Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Djarven
« skrivet: 09 februari 2011, 20:47:27 »

Tackar, låter ju bra... :)
Nu är det ju inte riktigt så att det är min förbrukning utan förra ägarens förbrukning, eftersom jag först till hösten bott i huset ett helt år...
Rexoventen har inget uppvärmningsbatteri, om det var det du menade, utan låter bara den varma utluften (från wc, bastu, kök) värma den kalla inluften, det gör ju i sin tur att det aldrig drar kallt vi fönstren eftersom det i princip är högtryck inne i kåken...
Skrivet av: Labold
« skrivet: 09 februari 2011, 20:30:35 »

Det verkar ju lovande. Blir lite förvånad över den låga framtemperaturen med tanke på din förbrukning och radsystem. Det måste väl vara ditt Rexovent som funkar fint. Har du tilluftsbatteri till den?
Skrivet av: Djarven
« skrivet: 09 februari 2011, 20:18:55 »

Ute: -17 ºC
Inne +22 ºC
Framledningstemp: 45-47 ºC
Retur: 30-35 ºC

När jag mätte tempen så var framledningstempen rätt så exakt 46 ºC men pendlade lite upp och ned, däremot var returen lite mer ojämn...
Skrivet av: Remo
« skrivet: 09 februari 2011, 18:38:44 »

Nu har jag en IR-termometer...  Thumbsup
Hur gör jag nu?
Ska jag mäta tempen på framledningsrören och returrören i pannrumet eller vid radiatorerna?
Ska jag mäta nu när pannan går som vanligt eller ska jag stänga av den en stund, starta och sen mäta?
Eller måste jag vänta tills det är -25 ute?

Du kan mäta nu när pumpen går som valigt helst efter 5 till 10 minuter efter starten för att vattnet hinner gå runt systemet, du kan bör ja i panrummet men sedan kan du även kolla på elementerna också, då ser du om någon element är annorlunda och kan ställa differensen at det blir något så när lika över alt.
Du ska klistra svart tejp på röret där du mäter.
Skrivet av: Djarven
« skrivet: 09 februari 2011, 17:29:53 »

Nu har jag en IR-termometer...  Thumbsup
Hur gör jag nu?
Ska jag mäta tempen på framledningsrören och returrören i pannrumet eller vid radiatorerna?
Ska jag mäta nu när pannan går som vanligt eller ska jag stänga av den en stund, starta och sen mäta?
Eller måste jag vänta tills det är -25 ute?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 03 februari 2011, 21:36:51 »

Oj, skrev visst fel, menade DT...   :D
Dt30 var ju på nästan 6kW så alltså borde den räcka, men som du säkert har rätt i så kan en 8 vara bra på vintern...
Elementfläkten verkar himla bra när man har bergvärme: http://elementflakten.jetshop.se/

Frågan är ju om 6 kW radiatoreffekt räcker för att värma ditt hus när det är snorkallt. Gissar på att så inte är fallet, vilket torde betyda att du i nuläget kör ut högre temperaturer från elpannan, kanske inte DT50 vid DUT men iaf DT40. Det innebär att du ska köra ut ca 65° vatten när det är snorkallt, det är inte många vp som grejar det och de som gör det har ingen värst bra COP vid såna temperaturer. Föreslår att du shoppar en IR-termometer imorgon, det ska bli kallt i helgen tror jag. Tejpa på röret och mät uttempen från pannan då så får vi se

Finns vp från bosch nibe och ivt och säkert några till som grejar 65 grader ut vet inte hur det är med thermia. Naturligtvis blir cop sämre (men bättre än elpatron) undrar hur mycket sämre tror inte jag sett några siffror vid 65 grader ut Sc:,h
Skrivet av: Labold
« skrivet: 03 februari 2011, 21:25:28 »

Oj, skrev visst fel, menade DT...   :D
Dt30 var ju på nästan 6kW så alltså borde den räcka, men som du säkert har rätt i så kan en 8 vara bra på vintern...
Elementfläkten verkar himla bra när man har bergvärme: http://elementflakten.jetshop.se/

Frågan är ju om 6 kW radiatoreffekt räcker för att värma ditt hus när det är snorkallt. Gissar på att så inte är fallet, vilket torde betyda att du i nuläget kör ut högre temperaturer från elpannan, kanske inte DT50 vid DUT men iaf DT40. Det innebär att du ska köra ut ca 65° vatten när det är snorkallt, det är inte många vp som grejar det och de som gör det har ingen värst bra COP vid såna temperaturer. Föreslår att du shoppar en IR-termometer imorgon, det ska bli kallt i helgen tror jag. Tejpa på röret och mät uttempen från pannan då så får vi se
Skrivet av: Djarven
« skrivet: 03 februari 2011, 21:06:46 »

Oj, skrev visst fel, menade DT...   :D
Dt30 var ju på nästan 6kW så alltså borde den räcka, men som du säkert har rätt i så kan en 8 vara bra på vintern...
Elementfläkten verkar himla bra när man har bergvärme: http://elementflakten.jetshop.se/
Skrivet av: Labold
« skrivet: 03 februari 2011, 19:31:23 »

Hur kom du fram till just 8kW? Sk inte DUT ligga så nära pannans max effekt som möjligt dvs 6kW?
Har läst om elemntfläkten funkar de bra?

Hur menar du nu? DUT=dimensionerande utetemperatur.

8 höftade jag baserat på att det låter som 6:a eller 8:a skulle passa ditt hus, och eftersom du bor norröver brukar man dimesnsionera i överkant, vilket funkar om du har stor volym och tillräcklig radkapacitet.

Jag vet inget om elementfläkten tyvärr, om du menar grunkan som man sätter på gamla radiatorer... Moderna fläktkonvektorer vet jag lite om, en eller ett par såna skulle inte vara fel i ditt hus om planlösningen passar för detta.
Skrivet av: Djarven
« skrivet: 03 februari 2011, 17:22:04 »

Hur kom du fram till just 8kW? Sk inte DUT ligga så nära pannans max effekt som möjligt dvs 6kW?
Har läst om elemntfläkten funkar de bra?
Skrivet av: Labold
« skrivet: 03 februari 2011, 00:03:00 »

Nu har jag kollat in alla raddar. Hoppas jag gjort rätt bara :)
Var ju inte exakt samma raddar.
Vattenvolymen fick jag till 50,7 liter och DT30 till 5662.


OK, bra jobbat! Av detta kan man sluta sig till att ditt radsystem är lite i klena laget för bergvärmepump. Kan tänka mig att du kört ut ganska höga temperaturer vid svinkyla. Min gissning baserat på din förbrukning och var du bor är att du kommer hamna på 8kW-vp. Du ska då upp i cirka 160 liter volym för att vp-n ska trivas. En volymtank på 100 liter blir nog finfint, plus att du lär få sätta dit ett par fläktkonvektorer eller byta ut/lägga till några raddar. Varför undrar du? Din gamla elpanna kan ligga och dutta med olika effektsteg för att hela tiden hålla jämn temp på radvattnet. En vp är on-off, antingen ger den 0 kW eller så ger den 8 kW, inget däremellan. När det blir svinkallt ute kommer din vp:s kompressor gå konstant, den tillför alltså hela tiden 8 kW värmeenergi till radvattnet. Om inte motsvarande mängd energi kan avges till huset, kommer radvattnet snabbt att värmas upp till för höga temperaturer. Då kommer kompressorn slå av och på många gånger vilket kan försämra livslängden, dessutom finns risk att kompressorn stannar på larm för hög retur. Kallas populärt elpannesyndrom, dvs din dyra vp kommer stå och gå som elpanna de dagar då det är som kallast... dyrt... Du bör alltså komma upp till DT30-effekt på minst lika mycket som vp-s effekt, i det här fallet 8000 W. En utökning av den värmeavgivande ytan kommer också innebära att du kan värma huset med lägre framledningstemperaturer, vilket ger bättre verkningsgrad.
Skrivet av: Djarven
« skrivet: 02 februari 2011, 22:49:44 »

Har inte mätat det, men ska göra det när jag får tag i en såndär IR-termometer, jag ändrar på pannan lite nu å då när jag känner att det blir kallare/varmare.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 02 februari 2011, 22:27:33 »

Hur varmt vatten behöver du nu då för att få lagom varmt inne? Hur kallt är det ute?
Skrivet av: Djarven
« skrivet: 02 februari 2011, 22:03:12 »

Om du inte vill vänta tills det blir svinkallt med att kolla vad du har för framledning så kan du kolla vilken värmekurva som är inställd på befintlig shuntstyrning (om du har sån...).

Elpannan som jag har nu funkar inte så bra och jag kör just nu på manuellt läge.
Skrivet av: Djarven
« skrivet: 02 februari 2011, 22:01:05 »

Nu har jag kollat in alla raddar. Hoppas jag gjort rätt bara :)
Var ju inte exakt samma raddar.
Vattenvolymen fick jag till 50,7 liter och DT30 till 5662.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 02 februari 2011, 21:11:40 »

Om du inte vill vänta tills det blir svinkallt med att kolla vad du har för framledning så kan du kolla vilken värmekurva som är inställd på befintlig shuntstyrning (om du har sån...).
Skrivet av: Labold
« skrivet: 02 februari 2011, 21:06:25 »

http://www.panelradiator.se/display_sub.asp?apid=20

Kolla under projekteringshandböckerna - du borde kunna hitta något som liknar dina raddar i utförande och mått - det är inte raketforskning utan veckade metallklumpar...
Skrivet av: Djarven
« skrivet: 02 februari 2011, 21:03:54 »

Ser mörkt ut (på min avbytarbänk), hittar inte riktigt mina raddar nånstans, men en på blocket försöker tydligen sälja en likadan som jag har i rummet: http://www.blocket.se/jonkoping/Element_vattenburet_31755947.htm
Skrivet av: Djarven
« skrivet: 02 februari 2011, 20:42:31 »

Tackar, har beställt en såndär termometer som kan känna av kalldrag, den kanske funkar?

Ska ta och kolla in raddarna, återkommer med bilder om jag behöver hjälp... :)
Skrivet av: Labold
« skrivet: 02 februari 2011, 20:35:49 »


Nuvarande system: Elpanna modell Albin från -83 (byggåret), har ingen manual till denna och vet inte vilken modell det är (köpte huset i somras).
Har 12 radiatorer (varav två i garage och förråd dvs helt av i nuläget, 10 ºC räcker för de utrymmena). Har bara golvärme i tvättstugan, men den går på el och är alltså inte vattenburen.

Jobbiga frågor du ställer, har inte koll på någon av dem exakt.
Har dock inte tänkt ändra något  när jag sätter in vp och jag har nog instrypningsmöjligheter som jag vet.
Ska kolla upp knäppproblemet vid ett bra tillfälle, kanske imorgon.
Hur kan jag kolla upp de tre andra frågorna?
(Vad har du för framledningstemperatur när det är svinkallt (typ -20) ute? Hur stor vattenvolym har ditt värmeavgivningssystem?
Hur stor värmeavgivningskapacitet har ditt värmeavgivningssystem vid DT30 (alltså vid ungefär 55° framledningtemperatur)?)

Visst är det jobbiga frågor, men de är viktiga. Din initiala fråga var vilken pump som är bäst - sanningen är som du förstått att de flesta pumpar från de stora tillverkarna är bra - men ingen av dem är bra om de får jobba med risiga förutsättningar. Därav mina frågor. Om du lägger ner lite jobb på att besvara dem så har du bra förutsättningar för att få till en bra installation. Det är just när du sätter in vp-n som du ska passa på att göra ev ändringar eller kompletteringar, det blir nämligen billigare så. Då är ju rörisen redan där med alla sina verktyg och har tömt radiatorsystemet på vatten...

Framledningtemperaturen tar du reda på genom att vänta tills det blir rejält kallt ute och mäta tempen på framledningsstammen, alltså det rör som går från pannan till första radiatorn. Förslagsvis köper du en IR-termometer på Classe eller motsv, den kommer du ha nytta av efter installationen också. Tejpa lite maskeringstejp på röret och mät! Skriv upp framledningstempen och utetemperaturen vid ett par tre tillfällen.

Vattenvolymen och värmeavgivningskapaciteten tar du reda på genom att ta reda på vilka raddar du har och kolla i tabeller från tillverkaren. Detta brukar kunna vara svårt att veta vem som tillverkat dem, ta bilder på raddarna och mät dem (bredd, höjd, djup) och lägg upp det här i tråden så kan du få hjälp. Ofta kan man höfta genom att titta i tabeller för nya raddar som ser likadana ut, kika exvis in på Lenhovda Radiatorfabriks hemsida.
Skrivet av: Djarven
« skrivet: 02 februari 2011, 20:14:37 »


Hold your horses... tråden har trasslat ihop lite, den började ju faktiskt med dina behov, och jag tycker du ska gå tillbaka till detta. Innan du tänker på vad du ska ha för storlek på pump och ev. tanklösningar - hur ser ditt värmeavgivningssystem ut idag? Raddar? Golvvärme? Ev. shunt till golvvärme? Du bör försöka ta reda på dessa saker:

Vad har du för framledningstemperatur när det är svinkallt (typ -20) ute?

Hur stor vattenvolym har ditt värmeavgivningssystem?

Hur stor värmeavgivningskapacitet har ditt värmeavgivningssystem vid DT30 (alltså vid ungefär 55° framledningtemperatur)?

Har du tänkt ändra något i värmeavgivningssystemet i samband med vp-installation?

Har du instrypningsmöjlighet (förinställbara radiatorventiler eller returventil) på nuvarande radiatorer?

Har du knäpproblem idag? Testa att stänga av elpannan en timme, sen kör du igång den på full effekt.

Nuvarande system: Elpanna modell Albin från -83 (byggåret), har ingen manual till denna och vet inte vilken modell det är (köpte huset i somras).
Har 12 radiatorer (varav två i garage och förråd dvs helt av i nuläget, 10 ºC räcker för de utrymmena). Har bara golvärme i tvättstugan, men den går på el och är alltså inte vattenburen.

Jobbiga frågor du ställer, har inte koll på någon av dem exakt.
Har dock inte tänkt ändra något  när jag sätter in vp och jag har nog instrypningsmöjligheter som jag vet.
Ska kolla upp knäppproblemet vid ett bra tillfälle, kanske imorgon.
Hur kan jag kolla upp de tre andra frågorna?
(Vad har du för framledningstemperatur när det är svinkallt (typ -20) ute? Hur stor vattenvolym har ditt värmeavgivningssystem?
Hur stor värmeavgivningskapacitet har ditt värmeavgivningssystem vid DT30 (alltså vid ungefär 55° framledningtemperatur)?)
Skrivet av: måle10
« skrivet: 02 februari 2011, 07:56:56 »

Hej djarven!
Som många andra skriver tycker jag att du ska ta in flera offerter (kostar ju inget) och studera dem noga vad som ingår.
En seriös installatör ska inte sätta sig vid ditt köksbord och titta på vad din förbrukning är och sedan räkna på vilken storlek
på vp du behöver,Han ska gå igenom ALLA dina rum och räkna vilken vattenvolym du har på ditt system.
Det avgjorde för mig så det blev en thermia tws 8kw tidigare förbrukning 26000kwh efter vp 11000kwh där förbrukningen
på vp står för 6400kwh per år (enligt kalkylen skulle vp dra 6800kwh per år så lite bättre än kalkylen)
Har ingen tank eller har knäppningar i rören,borrade 13m mer än kalkylen och klarar ner till 20-22 minus utan tillskott.
Vilken installatör du kommer att anlita tycker jag att du ska lyssna med andra som har det märket(lokalt pratar vi om)
om dom är nöjda med vp ooch att jobbet utfördes till kundens belåtenhet ,trots allt pratar vi om en investering på
över 100000kr.
lycka till
Skrivet av: Labold
« skrivet: 01 februari 2011, 22:52:38 »



Sen ska jag ha en "knäpp"-tank eller volymtank, det är jag helt med på.

Men en såndär arbetstank då, behöver jag en sån också?

Hold your horses... tråden har trasslat ihop lite, den började ju faktiskt med dina behov, och jag tycker du ska gå tillbaka till detta. Innan du tänker på vad du ska ha för storlek på pump och ev. tanklösningar - hur ser ditt värmeavgivningssystem ut idag? Raddar? Golvvärme? Ev. shunt till golvvärme? Du bör försöka ta reda på dessa saker:

Vad har du för framledningstemperatur när det är svinkallt (typ -20) ute?

Hur stor vattenvolym har ditt värmeavgivningssystem?

Hur stor värmeavgivningskapacitet har ditt värmeavgivningssystem vid DT30 (alltså vid ungefär 55° framledningtemperatur)?

Har du tänkt ändra något i värmeavgivningssystemet i samband med vp-installation?

Har du instrypningsmöjlighet (förinställbara radiatorventiler eller returventil) på nuvarande radiatorer?

Har du knäpproblem idag? Testa att stänga av elpannan en timme, sen kör du igång den på full effekt.
Skrivet av: rallykalle
« skrivet: 01 februari 2011, 21:24:10 »

1) De saker Rallykalle visar bild på är expansionskärl. De har ett helt annat syfte i anläggningen.


Hum, jasså. Trodde det var de där. Hur ser de ut egentligen då?
Kolla http://www.nibe.se/Produkter/Ackumulatortankar/Produktsortiment/UKV/

ah jajust, jag skulle ju haft en UKV 200 från början... är skadad från jobbet där alla kärl är röda..
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 01 februari 2011, 21:00:28 »

1) De saker Rallykalle visar bild på är expansionskärl. De har ett helt annat syfte i anläggningen.


Hum, jasså. Trodde det var de där. Hur ser de ut egentligen då?
Kolla http://www.nibe.se/Produkter/Ackumulatortankar/Produktsortiment/UKV/
Skrivet av: rallykalle
« skrivet: 01 februari 2011, 20:14:41 »

1) De saker Rallykalle visar bild på är expansionskärl. De har ett helt annat syfte i anläggningen.


Hum, jasså. Trodde det var de där. Hur ser de ut egentligen då?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 01 februari 2011, 19:21:46 »

Expansionskärl följer med ibland, t ex sitter det inbyggt i IVT's elpannor...
Men, beroende på resten av systemet kan man behöva ett extra.


Det följer inte med expansions kärl på varma sidan till berg vp i alla fall ingen av de stora.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 01 februari 2011, 19:19:02 »


Djarven!

Jag säger absolut inte att du behöver en större pump. Bara att om du avkräver installatören en skriftlig garanti på den effekttäckningsgrad som han utlovar så har du en stark förhandlingsposition om det visar sig att pumpen är underdimensionerad. Om han vägrar att ge dig en sådan garanti bör du nog fundera på vad anledningen kan vara. Hur hög effekttäckningsgraden minst bör vara överlåter jag till forumets experter, dignitärer och schamaner att avgöra. Själv anser jag att 70% är rimligt.

Legless aka Gunnar

Skulle tro att effekttäckningen blir rätt om man uppger rätt förbrukning till en kunnig installatör är inget han räknar på själv utan det är ett program som räknar ut effekttäckningen. En nackdel det kan bli med större vp är mera oljud i rören pga att cirkpumpen kommer att köras på en högre hastighet för rätt diff på varma sidan.

Förstår hur ni tänker, svårt att komma i efterhand och klaga om nu installatören bara kan svara: "du angav inte rätt uppgifter".
Det jag tycker är lite märkligt är att jag nu fått in olika storleksförslag på offerterna, tex en CTC-5 och en CTC-7,5

Är inte så knepigt beror på vilken effekt teckning dom räknat med. Sen så sklljer det mellan märkena en 7 kw av ett märke kan vara lika som 8 kw av ett annat märke men det står på resp hemsida men kolla vid samma utgående temperatur.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 01 februari 2011, 19:07:17 »

Expansionskärl följer med ibland, t ex sitter det inbyggt i IVT's elpannor...
Men, beroende på resten av systemet kan man behöva ett extra.
Skrivet av: Djarven
« skrivet: 01 februari 2011, 19:01:23 »


Djarven!

Jag säger absolut inte att du behöver en större pump. Bara att om du avkräver installatören en skriftlig garanti på den effekttäckningsgrad som han utlovar så har du en stark förhandlingsposition om det visar sig att pumpen är underdimensionerad. Om han vägrar att ge dig en sådan garanti bör du nog fundera på vad anledningen kan vara. Hur hög effekttäckningsgraden minst bör vara överlåter jag till forumets experter, dignitärer och schamaner att avgöra. Själv anser jag att 70% är rimligt.

Legless aka Gunnar

Skulle tro att effekttäckningen blir rätt om man uppger rätt förbrukning till en kunnig installatör är inget han räknar på själv utan det är ett program som räknar ut effekttäckningen. En nackdel det kan bli med större vp är mera oljud i rören pga att cirkpumpen kommer att köras på en högre hastighet för rätt diff på varma sidan.

Förstår hur ni tänker, svårt att komma i efterhand och klaga om nu installatören bara kan svara: "du angav inte rätt uppgifter".
Det jag tycker är lite märkligt är att jag nu fått in olika storleksförslag på offerterna, tex en CTC-5 och en CTC-7,5
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 01 februari 2011, 18:58:37 »

En viss begreppsfövirring verkar råda...

1) De saker Rallykalle visar bild på är expansionskärl. De har ett helt annat syfte i anläggningen.

2) För liten volym/för stor VP innebär inte att allt går åt skogen. Det som händer är att VP'n går kortare tid vid varje värmecykel. Får man för korta cykler/för många starter per dygn är det inte bra. Ett bra riktvärde är 20 liter per kW.

3) Knäpptank monterar man för att förhindra knäppningar i rör/radiatorer när VP'n växlar mellan varmvatten- och värmeproduktion. CTC har en annan konstruktion än, t ex, Nibe och IVT, så dom behöver ingen knäpptank. En volymtank är i princip samma sak, men huvudsyftet är att öka vattenvolymen i systemet (se punkt 2).
I båda fallen är det en enkel, isolerad, tank som sitter seriekopplad med radiatorslingan.

En annan typ av tank kallas för arbetstank. Den har fyra anslutningar och kopplas parallellt mellan VP'n och radiatorerna. Syftet med den är att skilja på värmebärar- och radiatorkretsarna och det kräver en extra cirkulationspump till radiatorerna.

Som jag förstått det så följer det alltid med ett expansionskärl till pannan, känner igen de där röda från elpannan jag har nu.
Sen ska jag ha en "knäpp"-tank eller volymtank, det är jag helt med på.

Men en såndär arbetstank då, behöver jag en sån också?

Expansionskärl följer ej med köps löst. Arbetstank brukar man använda om man vill kunna använda termostater på många eller alla radiatorerna eller om man har golvvärme annars behövs det ej det blir dyrare drift med arbetstank pga en extra cirkpump. Däremot en knäpptank är bra finns nog inga nackdelar förutom att det kostar lite att köpa och installera.
Skrivet av: Djarven
« skrivet: 01 februari 2011, 18:52:55 »

En viss begreppsfövirring verkar råda...

1) De saker Rallykalle visar bild på är expansionskärl. De har ett helt annat syfte i anläggningen.

2) För liten volym/för stor VP innebär inte att allt går åt skogen. Det som händer är att VP'n går kortare tid vid varje värmecykel. Får man för korta cykler/för många starter per dygn är det inte bra. Ett bra riktvärde är 20 liter per kW.

3) Knäpptank monterar man för att förhindra knäppningar i rör/radiatorer när VP'n växlar mellan varmvatten- och värmeproduktion. CTC har en annan konstruktion än, t ex, Nibe och IVT, så dom behöver ingen knäpptank. En volymtank är i princip samma sak, men huvudsyftet är att öka vattenvolymen i systemet (se punkt 2).
I båda fallen är det en enkel, isolerad, tank som sitter seriekopplad med radiatorslingan.

En annan typ av tank kallas för arbetstank. Den har fyra anslutningar och kopplas parallellt mellan VP'n och radiatorerna. Syftet med den är att skilja på värmebärar- och radiatorkretsarna och det kräver en extra cirkulationspump till radiatorerna.

Som jag förstått det så följer det alltid med ett expansionskärl till pannan, känner igen de där röda från elpannan jag har nu.
Sen ska jag ha en "knäpp"-tank eller volymtank, det är jag helt med på.

Men en såndär arbetstank då, behöver jag en sån också?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 01 februari 2011, 18:41:04 »


Djarven!

Jag säger absolut inte att du behöver en större pump. Bara att om du avkräver installatören en skriftlig garanti på den effekttäckningsgrad som han utlovar så har du en stark förhandlingsposition om det visar sig att pumpen är underdimensionerad. Om han vägrar att ge dig en sådan garanti bör du nog fundera på vad anledningen kan vara. Hur hög effekttäckningsgraden minst bör vara överlåter jag till forumets experter, dignitärer och schamaner att avgöra. Själv anser jag att 70% är rimligt.

Legless aka Gunnar

Skulle tro att effekttäckningen blir rätt om man uppger rätt förbrukning till en kunnig installatör är inget han räknar på själv utan det är ett program som räknar ut effekttäckningen. En nackdel det kan bli med större vp är mera oljud i rören pga att cirkpumpen kommer att köras på en högre hastighet för rätt diff på varma sidan.
Skrivet av: Legless
« skrivet: 01 februari 2011, 18:29:59 »


Djarven!

Jag säger absolut inte att du behöver en större pump. Bara att om du avkräver installatören en skriftlig garanti på den effekttäckningsgrad som han utlovar så har du en stark förhandlingsposition om det visar sig att pumpen är underdimensionerad. Om han vägrar att ge dig en sådan garanti bör du nog fundera på vad anledningen kan vara. Hur hög effekttäckningsgraden minst bör vara överlåter jag till forumets experter, dignitärer och schamaner att avgöra. Själv anser jag att 70% är rimligt.

Legless aka Gunnar
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 01 februari 2011, 17:58:57 »

En viss begreppsfövirring verkar råda...

1) De saker Rallykalle visar bild på är expansionskärl. De har ett helt annat syfte i anläggningen.

2) För liten volym/för stor VP innebär inte att allt går åt skogen. Det som händer är att VP'n går kortare tid vid varje värmecykel. Får man för korta cykler/för många starter per dygn är det inte bra. Ett bra riktvärde är 20 liter per kW.

3) Knäpptank monterar man för att förhindra knäppningar i rör/radiatorer när VP'n växlar mellan varmvatten- och värmeproduktion. CTC har en annan konstruktion än, t ex, Nibe och IVT, så dom behöver ingen knäpptank. En volymtank är i princip samma sak, men huvudsyftet är att öka vattenvolymen i systemet (se punkt 2).
I båda fallen är det en enkel, isolerad, tank som sitter seriekopplad med radiatorslingan.

En annan typ av tank kallas för arbetstank. Den har fyra anslutningar och kopplas parallellt mellan VP'n och radiatorerna. Syftet med den är att skilja på värmebärar- och radiatorkretsarna och det kräver en extra cirkulationspump till radiatorerna.
Skrivet av: rallykalle
« skrivet: 01 februari 2011, 17:37:38 »

Citera
Nästa fråga: En sånhär volymtank ("knäpp"-tank) har väl ingen elpatron i sig? Vet inte hur de ser ut nämligen, men jag gissar att det bara är en tank som är bra isolerad för att hålla vattnet varmt (typ termos).

Elpatron finns i maskinen.
Knäpptankarna är bara en liten röd sak som kan hänga på väggen rentav. Ingen patron i sådan.


Däremot kan det ju finnas patron om man skaffar en tank för kranvattnet... Ifall man nu vill...
Helst ska man ju ha målet att inte ens behöva patron alls. Tyskarna vägrar ha någon elpatron då deras elpriser är tjohejsan.

Men... Borra djupt... vanligt djup som firmor vill är typ 140-160meter... Men vanligast bland köpare som inte bara tar ett färdigt paket, är att
de kör på 180 meter...

jag beställde 185... fick dock bara 165... finns konspirationsteorier att många borrare gör en fuling och hävdar sig inte kunna klara borra djupare...
Är ivrigt att se vad mitt hål presterar, dåliga värden = jag låter dom borra ett till hål och samkör två...
Skrivet av: rallykalle
« skrivet: 01 februari 2011, 17:31:29 »

Men som för mig nudå, jag har köpt en 8kw maskin, men behöver egentligen för stunden bara 6kw... vad händer nu när allt startas med förliten knäpptank å allt?
Riskerar jag inte att den värmer förfort och den får fel temp tillbaka och slår larm och stannar hela karusellen?
Skrivet av: Djarven
« skrivet: 01 februari 2011, 17:21:36 »

Snart kommer de andra skriva bättre än mig.


Tycker du förklarar kalasbra...
Nästa fråga: En sånhär volymtank ("knäpp"-tank) har väl ingen elpatron i sig? Vet inte hur de ser ut nämligen, men jag gissar att det bara är en tank som är bra isolerad för att hålla vattnet varmt (typ termos).

Ni som har CTC har ni även en "knäpp"-tank? Den offerten jag har där finns det ingen sån medräknad.  Sc:,h
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 01 februari 2011, 17:07:36 »

Snart kommer de andra skriva bättre än mig.

Men ja, knäpptank. Volymförstorare mot radiatorerna.
-Dels finns det en mattematisk formel för räkna ut behovet. säg 6kw maskin X 20 = 120liters (knäpp/volym/arbets-)tank mot radiatorerna.
-tror standard installationerna inkluderar en tank, men kanske på 30liter eller något fjuttigt.


Bergvärmemaskiner, mår bäst av att jobba lugnt, en starkare maskin = gör jobbet snabbt men till en dyrare driftskostnad.

En svagare maskin, som i lugn och ro laddar värme i en tank, som ger huset och maskinen lite spelrum att arbeta på tidsmässigt, det blir billigare att driva..
-Men förstor tank, kan dock innebära att huset inte hanterar att lika snabbt justa värmen inne i huset, säg att alla fönster har öppnats, och du vill
att huset ska återfå sin värme så fort som möjligt, - med jätte stor tank med viss temperatur i sig, tar lite längre tid att justera temperaturerna för
få balans i villan..


Men... jag fattar inget, så låt de andra förklara.. hehe

Man bör ha ca 20 liter i värmesystemet per kW VP-effekt.
Det blir inte högre driftkostnad med större pump. Snarare tvärtom, eftersom man slipper eltillskott (plus att de minsta pumparna har en aning sämre COP). Visst, en större pump drar mer ström när den går, men å andra sidan går den ju kortare tid per dygn.
Problemet med en stor pump är att man kan få för korta gångtider och många starter, men det löser man med en tillräckligt stor volymtank.
Skrivet av: rallykalle
« skrivet: 01 februari 2011, 16:55:46 »

Snart kommer de andra skriva bättre än mig.

Men ja, knäpptank. Volymförstorare mot radiatorerna.
-Dels finns det en mattematisk formel för räkna ut behovet. säg 6kw maskin X 20 = 120liters (knäpp/volym/arbets-)tank mot radiatorerna.
-tror standard installationerna inkluderar en tank, men kanske på 30liter eller något fjuttigt.


Bergvärmemaskiner, mår bäst av att jobba lugnt, en starkare maskin = gör jobbet snabbt men till en dyrare driftskostnad.

En svagare maskin, som i lugn och ro laddar värme i en tank, som ger huset och maskinen lite spelrum att arbeta på tidsmässigt, det blir billigare att driva..
-Men förstor tank, kan dock innebära att huset inte hanterar att lika snabbt justa värmen inne i huset, säg att alla fönster har öppnats, och du vill
att huset ska återfå sin värme så fort som möjligt, - med jätte stor tank med viss temperatur i sig, tar lite längre tid att justera temperaturerna för
få balans i villan..


Men... jag fattar inget, så låt de andra förklara.. hehe
Skrivet av: Djarven
« skrivet: 01 februari 2011, 16:42:20 »

Ok, med arbetstank menar du en sån som installatören kallar för "knäpp"-burk?
Skrivet av: rallykalle
« skrivet: 01 februari 2011, 16:37:07 »

djupare ja.... inte ett snäpp starka panna, men däremot större arbetstankar så den kan jobba lugnt och långsamt utan att stressa = mer el å slitage..
Skrivet av: Djarven
« skrivet: 01 februari 2011, 16:14:28 »


Missförstå mig inte! 1245an går som ett schweizerur - den är bara ett nummer för liten för mitt hus/radiatorsystem.

Legless aka Gunnar

Med andra ord är det läge att ta en storlek större värmepanna än vad installatören gjort offert på?
Har fått in en offert på IVT, en Nibe och en CTC, alla installatörer har valt den minsta pumpen.

Har även förstått att det är läge att borra djupare än vad som rekomenderas, hur mycket djupare? 10, 20, 30m?
Skrivet av: Legless
« skrivet: 01 februari 2011, 13:58:11 »


Missförstå mig inte! 1245an går som ett schweizerur - den är bara ett nummer för liten för mitt hus/radiatorsystem.

Legless aka Gunnar
Skrivet av: SgtArdbeg
« skrivet: 01 februari 2011, 12:26:23 »

Jag har en NIBE 1245-12 som jag är mkt nöjd med. Skulle ja gjort om installationen hade jag tilläggsisolerat vinden och källaren först, satt in mekanisk ventilation av lämplig sort (FTX?) och sen satt in en 1245 fast 1-2 storlekar mindre, och en volymtank.
Skrivet av: Legless
« skrivet: 01 februari 2011, 11:40:58 »

Hej Djarven!

Vid upphandlingen av min BVP gjorde jag flera misstag. Det kanske allvarligaste var att jag inte förstod att begära någon form av garanti på den "utlovade" effekttäckningsgraden. I installatörens energiberäkning (NIBE VPDIM 2.4.0) står angivet 68% som effekttäckningsgrad. Den kom att ligga under 57%. Därför sitter jag nu med en pump (NIBE 1245-8) som börjar koppla in tillskott "redan"  vid -5 grader. Installatören har inte ens orkat släpa sig hit för att titta på pumpen. Och precis som scoutman fick jag göra alla grundinställningar själv, t.o.m. datum och tid.

LITA INTE PÅ INSTALLATÖRENS MUNTLIGA UPPGIFTER!

Legless aka Gunnar
Skrivet av: Blåsmurf
« skrivet: 31 januari 2011, 20:56:13 »


Pumpen har förbrukat 815kWh under januari månad vilket måste vara godkänt?

Det låter bra, det är alltså vad elpatronen dragit?
Vid vilken temp sätter den igång?

Jag vill såklart ha en pump med så lite förbrukning som möjligt.  8)

förbrukningen är för både värme och varmvatten, har spärrat shunt ut mot elementen, ingen elspets till elementen behövs alltså, endast till vv då elpatronen går in ibland, vilket jag förstår är ganska normalt för ctc pumpar?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 31 januari 2011, 20:54:04 »

Ser man på olika fabrikat, så tog det mig ett år att fatta beslutet att ta Nibe, mycket för att den har störst skara användare här på forumet och
den dagen vvsaren inte har tid och lust att leka med dig och din maskin, så kan du få stöd härifrån...

Så, det var min åsikt.. sen vet jag inte vad som lämpar sig bäst hos dig. :)

Att tänka på vad det gäller Nibe 1145/1245 är väl det faktum att man fortfarande har kolvkompressor. Det fungerar väl bäst om man har en lite mer modern kåk eller mycket golvvärme (på grund av kraftigt fallande COP vid temperaturer över 45-50 grader).
Ser att just RallyKalle har en 80-talskåk. Det är väl mer optimalt, eller vad säger ni andra VP-experter?

Vart har du fått uppgiften att cop skulle bli dåligt på en nibe med kolv ? vad jag förstått så är det effekten som blir lägre än på en vp med scroll.
Skrivet av: Errka
« skrivet: 31 januari 2011, 20:44:29 »

Ser man på olika fabrikat, så tog det mig ett år att fatta beslutet att ta Nibe, mycket för att den har störst skara användare här på forumet och
den dagen vvsaren inte har tid och lust att leka med dig och din maskin, så kan du få stöd härifrån...

Så, det var min åsikt.. sen vet jag inte vad som lämpar sig bäst hos dig. :)

Att tänka på vad det gäller Nibe 1145/1245 är väl det faktum att man fortfarande har kolvkompressor. Det fungerar väl bäst om man har en lite mer modern kåk eller mycket golvvärme (på grund av kraftigt fallande COP vid temperaturer över 45-50 grader).
Ser att just RallyKalle har en 80-talskåk. Det är väl mer optimalt, eller vad säger ni andra VP-experter?

Ooops!

Glömde tillägga att Nibe har kolvkompressor i modellerna 6-8-10 kW. 12 kW och uppåt använder man scrollkompressor som alla stora konkurrenter använder i ALLA sina maskiner...
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 31 januari 2011, 20:43:13 »

Läste i en tabell om fel på bergvärmepumpar att IVT ligger i topp, det låter ju inte så bra.

Vad var det för tabell? Om det var Folksams statistik så visar den antalet försäkringsärenden.  Utan hänsyn till försäljningssiffrorna blir den statistiken väldigt missvisande - Dom populäraste modellerna kommer alltid att ligga i topp.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!