Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Problem med bergvärme!  (läst 23588 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HermanS

  • Gäst
HermanS
Problem med bergvärme!
« skrivet: 21 mars 2012, 20:06:23 »
Hej på er alla, jag skrev precis denna frågan till experterna för energi och värmepumpar i tidningen Vi i Villa, har ni några svar eller lösningar? Kanske har ni varit med om samma problem och hittat en lösning. Vi vädjar då om er hjälp.

Hej...vi bor i Småland och köpte ett hus i maj 2011 så detta var första vintern i huset. Det är borrat bergvärme 2005 och det är en bergvärmepump nibe fighter 1215, 7 kw med 6 kw elpatron. När det var som kallast nu i vinter funkade det inte riktgit och då ringde vi till en kyl å värmetekniker som kom och tittade på den och det var elpatronen som hade slagit ifrån. När de då kollade värdena på pumpen såg de att det var mycket dåliga värden på köldbäraren, -2 in och -4 ut. De sa att borrhålet troligtvis inte klarar en tredje vinter efter 2 så här kalla vintrar vi har haft och att man måste göra något åt det inför nästa vinter, antingen borra djupare nu är det borrat 134 m enligt borrprotokollet (de som borrade 2005 skulle kunna kompleteringborra detta för 15000 kr minus rotavdrag) eller att sätta in en 9kwh elpatron för att inte belasta hålet så mycket som nu. Hur ser ni på det hela som kan de här med borrhål och bergvärme, är det för dåligt borrat 134 m 2005 och vad skulle det kosta att borra djupare och när kan man göra det? Eller har ni förslag på någon annan lösning för att värdena ska bli bättre och det inte ska bli en ispelare ner i backen. Det svåra är ju att alla säger olika, en del säger att man inte kan borra ett gammalt hål djupare då deras borr kan förstöras och en del säger att vi både måste borra djupare och sätta in en större värmepump då vi tar ut för mycket energi ur hålet utifrån vårt energibehov, vårt hus är ett gammalt två planshus från 47 med två x 90 kvm plus källare 90 kvm. Läser man dock på energimyndighetens hemsida skriver de dock att man kan ha en mindre värmepump typ 7 kwh och sen komplettera med elpatron och på så vis få en pump som går mer jämt under hela året, stämmer det. En ytterliggare tanke är att installera en kamin som komplement under vinter, men kan man tänka så? Vi är oroliga inför nästa vinter vad vi måste göra för att få värme i huset, det hela handlar ju om att vi inte får har så här dåliga köldbärarvärden. Värdena har blivit något bättre nu när det är mildare runt 0. grader in och -2 ut. Det handlar ju om så stora pengar så vi vill ju inte göra något förhastat, vi ber er svara på denna fråga då vi verkligen behöver ett expertutlåtande då alla borrare å rörmokare säger olika. Tack på förhand Mvh Herman

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #1 skrivet: 21 mars 2012, 20:19:37 »
Hej!

Nu är ju inte jag någon höjdare på det här faktiskt.
Men jag har sett folk här på forumet med sämre värden på KB in än vad du har :)
Men vad jag förstår så har du alltså 270 kvm som du värme upp till rumstemperatur med en 7kw VP?

I mina ögon låter det som att det är lite för klen pump för huset om det inte är väldigt mycket tillägsisolerat och golvvärme kanske?

Dom flesta vill ha en värmepump som klarar av husets behov eller iallafall 80-90 % UTAN eltillskott.


Min tanke är att du borde ha en större pump, och ska du ha det så måste du ha ett bättre hål..
Eller ett hål till helt enkelt.

KB temperaturen är inte ditt problem i det här fallet.. Inte än iallafall :)


Nu kan det ju vara sÃ¥ att jag är helt ute och cycklar... Och det är jag säkert, jag är fortfarande i "upplärnings stadiet".  Det kommer nog komma folk och ställa mÃ¥nga frÃ¥gor och komma med bättre svar :)
 tummenupp

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #2 skrivet: 21 mars 2012, 21:01:03 »
Det skulle vara intressant att få lite mer driftdata.
Vet du hur många drifttimmar kompressorn har haft sedan Ni flyttade in?
Även antalet drifttimmar för elpatron.
Vilken framledningstemperatur behövs vid rejäl kyla?
Är 134 meter det aktiva djupet eller det totala borrdjupet?
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #3 skrivet: 21 mars 2012, 21:35:49 »
Det går att komplettera en borra med jordvärme om du har plats 200 meter slang gör stor skillnad fast egentligen så har du inte så dåliga värden så du ska egentligen inte behöva göra nått. En större elpatron ska normalt inte göra nån skillnad elpatron ska endast gå tillsammans med kompressorn aldrig utan att kompressorn går så borran kommer inte (och ska inte) att vila med en kraftigare elpatron. Om du tycker elräkningarna verkar ok skulle jag köra på som det är.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #4 skrivet: 21 mars 2012, 22:16:40 »
Det jag skulle göra är att se över följande:
Isolering på vind, ett hus från 1947 har i bästa fall ett lager sågspån på vind, lägg då dit nått cellulosabaserad isolering (om det inte är snetak men 90+90 m2 antyder att det inte är det?).
Temperatur i källare, hur varmt måste ni ha där? själv skruvar jag ner där till 12-15 °C på vintern, gamla källare är riktiga energitjuvar.

Funderar ni på att dränera om källaren så se till att isolera utvändigt med t ex isodrän, det hjälper också lite grand.

Sen kan man överväga att lägga pengar på värmepump, men det kostar tyvärr.
Räkna inte med att få några stora pengar för den ni har och sen behövs mer kollektor, idén med att komplettera med jordvärmeslang är mest ekonomisk om det finns tomtmark (du behöver inte så jättemycket mark, troligen 300-400 m2).
« Senast ändrad: 21 mars 2012, 22:19:02 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #5 skrivet: 21 mars 2012, 22:19:18 »

När de då kollade värdena på pumpen såg de att det var mycket dåliga värden på köldbäraren, -2 in och -4 ut. De sa att borrhålet troligtvis inte klarar en tredje vinter efter 2 så här kalla vintrar vi har haft

Det var inte speciellt bra värden men ingen katastrof. -2 in var vanlig dimensionering för 10 år sedan när elen var billig i förhållande till meter borrning. Numer är det inte ekonomiskt optimalt. Tekniskt sett fungerar det och kommer att fungera i framtiden. Det finns massor av gamla borrhål som är som ert. Borrhålet kommer att klara en tredje kall vinter. Ur den synpunkten behöver inte borrhålet fördjupas.

Hur många timmar har pumpen gått sedan 2005 och när under 2005 installerades den? Den uppgiften säger en hel del om hur hårt borrhålet belastas. Har ni någon uppfattning om vilken utetemperatur pumpen klarar utan tillsatsel? Värms källaren?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

HermanS

  • Gäst
HermanS
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #6 skrivet: 22 mars 2012, 06:37:47 »
Hej igen och ett stort tack för alla dess bra och även lugnande svar......

Vindnen har som ni skriver bara sÃ¥gspÃ¥n men funderar pÃ¥ att byta...likasÃ¥ funderar vi pÃ¥ att göra nÃ¥got Ã¥t frÃ¥nluftsventilationen som vi kopplade in i höstas, antingen sätta in en värmeväxlare (ftx) ca 20000 eller om man ska dra tillbaka ett rör till en ny värmepump och använda energin där, det finns även nÃ¥tt som kallas frÃ¥nluftsmodul, vad är det? Tanken pÃ¥ kamin finns även, vad tror ni om det som komplement? 

Nu när det blir varmare fick jag tipset från en kyl och värmetekniker att stänga av vp-driften en vecka och bara köra på elpatronen så igår stängde jag av den i inställningarna, inatta på 7 timmar hade elpatronen varit aktiv i 5 och det var go värme när jag gick upp, 3 grader ute å 21 inne. Sen ska jag köra igång vp igen efter en vecka och se om kb värdena gått upp igen och om de då ligger stabilt. Vad tror ni om detta, är ju medveten om att de kostar några kronor att göra detta experiment.

När det var som kallast i vintras slog ju elpatronen ifrån och vi hade svårt att få upp värmen under ca 1 vecka sen kom ju teknikern och tryckte på överhettningsskyddet, lampan för elpatronen lyste dock under hela denna veckan så jag trodde den var aktiv, direkt efter han tryckt på överhettningsskyddet gick värmen upp, vi höll ca 17 grader utan elpatronen. Tror ni detta kan ha gjort att kbvärdena gjorde att de skönk till nästan -3 in och -6 ut eller hade de varit samma om elpatronen varit aktiv under denna veckan i vintras?

Jag återkommer med fler driftsvärden, några speciella som önskas, har en del dokumenterats från i feb...

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #7 skrivet: 22 mars 2012, 07:44:12 »
det finns även nÃ¥tt som kallas frÃ¥nluftsmodul, vad är det? Tanken pÃ¥ kamin finns även, vad tror ni om det som komplement? 
Frånluftsmodul växlar av den uppvärmda inneluften (frånluften) till brinet, det är en bra lösning särskilt som du verkar ha ett energihål som inte riktigt räcker...

Vattenmantlad kamin är ett bra komplement till elpatroner, men kostar en slant i installation och det krävs en tank att köra den mot plus lite shuntar och en villastyrning mm. dyrt!

Nu när det blir varmare fick jag tipset från en kyl och värmetekniker att stänga av vp-driften en vecka och bara köra på elpatronen så igår stängde jag av den i inställningarna, inatta på 7 timmar hade elpatronen varit aktiv i 5 och det var go värme när jag gick upp, 3 grader ute å 21 inne. Sen ska jag köra igång vp igen efter en vecka och se om kb värdena gått upp igen och om de då ligger stabilt. Vad tror ni om detta, är ju medveten om att de kostar några kronor att göra detta experiment.

Jag förstÃ¥r inte riktigt varför? självklart kommer brinetempen gÃ¥ upp om du stänger av värmepumpen, och att det blir kallt i hÃ¥let när du kör värmepumpen vet du ju redan sÃ¥ jag kan inte se nyttan med att stänga av en vecka  dontknaow
Dessutom kommer experimentet att utföra sig själv när det blir varmare ute
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad sege

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 656
  • Karma +3/-1
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #8 skrivet: 22 mars 2012, 07:57:39 »
Frånluftsmodul och en ordentlig översyn av vinden verkar mest försvarsbart i sammanhanget. Att bygga om och installera FTX kommer du inte ha igen i pengar på många många år, däremot i inomhusklimat eventuellt.
Daikin Monoblock 7kW+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning. Golvvärme i hela huset.

2019: ~22.000 kWh, Sfinx VP11 trasig våren, byts till Daikin Monoblock 7kW i slutet december
2018: 20893 kWh, värme+VV: ~7000 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit,
2017: 20354 kWh, värme+VV: 6991 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit
2016: 17241 kWh, värme+VV: 7537 kWh, dubbla elbilar införskaffas
2015: 13924 kWh, värme+VV: 6228 kWh
2014: 12429 kWh, värme+VV: 7042 kWh
2013: 13185 kWh
2012: 13993 kWh
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #9 skrivet: 22 mars 2012, 08:29:02 »
Nu när det blir varmare fick jag tipset från en kyl och värmetekniker att stänga av vp-driften en vecka och bara köra på elpatronen så igår stängde jag av den i inställningarna, inatta på 7 timmar hade elpatronen varit aktiv i 5 och det var go värme när jag gick upp, 3 grader ute å 21 inne. Sen ska jag köra igång vp igen efter en vecka och se om kb värdena gått upp igen och om de då ligger stabilt. Vad tror ni om detta, är ju medveten om att de kostar några kronor att göra detta experiment.
Jag tycker det var ett ovanligt korkat förslag av teknikern. Det är självklart att temperaturen går upp. Det kommer inte heller att bli några stabila värden. När pumpen startar kommer temperaturen att börja sjunka igen.
Citera

När det var som kallast i vintras slog ju elpatronen ifrån och vi hade svårt att få upp värmen under ca 1 vecka sen kom ju teknikern och tryckte på överhettningsskyddet, lampan för elpatronen lyste dock under hela denna veckan så jag trodde den var aktiv, direkt efter han tryckt på överhettningsskyddet gick värmen upp, vi höll ca 17 grader utan elpatronen. Tror ni detta kan ha gjort att kbvärdena gjorde att de skönk till nästan -3 in och -6 ut eller hade de varit samma om elpatronen varit aktiv under denna veckan i vintras?

Om pumpen är rätt inställd hade det blivit samma värden. När tillsatsel behövs skall pumpen på hela tiden. Gör den inte det är det något fel på inställningarna. Det skall aldrig bli så att den stannar och tillsatselen står för uppvärmningen.

Om elpatronen gick 5 timmar kan den ha dragit max 30 kW vilket i medel på 7 timmar bli ca 4 kW vilket, med tanke på husets storlek, inte är så farligt om det var +3 ute.

PS: Skulle vi kunna få drifttidsvärdena för pump och tillsatsel och helst uppgift om när under 2005 pumpen togs i drift.
« Senast ändrad: 22 mars 2012, 08:30:56 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #10 skrivet: 22 mars 2012, 09:12:36 »
Om överhettningsskyddet på elpatron varit utlöst så har nog timmarna för tillsats ökat så mycket att det inte ger något att läsa av de timmarna, styrsystemet tror ju att det kört el men det har ju inte fungerat.
Dåligt att det inte kommer larm när överhettningsskyddet löst ut.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #11 skrivet: 22 mars 2012, 09:49:39 »
Antalet tillsatstimmar talar i alla fall om när tillsatsel skulle ha behövts och det säger en del om dimensioneringen. Kompressorn skall gå i vilket fall som helst. Att det sen inte blev någon värme är en annan sak.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #12 skrivet: 22 mars 2012, 10:34:53 »
Men om tillsatsen fungerat så skulle ju temperaturen stigit och tillsatsen slått ifrån.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #13 skrivet: 22 mars 2012, 10:39:05 »
Det är riktigt, då räknas det betydligt fler tillsatstimmar än vad som skulle ha behövts. Tänkte inte färdigt där.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #14 skrivet: 22 mars 2012, 14:39:02 »
Om endast vp klarar att hålla 17 grader inne när det är som kallast så bör inte dimensioneringen på vp vara helt fel. Vad är du orolig för -3 på kb in är ingen katastrof kör på nått år och håll koll på tempen och sjunker den borra eller gräv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #15 skrivet: 22 mars 2012, 15:39:13 »
Har du redan i dag central frånluft så är nog en FLM den bästa investeringen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #16 skrivet: 22 mars 2012, 16:21:25 »
Om endast vp klarar att hålla 17 grader inne när det är som kallast så bör inte dimensioneringen på vp vara helt fel. Vad är du orolig för -3 på kb in är ingen katastrof kör på nått år och håll koll på tempen och sjunker den borra eller gräv.

Min åsikt också. Borrhålet är lite för grunt men det kan man leva med, det kostar lite extra. 30 meter till 2005 hade inte varit dumt, men komplettering idag? Tveksamt om det lönar sig. Jag tycker nog att innan man börjar försöka lösa ett problem bör man fundera över om det verkligen är ett problem.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #17 skrivet: 22 mars 2012, 18:34:36 »
En FLM eller en utedel till brinen som kopplas in vid en viss utetemp. typ +7 °C. Då används inte borrhålet vilket gör att det får vila mycket längre.
Sen tycker inte ja att -2 är någon katastrof. Jag menar hur ser det ut på en uteluftvp en vinterdag med -10 °C? I bästa fall -13 °C in på brinen kke.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #18 skrivet: 22 mars 2012, 18:53:02 »
Jag är överens med de andra att en FLM är en bra idé.
Detta tillsammans med en översyn av vindsisoleringen kommer troligen förbättra situationen och till en vettig peng.
Jag skulle vänta med en kamin, om det inte är en grej du vill ha som mysfaktor också?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #19 skrivet: 22 mars 2012, 19:00:43 »
En FLM eller en utedel till brinen som kopplas in vid en viss utetemp. typ +7 °C. Då används inte borrhålet vilket gör att det får vila mycket längre.

En utedel som kopplas in när det är varmt är meningslös. Den kommer bara att bidra med värme när borrhålet inte belastas speciellt hårt och då behövs den inte. Det är i januari-februari som borrhålstemperaturen är som lägst. Ett borrhål behöver inte vila sig.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

HermanS

  • Gäst
HermanS
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #20 skrivet: 22 mars 2012, 22:48:57 »
Hej igen och återigen tack för alla svar, ni verkar så kunniga, vore intressant å veta om ni bara är allmänt insatta för att ni har VP själva eller om ni jobbar med detta på något sätt..

Ok en frånluftsmodul låter ju intressant, vad kostar en sådan och hur funkar det. Vi satte ju in mekaniskt frånluft i höstas som suger från tvättstugan i källaren samt badrum plan 1 och 2 och fläkten sitter på vinden och går sedan ut genom skorstenen. Måste inte en flånluftsmodul kopplas in mot VP på något sätt så vi måste dra ett rör från vinden ner i källaren igen och går den koppla in mot min pump nibe Fighter 1215?

Läste precis av elmätaren och nu pÃ¥ ett dygn har det gÃ¥tt Ã¥t 94 kwh med VP av medan det under 15-21 mars (6 dygn) gick Ã¥t 265 kwh (ca 44 / dygn) samt  381 kwh för de 8 dygnen innan dess (ca 47/dygn) med VP pÃ¥. Är det normalt för detta dygnet tycker ni? Det blir ju ca 100 kr/dygn sÃ¥ frÃ¥gan är om man ska slÃ¥ pÃ¥ VP igen nu till helgen dÃ¥ om ni inte tycker att det är nÃ¥gon vits att ha den avstängd en vecka som teknikern sa.

Här kommer några värden från feb.

VB-Fram 36 (54) grader
Varmvatten 48 grader
utetemp -3 grader
VBr 29 (A)
VV start 49 (44)
KB-f -3 grader
KB-r -6 grader (-12 (har nu ställt om till -8 av teknikern))
Kurvlutning 9
VB-Fram min 10 grader
VB-Fram max 54 grader
VP Starter 33628 (tror den aldrig är nollställd sen 2005)
VP till
Vp-tid 29483 h
Ts-tid 4498 h
Grundinst 0 00

Grad-min -660
VP- grad min 60 (Standard)
TS- grad min 300 (Standard)
VB diff VP 13 (Standard)
Diff VP-TS 3 (Standard)
VP-intervall 20 min (Standard)
VVB-stopp 50 grader (Standard)
XVV-stopp 65 grader(Standard)
XVV-intervall 14d (Standard)
DriftP 1= sluten (Standard)
HP/MS 1 LP 1 (Standard)
KB-pump 0 (Standard)
EP-drift 0 (Standard)
Kal.ute 0 (Standard)
Rum 0 (Standard)
KB -f 0 (Standard)
KB -r 0 (Standard)

Statistik jag fört sedan sep. 2011 (datum, VP starter, VP-tid, TS-tid, tid/start sen sist.)
24/9   31261   27186h   3632h
26/9   31381   27204h   3632h   9 min/start
1/10   31629   27320h   3632h   6,3 min/start
15/10  32407   27373h   3633h   11 min/start
23/10  32800   27510h   3654h   21 min/start
26/1    33628   29466h   4482h   141,7 min/start VP 21h/dag, TS 8,9h/dag
30/1    33633   29566h   4528h   20h / start    VP gick nästan konstant
21/3    34080   30582h   4848h   136,4 min/start

Från den 31/1 till den 10/2 kollade jag KB f och retur nästan dagligen och fram låg konstant på -2 eller -3 medans retur låg mellan -3 till -6

Tack än en gång för alla bra svar! Ser nu fram emot er analys efter att ni läst detta.

//Herman

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #21 skrivet: 22 mars 2012, 23:12:28 »
Frånluftsmoduler finns i lite olika modeller och storlekar, men dessa är väl ganska typiska:

http://www.vvs-boden.se/nibe-flm-30-franluftsmodul-p-1864.html
http://www.vvs-boden.se/bosch-el-280-franluftsmodul-p-6006.html

Modulen kopplas på frånluftkanalen på nåt lämpligt ställe och till den behöver du dra el och isolerade kopparrör för brine.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #22 skrivet: 23 mars 2012, 09:28:30 »
Antar man att pumpen installerades våren eller sommaren 2005, alltså mellan två uppvärmningssäsonger, har den gått 4200 timmar/år. Det betyder att pumpen är lite klen, min går 4100 timmar/år och lider av samma åkomma. Antalet tillsatstimmar är högt men med tanke på att elpatronerna inte har fungerat en tid känns det vågat att basera någon analys på den. För perioden 1/10 till 30/1 gick pumpen 2246 timmar, min gick 2058. Det understryker att pumpen är lite för liten. Jämför jag med mina värden skulle jag gissa att en optimalt fungerande värmepump förbrukat el för 1000 till 1500 kr/år kronor mindre vid samma innetemperatur.

Det verkar vara korta drifttider. 21 minuter per start i slutet av oktober är inte mycket under en tid då pumpen gick 127 137 av 192 timmar. Alla inställningarna är standardinställningar. Jag skulle öka gradminuterna från 60 till ett högre värde. I så fall behöver gradminuterna för TS ökas i motsvarande grad.

Vad är det för typ av radiatorer i huset? Sektionsradiatorer (typ dragspelsbälg) eller platta plåtradiatorer? Troligen behöver radiatorerna trimmas in (kontrollera temperaturdifferenserna över dem), det har säkert inte gjorts om pumpen går på standardinställningarna. Värmekurva 9 är rimligt för området så det kan inte vara något uppenbart problem med radiatorer med för låg temperaturdifferens.

Förbrukningssiffrorna är rimliga med tanke på husets storlek och ålder men det är svårt att analysera siffror från den här årstiden. Solen värmer och försvårar analysen.

En FLM kan man montera uppe på vinden men köldbärarrören måste isoleras diffusionstätt så att det inte fukt vandrar in. Man får inte använda slang inomhus i och med att köldbäraren räknas som brännbar.

En lite konstig sak är de låga köldbärartemperaturerna. Borrhålet är 134 meter och pumpen tar ungefär 4,3 kW värme från berget. Ett normalt borrhål borde ge KBin på -1 till noll grader. Är det långt ner till grundvatten eller är det något speciellt med berggrunden i trakten? Det borde inte bli så låga temperaturer om grundvattnet och normalt berg finns på ca 5 meters djup.
« Senast ändrad: 23 mars 2012, 12:14:07 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #23 skrivet: 23 mars 2012, 10:23:12 »
Kan det vara så att KB tempmätaren visar fel? Min erfarenhet är att det ärsvårt att få rättvisande temp.
Jag har gjort en egen tempmätare. En kalibrerad termometer vars känselkropp sitter på en tunn metallstav och som jag kör ner genom expansionskärlet rakt ner i KBledningen. Går bra i mitt fall. Sedan beror det på hur kärlet sitter. Man kan t.o.m se att temp är olika i olika delar av flödet.
Jag har sett att det vanligtvis avviker. Upp till flera grader.  Större variationer än vad man förväntar sig. Vp-instrumenten ser sÃ¥ förtroendegivande ut sÃ¥ vi ifrÃ¥gasätter dem inte ens.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #24 skrivet: 23 mars 2012, 12:18:29 »
Ok att en givare visar fel men att bägge för det så att differensen är rimligt verkar lite osannolikt.

Pumpen gick 137 av 192 möjliga timmar, dvs en start var 20:e minut. Vilket betyder att den stod still ca 8 minuter per driftcykel. Men är det möjligt, är det inte en minimitid på 20 minuter på Nibepumparna, det som kallas vp-intervall?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #25 skrivet: 23 mars 2012, 12:22:02 »
Ok att en givare visar fel men att bägge för det så att differensen är rimligt verkar lite osannolikt.

Pumpen gick 137 av 192 möjliga timmar, dvs en start var 20:e minut. Vilket betyder att den stod still ca 8 minuter per driftcykel. Men är det möjligt, är det inte en minimitid på 20 minuter på Nibepumparna, det som kallas vp-intervall?
Det är väl tid mellan starterna, gång 12, stilla 8 -> 20min.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #26 skrivet: 23 mars 2012, 15:50:01 »
Är VP-intervall tiden mellan starterna går matematiken ihop. Det är bara det att i manualen till min pump står det "Observera att värmepumpen inte kan återstarta inom 15 minuter efter stopp. Den tiden behövs av tekniska skäl." Därför trodde jag att det var 20 minuter vilotid. Är det tiden mellan två starter kan det bli så att den står still bara någon minut innan den startar igen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #27 skrivet: 23 mars 2012, 16:19:54 »
Kollade i manualen, där står det "tid mellan VP-starter".
Sedan så verkar det finnas nån minsta tid på nån minut mellan start och stopp.
Nån gång när jag velat tvångsstarta min ganska direkt efter en körning som varit längre än 20 min så står det "VP start om 3min" som räknar ner.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #28 skrivet: 23 mars 2012, 16:53:05 »
Lite synd att man redan gjort jobbet med frånluftsfläkt...
I mitt fall ligger tvättstugan mycket närmare värmepumpen och så brukar det nog vara för det mesta. Kan man vända på flödet i frånluftskanalen och sätta FLM i tvättstugan och skicka frånluften ut genom en vägg? Det skulle bli mycket kortare dragning av brinerör då i mitt fall. Jag grubblar ibland på FLM och frikyla... Min frånluftsfläkt är sedan huset byggdes och den vibrerar lite, som ett lågfrekvent muller, ganska obehagligt. Måste nog göra något åt detta snart.

I Hermans fall, vad skulle det kosta att isolera vinden och hur mycket skulle det ge?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #29 skrivet: 24 mars 2012, 14:22:54 »
VB-Fram 36 (54) grader
Varmvatten 48 grader
utetemp -3 grader

.........

KB-r -6 grader (-12 (har nu ställt om till -8 av teknikern))
Kurvlutning 9

Jag blir lite brydd, hur kan börvärdet på framledningen vara 54 °C om utetemp är -3 °C och kurva 9 är vald?
Hur står ratten vid denna avläsning?

Varför ställde teknikern upp min KB-r?
Dessa temperaturer på KB är inte farliga.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

HermanS

  • Gäst
HermanS
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #30 skrivet: 25 mars 2012, 17:18:05 »
Hej igen och tack för alla svar än en gång!

Carl, kan inte svara på hur ratten var ställd, men troligtvis på +2

Jag ringde en borrkille i fredags och berättade situationen och han sa som många andra att det inte är bra värden och att elpatronen får jobba med på vintern. Hans rekomendation var att ta det bra priset på 15 000 - rot för att kompleteringsborra hålet djupare från 134 m till 180 m. Det är samma kille som borrade hålet första gången som gett det priset som en muntlig offert men jag ska nu begära detta skriftligen. En del vill ju inte borra djupare i samma hål om borret skulle nypas och skrotas men om man borras i samma hål med sina egna grejer ska det tydligen gå bra. Sen tyckte han jag skulle vänta tills efter nästa vinter och se hur värdena ligger då, funkar det inte då tyckte han man skulle byta ut enbart kompressorn i VP till en större KW, 9 eller 10 eller vad nästa steg var istället för att installera en FLM, han tyckte att det bara blev ytterligare en till pryl som kan strula.

Vad tror ni om detta inför nästa vinter? I bruksanvisningen står det att man ska borra 130-140 m till en 7 kw nibe figter 1215 men borrkillen jag pratade med sa att man kan borra upp till 200 m utan problem till en 7 kw VP. Vad är erfarenhet av detta?

När det gäller aktivt djup så står det följande i borrprotokollet, men vet inte hur man kan utläsa aktivt djup ur detta?
Totaldjup från marken 134 m
0-4 m sand
4-10 m trarig svart (svårt att se vad det står men vad kan det menas med det, det kan även stå trang svart eller något i stil med det.)
10-134 m svart
Borrhål fodrat med stålrör
ytterdiameter 168,5 mm godstjocklek 5 mm djup från 0 till 12 m
Jorddjup från markytan 4 m
Borrhålets diameter 140 mm
Pump eller blåsdjup under markytan 134 m
pump eller blåstid 0,5 tim
Vattemmängd 100 lit/tim

Ska stänga på VP igen ikväll eller imon och se vad jag får för KB-värden när pumpen går igång igen.

Ser fram emot era svar!

//Herman

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #31 skrivet: 25 mars 2012, 18:38:52 »
Det är 12 meter foderrör, dvs 2 meter under zonen 4-10 meter "trarig" svart. Foderrör kostar en hel del så det använder man inte om det inte behövs. Därför undrar jag om det kan stå trasig svart, att berget var så söndrigt att borraren bedömde att det behövdes foderrör genom den zonen.

Det går inte att avgöra hur många meter aktivt borrhål det är i och med att det saknas uppgift om hur långt ner det är till grundvattnet. Finns det något som tyder på att grundvattnet skulle ligga djupt, t.ex. huset ligger på en liten kulle? Normalt brukar grundvatten ytan ligga mindre än 5 meter under markytan.

Det är inga problem med betydligt djupare borrhål än vad som rekommenderas. Det blir lite extra tryckfall i köldbärarkretsen men det skall inte vara några problem. 130 - 140 meter till en pump på 7 kW är vad som fungerar bra i de flesta fall och ger en temperatur på ingående köldbärare runt noll grader. Här är det ett fall som inte är som de flesta och då får man rätta sig efter det.

Priset på fördjupning av borrhålet är troligen lägre än vad en FLM skulle kosta monterad. Är det räknat med köldbärarslang eller räknar borraren med att skarva den befintliga?

Har pumpen varit avstängd en vecka borde det bli ungefär 3-4 grader på ingående köldbärare de första 10 minuterna pumpen går. Bergtemperaturen varierar en hel del i Småland så det är lite av en gissning.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #32 skrivet: 25 mars 2012, 19:36:41 »
Carl, kan inte svara på hur ratten var ställd, men troligtvis på +2

Kurva 9/+2 och -3 °C ute borde ge ca 43 °C i börvärde pÃ¥ framledningen, antingen läste du av fel eller är nÃ¥tt skumt med värmepumpen.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #33 skrivet: 25 mars 2012, 19:53:43 »
Inte så att ratten är ur sitt rätta läge? Den ska kunna rotera symetriskt runt 0-läget, dvs lika myvket + som -. (Man kan med lite våld vrida den ur sitt rätta läge) Jämför skalan med värdet i meny 17.
« Senast ändrad: 25 mars 2012, 19:56:01 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #34 skrivet: 26 mars 2012, 09:31:33 »
Hej Verkar vara något konstigt med tanke på att kompressor gick när ts läste av med tanke på börvärdet på (54)
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

HermanS

  • Gäst
HermanS
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #35 skrivet: 26 mars 2012, 21:29:21 »
Hej igen!

Nu när jag körde igång pumpen hade jag 0 in och -3 ut när den hade gått över natten, så det är väl helt ok?

Jag ska först kolla med Nibe också ang. att borra ett djupare hål också innan jag begär skriftlig offert av borraren på 15 000 minus rot. Det är väl bra om man göra det så sent på sommaren som möjligt då väl pumpen måste va avstängd ett tag innan så hålet tinar helt, så han kan få upp slangen med. Undrar hur han gör med foderrören, de måste väl tas upp när man borrar, men man behöver väl inte göra något inne i källaren utan allt jobb sker väl ute vid en kompleteringsborrning.

Det sista jag hörde nu var att jag inte behövde byta hela VP om jag efter nästa vinter vill byta till en med mer kw utan att man bara kunde byta någon del, tror han sa kompressorn, kan det stämma?

//Herman

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #36 skrivet: 26 mars 2012, 21:40:47 »
Foderrören tas inte upp vid borrningen man borrar ett hål med mindre dia än foder rören. Du behöver nog inte vänta länge på att hålet ska tina tempen höjs fort när det inte tas ut energi från hålet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #37 skrivet: 26 mars 2012, 22:08:02 »
Det går att borra när som helst på sommaren när huset inte behöver värmas. Även om borrhålet i utgångsläget är totalt genomfruset tinar isen på ungefär ett dygn när värmepumpen stängs av.

Det kan stämma med kompressorn, i många fall är det så att pumpar med närliggande olika effekt bara skiljer sig åt genom kompressorns storlek. Värmeväxlare och cirkulationspumpar är desamma. Vet dock inte hur det är med Nibes 7:a och nästa kraftigare pump. Frågan är dock om det kommer att löna sig. Det kostar förmodligen mer än 20 000 kr, vinsten i form av mindre tillsatsel kommer inte att betala det. Det är bättre att vänta tills kompressorn havererar.

0/-3 är rimliga värden nu när pumpen inte går hela tiden.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #38 skrivet: 27 mars 2012, 13:26:12 »
När temperaturen från berget blir högre så kommer värmepumpen ge lite mera effekt.
Lägg pengarna på isolering av vinden i stället för ny kompressor.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #39 skrivet: 27 mars 2012, 13:55:27 »
Precis. Jag ser inget större fel på bergvärmen förutom att den är lite klent dimensionerad. Rent ekonomiskt finns det ingen anledning att börja ändra på kompressor och borrhål så länge anläggningen den fungerar som den skall.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #40 skrivet: 27 mars 2012, 17:29:32 »
Helt enig med Olle61 och Purjo. Min VP 8kW och 140m borrhål var (medvetet) för klent dimensionerat vid installationsstart. Nu efter tilläggsisolering, framförallt efter vindsisoleringen så räcker den bra till.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #41 skrivet: 27 mars 2012, 17:34:54 »
Sen tyckte han jag skulle vänta tills efter nästa vinter och se hur värdena ligger då, funkar det inte då tyckte han man skulle byta ut enbart kompressorn i VP till en större KW, 9 eller 10 eller vad nästa steg var istället för att installera en FLM, han tyckte att det bara blev ytterligare en till pryl som kan strula.

Jo, men å andra sidan ersätter den ju befintlig frånluftsfläkt, så det blir inte bara nya prylar som kan strula. Om den fläkten dessutom är gammal så kanske det ändå är läge att skaffa en ny och då är steget till en FLM inte så stort.
Skaffar man dessutom en frånluftmodul med energisnål fläkt och cirkpump så kan man spara in hela investeringen bara på fläktens minskade strömförbrukning plus att man får bättre verkningsgrad på VP'n och färre tillskottstimmar...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #42 skrivet: 27 mars 2012, 21:23:26 »
Problemet i det här fallet tycker jag är bristen på information om det befintliga systemet.

Antalet meter aktivt borrhål är inte känt, det gör att det är svårt att uppskatta vad en fördjupning av borrhålet skulle ge. Det kan vara normalt grundvattendjup och dålig värmeledningsförmåga hos berget. Då är extra meter inte värda lika mycket.

Pumpen gÃ¥r uppenbarligen med fabriksinställningar som är helt felaktiga med tanke pÃ¥ husets värmesystem. 20 minuter mellan starterna i oktober är inte bra. Det finns säkert förbättringspotential vad gäller inställningarna. Radiatorerna behöver säkert trimmas in ocksÃ¥. 

Antalet tillsatstimmar displayen visar kan vara alldeles för högt. Utetemperaturen pumpen klarar utan tillsatsel är inte heller känd. Det gör att det är svårt att bedöma hur pumpen är dimensionerad i förhållande till husets uppvärmningsbehov. Det är klart att den är för klen men hur klen?

Det vettigast vore att försöka göra det bästa av det som finns och sedan se vad som kan förbättras. Byte av kompressor, FLM eller djupare borrhål utan närmare kunskap om befintligt system känns lite som skott ut i mörkret.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #43 skrivet: 28 mars 2012, 10:56:56 »
Jag ska först kolla med Nibe också ang. att borra ett djupare hål också innan jag begär skriftlig offert av borraren på 15 000 minus rot.

Hur mycket kostar det efter ROT-avdraget?

Priset från borraren gäller väl bara borrningen? Kollektorslangen måste ju lyftas ur och bytas till en längre också, ingår det?

Att borra djupare kan ju ses som en investering inför nästa värmepump som förmodligen blir större och effektivare och tar mera värme ur berget.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

HermanS

  • Gäst
HermanS
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #44 skrivet: 22 april 2012, 21:21:45 »
Hej igen och tack för bra service sist...

Jag har hört lite nya uppgifter som jag vill få beräftat med någon...

Jag hörde att det felet många gör är att byta från oljepanna till bergvärme och ha kvar samma värmebärarsystem dvs samma element vilka är dimensionerade för temp 80 fram och 60 tillbaka med panna men med bergvärme är det lägre temp, vilket gör att man skulle behöva ha större element till bergvärme.

Kan detta stämma, har ni hört det tidigare och kan det ha å göra med våra låga köldbärarvärden..

Mvh Herman

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #45 skrivet: 22 april 2012, 22:26:29 »
Har man 80/60 värmesystem ska man inte ha bergvärme, det fungerar inte bra alls. Är huset från 1947 och det är radiatorer från den tiden har ni säkert inte inte ett sådant system.

Det har inget med köldbärarvärdena att göra, hade det varit 80/60 system skulle temperaturen ha blivit högre eftersom pumpen hade fungerat dÃ¥ligt och tagit mindre värmeeffekt frÃ¥n berget. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #46 skrivet: 23 april 2012, 07:01:36 »
 Roland .
ett hus byggt tex mellan 55-62 13kw i toppeffekt  35700kwh är schablonen pÃ¥ förbrukning.
lyckas man (och det är ofta ;)) räkna om det till ett 70/55   (ibland gÃ¥r 60/45 ) blir resultatet sÃ¥ här med en 10kw vp
70- 55  2002 kwh  i spets  energibesparing  21425 kwh
55-45  743 kwh i spets  energibesparing      24117 kwh
klarar vi med rätt injustering /beräkning  gÃ¥ ner till 60/45   :) ser det ut sÃ¥ här
60-45  814 kwh i spets.  energibesparing  23429 kwh

Så jag tycker absolut att det ska vara bergvärme i ett hus som har ett 80-60 system . Mina erfarenheter säger att det fungerar rätt bra ..
vill man tjäna dom sista Kwh så kan det bli rätt dyrt med radiator byte och i värsta fall även byte av distrubutions sytemet .

cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #47 skrivet: 23 april 2012, 09:25:41 »
Jag kör värmepump på ett taskigt radiatorsystem. Det går, men man får stressa prylarna ganska mycket (oljud i radiatorerna, lite sämre verkningsgrad pga fel flöde, etc). Jag tror inte man behöver riva ut och byta hela distributionssystemet, utan man kan komma ganska långt med punktinsatser på de värsta flaskhalsarna.
Sätt in en arbetstank redan från början och planera in ett byte av några radiatorer när du ser hur det funkar.
Hur det än är så kommer man att spara en massa pengar med värmepumpen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #48 skrivet: 23 april 2012, 09:55:37 »
GÃ¥r det bara Ã¥t 3000 kWh mer med 70/55 hÃ¥ller jag med om att dÃ¥ är värmepump ett alternativ. Förmodligen lägger man pÃ¥ lite säkerhetsmarginal  vid dimensioneringen sÃ¥ att 80/60 i praktiken blir lägre värden.

Men jag tror att 1947 var det inte aktuellt med en sådan installation.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #49 skrivet: 23 april 2012, 19:56:43 »
Ja Roland  :) skillnaden är inte större, 
Får man bara en chans att på plats få göra lite kontroller beräkningar (visst är matte roligt) injustera flöden mm så får man en bra anläggning där med ..

@ purjo
ljudproblemet fixas lätt  ;)   ---   tummenupp
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

HermanS

  • Gäst
HermanS
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #50 skrivet: 04 juni 2012, 22:33:14 »
Hej igen!

Nu var det ett tag sen, nu har det varit lite kallare några dagar så idag drog jag upp värmen rejält på pumpen och lät den gå i lite mer än en halvtimme och då fick jag till slut KB in på 0 och KB ut på -3 vilket ju inte känns så bra med tanke på att vi hade KB in -1 och KB ut -4 som lägst i vintras. Tror ni vi måste hjälpa upp vårt stackars borrhål något under sommaren, servicekillen sa att man kan lägga ut en massa svart slang i solen som sen cirkulerar ner i hålet, eller ska vi avvakta och hoppas på att i juli efter flera dygn av sommarvärme har hjälp upp vårt hål till normala KB värden, för visst borde det iallafall ligga över nollan nu under sommaren för att det ska va bra inför vintern, dvs. att det har laddats upp som en del säger, eller vad menas egentligen med "laddats upp"?

Mvh Herman

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #51 skrivet: 05 juni 2012, 07:49:21 »
Ja Roland  :) skillnaden är inte större, 
Får man bara en chans att på plats få göra lite kontroller beräkningar (visst är matte roligt) injustera flöden mm så får man en bra anläggning där med ..

@ purjo
ljudproblemet fixas lätt  ;)   ---   tummenupp
cocacola

Vilken typ av värmepump och vilket köldmedium kör du med i en 75/55°C installation?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #52 skrivet: 05 juni 2012, 11:16:00 »
Ecozon viessmann  tex Dryga 70 grader frÃ¥n kompressorn
Bosch/ivt med sin 65 grader och dom sista 10 graderna i spets
Ytterst få timmar per år det händer ,
Har man lite utrymme i pannrummet vilket oftast finns i dessa typer av hus
Fixar man det med tex en tanklösning ,
I Ecozonen och Viessmann är det 134 som köldmedel
Bosch har 407
Cc
« Senast ändrad: 05 juni 2012, 20:35:13 av COCACOLA »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #53 skrivet: 05 juni 2012, 12:18:15 »
Är inte problemet att pumpen suger ner hålet och ökad FLT och minskad elspets enbart kommer att förvärra situationen.
Enda sättet att lösa det borde vara att minska effektuttaget ur borrhålet alternativt se över inställningarna på värmesystemet så att energin sprids effektivare eller helt enkelt minska effektbehovet i huset så att energiutjämningen i berget kommer mer i balans och hinner återhämta sig under sommaren.
Kanske en LLVP som tar större delen av husets behov mellan april och oktober skulle kunna hjälpa borrhålet att återhämta sig bättre.
Finns det värden från tidigare år?
Hur är isoleringen i huset?
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #54 skrivet: 07 juni 2012, 19:27:15 »
Nu var det ett tag sen, nu har det varit lite kallare några dagar så idag drog jag upp värmen rejält på pumpen och lät den gå i lite mer än en halvtimme och då fick jag till slut KB in på 0 och KB ut på -3 vilket ju inte känns så bra med tanke på att vi hade KB in -1 och KB ut -4 som lägst i vintras.

Vid den här årstiden borde KBin ha varit flera plusgrader. Vad blir det för temperatur när kompressorn står still och köldbärarpumpen cirkulerar spritlösningen (det finns en inställning för kontinuerlig drift av köldbärarpumpen)?

Med laddats upp menar nog de flesta att borrhålet har den temperatur berget hade innan man installerar värmepump, i Småland bör det vara 6-7 grader.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Gäst

  • Gäst
Gäst
Hål i väggen för kollektorslangen
« Svar #55 skrivet: 25 juni 2018, 10:25:59 »
Vi köpte en totalentreprenad för installation av bergvärme. Bergvärmen är nu installerad och verkar funka. Vi har dock en fundering kring hålet i väggen där kollektorslangen går in, firman som vi anlitat menar att det inte ingår i deras jobb att isolera och täcka hålet i huset som de gjorde för att få in kollektorslangen, detta känns för oss helt orimligt när vi tagit en totalentreprenad. I offerten framgår ingenting om detta men vi har förutsatt att ingenting lämnas ofärdigt. Finns det någon här som vet vad som gäller??

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #56 skrivet: 25 juni 2018, 11:15:03 »
Tycker det borde ingå, om jag vore i dina kläder skulle jag kontakta din kommuns konsumentvägledare och höra med hen, de brukar kunna hjälpa till rätt bra om de bara ringer företaget ifråga och säger vad som gäller.
Exakt vad står det i offerten?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #57 skrivet: 25 juni 2018, 16:59:37 »
För min innebär totalentreprenad att jag som kund inte ska lyfta ett finger om man inte kommer överens om något annat.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Gäst

  • Gäst
Gäst
SV: Problem med bergvärme!
« Svar #58 skrivet: 26 juni 2018, 10:44:51 »
Tycker det borde ingå, om jag vore i dina kläder skulle jag kontakta din kommuns konsumentvägledare och höra med hen, de brukar kunna hjälpa till rätt bra om de bara ringer företaget ifråga och säger vad som gäller.
Exakt vad står det i offerten?

Tack för svar.
I offerten vi fått finns inte ordet totalentreprenad med men det är så vi har diskuterat det vid köpetillfället. Utifrån vad som är angivet i offerten så blir det ändå tydligt att det är vad offerten avser eftersom att där ingår allt ifrån urkoppling av befintlig vedpanna till färdig installation av den nya. Vi har inte tagit på oss eller fått veta att det finns saker i och med installationen som vi ska göra själva. Vi har kontaktat konsumentvägledare och bifogat bilder på hur det ser ut efter att företaget nu anser sig vara färdiga. Hoppas att det kan leda någonvart, vi passade då även på att ta upp andra brister i installationen...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!