Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Erfarenheter av CTC bergvärmepumpar  (läst 6044 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hewini

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Erfarenheter av CTC bergvärmepumpar
« skrivet: 02 maj 2018, 11:05:58 »
Hej,

håller på att navigera mig fram i bergvärme-djungeln och har fått förslag på framför allt Thermia och CTC. Thermia finns det ju ganska mycket att läsa om här på forumet men CTC (CTC GS 8 i detta fall) är det lite svårare att finna info om. På pappret verkar det vara en bra produkt, men finns det några som har erfarenheter (bra/dåliga) eller synpunkter/info om för eller nackdelar med CTC och CTC GS 8 mer specifikt?

http://www.ctc.se/sv/produkter/bergvarmepumpar/ctc-gs

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Erfarenheter av CTC bergvärmepumpar
« Svar #1 skrivet: 02 maj 2018, 12:48:24 »
Vet inte så mycket om just denna modellen men generellt har CTC oftast en varmvattenlösning där varmvattnet värms via slingor eller som i detta fallet en värmeväxlare.
Fördelen är att det kan inte växa så mycket legionellakusar i deras grejor.
Nackdelen är att varmvattnet värms samtidigt som det tappas.
Har du grova vattenrör och störttappar ett badkar kan det hända att värmeväxlaren inte hinner med att värma vattnet när man tappar.
Om du endast har dusch så kommer den funka fint.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hewini

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Erfarenheter av CTC bergvärmepumpar
« Svar #2 skrivet: 02 maj 2018, 12:56:53 »
Hej, tack för svar.

Har bara dusch idag men ett normalt badkar kommer finnas inom ett par år. Men jag fattar inte helt, det finns ju en varmvattenberedare på 2-300 liter som övriga tillverkare. Menar du då att detta vatten värms upp för långsamt?

Kan du se andra för eller nackdelar med denna pump?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Erfarenheter av CTC bergvärmepumpar
« Svar #3 skrivet: 02 maj 2018, 14:01:16 »
Varmvattenberedaren är en tank med samma vatten som i värmesystemet. Sen värms tappvattnet med hjälp av tankvattnet i en värmeväxlare. Det är alltså inte en 'vanlig' varmvattenberedare där man lagrar uppvärmt tappvatten.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad hewini

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Erfarenheter av CTC bergvärmepumpar
« Svar #4 skrivet: 02 maj 2018, 17:12:57 »
Där ser man, mycket ska man få lära sig. :)

Fungerar det annorlunda på andra märken som Thermia?
Vad tror du om CTC respektive Thermia?


Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Erfarenheter av CTC bergvärmepumpar
« Svar #5 skrivet: 02 maj 2018, 17:41:22 »
Thermia har en tank för tappvarmvattent som inte har nått med värmen att göra.
Thermia, har i alla fall, räknats som lite bättre. Hur det är i dag vet jag inte.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad hewini

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Erfarenheter av CTC bergvärmepumpar
« Svar #6 skrivet: 02 maj 2018, 18:30:16 »
Ok. Tack för din synpunkt. Vet du något mer varför det är/var så? Känns som att alla har sina för och nackdelar och att det inte finns något helt bra val. Är nog egentligen mest inne på en Thermia, men den installatör som jag pratar med är inte auktoriserad av dom. Han installerar gärna en Danfoss, men nu när Thermia är sålt och Danfoss ska sluta med färdigmonterade värmepumpar så känns det ju osäkert med garantier och trygghet på lång sikt. Och nu vart tydligen CTC köpt av Nibe med...

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Erfarenheter av CTC bergvärmepumpar
« Svar #7 skrivet: 02 maj 2018, 20:32:19 »
Garantier behöver du knappast oroa dig för när det gäller "dom stora" fabrikaten. Och det är inte någon större skillnad på drifts ekonomi och driftsäkerhet. Det som det kan vara skillnad på är den du köper av och som installerar anläggningen. Så det är viktigare att du lägger krut på att hitta en bra installatör så att du inte får en som bara har munväder.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Inloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Erfarenheter av CTC bergvärmepumpar
« Svar #8 skrivet: 02 maj 2018, 22:38:52 »
Bra installatör kan nog vara avgörande.
Om du inte läser så mycket om problem med CTC bergvärme kan det bero på att de är mycket driftsäkra. ;)
Vi är uppe i 15 1/2 år nu, de sista 11 har det inte hänt något.
En annan anledning att de inte har så mycket trimningsmöjligheter som t ex en Nibe, med gradminuter och annat.
Varmvattenkapaciteten trodde jag var åtgärdad på de nya modellerna, med en växelventil som medger körning enbart för varmvatten?
På de äldre modellerna kunde man få slut, vilket vi åtgärdade med en vvb i serie med pumpen.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Erfarenheter av CTC bergvärmepumpar
« Svar #9 skrivet: 03 maj 2018, 05:58:49 »
Se gärna till att du har en reparatör i närområdet också, om du skulle få problem, annars kan det bli långa väntetider vid haveri, eller problem.

Utloggad hewini

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Erfarenheter av CTC bergvärmepumpar
« Svar #10 skrivet: 03 maj 2018, 15:43:51 »
Bra installatör kan nog vara avgörande.
Om du inte läser så mycket om problem med CTC bergvärme kan det bero på att de är mycket driftsäkra. ;)
Vi är uppe i 15 1/2 år nu, de sista 11 har det inte hänt något.
En annan anledning att de inte har så mycket trimningsmöjligheter som t ex en Nibe, med gradminuter och annat.
Varmvattenkapaciteten trodde jag var åtgärdad på de nya modellerna, med en växelventil som medger körning enbart för varmvatten?
På de äldre modellerna kunde man få slut, vilket vi åtgärdade med en vvb i serie med pumpen.

Om varmvatten på CTC GS så står det:

Rent och tryggt varmvatten
Vattnet i tanken (samma som i värmepump och radiatorer) stiger och skiktas så det varmaste omger varmvattenväxlaren där tappvattnet snabbt strömmar igenom, hämtar energi och går ut till vattenkran eller dusch. Det ger fräscht varmvatten och minimerar risk för legionellabakterier.

Det tillverkas alltså löpande om jag förstår det rätt. Är detta samma som tidigare kunde ge problem eller tror du att det är enligt det nya med egen växelventil som du säger? Hur fungerar den lösningen?

Inloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Erfarenheter av CTC bergvärmepumpar
« Svar #11 skrivet: 03 maj 2018, 16:14:01 »
Om varmvatten på CTC GS så står det:

Rent och tryggt varmvatten
Vattnet i tanken (samma som i värmepump och radiatorer) stiger och skiktas så det varmaste omger varmvattenväxlaren där tappvattnet snabbt strömmar igenom, hämtar energi och går ut till vattenkran eller dusch. Det ger fräscht varmvatten och minimerar risk för legionellabakterier.

Det tillverkas alltså löpande om jag förstår det rätt. Är detta samma som tidigare kunde ge problem eller tror du att det är enligt det nya med egen växelventil som du säger? Hur fungerar den lösningen?
Det måste de svara på som har senaste modellen.
Problemet med principen var flera:
-att tanken är för liten vilket ger för lite vv, skulle behöva extra tank
-man vill köra vp med så låg temperatur som möjligt för att få bra COP, detta ökar behovet av toppning med elpatron i övre tanken för att få varmvatten --> sämre ekonomi.
Men har du ett högtempsystem får du mer vv
Nyare CTC har växelventil och extra vv-funktion.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Erfarenheter av CTC bergvärmepumpar
« Svar #12 skrivet: 03 maj 2018, 17:12:38 »
Bra installatör kan nog vara avgörande.
Om du inte läser så mycket om problem med CTC bergvärme kan det bero på att de är mycket driftsäkra. ;)
Vi är uppe i 15 1/2 år nu, de sista 11 har det inte hänt något.
En annan anledning att de inte har så mycket trimningsmöjligheter som t ex en Nibe, med gradminuter och annat.
Varmvattenkapaciteten trodde jag var åtgärdad på de nya modellerna, med en växelventil som medger körning enbart för varmvatten?
På de äldre modellerna kunde man få slut, vilket vi åtgärdade med en vvb i serie med pumpen.
Nyare Ctc styrs av gradminuter och dom jobbar direkt mot rad systemet som tex Nibe eller Thermia och dom har växelventil som gör att dom kan ladda varmare vatten till en tank som vid förbrukning av vv används för att värma vv via växlare. Vet inte hur kraftig växlare Ctc har men på ved anläggningar med liknande lösning ger det bra med vv och retur tempen till tanken ligger väldigt när kv in tempen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad en.knapp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lycksele
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Erfarenheter av CTC bergvärmepumpar
« Svar #13 skrivet: 03 maj 2018, 19:59:16 »
Har en GS8 sen i januari och den har tuggat på bra men precis som Carl N skrev högre upp så kan det bli lite si och så med varmvattnet vid högt flöde, iaf i komfortläge. Ställer man in högre temp på vattnet så funkar det bra. Har också märkt att den inte håller inställd temp. Jag har inställt på 20 grader och då håller den kring 20,7 grader enligt pumpens innegivare (och termometern jag har bredvid) . Den håller dock stabil temp så det är inget stort problem. Vill du ha många inställningsmöjligheter bör du ta ett annat märke då det är dåligt med det i CTC men det är iaf enkelt att använda.

Utloggad en.knapp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lycksele
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Erfarenheter av CTC bergvärmepumpar
« Svar #14 skrivet: 04 maj 2018, 12:42:27 »
Menade naturligtvis att det kan bli lite kallt vatten i ekonomiläge vid högt flöde, inte komfortläge.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!