Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vilken är bäst?  (läst 18118 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Djarven

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken är bäst?
« Svar #45 skrivet: 02 februari 2011, 20:42:31 »
Tackar, har beställt en såndär termometer som kan känna av kalldrag, den kanske funkar?

Ska ta och kolla in raddarna, återkommer med bilder om jag behöver hjälp... :)
Nibe-1245-6, 200m, 150kvm, Vbotten.
Dec 2010: 3800kWh, Dec 2011: 1200kWh

Utloggad Djarven

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken är bäst?
« Svar #46 skrivet: 02 februari 2011, 21:03:54 »
Ser mörkt ut (på min avbytarbänk), hittar inte riktigt mina raddar nånstans, men en på blocket försöker tydligen sälja en likadan som jag har i rummet: http://www.blocket.se/jonkoping/Element_vattenburet_31755947.htm
Nibe-1245-6, 200m, 150kvm, Vbotten.
Dec 2010: 3800kWh, Dec 2011: 1200kWh

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Vilken är bäst?
« Svar #47 skrivet: 02 februari 2011, 21:06:25 »
http://www.panelradiator.se/display_sub.asp?apid=20

Kolla under projekteringshandböckerna - du borde kunna hitta något som liknar dina raddar i utförande och mått - det är inte raketforskning utan veckade metallklumpar...
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vilken är bäst?
« Svar #48 skrivet: 02 februari 2011, 21:11:40 »
Om du inte vill vänta tills det blir svinkallt med att kolla vad du har för framledning så kan du kolla vilken värmekurva som är inställd på befintlig shuntstyrning (om du har sån...).
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Djarven

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken är bäst?
« Svar #49 skrivet: 02 februari 2011, 22:01:05 »
Nu har jag kollat in alla raddar. Hoppas jag gjort rätt bara :)
Var ju inte exakt samma raddar.
Vattenvolymen fick jag till 50,7 liter och DT30 till 5662.
Nibe-1245-6, 200m, 150kvm, Vbotten.
Dec 2010: 3800kWh, Dec 2011: 1200kWh

Utloggad Djarven

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken är bäst?
« Svar #50 skrivet: 02 februari 2011, 22:03:12 »
Om du inte vill vänta tills det blir svinkallt med att kolla vad du har för framledning så kan du kolla vilken värmekurva som är inställd på befintlig shuntstyrning (om du har sån...).

Elpannan som jag har nu funkar inte så bra och jag kör just nu på manuellt läge.
Nibe-1245-6, 200m, 150kvm, Vbotten.
Dec 2010: 3800kWh, Dec 2011: 1200kWh

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vilken är bäst?
« Svar #51 skrivet: 02 februari 2011, 22:27:33 »
Hur varmt vatten behöver du nu då för att få lagom varmt inne? Hur kallt är det ute?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Djarven

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken är bäst?
« Svar #52 skrivet: 02 februari 2011, 22:49:44 »
Har inte mätat det, men ska göra det när jag får tag i en såndär IR-termometer, jag ändrar på pannan lite nu å då när jag känner att det blir kallare/varmare.
Nibe-1245-6, 200m, 150kvm, Vbotten.
Dec 2010: 3800kWh, Dec 2011: 1200kWh

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Vilken är bäst?
« Svar #53 skrivet: 03 februari 2011, 00:03:00 »
Nu har jag kollat in alla raddar. Hoppas jag gjort rätt bara :)
Var ju inte exakt samma raddar.
Vattenvolymen fick jag till 50,7 liter och DT30 till 5662.


OK, bra jobbat! Av detta kan man sluta sig till att ditt radsystem är lite i klena laget för bergvärmepump. Kan tänka mig att du kört ut ganska höga temperaturer vid svinkyla. Min gissning baserat på din förbrukning och var du bor är att du kommer hamna på 8kW-vp. Du ska då upp i cirka 160 liter volym för att vp-n ska trivas. En volymtank på 100 liter blir nog finfint, plus att du lär få sätta dit ett par fläktkonvektorer eller byta ut/lägga till några raddar. Varför undrar du? Din gamla elpanna kan ligga och dutta med olika effektsteg för att hela tiden hålla jämn temp på radvattnet. En vp är on-off, antingen ger den 0 kW eller så ger den 8 kW, inget däremellan. När det blir svinkallt ute kommer din vp:s kompressor gå konstant, den tillför alltså hela tiden 8 kW värmeenergi till radvattnet. Om inte motsvarande mängd energi kan avges till huset, kommer radvattnet snabbt att värmas upp till för höga temperaturer. Då kommer kompressorn slå av och på många gånger vilket kan försämra livslängden, dessutom finns risk att kompressorn stannar på larm för hög retur. Kallas populärt elpannesyndrom, dvs din dyra vp kommer stå och gå som elpanna de dagar då det är som kallast... dyrt... Du bör alltså komma upp till DT30-effekt på minst lika mycket som vp-s effekt, i det här fallet 8000 W. En utökning av den värmeavgivande ytan kommer också innebära att du kan värma huset med lägre framledningstemperaturer, vilket ger bättre verkningsgrad.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Djarven

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken är bäst?
« Svar #54 skrivet: 03 februari 2011, 17:22:04 »
Hur kom du fram till just 8kW? Sk inte DUT ligga så nära pannans max effekt som möjligt dvs 6kW?
Har läst om elemntfläkten funkar de bra?
Nibe-1245-6, 200m, 150kvm, Vbotten.
Dec 2010: 3800kWh, Dec 2011: 1200kWh

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Vilken är bäst?
« Svar #55 skrivet: 03 februari 2011, 19:31:23 »
Hur kom du fram till just 8kW? Sk inte DUT ligga så nära pannans max effekt som möjligt dvs 6kW?
Har läst om elemntfläkten funkar de bra?

Hur menar du nu? DUT=dimensionerande utetemperatur.

8 höftade jag baserat på att det låter som 6:a eller 8:a skulle passa ditt hus, och eftersom du bor norröver brukar man dimesnsionera i överkant, vilket funkar om du har stor volym och tillräcklig radkapacitet.

Jag vet inget om elementfläkten tyvärr, om du menar grunkan som man sätter på gamla radiatorer... Moderna fläktkonvektorer vet jag lite om, en eller ett par såna skulle inte vara fel i ditt hus om planlösningen passar för detta.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Djarven

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken är bäst?
« Svar #56 skrivet: 03 februari 2011, 21:06:46 »
Oj, skrev visst fel, menade DT...   :D
Dt30 var ju på nästan 6kW så alltså borde den räcka, men som du säkert har rätt i så kan en 8 vara bra på vintern...
Elementfläkten verkar himla bra när man har bergvärme: http://elementflakten.jetshop.se/
Nibe-1245-6, 200m, 150kvm, Vbotten.
Dec 2010: 3800kWh, Dec 2011: 1200kWh

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Vilken är bäst?
« Svar #57 skrivet: 03 februari 2011, 21:25:28 »
Oj, skrev visst fel, menade DT...   :D
Dt30 var ju på nästan 6kW så alltså borde den räcka, men som du säkert har rätt i så kan en 8 vara bra på vintern...
Elementfläkten verkar himla bra när man har bergvärme: http://elementflakten.jetshop.se/

Frågan är ju om 6 kW radiatoreffekt räcker för att värma ditt hus när det är snorkallt. Gissar på att så inte är fallet, vilket torde betyda att du i nuläget kör ut högre temperaturer från elpannan, kanske inte DT50 vid DUT men iaf DT40. Det innebär att du ska köra ut ca 65° vatten när det är snorkallt, det är inte många vp som grejar det och de som gör det har ingen värst bra COP vid såna temperaturer. Föreslår att du shoppar en IR-termometer imorgon, det ska bli kallt i helgen tror jag. Tejpa på röret och mät uttempen från pannan då så får vi se
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vilken är bäst?
« Svar #58 skrivet: 03 februari 2011, 21:36:51 »
Oj, skrev visst fel, menade DT...   :D
Dt30 var ju på nästan 6kW så alltså borde den räcka, men som du säkert har rätt i så kan en 8 vara bra på vintern...
Elementfläkten verkar himla bra när man har bergvärme: http://elementflakten.jetshop.se/

Frågan är ju om 6 kW radiatoreffekt räcker för att värma ditt hus när det är snorkallt. Gissar på att så inte är fallet, vilket torde betyda att du i nuläget kör ut högre temperaturer från elpannan, kanske inte DT50 vid DUT men iaf DT40. Det innebär att du ska köra ut ca 65° vatten när det är snorkallt, det är inte många vp som grejar det och de som gör det har ingen värst bra COP vid såna temperaturer. Föreslår att du shoppar en IR-termometer imorgon, det ska bli kallt i helgen tror jag. Tejpa på röret och mät uttempen från pannan då så får vi se

Finns vp från bosch nibe och ivt och säkert några till som grejar 65 grader ut vet inte hur det är med thermia. Naturligtvis blir cop sämre (men bättre än elpatron) undrar hur mycket sämre tror inte jag sett några siffror vid 65 grader ut Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Djarven

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken är bäst?
« Svar #59 skrivet: 09 februari 2011, 17:29:53 »
Nu har jag en IR-termometer...  Thumbsup
Hur gör jag nu?
Ska jag mäta tempen på framledningsrören och returrören i pannrumet eller vid radiatorerna?
Ska jag mäta nu när pannan går som vanligt eller ska jag stänga av den en stund, starta och sen mäta?
Eller måste jag vänta tills det är -25 ute?
Nibe-1245-6, 200m, 150kvm, Vbotten.
Dec 2010: 3800kWh, Dec 2011: 1200kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!