemp som kan bero på matlagning, solinstrålning, "många människor" eller liknande.
I rum där du vill ha det lite svalare är det alltså bättre att strypa grundflödet över radiatorerna än att termostaterna skall ligga och reglera flödet.
« Senast ändrad: 17 februari 2020, 08:47:47 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Epoxil

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #97 skrivet: 23 februari 2020, 20:27:09 »
OK, intressant. Finns det någon uppfattning om hur mycket bättre det blir att köra sådan injustering av temp på varje radiator och är det på något sätt mätbart? (utan massa kringutrustning)

För tillfället tycker jag följande fungerar OK:

* Alla termostater helt öppna
* Kurva 35. Detta gav en innetemp på ca 21 °C innan jag kopplade in innetempgivaren.
* Innetempgivare inställd på 21 °C, jag verkar få ca 21.5-22 °C i större delen av huset då. Temperaturen upplevs som jämn i alla rum (men det varierar säkerligen någon grad)
* VV-program inställd på "Normal", ingen elspets tillåten
* Laddpump 90% både på VV och VP
* Delta T varma sidan ligger någonstans runt 2-3 °C när både kompressor och laddpump för radiatorkrets (G11) går. Har pratat med CTC som menar att det är en normal delta T för deras pump och att den inte tar skada av låg dt
* Delta T kalla sidan ligger på ca 3 °C vid kompressordrift


En iakttagelse jag gjort är att kompressorn verkar gå av och på relativt ofta, dvs jag får en hackig kurva för UT/IN temp. Misstänker att det har att göra med att det är rätt varmt i Sthlm-trakten just nu (~5 deg) och att värmebehovet för mitt hus är lägre än 2,5 kW.

Jag undrar om nÃ¥gon har koll pÃ¥ om radiatorkretsens IN-slinga värms upp av/blandas ut med varmvattnet frÃ¥n botten av VV-tanken innan den värms via kondensorn eller om det bara värms av kondensorn? Det ser ut som att den blandas med VV-tank, se bifogad bild där jag ringat in i rött. Men jag tycker inte det verkar sÃ¥ när jag ser pÃ¥ hur min pump beter sig. Exempel: VV-tank är inställd pÃ¥ 55/55C (toppen / botten) och om kompressorn varit av ett tag men radiatorkretsens laddpump gÃ¥r sÃ¥ kan UT/IN ligga pÃ¥ t.ex 22/22 °C. Säg att börvärdet ligger pÃ¥ 24 grader, sÃ¥ att efter en halvtimme ligger gradminuter pÃ¥ -60 och kompressorn gÃ¥r igÃ¥ng; varför blir det ens sÃ¥? Borde inte radiatorkretsens UT-värde kunna höjas till börvärde endast genom inblandning av varmvatten frÃ¥n botten pÃ¥ VV-tank? VV-tanken ligger nämligen stabilt pÃ¥ 55/55C om jag inte använder nÃ¥got tappvarmvatten, sÃ¥ den verkar ju inte användas till uppvärmning av radiatorkrets. Man hade ju sparat en väldans massa start/stopp pÃ¥ kompressorn, eller har jag fattat fel?  Sc:,h

« Senast ändrad: 23 februari 2020, 20:29:24 av Epoxil »
240 m2 villa i 2 plan, Storstockholm, byggt -82. Konverterat från direktverkande el till vattenburet med bergvärme, CTC GSi-12. Tidigare årsförbrukning ca 28000 kWh (delar av huset "nedstängt"). Nuvarande årsförbrukning ännu okänd
Radiatorer Purmo Thermopanel V4, 2 rörssystem.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #98 skrivet: 24 februari 2020, 08:03:45 »
Dina inställningar verkar helt OK, men som sagt, har du nu "någon grad skillnad" mellan rummen så är det bättre att justera grundflöde än att ställa en kurva som är så hög att kallaste rummet är lagom varmt, för att sedan låta termostater strypa bort flöde i rum som då blir onödigt eller för varma.

Man brukar säga att varje grad varmare vatten som värmepumpen arbetar med (onödigt hög kurva) ger ca 3% sämre SCOP, om årsförbrukningen på värmepumpen är 6000 kWh/år så kostar varje grad alltså ca 180 kWh/år.
Säg t.ex. att du har ett rum som är ett par grader svalare än du vill, då kanske du måste öka kurvan med 3 grader för att få lagom varmt där, om du istället ökar flödet till det rummet och fått önskad temp har du sparar ca 560 kWh/år.
På riktigt dåligt injusterade värmepumpar är det inte ovanligt att man kör ut 10 grader varmare vatten än vad som behövs, och då är det en riktigt dålig affär, och så sliter det dessutom rätt mycket mer på kompressorn, så man kan kallt räkna med att det även är negativt för livslängden. (Kompressorn får arbeta med högre tryck och högre temperaturer)

När växelventilen Y21 ligger mot radiatorkretsen kommer inget flöde in från tanken till returen i den del som du ringat in med rött. (Finns ingen omsättning av vatten i tanken då).
OK, möjligen någon centiliter som beror på konvention eller ejektorverkan i den lilla rörstumpen, men inte mer.
« Senast ändrad: 24 februari 2020, 08:06:57 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad RenenHugo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #99 skrivet: 21 mars 2020, 20:25:42 »
Hej på er CTC:are
jag har en CTC gsi 12.
dock så tror jag det har blivit lite knas med min anläggning.
för nu sista tiden så har röda från borrhålet lägre temp än blåa från borrhålet... å så har det inte varit tidigare när jag varit ner och kollat.
någon som vet vad detta kan bero på? tyvärr så har installatören gått i konkurs så kan inte vända mig till han för info =(
bifogar bild så förstår ni kanske bättre vad jag pratar om.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #100 skrivet: 10 april 2020, 04:59:21 »
fel pÃ¥ en givare.  mäåt med termometer pÃ¥ rören.  har installatören gÃ¥tti kÃ¥nken sÃ¥ kontakta ctc direkt, du har garanti direkt frÃ¥n ctc, 
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #101 skrivet: 10 april 2020, 10:11:38 »
Var det så även under vintern?
Tror att de va hos nån mer det var så och det blev så när KB pumpen står still.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad Trhuster

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #102 skrivet: 12 januari 2021, 11:27:20 »
Hej,

Installerade en CTC GSi-12 den 23e december. Det har fungerat utmärkt än så länge. Det jag undrar är ifall det är normalt att framledningstemperaturen ibland en kort stund går upp mot 60c?





Villa, 2-plan 260 m2, Treglasfönster, Golvvärme i kök, vardagsrum, tvättstuga, gästrum, 2 wc, hall. Radiatorer 9 st. Självdragsventilation, Byggt 1975, 3 pers, CTC GSi-12 installerad 2020, Jordvärme.

Utloggad NissseMann

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #103 skrivet: 23 januari 2021, 13:14:59 »
Har en GSi-12,
Innan fyllning av badkar körs den i Komfortläge (höjd till högsta inställningar i Komfort-programmet 65 gr stopptemp på VV). Maxtid VV är 70 min.

Dock slutar den allra oftast VV-tillverkningen "redan" vid 60 gr. När den avslutat VV-tillv. byts även börvärdet från (65) till (60).
Har provat olika inställningar på laddpumpen vid VV-tilkv, senast med 100%. Även provat sänkning av lägsta rps vid VV.

Hur beter sig era?
Undrar om det är en egenskap eller någon inställning, mjukvarufråga. Luftning är gjord, automatluftare har funnits sedan nyinstallation, allt annat fungerar prima.

Mvh
Martin


Utloggad Trhuster

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd CTC GSi-12
« Svar #104 skrivet: 23 januari 2021, 13:25:11 »
Har en GSi-12,
Innan fyllning av badkar körs den i Komfortläge (höjd till högsta inställningar i Komfort-programmet 65 gr stopptemp på VV). Maxtid VV är 70 min.

Dock slutar den allra oftast VV-tillverkningen "redan" vid 60 gr. När den avslutat VV-tillv. byts även börvärdet från (65) till (60).
Har provat olika inställningar på laddpumpen vid VV-tilkv, senast med 100%. Även provat sänkning av lägsta rps vid VV.

Hur beter sig era?
Undrar om det är en egenskap eller någon inställning, mjukvarufråga. Luftning är gjord, automatluftare har funnits sedan nyinstallation, allt annat fungerar prima.

Mvh
Martin

Utan att helt säkert veta så gissar jag att du måste ha eltillskott på för temp över 60c.
Villa, 2-plan 260 m2, Treglasfönster, Golvvärme i kök, vardagsrum, tvättstuga, gästrum, 2 wc, hall. Radiatorer 9 st. Självdragsventilation, Byggt 1975, 3 pers, CTC GSi-12 installerad 2020, Jordvärme.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!