Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: IVT 290 A/W - Anslutning expansionskärl  (läst 1319 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad marcussjogren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT 290 A/W - Anslutning expansionskärl
« skrivet: 07 oktober 2019, 21:41:44 »
Hej!

Behöver byta expansionskärl på min 290 A/W, men får inte riktigt fram vad det är för dimension på befintlig mutter. Ser som att det skulle kunna vara typ M22 med plan packning, men det är en vild gissning.

Alternativet är så klart att ta bort den och sätta en klämringskoppling med rätt anslutning för det nya kärlet, men det är jäkligt bökigt att komma åt där inne. Ser ut som att det är ett 12mm rör.

Vågar man köra med ett 12L till 140L system? Anledningen till att jag undrar är då ett 18L kärl inte får plats så då får det bli ett 35L på fötter istället.
Dyrare och omständigare att byta.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT 290 A/W - Anslutning expansionskärl
« Svar #1 skrivet: 07 oktober 2019, 22:27:06 »
Jag skulle koppla in ett nytt kärl utanför innerdelen, ett T-rör och en ny anslutning på returen före 290 A/W.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad marcussjogren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 290 A/W - Anslutning expansionskärl
« Svar #2 skrivet: 08 oktober 2019, 19:03:10 »
Absolut - det är ju så klart görbart!

Dock hade jag i detta läget helst bara bytt till ett likadant expansionskärl då pumpen är gammal.

Hade hellre gjort lite större omtag om några år, om det är en försvarbar lösning.

Är det samma gänga på alla expansionskärl av samma storlek eller skiljer det sig även där?
Orginalkärlet ser ut som sagt ut som lekande mutter snarare än en G15-mutter, men säker är jag absolut inte.

Utloggad marcussjogren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 290 A/W - Anslutning expansionskärl
« Svar #3 skrivet: 14 oktober 2019, 18:43:00 »
Absolut - det är ju så klart görbart!

Dock hade jag i detta läget helst bara bytt till ett likadant expansionskärl då pumpen är gammal.

Hade hellre gjort lite större omtag om några år, om det är en försvarbar lösning.

Är det samma gänga på alla expansionskärl av samma storlek eller skiljer det sig även där?
Orginalkärlet ser ut som sagt ut som lekande mutter snarare än en G15-mutter, men säker är jag absolut inte.

Fick svar från IVT att det är 1” gänga, men de kunde inte svara på om det var lekande mutter eller rörgänga som ska linas, bara att det var likadan gänga på alla expansionskärl.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT 290 A/W - Anslutning expansionskärl
« Svar #4 skrivet: 14 oktober 2019, 22:31:47 »
På de anslutningsgrejer som finns är det rörgänga.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!