Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: värmepumpen löser pÃ¥ högtryck  (läst 10696 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kos

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
värmepumpen löser på högtryck
« skrivet: 11 januari 2010, 22:58:24 »
Hej
 
Har en Varmitek 10 KW med 6kw elspets till.
Från början hade jag ett radiatorsystem 55 graders kurva som jag kunde ställa ner till -3 på returen.
Byggde sedan om till golvvärmesystem 40 grader.
Har Upinors nya reglersystem på golvfördelaren med nio slingor 8 st termostater badrumsslingan ligger som by pass om de andra slingorna stänger
Pumpen löser på högtryck om och om igen fast inte värmen på returen är uppnådd.
Delta T på värmebärar sidan ligger på ca 8 grader
Temp brain in vid -15 grader ute var +1 grad.
Pumpen går dåligt nu håller ej huset varmt spetsen behövs redan vid -8 och vid -15 klarar den inte av att hålla huset varmt
När jag hade radiatorsystem va de inga problem alls.
Dessutom är de ny isolerat i golv och 7 cm tillägsisolerat på insidan.
Vid -21 grader ute gjorde pumpen 46 grader med spets ut till golvärmen mätt med anliggningstermometer.
Returtempen skulle hålla 40 grader men kom inte upp i mer än typ 35, resulterade i mycket kallt inomhus 16 grader.
Värmer upp 180 kvadratmeter yta och har ett borrhål på 180meter.
Måste jag ha en accumulatortank i systemet för att jämna ut flödet mot pumpen?
Har förstått att de är mindre vatten i ett golvärme system.
Temperaturen på kylbärar sidan ut från kompressorerna ligger på ca 75-80 grader växlar den över ordentligt?
Vad ska en med 134 a klara av att göra för värme ut på systemet?
Tycker att de är konstigt att de löser på högtryck innan returtemp är uppnådd?
Smutsfilter är rengjort.
Golvvärmen är ordentligt luftad.
Om nu pumpen inte klarar att hålla varmt i huset vid -15 borde inte Delta t krympa ihop till noll å nästan inget vid extrem kyla?
Hade 44 -46 grader konstant ut i värmesystemet utan att returen steg?

Är tacksam för lite hjälp


Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: värmepumpen löser på högtryck
« Svar #1 skrivet: 12 januari 2010, 00:26:31 »
Med golvvärme ska den inte kunna lösa på högt tryck tycker jag.

Om nu du inte har rumsgivare och ställdon till varje slinga och dom stänger pga av övertemp.
Men inte ens då ska han lösa ut utan stanna som "vanligt"
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: värmepumpen löser på högtryck
« Svar #2 skrivet: 12 januari 2010, 06:56:22 »
Vad har du för typ av golvvärme?,ingjuten, spårskivor etc, och vad har du för ytmaterial trä, laminat, klinker.

hur ser systemet ut i övrigt? har du några radiatorer och en push till golvvärmen eler är det raka rör ut i golvet.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: värmepumpen löser på högtryck
« Svar #3 skrivet: 12 januari 2010, 07:03:40 »
Ofta är det så att det finns flödesbegränsningar (och bypassledningar) i golvvärmesystem från fabrik som gör att temp ut i golvet inte är detsamma som temp ut från värmepumpen.
Det kan skija 10 grader eller mer beroende på modell.

Kan du mäta upp temp ut i en golvvärmeslinga och temp på framledningen från värmepumpen kanske vi kan få en indikation på vad som är problemet.

En eller ett par bilder på fördelaren/fördelarna skulle också kunna vara till hjälp.

Även om det förmodligen finns problem med intrimmningen så tycker jag ändå inte att den borde lösa ut på högtryck, dock kan en anliggningstermometer visa rätt mycket för lite, finns det verkligen ingen mätning av framledningstempen i värmepumpen som du kan titta på?

Den borde i vart fall inte lösa ut vis 46 grader vbf, då är det nåt fel.
« Senast ändrad: 12 januari 2010, 07:06:11 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: värmepumpen löser på högtryck
« Svar #4 skrivet: 12 januari 2010, 09:51:30 »
Har du lyckats mäta temp pÃ¥ framledning precis när den löserut?  Vissar framledningsgivaren (gt 5) i es3 och anlignings thermometern samma värde?
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad kos

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: värmepumpen löser på högtryck
« Svar #5 skrivet: 12 januari 2010, 13:41:31 »
Hej

Tack för alla svar
Jag börjar med att beskriva mitt nuvarande värmesystem.
Varmitek 10kw med 6kw spets
Övre plan 156 kvadrat
Golvvärme 20mm på gles med upinor plåtar avstånd minskat till 28cm mellan rören
trägolv 22mm i vissa rum samt spån 22mm och 8mm laminat i vissa rum
Hall och badrum 22mm spån 12mm gips och sedan kinker.
Alla dessa rum har timmer stomme och 5-7 cm tilläggsisolering på insida vägg.
Nya golvåsar 250mm med tillhörande isolering mineralull.
En golvvärmefördelare  matad med 28mm rör med 9 slingor totalt 8 rumstermostater
Upinors nya reglersystem på vilken man öppnar alla returledningar helt från fördelaren
En slinga kan användas som bypass om man har värmepump kopplad direkt, jag har valt att använda badrumsslingan.
I källarplanet 30 kvadrat gjuten betongplatta med golvvärme en fördelare och en slinga
Slingan är ngt för lång ca 100m upinor rekomenderar ej över 90 men så blev de då.
denna fördelare matas med endast 22mm kopparrör och sedan 20mm rör i slingan.
Denna slinga ligger sjuntad ifrån utgående värmepump före den sliga som går upp i huset eftersom källaren gjordes när ett radiatorsystem fanns på övervåningen. forts

Utloggad kos

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: värmepumpen löser på högtryck
« Svar #6 skrivet: 12 januari 2010, 13:53:18 »
hej
fortsätter

Shunten ner till golvvärmen i källaren kom jag på nu att den kanske skapar ett problem om den är för snålt ställd så blir ju temp för hög tillbaks utan att pumpen vet om de eftersom givaren till returen sitter på 28mm slingan längre bort?
Om det är så skulle de vara svaret på att den löser men inte på att pumpen inte klarar att hålla värmen?
Tror inte de finns någon mer strypning än på returen i fördelaren på Upinor och jag har stängt bypass ventilen på fördelaren för att bara använda badrumsslingan, detta för att få ut effekten i golven!!
Har ej kopplat in framledningsgivaren men ska göra det för att få en säkrare indikation på delta t. Cirken står på 2an för att ge delta t 6-8 grader vid kompressordrift.
Får se om de stämmer med givare istället.
Skall försöka att mäta temp ut i varje öppen slinga på fördelaren för att se vad jag har där.


Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: värmepumpen löser på högtryck
« Svar #7 skrivet: 12 januari 2010, 14:03:04 »
Koppla bort alla styrdonen på fördelaren dessa får inte stänga då blir inte vp av med värmen och därmed löser den ut på hp.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
SV: värmepumpen löser på högtryck
« Svar #8 skrivet: 12 januari 2010, 20:00:39 »
Hej
Viktigt är också är parametern "stegurkoppl" är satt till ett lågt värde, allra helst noll (0) minuter.
I annat fall tvingas kompressorn att gå trots att att börvärde är uppnått!
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: värmepumpen löser på högtryck
« Svar #9 skrivet: 12 januari 2010, 21:22:36 »
Om jag förstår rätt så har du inga radiatorer längre. Då skulle det ju vara bäst att helt ta bort shuntarna till golvärmen, dels för att dom kan störa flödet via by-pass ut på returen och dels för det ger bättre ekonomi om du kan köra med en lägre framledningstemperatur rakt ut i golvet än att köra ut (för) varmt vatten och shunta ner det i pushen(shunten)
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: värmepumpen löser på högtryck
« Svar #10 skrivet: 17 januari 2010, 21:29:14 »
Tror mycket pÃ¥ föregÃ¥ende inlägg. Har  bara lyckats lösa ut pressorstaten dÃ¥  min framledning var delvis blockerad. eftersom du mäter börvärde pÃ¥ returen sÃ¥ gÃ¥r  systemet varmt och löser dÃ¥ ut.

Du borde fÃ¥ bättre ekonomi och kanske även  bättre prestanda i ett lÃ¥gtemperatur system även ev solvärme tillskott ger bättre täckning vid lägre framlednings temp
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: värmepumpen löser på högtryck
« Svar #11 skrivet: 28 december 2010, 22:17:27 »
Med en returtemp av 46 grader och effekten 6 KW har det i vårt hus hänt att kompressorerna stannat eftersom returtemp nådde max returtemp ca 3 minuter efter det att elsteget kopplat ur. Men vi har ett helt annat rörledningssystem. Men denna iakttagelse kan vara skäl att göra följande test:
Koppla ur steg 3 nÃ¥gra dagar när huset är bebott. (sätt tempintervallet -50 till -18 om det inte är kallare än  -17)

Skaffa Rickards tempmätutrustning (om Du har en disponibel dammal dator) och registrera in och utgående tempo till värmepumpen (och tempo i rörsystemet)
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!