Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med bergvärme!  (läst 23708 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HermanS

  • Gäst
HermanS
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #30 skrivet: 25 mars 2012, 17:18:05 »
Hej igen och tack för alla svar än en gång!

Carl, kan inte svara på hur ratten var ställd, men troligtvis på +2

Jag ringde en borrkille i fredags och berättade situationen och han sa som många andra att det inte är bra värden och att elpatronen får jobba med på vintern. Hans rekomendation var att ta det bra priset på 15 000 - rot för att kompleteringsborra hålet djupare från 134 m till 180 m. Det är samma kille som borrade hålet första gången som gett det priset som en muntlig offert men jag ska nu begära detta skriftligen. En del vill ju inte borra djupare i samma hål om borret skulle nypas och skrotas men om man borras i samma hål med sina egna grejer ska det tydligen gå bra. Sen tyckte han jag skulle vänta tills efter nästa vinter och se hur värdena ligger då, funkar det inte då tyckte han man skulle byta ut enbart kompressorn i VP till en större KW, 9 eller 10 eller vad nästa steg var istället för att installera en FLM, han tyckte att det bara blev ytterligare en till pryl som kan strula.

Vad tror ni om detta inför nästa vinter? I bruksanvisningen står det att man ska borra 130-140 m till en 7 kw nibe figter 1215 men borrkillen jag pratade med sa att man kan borra upp till 200 m utan problem till en 7 kw VP. Vad är erfarenhet av detta?

När det gäller aktivt djup så står det följande i borrprotokollet, men vet inte hur man kan utläsa aktivt djup ur detta?
Totaldjup från marken 134 m
0-4 m sand
4-10 m trarig svart (svårt att se vad det står men vad kan det menas med det, det kan även stå trang svart eller något i stil med det.)
10-134 m svart
Borrhål fodrat med stålrör
ytterdiameter 168,5 mm godstjocklek 5 mm djup från 0 till 12 m
Jorddjup från markytan 4 m
Borrhålets diameter 140 mm
Pump eller blåsdjup under markytan 134 m
pump eller blåstid 0,5 tim
Vattemmängd 100 lit/tim

Ska stänga på VP igen ikväll eller imon och se vad jag får för KB-värden när pumpen går igång igen.

Ser fram emot era svar!

//Herman

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #31 skrivet: 25 mars 2012, 18:38:52 »
Det är 12 meter foderrör, dvs 2 meter under zonen 4-10 meter "trarig" svart. Foderrör kostar en hel del så det använder man inte om det inte behövs. Därför undrar jag om det kan stå trasig svart, att berget var så söndrigt att borraren bedömde att det behövdes foderrör genom den zonen.

Det går inte att avgöra hur många meter aktivt borrhål det är i och med att det saknas uppgift om hur långt ner det är till grundvattnet. Finns det något som tyder på att grundvattnet skulle ligga djupt, t.ex. huset ligger på en liten kulle? Normalt brukar grundvatten ytan ligga mindre än 5 meter under markytan.

Det är inga problem med betydligt djupare borrhål än vad som rekommenderas. Det blir lite extra tryckfall i köldbärarkretsen men det skall inte vara några problem. 130 - 140 meter till en pump på 7 kW är vad som fungerar bra i de flesta fall och ger en temperatur på ingående köldbärare runt noll grader. Här är det ett fall som inte är som de flesta och då får man rätta sig efter det.

Priset på fördjupning av borrhålet är troligen lägre än vad en FLM skulle kosta monterad. Är det räknat med köldbärarslang eller räknar borraren med att skarva den befintliga?

Har pumpen varit avstängd en vecka borde det bli ungefär 3-4 grader på ingående köldbärare de första 10 minuterna pumpen går. Bergtemperaturen varierar en hel del i Småland så det är lite av en gissning.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #32 skrivet: 25 mars 2012, 19:36:41 »
Carl, kan inte svara på hur ratten var ställd, men troligtvis på +2

Kurva 9/+2 och -3 °C ute borde ge ca 43 °C i börvärde pÃ¥ framledningen, antingen läste du av fel eller är nÃ¥tt skumt med värmepumpen.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #33 skrivet: 25 mars 2012, 19:53:43 »
Inte så att ratten är ur sitt rätta läge? Den ska kunna rotera symetriskt runt 0-läget, dvs lika myvket + som -. (Man kan med lite våld vrida den ur sitt rätta läge) Jämför skalan med värdet i meny 17.
« Senast ändrad: 25 mars 2012, 19:56:01 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #34 skrivet: 26 mars 2012, 09:31:33 »
Hej Verkar vara något konstigt med tanke på att kompressor gick när ts läste av med tanke på börvärdet på (54)
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

HermanS

  • Gäst
HermanS
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #35 skrivet: 26 mars 2012, 21:29:21 »
Hej igen!

Nu när jag körde igång pumpen hade jag 0 in och -3 ut när den hade gått över natten, så det är väl helt ok?

Jag ska först kolla med Nibe också ang. att borra ett djupare hål också innan jag begär skriftlig offert av borraren på 15 000 minus rot. Det är väl bra om man göra det så sent på sommaren som möjligt då väl pumpen måste va avstängd ett tag innan så hålet tinar helt, så han kan få upp slangen med. Undrar hur han gör med foderrören, de måste väl tas upp när man borrar, men man behöver väl inte göra något inne i källaren utan allt jobb sker väl ute vid en kompleteringsborrning.

Det sista jag hörde nu var att jag inte behövde byta hela VP om jag efter nästa vinter vill byta till en med mer kw utan att man bara kunde byta någon del, tror han sa kompressorn, kan det stämma?

//Herman

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #36 skrivet: 26 mars 2012, 21:40:47 »
Foderrören tas inte upp vid borrningen man borrar ett hål med mindre dia än foder rören. Du behöver nog inte vänta länge på att hålet ska tina tempen höjs fort när det inte tas ut energi från hålet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #37 skrivet: 26 mars 2012, 22:08:02 »
Det går att borra när som helst på sommaren när huset inte behöver värmas. Även om borrhålet i utgångsläget är totalt genomfruset tinar isen på ungefär ett dygn när värmepumpen stängs av.

Det kan stämma med kompressorn, i många fall är det så att pumpar med närliggande olika effekt bara skiljer sig åt genom kompressorns storlek. Värmeväxlare och cirkulationspumpar är desamma. Vet dock inte hur det är med Nibes 7:a och nästa kraftigare pump. Frågan är dock om det kommer att löna sig. Det kostar förmodligen mer än 20 000 kr, vinsten i form av mindre tillsatsel kommer inte att betala det. Det är bättre att vänta tills kompressorn havererar.

0/-3 är rimliga värden nu när pumpen inte går hela tiden.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #38 skrivet: 27 mars 2012, 13:26:12 »
När temperaturen från berget blir högre så kommer värmepumpen ge lite mera effekt.
Lägg pengarna på isolering av vinden i stället för ny kompressor.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #39 skrivet: 27 mars 2012, 13:55:27 »
Precis. Jag ser inget större fel på bergvärmen förutom att den är lite klent dimensionerad. Rent ekonomiskt finns det ingen anledning att börja ändra på kompressor och borrhål så länge anläggningen den fungerar som den skall.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #40 skrivet: 27 mars 2012, 17:29:32 »
Helt enig med Olle61 och Purjo. Min VP 8kW och 140m borrhål var (medvetet) för klent dimensionerat vid installationsstart. Nu efter tilläggsisolering, framförallt efter vindsisoleringen så räcker den bra till.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #41 skrivet: 27 mars 2012, 17:34:54 »
Sen tyckte han jag skulle vänta tills efter nästa vinter och se hur värdena ligger då, funkar det inte då tyckte han man skulle byta ut enbart kompressorn i VP till en större KW, 9 eller 10 eller vad nästa steg var istället för att installera en FLM, han tyckte att det bara blev ytterligare en till pryl som kan strula.

Jo, men å andra sidan ersätter den ju befintlig frånluftsfläkt, så det blir inte bara nya prylar som kan strula. Om den fläkten dessutom är gammal så kanske det ändå är läge att skaffa en ny och då är steget till en FLM inte så stort.
Skaffar man dessutom en frånluftmodul med energisnål fläkt och cirkpump så kan man spara in hela investeringen bara på fläktens minskade strömförbrukning plus att man får bättre verkningsgrad på VP'n och färre tillskottstimmar...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #42 skrivet: 27 mars 2012, 21:23:26 »
Problemet i det här fallet tycker jag är bristen på information om det befintliga systemet.

Antalet meter aktivt borrhål är inte känt, det gör att det är svårt att uppskatta vad en fördjupning av borrhålet skulle ge. Det kan vara normalt grundvattendjup och dålig värmeledningsförmåga hos berget. Då är extra meter inte värda lika mycket.

Pumpen gÃ¥r uppenbarligen med fabriksinställningar som är helt felaktiga med tanke pÃ¥ husets värmesystem. 20 minuter mellan starterna i oktober är inte bra. Det finns säkert förbättringspotential vad gäller inställningarna. Radiatorerna behöver säkert trimmas in ocksÃ¥. 

Antalet tillsatstimmar displayen visar kan vara alldeles för högt. Utetemperaturen pumpen klarar utan tillsatsel är inte heller känd. Det gör att det är svårt att bedöma hur pumpen är dimensionerad i förhållande till husets uppvärmningsbehov. Det är klart att den är för klen men hur klen?

Det vettigast vore att försöka göra det bästa av det som finns och sedan se vad som kan förbättras. Byte av kompressor, FLM eller djupare borrhål utan närmare kunskap om befintligt system känns lite som skott ut i mörkret.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #43 skrivet: 28 mars 2012, 10:56:56 »
Jag ska först kolla med Nibe också ang. att borra ett djupare hål också innan jag begär skriftlig offert av borraren på 15 000 minus rot.

Hur mycket kostar det efter ROT-avdraget?

Priset från borraren gäller väl bara borrningen? Kollektorslangen måste ju lyftas ur och bytas till en längre också, ingår det?

Att borra djupare kan ju ses som en investering inför nästa värmepump som förmodligen blir större och effektivare och tar mera värme ur berget.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

HermanS

  • Gäst
HermanS
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #44 skrivet: 22 april 2012, 21:21:45 »
Hej igen och tack för bra service sist...

Jag har hört lite nya uppgifter som jag vill få beräftat med någon...

Jag hörde att det felet många gör är att byta från oljepanna till bergvärme och ha kvar samma värmebärarsystem dvs samma element vilka är dimensionerade för temp 80 fram och 60 tillbaka med panna men med bergvärme är det lägre temp, vilket gör att man skulle behöva ha större element till bergvärme.

Kan detta stämma, har ni hört det tidigare och kan det ha å göra med våra låga köldbärarvärden..

Mvh Herman

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!