Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny pÃ¥ Forumet - Vad skall man välja?  (läst 2194 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad peja72

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Ny på Forumet - Vad skall man välja?
« skrivet: 14 november 2005, 15:16:30 »
Hej,
Är ny på Forumet och skulle vara tacksam för råd vad för uppvärmning man skall välja. Jag skall bygga nytt hus, enplansvilla 140-160kvm, gjuten platta med golvvärme.

De flesta husleverantörer verkar ju installera frånluftsvärmepump, men är det mer ekonomiskt/klokt att installera bergvärme? Vi kommer att ha komunalt vatten så ingen vinst att kombinera vatten/värme ur samma hål (om det hade varit en faktor att ta hänsyn till).

Tacksam för alla synpunkter och val av leverantör/utrustning.

//Peter

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ny på Forumet - Vad skall man välja?
« Svar #1 skrivet: 14 november 2005, 16:08:21 »
Golvvärme är i sig extra lämpligt för berg/jordvärme. Men frånluft värmepump kan göras relativt billigt vid nybyggnad. Tror du måste föra en dialog med din husleverantör om vad det ena eller andra kostar i huset.

Det beror litet på din totala vv och värmeförbrukning, samt hur många personer ni är i hushållet.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Ny på Forumet - Vad skall man välja?
« Svar #2 skrivet: 14 november 2005, 22:25:19 »
I dag som det ser ut skulle jag utan tvekan välja golvvärme med bergvärme och ett redigt överdimmensionerat borrhål. Ventilationen skulle jag låta en frånluftsfläkt blåsa rakt ut. Dessutom skulle jag utnyttja borrhålet för frikyla.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ny på Forumet - Vad skall man välja?
« Svar #3 skrivet: 14 november 2005, 23:11:10 »
I dag som det ser ut skulle jag utan tvekan välja golvvärme med bergvärme och ett redigt överdimmensionerat borrhål. Ventilationen skulle jag låta en frånluftsfläkt blåsa rakt ut. Dessutom skulle jag utnyttja borrhålet för frikyla.

Då får du nog vara Fixare för att få ekonomi i detta i ett nyproducerat hus. Inte minst frikyla och vattenradiatorer på övervåningen.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Ny på Forumet - Vad skall man välja?
« Svar #4 skrivet: 14 november 2005, 23:24:44 »
Beror nog lite på "vanorna" osså vart i landet man bor.. men vistt finns det nån frånluft som också har en kort markslinga (man ska ju ändå fixa tomten) Var det NIBE???
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Ny på Forumet - Vad skall man välja?
« Svar #5 skrivet: 15 november 2005, 08:20:53 »
I dag som det ser ut skulle jag utan tvekan välja golvvärme med bergvärme och ett redigt överdimmensionerat borrhål. Ventilationen skulle jag låta en frånluftsfläkt blåsa rakt ut. Dessutom skulle jag utnyttja borrhålet för frikyla.

Då får du nog vara Fixare för att få ekonomi i detta i ett nyproducerat hus. Inte minst frikyla och vattenradiatorer på övervåningen.

Om du börjar med att läsa hela posten, sÃ¥ pratade vi om ett enplanshus. Med facit i handen sÃ¥ hade det varit en utomordentligt bra affär för mÃ¥nga om det hade suttit en bergvärme i stället för frÃ¥nluft med ökningen av kostnaden pÃ¥ elen som varit och den ökning man kan gissa sig till. Hur som helst sÃ¥ talade jag om hur  jag skulle göra i dag med den kunskap jag har.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ny på Forumet - Vad skall man välja?
« Svar #6 skrivet: 15 november 2005, 08:27:43 »
Beror nog lite på "vanorna" osså vart i landet man bor.. men vistt finns det nån frånluft som också har en kort markslinga (man ska ju ändå fixa tomten) Var det NIBE???

Jag har för mig att det är IVT-twin.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Ny på Forumet - Vad skall man välja?
« Svar #7 skrivet: 15 november 2005, 17:05:41 »
Skulle utan minsta tvekan välja markvärmepump... med låg värmekuva och en 1230 då har du en cop på 5.0 :,v(...
Payoff tiden som många alltid talar om är halverad... dröm läge kallar jag det..
Huset kostar skjortan  sÃ¥ väl ett lite dyrare värmesystem Ã¥ du har lÃ¥g boendekostnad...det tjänar du pÃ¥.

Lycka till...
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Ny på Forumet - Vad skall man välja?
« Svar #8 skrivet: 15 november 2005, 18:04:50 »
1230 och COP läs det finstilta och upptäck att det är typiskt annonstrams. De flesta värmepumpar ligger pÃ¥ den nivÃ¥n som 1230 10kw annonserats om. 
 Men installera i stort sett vilken maskin som helst med ett riktigt dimmensionerat golvvärmesystem och ett ordentligt borrhÃ¥l och upptäck att COP 6 är inga större problem för värmesidan men tyvär mÃ¥ste du ha varmvatten till huset ocksÃ¥ där du fÃ¥r betydligt sämre COP. Hur som helst med golvvärme och riktig bergvärme rätt installerat sÃ¥ ser jag det som den helt klart bästa lösningen.
Varför fråga när man kan göra fel själv

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!