Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Golvvärmen i badrumsgolvet räcker inte riktigt till.  (läst 8165 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Golvvärmen i badrumsgolvet räcker inte riktigt till.
« Svar #30 skrivet: 29 november 2017, 11:01:09 »
Utan att ha lusläst alla kommentarer. Jag är rädd att ditt problem ligger i konstruktionen....

Tack Perak. Dina synpunkter är bra och beskriver problemets kärnfråga. Golvvärmen dimensionerades för värmning med den gamla elmatade CTC kombipannan. Så den är för klen nu med VP och mycket lägre framledningstemp.
Plåtarnas anliggning mot spånskivan är nog som du skriver lite osäker. Men förmodligen väl klämd mellan spånskiva och golvbjälkarna. Stödet från glesen beror ju av hur rak o stabil  den är. (22x145 stöttad av tvärslår 45x45  cc600) En åtgärd för att förbättra kontakten kan ju vara att nu i efterhand skruva fast glesen underifrån mot spånskivan och då kan jag ta bort tvärslåarna till förmån för bättre isolering.
När det gäller flödet tänker jag att är det bara tillräckligt stort så borde instrypning (och en termostatstyrning) av ventilen före pushen kunna hålla en önska rumstemperatur. En till parallell slinga är ju ett sätt att öka flödet och det kan jag få dit om jag i alla fall ska pula med plåtarnas anliggning.
« Senast ändrad: 29 november 2017, 11:25:39 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Churchill

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 497
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Golvvärmen i badrumsgolvet räcker inte riktigt till.
« Svar #31 skrivet: 29 november 2017, 12:13:00 »
Min grova beräknig av förbrukningen blev 300 W för väggarna och ytterliggare 300 W för fönstren. Då behöver du ha ut 600 w eller 50 W /m2.
Det kräver ganska hög framlednings temperatur till det.
En tanke har du badkar eller duch kabin som ytterliggare minskarvärmeavgivningen?
Kan du på ett snyggt sätt få cirkulation mellan golv och badkar/ duchkabin och golv?
 
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Golvvärmen i badrumsgolvet räcker inte riktigt till.
« Svar #32 skrivet: 29 november 2017, 14:20:51 »
Hm..Jag räknade med 50W/m2 när jag byggde golvvärmen. Värmen räckte bra i badrum och resten av huset med Nibes kurva 11, som behövdes då huset ännu inte var isolerat. Nu har jag kurva 5 (38 °C vid DUT) dock med innegivare som är ställd på faktor2.

Vad räknar du med som DUT?
Jag har DUT -18 °C och dessa data nu för väggar o fönster i badrummet:
YtterVäggar isolerade 3”plank+95mm glasull+17mmträ+13mm gips => U-värde 0,29...240W
Fönster enkelglas 2mm+100mm luft+innanfönster 3mm+ 4mm energiglas=>U-värde 1.4...145W
skulle räcka med 30W/m2 nu ?
Inget badkar eller duschkabin
GV-slangen är 50m 20mm med cc300mm.
 
« Senast ändrad: 30 november 2017, 12:17:46 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt så komplicerat till en själv??
SV: Golvvärmen i badrumsgolvet räcker inte riktigt till.
« Svar #33 skrivet: 30 november 2017, 17:05:03 »
Tack Perak. Dina synpunkter är bra och beskriver problemets kärnfråga. Golvvärmen dimensionerades för värmning med den gamla elmatade CTC kombipannan. Så den är för klen nu med VP och mycket lägre framledningstemp.
Plåtarnas anliggning mot spånskivan är nog som du skriver lite osäker. Men förmodligen väl klämd mellan spånskiva och golvbjälkarna. Stödet från glesen beror ju av hur rak o stabil  den är. (22x145 stöttad av tvärslår 45x45  cc600) En åtgärd för att förbättra kontakten kan ju vara att nu i efterhand skruva fast glesen underifrån mot spånskivan och då kan jag ta bort tvärslåarna till förmån för bättre isolering.
När det gäller flödet tänker jag att är det bara tillräckligt stort så borde instrypning (och en termostatstyrning) av ventilen före pushen kunna hålla en önska rumstemperatur. En till parallell slinga är ju ett sätt att öka flödet och det kan jag få dit om jag i alla fall ska pula med plåtarnas anliggning.

Att du bytt uppvärmningskälla har ingen betydelse. Värmekurvan/behovet är väl lika oavsett hur vattnet värms upp. Om du har möjlighet att knöla upp en slinga paralellt så är det nog en bra lösning. Glöm inte att lägga den i plåt den oxå bara. Annars är det ingen mening. Jag skull häfta upp isolering typ Thermoreflekt underifrån. Och sedan fylla upp med mineralull i resten. Länk. www.wiedland.se/kategori/ThermoReflekt

Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Golvvärmen i badrumsgolvet räcker inte riktigt till.
« Svar #34 skrivet: 30 november 2017, 17:34:45 »
Att du bytt uppvärmningskälla har ingen betydelse. Värmekurvan/behovet är väl lika oavsett hur vattnet värms upp.
Helt rätt, det var bara en historiebeskrivning. Däremot är poängen att husetsvärmebehov har sänks så framledningstempen är mkt lägre än när GV projekterades.
Om du har möjlighet att knöla upp en slinga paralellt så är det nog en bra lösning. Glöm inte att lägga den i plåt den oxå bara. Annars är det ingen mening. Jag skull häfta upp isolering typ Thermoreflekt underifrån. Och sedan fylla upp med mineralull i resten. Länk. www.wiedland.se/kategori/ThermoReflekt
Tack för stödet där, det var så jag funderade.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Golvvärmen i badrumsgolvet räcker inte riktigt till.
« Svar #35 skrivet: 02 december 2017, 00:40:10 »
Om du har möjlighet att knöla upp en slinga paralellt så är det nog en bra lösning. Glöm inte att lägga den i plåt den oxå bara. Annars är det ingen mening. Jag skull häfta upp isolering typ Thermoreflekt underifrån. Och sedan fylla upp med mineralull i resten. Länk. www.wiedland.se/kategori/ThermoReflekt
Så här får det plats, gäller bara att få dit det. Liksom fördelare och byte av pushmotor. Projekt för sommaren 2018
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt så komplicerat till en själv??
SV: Golvvärmen i badrumsgolvet räcker inte riktigt till.
« Svar #36 skrivet: 02 december 2017, 10:46:41 »
Så här får det plats, gäller bara att få dit det. Liksom fördelare och byte av pushmotor. Projekt för sommaren 2018
Absolut. Med plåt naturligtvis. Men varför byta pump?
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Golvvärmen i badrumsgolvet räcker inte riktigt till.
« Svar #37 skrivet: 02 december 2017, 16:20:06 »
Absolut. Med plåt naturligtvis. Men varför byta pump?
Jag tror den är "litta sleten", behöver en utbytesmotor i alla fall och ventilen ska nog också anpassas för det dubbla flödet. Jaa med plåt. Men den där reflekterande folien är lite skum... Sc:,h
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Golvvärmen i badrumsgolvet räcker inte riktigt till.
« Svar #38 skrivet: 02 december 2017, 19:06:17 »
När jag la golvvärme I mitt kök (55 kvm) så la jag aluminiumtejp I alla böjar utom 2 för att få se skillnaden och golven där aluminiumtejpen är laggd är ca 4-5 grader varmare.

Om du har möjlighet att riva upp väggen från något annat rum så har jag sett några varianter då man laggt golvvärme I väggarna.
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Golvvärmen i badrumsgolvet räcker inte riktigt till.
« Svar #39 skrivet: 02 december 2017, 21:00:56 »
Kan du förklara lite mer hur du la den tapen? Jag tänker lägga en slinga till underifrån....
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt så komplicerat till en själv??
SV: Golvvärmen i badrumsgolvet räcker inte riktigt till.
« Svar #40 skrivet: 05 december 2017, 16:43:11 »
Jag tror den är "litta sleten", behöver en utbytesmotor i alla fall och ventilen ska nog också anpassas för det dubbla flödet. Jaa med plåt. Men den där reflekterande folien är lite skum... Sc:,h
Om pumpen är sleten så må det vara hänt. Men funkar den för att skotta runt slingan idag funkar det alla gången för dubbla flödet. Tryckfallet blir inte nämnbart större med ytterliga  en parallell slinga. Flödet blir ju inte så värst mycket ändå. Typ 0,04-0,05 l/s. Nu vet jag inte vad du har för reglering, men jag har svårt att tänka mig att inte den befintliga ventilen skulle funka. Sätt trim på slingorna så det går att balansera flödet om det blir för olika tryckfall bara.
Skum isolering? Nä jag tycker den funkar bra. Jag har den på garagevinden bla..
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Golvvärmen i badrumsgolvet räcker inte riktigt till.
« Svar #41 skrivet: 05 december 2017, 18:38:40 »
Om pumpen är sleten så må det vara hänt. Men funkar den för att skotta runt slingan idag funkar det alla gången för dubbla flödet. Tryckfallet blir inte nämnbart större med ytterliga  en parallell slinga. Flödet blir ju inte så värst mycket ändå. Typ 0,04-0,05 l/s. Nu vet jag inte vad du har för reglering, men jag har svårt att tänka mig att inte den befintliga ventilen skulle funka. Sätt trim på slingorna så det går att balansera flödet om det blir för olika tryckfall bara.
Skum isolering? Nä jag tycker den funkar bra. Jag har den på garagevinden bla..
Tack Perak,
-jag ska kolla ventilen. Den är för både 1- och 2-rörs system, och lite knölig att ställa in...Bild. Borde väl duga med en vanlig 2-rörs radiatorventil som går att strypa in? Du menar tryckfallet över ventilen eller hur, över slingorna minskar det ju med två parallella istället för en...
-Men om CP funkar eller inte är jag lite tveksam till. Gjorde rent den från "sot" och satte ihop den igen. Hur kan jag kolla om den går?
-Olika tryckfall ser jag ju inte, men trimventiler ska dit förstås så jag kan se till att det blir lika deltaT i alla fall.
« Senast ändrad: 05 december 2017, 18:41:45 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Golvvärmen i badrumsgolvet räcker inte riktigt till.
« Svar #42 skrivet: 06 december 2017, 11:07:41 »
Kan du förklara lite mer hur du la den tapen? Jag tänker lägga en slinga till underifrån....

Efter att jag lagt ner slangen I plåtarna så tejpade jag 2-3 lager med tejpen rakt över slangen. Man kan säga att tejpen bara har kontakt med slangen där plåtarna inte har kontakt med slangen. men tror inte det spelar någon roll, igentligen borde det vara att desto mer kontakt slangen har mot plåt/aluminiumtejp desto mer värme kan den avge.
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Golvvärmen i badrumsgolvet räcker inte riktigt till.
« Svar #43 skrivet: 06 december 2017, 12:25:11 »
Tack, jag ska ju lägga i mer slang underifrån men eftersom det funkade med flera lager för dig så måste det ju funka för mig med även om klistersidan är vänd uppåt.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Grunf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: Golvvärmen i badrumsgolvet räcker inte riktigt till.
« Svar #44 skrivet: 08 december 2017, 13:21:57 »
OM det är till någon nytta, så här byggde jag:

Nivellreglar på oisolerad bottenplatta cc-30 med 70mm tjock EPS mellan reglar. Spårad LK spånskiva ovanpå, skruvade värmeplåtar, fix, golvgips, flytspackel, fuktspärr, fix, klinker (allt enligt LK-anvisning).
Huset är platta-på-mark med mekanisk golvventilation. Golvet/badrummet blir definitivt varmt och jag får reglera ner det mha strypning. Slangen är 16mm och seriekopplad med annat rum (cca 80m effektiv längd).


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!