Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tillfälligt värmepumpstopp E21.RLP och Utlöst lÃ¥gtryckspressostat E2x.RLP  (läst 2488 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad r4ll3

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Jag har en IVT Greenline C7 som är relativt ny (2 år ungefär) och jag kan notera att förra sommaren juni 2022 så har pumpen i informationsloggen upprepade gånger loggat tillfälligt värmepumpsstopp enl rubrik som tillslut också lett till ett larmlogg på utlöst lågtryckspressostat. Någon enstaka logg för värmepumpsstopp kan noteras augusti 2022. Sedan har det varit logg- och larmfritt över hela vintern och våren fram till sommaren nu igen då den loggar en del för värmepumpsstopp. För en månad sedan ungefär 4-5 dagar i rad för tillfälligt värmepumpsstopp, bara på morgonen (varmvatten startas 06:00/08:00 inställt och loggen utlöses 08:02 eller 06:02 alltid), och nu imorse och i förrigår. Blir bara max 1 gång per dag.

Jag rensade filtreret till köldbärarkretsen för någon dag sedan, var bara lite smuts, sannolikt ej problemet då den fortsatt logga värmepumpsstopp imorse. Notera att den gick en månad utan detta, 20 maj 2023 till 20 juni 2023 utan logg.

Expansionskärlet är fyllt strax över 50%, har ej rört denna. Inga andra besvär noteras.

Spontant får jag inte känslan av att något nödvändigtvis är "trasigt" men då är jag inte värmepumpskunnig. Detta verkar ju bara ske i samband med uppstart och på sommaren av någon anledning, kanske pga färre kompressorstarter då den står i sommarläge? Verkar som det framför allt sker efter att kompressorn stått stilla i en natt då det alltid sker på morgonen.

Någon som vet vad problemet kan vara? Är det något som behöver åtgärdas?
« Senast ändrad: 22 juni 2023, 10:05:54 av r4ll3 »

Utloggad r4ll3

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hmm, jag noterar att det här felmeddelandet kom tillbaka först 2023-05-13, dvs princip i samband med att jag ändrade varmvattentiderna till:
Måndag-Fredag; på mellan 06:00-19:00
Lördag-Söndag; på mellan 08:00-20:00

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=80487.0

Förmodligen har det ett samband tänker jag, att pumpen/köldbäraren inte mår bra av att stå av 12-14 timmar, alt får svårare att få ihop deltavärdena? Eller vad tänker ni?

Jag noterar även att de tillfällen den loggade förra året på sommaren var när den gjorde legionellakörning runt 3 på natten (som var inställd varje dag förut, nu var fjärdevecka), vilket den inte gör längre
« Senast ändrad: 22 juni 2023, 12:02:10 av r4ll3 »

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 841
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Jag har två äldre ivt från runt 2004-8.
Båda kör med varmvattenblockering kväll och natt sedan 1 år tillbaka och detta fungerar med köldbärar cpn, har även haft den sommaravstängd i flera år utan pb.
Men, kan ju vara som du tänker ändå?!?
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad r4ll3

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det är sant, min teori låter märklig, såna loggar/larm bör ej vara normalt som du antyder.

Jag filmade här hur ser ser ut med temperaturerna vid värmning av varmvatten precis vid start alldeles nyss (notera, här blev det ingen informationslogg/larm vilket det aldrig blir dagtid utan har bara blivit på morgonen senaste tiden):
https://drive.google.com/file/d/1uuG2Ve949FmpQT1AaFZrBdmljzugvgNJ/view?usp=sharing

Jag åker iväg över helgen men kommer tillbaka nästa vecka. Ska då filma kl 08:00 på morgonen när varmvattnet startar för att se om det ser nåt konstigt ut i temperaturerna. Återkommer till er då.

Utloggad r4ll3

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Update: Sedan 22a juni ställde jag om till "alltid varmvatten", inga nya felmeddelanden. Fortsätter observera.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3577
  • Karma +2/-0
Köldbärarpumpen bör kunna stå stilla i flera år utan problem. Värmebärarpumpen borde klara sig 3:e månader.

Jag tror lite på att det är en mindre mängd luft i ditt köldbärarsystem. Desto längre det står desto större luftficka blir det av alla mikrobubblor, pumpen kan inte pumpa luft. En försiktig backspolning med spoltunna kan vara en god idé. Om du har trycksatt expansionskärl kan du kanske åstadkomma med detta själv om du bara följer rören och befintliga kranar. Se alla avluftare, en kombination av stängda kranar och lagrat tryck kör göra att du kan få ut luften utan hjälp. Avluftningsstället kan vara en av avluftningskranarna i påfyllnadskopplet. Håll koll på tryckmätaren, gå inte under 0,3, fram tills dess kan du leka om du vill. Bara det blir pyttelite bättre så tror jag problemet är löst.
« Senast ändrad: 25 juni 2023, 12:43:52 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad r4ll3

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Mycket intressant kommentar, det tackar jag för!

Såhär ser anläggningen ut:
https://drive.google.com/drive/folders/1tMNQGk0meC3NaJq6wBTRzSeMHbJYZvLb?usp=sharing

Jag vet att jag har en manometer till värmebärarkretsen, men jag hittar ingen manometer till köldbärarkretsen. Innebär det att den "kalla" sidan är trycklös? Går det då på något sätt tömma ev luft egen hand eller krävs det mer installatörsexpertis?
« Senast ändrad: 25 juni 2023, 14:20:56 av r4ll3 »

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ett foto på hur kärlet är monterat för att den lättaste infon om påfyllning av KB

Utloggad r4ll3

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
La upp lite fler bilder, bl a på det vita kärlet som jag tolkar är expansionskärlet till det köldbärarkretsen. Under den verkar det finnas isolering (det svarta) och om jag tar runt där känner jag inget särskilt, verkar inte riktigt som något är gömt där. Det verkar också finnas en röd kork på denna del längre upp som fortsätter till pumpen där det står bl a "4 bar". Är detta en säkerhetsventil?
« Senast ändrad: 25 juni 2023, 16:21:02 av r4ll3 »

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?

Utloggad r4ll3

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 841
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Köldbärarpumpen bör kunna stå stilla i flera år utan problem. Värmebärarpumpen borde klara sig 3:e månader.

Jag tror lite på att det är en mindre mängd luft i ditt köldbärarsystem. Desto längre det står desto större luftficka blir det av alla mikrobubblor, pumpen kan inte pumpa luft. En försiktig backspolning med spoltunna kan vara en god idé. Om du har trycksatt expansionskärl kan du kanske åstadkomma med detta själv om du bara följer rören och befintliga kranar. Se alla avluftare, en kombination av stängda kranar och lagrat tryck kör göra att du kan få ut luften utan hjälp. Avluftningsstället kan vara en av avluftningskranarna i påfyllnadskopplet. Håll koll på tryckmätaren, gå inte under 0,3, fram tills dess kan du leka om du vill. Bara det blir pyttelite bättre så tror jag problemet är löst.

Följer....
Ser att kopplet inte sitter på högsta punkten
Ser att expansionskärlet inte är placerat högst enl rek.
Går det inte att sidomontera köldbärar rören längre på nya IVT?
Går det försiktigt vrida på 4 bars ventilen, för att få ut ev luft?
« Senast ändrad: 25 juni 2023, 18:07:55 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Som sägs, lite avig installation. PÃ… plastkärlet har du en ventil och pÃ¥ den kan du sätta en gardena, koppla in in en slang pÃ¥ en vattenkran, fyll slangen med vatten, koppla ihop, öppna vattenkranen, öppna liiiiite lätt pÃ¥ ventilen och vatten strömmar in, det är sÃ¥ lite sÃ¥ du behöver inte blanda till  KB för det, hÃ¥ll kolla pÃ¥ luftnivÃ¥n i kärlet, normalt fyll till hälften. Blir nog inte sÃ¥ nu med pÃ¥fyllning. Kör pumpen 10 min och stäng sedan av.
Sen låter du KB-pumpen gå ett dygn på max,innan kontroll av tryck och nivå görs Prova med att lätta lite på den övre säkerhetsventilen, men ta en polygrip för att vrida så lite som möjligt.
Lämpligt tryck nu i början för att lufta ca 2,5 bar och sedan släppa ut till ca 1 bar

Utloggad r4ll3

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Stort tack för svar. Så jag förstår att expansionskärlet inte ligger helt optimalt, varför kanske inte all luft vandrar till den som tänkt? Antar att det är "lågt i tak", varför den installerats på det viset (se bifogad bild).

Jag roterade säkerhetsventilen, hörde ett kort litet ljud (oklart om det var "väsande") om jag uppfattade det rätt som ej återupprepades när jag öppnade på nytt. Jag har satt inställning till tidigare varmvattenproduktionsblockering på 20:00-08:00, ska utvärdera om det givit effekt, annars ev vidare utredning/diagnostik som 25fOCUS föreslår. Känslan är att det nog inte givit någon större effekt.
« Senast ändrad: 25 juni 2023, 21:42:16 av r4ll3 »

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det pös till lite och då finns inget tryck. Vill du få lite luft i kärlet så går det bra att låta en del luft vara kvar i slangen när du kopplar den, håll bara koll på trycket. Att bara fylla med vatten gör att luftbubblan finns kvar och vätskan åker ut i systemet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!