Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Droppande koppling - självtätande?  (läst 10452 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anders Johansson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
Droppande koppling - självtätande?
« skrivet: 20 oktober 2009, 20:58:53 »
Sådärja - nu är pumpen inkopplad! Det blev en Nibe när gamla pannan packade ihop och allt har gått på bara två veckor.

Jag har gjort installationen själv och är nöjd med hur det ser ut. När jag fyllde på vatten i systemet tidigare i veckan droppade det dock lite-lite vid klämringskopplingen på båda kulventilerna (tillopp och retur) som fungerar som stamventiler mot radiatorsystemet. Jag provade att dra kopplingarna hårdare men det kom ändå enstaka droppar med 10-15 minuters mellanrum. Efter två dagar har det synliga droppet lagt av helt och kopplingen ser torr ut och det är helt torrt i muggen jag ställde under.

Rörmokare brukar ju säga att det mesta tätar sig självt - stämmer det? Ska jag vara orolig och slita isär kopplingarna (vilket kräver att jag tömmer systemet igen)? Det innebär att jag måste skrota ett par presskopplingar intill och lägga till en skarv. Kanske inte jättemycket jobb men inte så lockande! Vad säger ni? Kommer kopplingen att börja droppa i framtiden?

Problemet verkar vara att jag gått in med en Viega 90-graders presskoppling med press på ena sidan och slätände på andra. Det är slätänden som går in i kulventilen och det borde ju funka. Uppenbart är det inte så i verkligheten. Varför?

/Anders

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Droppande koppling - självtätande?
« Svar #1 skrivet: 20 oktober 2009, 21:03:57 »
Smörjde du klämring och gängor innan du drog igen?
Annars kan du lossa muttrarna och göra det nu, då bör de skära in lite bättre i röret.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Droppande koppling - självtätande?
« Svar #2 skrivet: 20 oktober 2009, 21:51:18 »
På varma sidan är det ofta självtätande p.g.a. att vattnet ofta innehåller kalk och mineraler, när vattnet dunstar av värmen, upphör läckaget. (fungerar bara om läckaget är litet)
Men har det slutat läcka, kommer det inte börja igen. kalla rör fungerar det inte på.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Anders Johansson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Droppande koppling - självtätande?
« Svar #3 skrivet: 20 oktober 2009, 22:28:06 »
Det låter som jag kanske kan ta det lugnt.

Rickard - nix, jag smorde ingenting. Jag har i princip aldrig smort några klämringskopplingar och tycker att det brukar bli tätt ändå. Kör man med nåt speciellt fett eller tar man vad man har? Brukar folk i allmänhet smörja klämringskopplingar?

Antar att det beror på Viegans slätände eftersom jag aldrig varit med om detta tidigare. Skumt!

/Anders

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Droppande koppling - självtätande?
« Svar #4 skrivet: 20 oktober 2009, 22:42:31 »
Det finns en grå pasta rörmokarna använder (jag har bara hört den kallas "Gukka") egentligen tänkt för smörja lin, men är alldeles utmärkt till att täta klämringar också. jag antar fett funkar till det också.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Anders Johansson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Droppande koppling - självtätande?
« Svar #5 skrivet: 21 oktober 2009, 10:52:46 »
Det är en vanlig Beluco BA 203 (RSK 4514801) - en helt vanlig kulventil med klämringskopplingar.

Det som läcker är där presskopplingen med slätände, Viega (RSK 1769041), sitter i kulventilens klämringskoppling. Kanske för att slätänden är hårdare än ett vanligt kopparrör och inte deformeras lika lätt av klämringen!?

/Anders

Utloggad Anders Johansson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Droppande koppling - självtätande?
« Svar #6 skrivet: 21 oktober 2009, 17:01:55 »
Jag ska prova att lossa och dra åt igen. Nu har båda kopplingarna dock slutat att droppa så jag kanske låter det vara eftersom alla verkar överens om att de inte bör börja droppa igen.

Tack för alla erfarenheter!

/Anders

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Droppande koppling - självtätande?
« Svar #7 skrivet: 21 oktober 2009, 21:20:57 »
Det finns en grå pasta rörmokarna använder (jag har bara hört den kallas "Gukka") egentligen tänkt för smörja lin, men är alldeles utmärkt till att täta klämringar också. jag antar fett funkar till det också.

Fungerar med de flesta smörjmedel. Locher pasta, grafitfett eller kopparfett är några smörjmedel som funkar bra. I värsta fall kan man använda symaskinsolja eller t.o.m matolja.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Droppande koppling - självtätande?
« Svar #8 skrivet: 24 oktober 2009, 21:04:36 »
Locher pastan kallas för "smack" i alla fall runt 08 området. :)

Just presskopplingar kan vara lite luriga när det är slätände på dom.
Dom kan ha rätt grova repor längs med kopplingen vilket kan göra att man får läckage när man ansluter mot klämringskopplling.
Jag brukar ha för vana att putsa av ytan på dom kopplingarna och "smacka" på lite när dom ska in i en klämringskoppling.
Vissa har varit så fula så man få ta smärgelduk på dom.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!